SVETLO V HRÁCH

SVETLO V HRÁCH

Nepriateľ, sluha, pán

Článok

Pred nejakým tým mesiacom debutoval na platforme Xbox360 dlho očakávaný triler Alan Wake a predviedol unikátny systém boja založeného na hre svetla a tieňov. Nešlo o nič revolučné, ale mechanika bola tak výborne zvládnutá a atmosféra tak hustá, že po dohraní ste s baterkou chodili snáď aj spať. Baterka v hrách je od nepamäti a podobne ako voda v našich Mokrých hrách preklenula všetky platformy, generácie i herné systémy.

Samotná baterka je mocným nástrojom, ktorý emituje svetlo. A svetlo, dámy a páni, je rovnakým sluhom ako aj zlým pánom. Svetlo na milión spôsobov, všetkých farieb, sýtosti, intenzity, jasu, sily nájdete v hrách neúrekom. V dobe, kedy sa drobné pixely spoliehali na výtvarnú stránku, boli mäkké tiene a viacero svetiel na jednej scéne vlhkými snami, nehovoriac o neustále nedosažiteľnom raytracingu.

S príchodom prvých grafických akcelerátorov, s príchodom polygónovej revolúcie a 3D priestoru sa dostali do popredia graficky i technicky zvládnuté techniky budovania atmosféry pomocou hry svetla a tieňov, ktorá sa nebezpečne zdokonaľuje z roka na rok.

Svetlo však nie je vtedy, keď kliknete na vypínač, môže ho emitovať čokoľvek – reflektor, zrkadlo, lampa, ručná baterka, fakľa, ohnisko, výstrel. A svetlo nemusí byť nevyhnutne iba kozmetickým doplnkom, napriek tomu, že ak by ste ho zhasli, tak všetky hry by generovali iba čierny obraz. Svetelné zdroje sa používajú aj ako zbraň v zmieňovanom Alan Wake, ale aj v ďalších hrách, svetlo sa používa na vytvorenie bezpečného perimetra, ktorý kontrolujete samopalom, na osvetlenie temných zákutí, ale aj ako hádanka. Svetlo vás dokáže prezradiť, svetlo vám dokáže pomôcť aj ponamáhať závity pri nastavovaní série zrkadiel.

Svietiť do papule votrelcovi, osvetľovať zatuchnuté kobky v Dungeon Master II a vyhorené fakle vracať do stojanov, aby ste ich v zápätí mohli použiť vďaka chybe v kóde, spaľovanie kože upírov vo Vampire the Masquerade: Redemption, spopolnenie celých miest pomocou Hammer of Dawn v Gears of War, kúzlenie a pod.

Nesnažili sme sa vymenovať všetky hry, kde sa vyskytla baterka, kde si svietite na cestu alebo kde sa dali články skombinovať s inými predmetmi. Vybrali sme výhradne a len tituly, kde svetelný zdroj zásadným spôsobom ovplyvňuje hrateľnosť, je základom pre fungovanie hry samotnej alebo je neoddeliteľnou súčasťou nevyhnutnou pre postup. Opäť sme aplikovali pravidlo iba jeden zástupca z radu žánrovo príbuzných kolegov.

Hry sú zoradené podľa abecedy a je medzi nimi aj titul, ktorý zatiaľ nebol vydaný, ale má vysoké ambície pozrieť sa na hru svetla a tieňov s inou optikou.

Alone in the Dark

Svetlo v hrách
Svetlo v survival hororoch je neoddeliteľnou súčasťou a podobne ako v akčných hrách je predovšetkým vaším jediným priateľom, na ktorého sa môžete v skutočne napínavých chvíľach spoľahnúť. AITD nad ostatnými kandidátmi má navrch z jedného dôvodu, používa takmer identickú techniku ako Alan Wake. Vybraných nepriateľov dorazíte iba vtedy, ak ich zapálite. Oheň je v hre sluhom aj pánom zároveň, môžete s ním zapáliť vybavenie miestností, šíri sa ďalej na horľavé objekty, ale je ho možné aj hasiť. AITD nebolo terno, ale vytváranie rôznych horľavých, ohnivých a plamenných zbraní stojí za skúšku ešte aj teraz.

Doom 3

Svetlo v hrách
Nech už si spomedzi kvanta FPS hier vyberiete kampaň za mariňáka v Alien vs Predator, odrazenie potkanov útočiacich na drezinu v úvode Metro 2033 alebo len prechádzku v adventúre Penumbra, svetlica, luminiscenčné tyčinky vytvárajú zakaždým oázu bezpečia a v napätých chvíľach dovoľujú poľaviť zvieraču. V Doom 3 bola baterka preklínaná a oslavovaná zároveň. Buď ste pálili po Impoch alebo ste im svietili do ksichtu. Iné východisko nebolo. Buď ste si svietili, alebo ste mali pripravenú zbraň. A kto bol zbabelcom, tak si nainštaloval mod a ten primontoval baterku na každú zbraň.

