LEGO HARRY POTTER: YEARS 1-4

LEGO HARRY POTTER: YEARS 1-4

7.0

Wingardium LEGOsa!

Spojenie populárnej dánskej stavebnice a virtuálneho sveta počítačových hier sa s odstupom času ukázalo ako veľmi dobrý ťah. Tituly z LEGO série sú síce na prvý pohľad určené tým mladším, ale svojich fanúšikov si našli aj medzi už odrastenými profíkmi. Po Indianovi Jonesovi, Batmanovi či Rock Band sa v stavebnicovej podobe všetkým hráčom bez rozdielu otvárajú brány ďalšieho dobrodružstva, tentokrát si milióny lego kociek vychutnáme v koži Harryho Pottera a jeho kumpánov.

Ako už napovedá podtitul hry, Years 1 – 4, hra sa zaoberá prvými 4 rokmi Harryho pobytu v Rokforte. Fenomén mladého čarodejníckeho učňa je určite každému viac ako známy. Ak by ste posledných pár rokov žili v jaskyni alebo v uzatvorenej stavbe určenej na simulovanie letu na Mars, vedzte, že Harry Potter je mladý anglický chlapec, ktorý zistí, že obaja jeho rodičia boli čarodejníci, že po nich zdedil svoje nadanie a že jeho úhlavným nepriateľom je temný Voldemort. Harry svoje neobyčajné nadanie odhaľuje postupne, s každým rokom stráveným na čarodejníckej škole sa učí nové kúzla a odhaľuje pozadie príbehu.

LEGO Harry Potter: Years 1-4
LEGO Harry Potter: Years 1-4 Ide do tuhého.
Ide do tuhého.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 Dopravné prostriedky od výmyslu sveta pomáhajú pri presunoch.
Dopravné prostriedky od výmyslu sveta pomáhajú pri presunoch.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 Na povolenie takéhoto spínača treba poriadneho siláka.
Na povolenie takéhoto spínača treba poriadneho siláka.

Inak tomu nie je ani v LEGO Rokfote a práve získavanie nových kúziel je asi najväčšou novinkou v porovnaní s ostatnými stavebnicovými hrami. Postavy totiž začínajú s minimálnym znalosťami, po absolvovaní výučbových hodín sa postupne paleta ich kúzel zvyšuje. Neplatí už teda, že každá postava vie iba niečo (iba bičom priťahovať veci, iba lopatou kopať poklady), ale dokážu sa navzájom v niektorých situáciách zastúpiť.

Harry, rovnako ako Hermiona alebo Ron sa na začiatku naučia napríklad kúzlo Wingardium Leviosa, ktoré slúži na zdvíhanie a „opravovanie“ vecí. Pomocou neho teda dokáže poskladať porozbíjané skladačky alebo poukladať kocky na seba tak, aby vytvorili požadovaný tvar. Ďalším spoločným kúzlom je tiež Lumos na osvetlenie tmavých zákutí a ďalšie. Existujú samozrejme aj výnimky, ktoré nútia postavičky kombinovať, či dokonca levely prechádzať znova s novo odomknutými charaktermi. Ronov potkan „na diaľkové ovládanie“ je preborník v lezení do úzkych potrubí, Hagridovej sile neodolá žiadny zaseknutý mechanizmus, jeho pes Fang sa dá použiť pri vykopávaní zahrabaných predmetov, Harryho plášť neviditeľnosti poslúži pri tichom zakrádaní. Schopnosti sú uložené do prehľadného kruhového menu, prístup k nim je bezproblémový.

Z posledného LEGO dielu, v ktorom často práskal bič a znela známa Tam ta ta taaaa melódia, si Harry požičal systém hub-u a splitscreen hrania. Splitscreen je jasný  – v prípade, že sa postavičky od seba vzdiala, obrazovka sa rozdelí na dve polovice a každý z hráčov si môže ísť po svojom. O tom, že hra ako celok je pre dvoch živých hráčov rádovo zábavnejšia než pre vlka samotára a počítačom riadenú AI ani nemá zmysel debatovať. Podebatovať by si ale s Travellers Tale bolo treba o online koope. Ako to, že znova úplne absentuje!?

Hub, alebo ak chcete centrála miestnosť je logicky reprezentovaná Rockfortským zámkom. Cestu k ďalšej misii vám pomáha nájsť duchovný (doslova) sprievodca. Stačí nasledovať jeho kroky, prípadne navigačné šípky na dverách a ani v rozľahlej škole nezablúdite. Občas si budete musieť odskočiť aj do Šikmej uličky, kde sa kupujú doplnkové kúzla, nové postavičky a v banke si za pozbierané zlaté tehličky pootvárate cestu k bonusovým levelom. Huby bohužiaľ trápi ich rozvláčnosť, presuny trvajú dlhú dobu a všetkému dáva korunu loadovanie bonusových levelov, ktoré vyslovene otravuje.

