HALO: REACH

HALO: REACH

9.5

Kruh sa uzavrel

Pred deviatimi rokmi vytvorila firma Bungie legendu konzolových FPS titulov - Halo. Titul, ktorý rozbehol FPS scénu na konzolách a ukázal, že aj tento žáner môže fungovať na gamepade. Popritom tom bola značka aj pionierom konzolového online multiplayeru a nakoniec aj dôvodom, prečo je dnes Xbox tam, kde je.

Pamätajte na Reach

Halo: Combat Evolved začal v roku 2001 cestu neohrozeného spartan bojovníka Master Chiefa, ktorá o štyri roky neskôr pokračovala druhým titulom Halo 2 ešte na prvom Xboxe, aby treťou časťou posunul sériu do next-genu na Xbox360 a uzavrel trilógiu tohto hrdinu. Séria však treťou hrou neskončila, minulý rok prišli dve hry - Halo: ODST, krátka ale inovatívna vsuvka do trilógie a Halo Wars, netradične stratégia pre konzolu, ktorá ukázala situáciu 20 rokov pred FPS hrami. Teraz prichádza posledný titul, ktorý sa vracia do časového pásma trilógie Master Chiefa, presnejšie titul, ktorý jej predchádza a ukazuje nám posledné dni planéty Reach. Planéty, kde to všetko začalo.

Hra priblíži dôležitosť plánety pre ďalší vývoj vojny ľudstva s nepriateľskou alianciou rás nazvanou Covenant, ktorá vo svojej slepej viere plánuje eliminovať život v našej galaxii. Ľudia sa ale nevzdajú bez boja. Vysielajú do boja svojich najlepších bojovníkov - Spartanov, geneticky upravených vojakov so špeciálnymi oblekmi. Vy budete jedným z nich.

Ste bezmenný hrdina bez tváre, ste Šestka, nemáte minulosť a vaša budúcnosť je viac ako otázna. Podobne ako Master Chief ste elita, ale kým príde na scénu on, musíte pre neho pripraviť pôdu.  Po výsadku na planéte Reach sa pripájate k jednotke Noble a spolu sa idete pokúsiť zastaviť inváziu nepriateľov a zachrániť ľudí. Netušíte do čoho sa to vlastne hrniete. História však nepustí, planéta Reach bude zničená a vy prežijete posledné jej dni. Zomriete spolu s ňou? Ujdete? Zachránite niečo alebo niekoho dôležitého? Zistíte, až keď kampaň prejdete a to buď sám, alebo s tromi priateľmi kooperačne.

Halo: Reach
Halo: Reach Výlet do Visegradu začína.
Výlet do Visegradu začína.

Halo: Reach Planétu Reach čakajú masívne boje.
Planétu Reach čakajú masívne boje.

Halo: Reach Grafika je vylepšená, pribudli efekty, detaily a zvýšilo sa rozlíšenie.
Grafika je vylepšená, pribudli efekty, detaily a zvýšilo sa rozlíšenie.

Noble Six

Hra ide presne v šľapajách Halo série, vylepšuje grafiku, pridáva nové prvky, ale je to stále to Halo, aké si hráči pamätajú. Arkádové, farebné a zábavné. Aj keď v tomto prípade môžeme povedať, že farieb ubudlo, štýl je temnejší, drsnejší a viac zachytávajúci atmosféru boja o prežitie na planéte, ktorá sa nedokáže ubrániť masívnej invázii. Deštrukcia je všade naokolo, čakajú na vás zničené stanice, mestá, tajné základne, úteky a pokusy o zadržanie nepriateľských síl. Na rozdiel od cesty Master Chiefa nie ste sami, máte vždy po boku vašich spartanských kolegov, ako aj armádne jednotky snažiace sa zastaviť nepriateľskú inváziu. Masívne boje, ba priam vojna vás bude sprevádzať na každom kroku.

Úpravy enginu totiž autorom umožnili dostať na bojové pole viac jednotiek, viac vojakov a celé to posadiť do masívnejších otvorených prostredí, ktoré budete prechádzať či už pešo, alebo na rozmanitých vozidlách. Warthog bude vaše primárne vozidlo, ale nechýbajú ani štvorkolky, preberiete ovládanie helikoptér v zničenom meste a tentoraz prekvapivo aj vesmírnu loď, s ktorou sa prvýkrát v sérii vyberiete do bojov v otvorenom vesmíre. Vesmírna vsuvka je krátka, ale pôsobivá a nesmierne sa hodí do neustále sa meniacich prostredí a misií. Tentoraz už autori neopakujú prostredia, nechodíte neustále cez rovnaké skopírované miestosti, ale dizajn levelov je moderný, dynamický aj napriek tomu, že hracia doba sa skrátila na približne 7 hodín je to neustála akcia nadopovaná atmosférou a novinkami do Halo série.

