CRYSIS 2

CRYSIS 2

Viac dodávať netreba

Crysis. Pojem, ktorý je v hernej branži magickým zaklínadlom. Otvára sa ním brána do sveta realistickej grafiky a pýchy PC hrania, ale tiež do pekiel večného platformového súboja a do bezútešnej no extrémne úradnej krajiny nekonečných flamewarov. Na pôvodný originál sa môžeme pozerať z viacerých uhlov. Niekto si všimne iba vonkajší obal, tzn. grafiku, ktorá v dobe uvedenia na trh nemala obdoby a v mnohých smeroch kraľuje technológii i po 3 rokoch. Ďalší nakukli pod pokrievku a zistili, že pod nádherne vyzerajúcim obalom sa ukrýva rovnako dobrá hrateľnosť založená na voľnosti a rozmanitých prístupov k hre. Niekto rád priamu akciu, iný zas stealth a Crysis rovnako dobre uspokojil všetkých. Titul dosahoval tie najvyššie méty v hodnoteniach novinárov, medzi fanúšikmi si takmer okamžite vybojoval pozíciu legendy a tak bolo logické, že po „spinoffe“ Warhead musí prísť plnohodnotné pokračovanie.

Samostatný odstavec venovaný originálu naznačuje, aký dôležitý bol pre všetkých Krízistov moment ohlásenia druhého dielu (z pripravovanej trilógie). Na zdesenie hard core fanúšikov sa v EA rozhodli opustiť relatívne bezpečný materský PC prístav a nasmerovali svoje ďalšiu plavbu do konzolových oceánov. Aj u nás na Sectore sa každá novinka či článok čo i len trochu súvisiaca so značkou Crysis vo všetkých prípadoch zmení na slovné prestrelky medzi oboma tábormi. Padajú argumenty z jednej i druhej strany, argumenty sa neskôr menia na flame a ten ako obyčajne na zbytočné urážky. Nikto s tým už ale nič neurobí. Crysis 2 bude aj pre Xbox, aj pre PS3. Otázne je, ako sa to prejaví, či za cenu zvýšených predajov EA nezaplatí nižšími hodnoteniami a nevôľou skalných.

Mnohé naznačila E3 prezentácia pripravovaného bestselleru. Crysis 2 si našiel svoje miesto na novinárskom evente, kde bol dokonca predvedený v 3D verzii a jeden štastlivec si okuliare s logom hry už teraz môže vyložiť v poličke vďaka našej súťaži. Trailer si je možné v 2D verzii pozrieť aj u nás a ak mám zhodnoť dojem z 3D priestoru, použil by som asi slovo „zaujímavé“. Nemal som pocit, že by sa v prípade Crysis 2 v kombinácii s 3D režimom mohlo hovoriť o dychberúcom zážitku, skôr sa len v Cryteku vezú na populárnej vlne obrazu s pridanou hĺbkou.

Titul mal samozrejme tiež vlastnú predvádzaciu miestnosť v rámci EA expozície. Úvodný preslov nás ubezpečil o tom, že Crysis 2 bude stále v prvom rade otvoreným dobrodružstvom, i keď zelené peklo džungle vystriedal zničený New York. Stále má platiť, že hráčovi budú k dispozícii dané prostriedky, teda nanooblek, zbrane a jasný cieľ. Akým štýlom bude cieľ dosiahnutý, je už len na jeho šikovnosti a predstavivosti. Voľnosť pohybu po ploche má ale v prípade amerického veľkomesta nahradiť tzv. vertikálny sandbox.

O Nanosuit 2.0 sme už toho popísali dosť, určite viete, že jeho funkcie budú po novom zoskupené, aby tak viac reflektovali rôzne štýly hrania. Často sa spomínajú dva základné prístupy – Predator (neviditeľnosť, útoky zo zálohy) a Armor (priame útoky). Crytek preto zameral prezentáciu skôr iným smerom, konkrétne na AI nepriateľov. Podľa slov vývojárov má byť umelá inteligencia postáv v hre tým najlepším, čo sme kedy mali možnosť na obrazovkách vidieť. Spolubojovníci aj nepriatelia budú reagovať na streľbu, aktívne sa kryť, vyhľadávať najlepšie spôsoby útokov atď.