LEGO Harry Potter: Years 1-4

Dobrodružstvá Harryho a jeho priateľov pomerne verne kopírujú dianie v knihách, pričom sú vystavané na klasických LEGO herných mechanizmoch. Spolupráca medzi postavičkami, používanie ich schopností, rozbíjanie a opravovanie predmetov, zbieranie kociek, akčné pasáže, puzzle pasáže, skákacie pasáže. Ak ste predtým hrali niektorú LEGO hru, do sveta mágie sa dostanete takmer okamžite, ak nie, všetky nuansy hrateľnosti zvládnete behom pár minút. Z noviniek ešte stojí za spomenutie varenie elixírov (po nájdení 3 prísad majú postavičky na chvíľu k dispozícii špeciálnu schopnosť, napr. zvýšenú silu), metlobal (iba Harry je v lietaní na metle skutočne profík, ostatné postavičky majú s metlou značné problémy) a iné vychytávky.

Veľkým plusom putovania po Rokforte je jeho dĺžka. Titul pokrýva 4 roky Harryho štúdia, teda môžeme hovoriť o 4 samostatných kapitolách. Každá kapitola pozostáva zo 6 levelov, medzi ktorými sa ale treba učiť nové kúzla, objavovať zákutia hradu, plniť bonusové levely atď. Navyše, ako som už spomínal, pre 100 % dohranie je nutné odomykať postavičky a prechádzať s nimi už raz dohrané pasáže, čo vôbec neotravuje, naopak celkom baví. Herná doba je teda prispôsobiteľná vášmu vkusu, resp. láske k príbehom pani Rowlingovej a môže sa ľahko vyšplhať nad 10 - 12 hodín.

Z celkového prevedenia hry mám pocit, že autori ňou mieria na o čosi staršie publikum ako pri ostatných tituloch. Môže za to najmä spracovanie niektorých puzzlov, súboje s bossmi a najmä skladanie kociek do rôznych útvarov. Ovládanie je príliš citlivé a aj obyčajné vyskladanie schodíkov z troch blokov dá občas riadne zabrať, nehovoriac o zameriavaní, ktoré vyslovene irituje. Taktiež zamrzí zhoršené rozoznávanie postáv, najmä ak sa hrdinovia zapletú medzi ostatných študentských učňov a majú podobné oblečenie. Občas je problém rozoznať, kto je kto. Ani Harry Potter sa nevyhol klasickým problémom LEGO hier, niekedy je problém odhadnúť hĺbku prostredia a postavičky sa tak neúmyselne menia na hŕbu roztrúsených kociek.

Pre absolútnych fanatikov bude výbornou správou zakomponovanie LEGO editora. Stačí trochu popustiť uzdu fantázii a pre Harryho veľmi ľahkou, hravou formou vytvoríte tony nových dobrodružstiev. Tu znova prichádza výkričník smerom k tvorcom hry – zdieľanie a vymieňanie užívateľských levelov sa stále nekoná.

LEGO Harry Potter: Years 1-4
LEGO Harry Potter: Years 1-4 Momentka z metlobalu.
Momentka z metlobalu.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 Ide sa na nákupy.
Ide sa na nákupy.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 Zostavovanie kociek si občas vyžaduje poriadnu dávku trpezlivosti.
Zostavovanie kociek si občas vyžaduje poriadnu dávku trpezlivosti.

Grafická stránka stavebnicových hier väčšinou nebýva problematická a ani v tomto prípade to nebude inak. Technické spracovanie si zachováva svojské LEGO črty, avšak základné výzorové charakteristiky postáv sú pri detailných záberoch jasne rozpoznateľné. Hre nechýbajú známe filmové melódie, ako obyčajne však musíme oželieť dabing. Postavičky vydávajú iba mumlavé checheche zvuky, no aj vďaka nim nie je núdza o humorné a vtipné momenty.

Harry Potter nie je najlepším dielom LEGO série. To ale neznamená, že fanúšikovia čarodejníka s bleskom na čele by si ho mali nechať ujsť. Práve naopak. A pravdu povediac, pri hre sa celkom slušne zabavia všetci, len najmenší budú potrebovať staršieho sprievodcu.

napísal je2ry 15.7.2010
7.0
7.9