Výrazným prídavkom do kampane sú upgrady pre oblek, v leveloch nájdete rozmanité taktické upgrady ako neviditeľnosť, šprint, obranu, silové pole, ale tie najzaujímavejšie sú hologram a jet pack. Hlavne hologram je jednou z vecí, ktoré dokážu zmeniť taktiku bojov a dostať vás aj z bezvýchodiskovej situácie. Môžete totiž vyslať svoj holografický obraz iným smerom a odlákať tak nepriateľov, alebo ťažké zbrane smerom od vás. Jet pack oproti tomu umožní získať nový pohľad na bojisko, aj keď žiaľ v kampani je prístupný, len v určitých úsekoch, keď ho budete skutočne potrebovať na prekonávanie priepastí a výškových rozdielov.

Zbrane sa výrazne nezmenili, ale prispôsobili na požiadavky bojov, teda útočná puška s malým ďalekohľadom z ODST je takmer štandardom na ostreľovanie prichádzajúcich vĺn Covenantov, ale ani brokovnica alebo granátomet nie sú na zahodenie. Spolu v hre uvidíte okolo 15 nových zbraní a približne rovnaký počet starých známych zbraní od raketometov až po sniperky. Jednoducho zbrane sa budú cez vaše ruky len tak sypať. Samozrejme, musíte brať v úvahu, že vždy unesiete len dve a výber je kľúčový hlavne na vyšších obtiažnostiach. Podobne unesiete aj dva typy granátov, ktoré budú proti hordám nepriateľov jednou z najúčinnejších zbraní. Nie je nič krajšie ako prilepovací granát na pobehujúcom Elite vojakovi.

Kampaň je kvalitná a je asi len jediný detail, ktorý môže vadiť a to málo informácií o vlastnej postave. Všetci hovoria, že spravila veľké veci, hrdinské, kruté, ale všetko ostatné ostáva skryté. Ste to síce vy a je to vaša postava a vaše činy, ale aj tak hlavne pre dôležitosť vašej postavy chýba hlbšie prepojenie s ostatným svetom. Chýba, ale plne ho vynahradzuje ukončenie hry, ako prvé, tak aj to druhé, ktoré sa vám spustí po titulkoch.

Halo: Reach
Predchodca Master Chiefa - Number Six, jeho farba a maskovanie je na vás.

Noble one, two, three, four, five...

Kampaň je však len menšia časť Halo Reach, prakticky ako v každom Halo. Hlavným ťahákom je multiplayer, ktorý je tentoraz najmasívnejším a najprepracovanejším z celej série. Autori zúročili skúsenosti z posledných štyroch častí Halo, spojili to najlepšie a pridali inovácie po každej stránke.

Spolu má tri typy multiplayeru a to kompetetívny, kooperatívny a aréna mód. Najrozsiahlejší je kompetitívny, kde si hráči zahrajú proti ostatným, či už v tímoch alebo sami v rozsiahlej ponuke módov. Zaujímavou novinkou v tejto oblasti je hlavne Invasion, kde si Spartania zabojujú proti Elite nepriateľom. Kooperačný multiplayer mimo podpory kampane ponúka Firefight mód, kde sa s priateľmi budete obraňovať pred vlnami nepriateľov a pridáva aj malý bonus Score Attack, kde pre zmenu súperíte s priateľmi o čo najlepšie skóre v prežití. Nakoniec je tu Arena, špeciálny typ multiplayeru v Slayer a Team Slayer módoch pre hardcore hráčov hrávajúcich každý deň. Len ak budete hrávať pravidelne, udržíte si svoj rank.