Všetky novinky sme si po úvodných slovách mali možnosť vizuálne otestovať hneď na dvoch predvádzaných ukážkach. Prvá sa odohrávala v uliciach Veľkého jablka a úlohou hlavného hrdinu (Nomad) bolo dostať sa k vlakovej stanici. Druhá misia bola zasadená práve do interiéru Central Station.

Crysis 2

Sľubovanú otvorenosť som si bohužiaľ ani v jednom z levelov nevšimol (u toho druhého to je logické, keďže sa odohrával v interiéroch). Nomad pobehoval v koridore, zasypával nepriateľov ranami svojich zbraní, občas sa prepol do stealth módu, inokedy využil zvýšenú rýchlosť. Otvorenosť sa prejavovala maximálne v tom, že na mimozemšťanov bolo možné zaútočiť zprava alebo zľava. Naopak, páčilo sa mi vytváranie krytov z ťažkých kusov plechu, ktoré vojakovi aspoň na chvíľu poskytli ochranu proti tvrdej nepriateľskej paľbe. Zaujal aj moment, kedy Nomad na vrak obďaleč stojaceho vozidla primontoval výbušninu a celé auto odkopol smerom k útočníkom. Boje v uliciach boli ozvláštnené prítomnosťou spojeneckých vojakov, ale ako celok akcii chýbal punc výnimočnosti a ani nový Nanosuit, ani nové prostredie vo mne nezmazali dojem priemernosti. Alebo za to mohol práve nový Nanosuit a práve New York?

Interiérová misia z Central Station sa niesla v znamení boja s bossom, ktorého bolo možné vidieť v jednom z trailerov. Nomad používal ťažké zbrane (raketomet) v kombinácii so silami obleku a stacionárnymi zbraňami, aby bossa po tuhej prestrelke porazil. To však v uliciach vypukla ďalšia vlna šialenstva a to, že nad stanicou sa začal rúcať mrakodrap, príliš k ukľudneniu situácie nepomohlo. Nomada z bojiska vyzdvihol vojenský jeep, ktorého posádka sa ešte pri úteku pred padajúcou budovou snažila pomôcť zavaleným civilistom. Neúspešne. V tom momente prezentácia hry skončila.

Pri každom vyslovení "Crysis" sa jedným dychom zvykne dodať tiež "grafika". Áno, grafika v demách vyzerala dobre. Dobre ale v prípade Crysis podľa mňa nestačí. Sivošedivý New York na prvý pohľad nevyzerá tak vábivo ako džungľa, detaily zanikajú, práca grafikov tak trochu vychádza na zmar. Ak sme v prípade prvého Crysis hovorili o technologickej revolúcii, tak dvojka už zrejme rovnako hrdo vystupovať nebude.

Nebudem obchádzať okolo horúcej kaše. Môj dojem z Crysis 2 nie je príliš pozitívny. Hru nemôžem označiť ani za to najlepšie, čo som na E3 videl vo všeobecnosti, a čo je ešte horšie, ani za najlepšiu E3 FPS akciu. Iste, môžeme viesť nekonečnú diskusiu, že za to môžu konzoly a dookola vymenovávať veci, ktoré bývajú s tým spojené. U mňa ale Crysis 2 pohorel skôr na zvolenej pasáži, ktorou sa odprezentoval. Nenechala vyniknúť takmer ničomu ani grafike, ani novým prvkom hrateľnosti, ani akcii. Ako o bombastickej ultrahre skôr môžeme podľa ukážky hovoriť o obyčajnej strieľačke. A to je málo. Hre podľa mňa uškodilo aj to, že si pobalila dovolenkové kufre a z nádherných tropických destinácií sa odsťahovala do nepríliš zaujímavého zachmúreného New Yorku (stále hovorím iba o deme a dúfam, že zvyšok hry na tom bude s prostrediami o poznanie lepšie).

Práve kvôli týmto dôvodom je pre mňa Crysis 2 spolu s Fable 3 najväčším sklamaním tohtoročného záťahu v Los Angeles. Keďže som však optimista, rovnako ako v prípade tretieho Albionského dobrodružstva aj v prípade New Yorskej invázie verím, že na koniec to všetko dopadne ako v rozprávke. Princezná, poľ kráľovstva a vysoké hodnotenia v recenziách.

napísal je2ry 10.7.2010
CRYSIS 2

Zaradené pod: crysis