Fading Shadows

Svetlo v hrách
Dnes už zabudnutá PSP hra využíva unikátnu mechaniku – navigáciu guličky bludiskami pomocou svetelného lúča. Svetlo aktivovalo pasce, mechanizmy, spustilo lanovkou, rozsvietilo symboly a pod. Mechanika podobná z Hamsterball alebo Super Monkey Ball ťaží aj zo zmeny materiálu samotnej guličky a vplyvu okolitého sveta len s tým rozdielom, že guličku neovládate priamo, ale slepo nasleduje lúč svetla, ktorý máte pod kontrolou.

God of War 3

Svetlo v hrách
Po odtrhnutí hlavy Hélia dostane do vienka Kratos mimoriadne silnú a všestrannú zbraň. Hélios aj po smrti dokáže svojou žiarou osvetliť cestu v pred v temných koridoroch, po chargovaní dokáže dočasne oslepiť nepriateľov a vy ich v omráčenom stave môžete šikovne a brutálne doraziť. Posledná funkcia hlavy je odhaľovanie tajných priechodov, dverí a trhulíc poschovávaných naprieč lokalitami. Tam, kde uvidíte zablysknúť sa malé čiastočky zlata, tam si treba dobre posvietiť.

Lit

Svetlo v hrách
Keď v škole zhasnú svetlá, bubáci vyliezajú a záškoláci sa musia vysporiadať v jednotlivých triedach a kabinetoch s tmou tmúcou. Herná mechanika Lit je postavená a vychádza len z predpokladu, že svetlo je zbraň, ktorou si vytvárate cestičky v úplnej tme a vysekávate do temných zákutí bezpečné ostrovčeky, odkiaľ postupujete až k východu. Zapínate televízory, rozbíjate s prakom okná a bojujete s bossmi. Do logickej adventúry Lit sa oplatí investovať aj keď zrovna nefandíte hororu alebo temným hrám.

Lost in Shadow

Svetlo v hrách
Hudson Soft ešte len pripravuje tento ambiciózny projekt, v ktorom je hra svetla a tieňov postavená na hlavu. Vy ste tieňom a ako tieň nemôžete manipulovať s hmotným svetom, ale za to sa dokážete pohybovať po tieňoch, ktoré vrhajú všetky objekty v leveloch. Pomocou malej víly sa medzi chlapcom, ktorému bol jeho vlastný tieň odňatý počas rituálu sa vytvára zvláštne puto a prehadzujú sa inak zaužívané roli – krehkej bytosti a ochrancu. Jeden bez druhého nedokážu prežiť. Či Lost in Shadow naplní sľuby a 80-ka levelov bude dostatočne bohatá na akciu a prekonávania prekážok ukáže až plná verzia.

Luigi's Mansion

Svetlo v hrách
Jedna z mála hier, kde je hlavným hrdinom Mariov brat a nie sám najväčší inštalatér. Luigi vyhral vstupenku do zábavného parku v tajomnom sídle má sa tu stretnúť s Mariom. Samozrejme na stretnutie nedôjde a všetko sa skomplikuje, pretože v obrovskom dome strašia duchovia. Luigi hneď na začiatku dostane do rúk od šialeného profesora špeciálny vysávač, ktorý ho premení na krotiteľa duchov. Háčik spočíva v tom, že duchov premohol a vysal, musí ich najskôr omráčiť svetlom z baterky.

Ratchet & Clank: Quest For Booty

Svetlo v hrách
V miniepizódke premosťujúcej pilotný a záverečný diel vesmírneho dobrodružstva nerozlučnej dvojice - chlpáča a plecháča - je svetlo mimoriadne dôležité z hľadiska prieskumu a progresu vpred. Tak za prvé, v jaskyniach nedovidíte ani na špičku nosa a keď nevidíte, kam šliapete, je z vás mastný fľak. Za druhé Ratchetov kľúč sa dá použiť ako pochodeň, ale súčasne je zbraňou a vrhačom všetkého čo chytí do čeľustí. Veľká škoda, že táto mechanika si nenašla cestu do pokračovania, hra svetla a tieňov bola bezchybne zakomponovaná.

Splinter Cell: Conviction

Svetlo v hrách
Ktorý hrdina je väčší šéf a kto by sa komu schoval v miestnosti, ak by ste zhasli svetlo, nie je dôležité. V tieňoch je každý frajer. Či už ste hrali Thief, Chronicles of Riddick alebo ste roznožkou čakali medzi dvoma stenami na svoju obeť, svetlo bolo vaším prvoradým a jediným nepriateľom. V stealth hrách bez rozdielu je vašou starosťou zmiznúť z dohľadu a zhasínať svetelné zdroje tak, aby ste v radoch nepriateľov vyvolali chaos, nahlodali ich psychiku a využili to vo svoj prospech. Či to už bude tlmenou pištoľou alebo vystreleným šípom, je takisto jedno. Cieľ je vždy iba jeden. Prežiť. A prečo Conviction? Je z kolegov najmladší a stealth oživil akčnejším štýlom, ktorý vyhovuje modernému uponáhľanému štýlu.

Najbližšie sa prejdeme virtuálnymi prériami a nazrieme aj do sveta filmových hier.

napísal spacejunker 27.6.2010
SVETLO V HRÁCH