Masívna novinka v multiplayerovej časti je Forge 2.0 editor, ktorý editáciu posúva ešte ďalej ako prvý editor v Halo 3. Minule sa dalo s editorom len pridávať veci a zbrane na mapy. Teraz autori pridali možnosti budov a objektov a teda môžete vytvoriť prakticky čo len chcete (mimo upravovania terénu). Na každú mapu budete mať obmedzený rozpočet a teda nemôžete ju úplne prepchať zbytočnými objektmi, ale môžete sa pohrať s efektným postavením budov, mostov, krytov, respektíve ciest a vytvoriť tak pôsobivé prostredia a úplne zmeniť ráz jednotlivých máp. Rozhádžete vozidlá, zbrane a upgrady a máte vašu prvú mapu. Po vytvorení mapy si nadefinujete pravidlá boja a môžete sharovať a hrať. Najlepšie využitie má editor na Forge World mape, kde dostanete rozsiahly, ale prázdny hornatý terén čakajúci na to, čo z neho vykúzlite. Tu nás určite čakajú zaujímavé prekvapenia.

Mimo módov samotný gameplay teraz výrazne ovplyvňujú upgrady armoru, ktoré môžete takticky využívať a spraviť tak z arkádovej prestrelky taktický boj. Celkovo multiplayer jednoducho ukazuje, prečo Halo nemusí vychádzať každý rok ako Call of Duty. Nakoniec je tu ešte jedna novinka dopĺňajúca ako single, tak aj multiplayerovú časť a to kredity, ktoré získava vaša postava za takmer všetko. Prechádzanie kampane, editovanie máp, multiplayer. Kredity môžete míňať na editovanie vašej postavy do stále hlbších detailov a pretvárať si ho na vlastný obraz.

Halo: Reach
Halo: Reach Rozmanité zbrane dopĺňajú rozmanité vozidlá.
Rozmanité zbrane dopĺňajú rozmanité vozidlá.

Halo: Reach Celkovo sú prostredia síce farebné, ale boje sú temnejšie ako v Halo 3.
Celkovo sú prostredia síce farebné, ale boje sú temnejšie ako v Halo 3.

Halo: Reach Mesto pred útokom, keď s ním skončia, budú z neho trosky.
Mesto pred útokom, keď s ním skončia, budú z neho trosky.

Graficky sa Halo Reach nesnaží byť najkrajšou hrou na konzolách, ale zato z umeleckého hľadiska znovu ponúka jedny z najkrajších scenérií a to priam na každom kroku. Zničená planéta je jednoducho rajom na scenérie. Okrem toho engine vylepšuje detaily prostredí a objektov, vďaka ktorým masívne bojiská vyzerajú priam neuveriteľne. Pridaná emulácia filmového motion bluru, niekedy síce vadí, ale v konečnom dôsledku robí hru filmovejšou. Rýchlostne sa hra drží na 30 fps, ale v niektorých prestrihových scénach, alebo masívnejších bojov vidieť malé spomalenia. Autori dokázali vtesnať na obraz niekoľkonásobne viac jednotiek a náležite to v hre aj ukazujú. Zaujímavosťou a aj trochu škoda je, že Reach je prvé a aj posledné použitie tejto verzie enginu. Bungie už pre novú hru robí ďalší multiplatformový engine a zrejme rovnako 343 Studios použije pre ďalšie Halo iný engine.

Zvuková a hudobná stránka ako je štandardom v Halo sérii excelujú a ponúkajú jedinečné dotvorenie atmosféry planéty na pokraji zničenia, ako hudba tak aj zvuky zbraní a tlmené ozveny vo vesmírnych lodiach. Dabing má svoju úroveň a zo zaujímavostí tentoraz mimo angličtiny sa v hre mihne aj maďarčina, keďže väčšina zničeného územia, ktorým prechádzate, bola pred útokom maďarskou kolóniou (a nie, neprešiel tade Slota na tankoch, ale Covenanti na vesmírnych lodiach).

Kruh sa uzavrel

Halo Reach nie je Halo 4, je to podobné rozšírenie príbehu ako ODST, ale tentoraz masívnejšie využívajúce novinky z ODST spájajúce ich s veľkolepými scenériami ala Halo 3. K tomu pribudol Firefight a nový Forge editor sľubujúci zábavu na niekoľko ďalších rokov. Bude na vás, či vás chytí viac alebo menej ako Halo 3, kampaň nie je taká epická ako v Master Chief sérii, ale multiplayer je priam dokonalý. V každom prípade ani po jednej stránke vás nemá ako sklamať.

Teraz bude zaujímavé sledovať, akým smerom sa ďalej pohne Bungie a akým smerom bude Microsoft ďalej tlačiť sériu v novom 343 štúdiu. Jedno je isté - Master Chief sa ešte vráti.

Halo: Reach
Halo: Reach Bojiská sú rozsiahle a otvorenejšie.