CIVILIZATION V

CIVILIZATION V

9.0

Vaša civilizácia už čaká

Opäť je tu osvedčená značka doplnená o véčko, ktoré môže naznačovať víťazstvo, ale hlavne definuje piatu hru v strategickej sérii Sida Meiera. Ak si trúfate, postavte sa na čelo vybranej civilizácie a pokúste sa, previesť ju z hlbokej minulosti až do vedecko-fantastickej budúcnosti.

Tituly Civilization vždy boli orientované hlavne na manažment a rozvoj sídla a nie inak je tomu aj v najnovšom pokračovaní. Princípy a tradičné mechanizmy hry sa zachovali, ale tvorcovia urobili niekoľko praktických úprav a ponúkli za hrsť vylepšení a to hlavne vo vojenskej oblasti. Podrobnejšie si však túto oblasť priblížime, až keď postavíme prvé mesto, čo je tradičný začiatok, či už v hre pre jednotlivca alebo multiplayeri.

Civilization V má skutočne pôsobivé intro s výjavmi bojov a arabským šejkom, ktorý zveruje do rúk svoj národ mladíkovi, ktorý vyzerá ako Princ z Perzie. No je škoda, že táto vízia nesúvisí s príbehom, ktorý Civilization už tradične úplne odignorovala. Nevadí, náhodne generovaná mapa, alebo scenár s bohatými voľbami tiež nie je na zahodenie. Voľba lídra určí, aký národ povediete cestou ku sláve. Každá mocnosť má na výber len jedného vodcu, čo ale neprekáža. Podstatné je vybrať vhodnú mocnosť s patričnými bonusmi a špeciálnymi jednotkami charakteristickými pre danú civilizáciu. Nájdete tu bezmála dvadsiatku národov od Francúzska pod patronátom Napoleona až po Washingtonových Američanov a orientálne krajiny.

Civilization V
Civilization V Prepojenie miest  a úzmí cestami a železnicou  je prospešné.
Prepojenie miest a úzmí cestami a železnicou je prospešné.

Civilization V Vládna politika poskytuje výhody v rôznych oblastiach.
Vládna politika poskytuje výhody v rôznych oblastiach.

Civilization V Diplomacia umožňuje aj odkúpenie celých miest. Odteraz Šanghai patrí Rímu!
Diplomacia umožňuje aj odkúpenie celých miest. Odteraz Šanghai patrí Rímu!

Ďalej si zvolíte formu a veľkosť terénu, jednu z ôsmych obtiažností a nastavíte intenzitu plynutia času, čím je myslené členenie procesov podľa počtu kôl. Pokročilé možnosti dovolia vybrať konkrétnych susedov a určujú podmienky na mape, čo môže byť maximálny počet kôl do ukončenia scenára, prítomnosť potulných barbarov a podobne. Ak sa vám nechce začínať v hlbokej minulosti, môžete odštartovať v ľubovoľnom zo siedmych období. A napokon je na vás, či umožníte víťazstvo dosiahnutím prvenstva v kultúrnej oblasti, vede, diplomacii, rozhodnete sa len pre celkovú dominanciu alebo zhodnotenie v rozmedzí stanoveného času. Podobné voľby nájdete aj v multiplayeri, ktorý sa hrá na lokálnej sieti a internete. Do sieťovej hry sa popri živých účastníkoch dá zapojiť aj AI a prebieha na kolá, ktoré hráči vykonávajú simultánne.

Prvým krokom v hre je vytvorenie domovského mesta, čo má na starosi zhluk osadníkov. Ideálne je vybrať lokalitu v blízkosti bohatých zdrojov potravy a surovín. Ak sa chcete plaviť, usídlite sa v blízkosti mora. Pri pobehovaní krajinou môžete naraziť na ruiny a unikátne scenérie, ktoré po prebádaní prinesú peniaze a bonus k spokojnosti obyvateľov. Mesto je rýchlo postavené a priestory v jeho okolí by mali zušľachtiť robotníci. Ich možnosti závisia od získaných technológií a medzi základné aktivity patrí výstavba fariem, baní, ciest, neskôr obchodnej stanice, či dokonca pevnosti. Podobne, ako v prípade iných jednotiek, môžete nastaviť automatiku a potom robotníci bez ďalších pokynov zveľaďujú všetko v dosahu. Mesto vytvára jednotky, budovy, divy sveta a doplnkové projekty. V každom meste sa súčasne produkuje len jeden prírastok, preto treba zvážiť, čo je prioritou pri jeho rozvoji. Spočiatku sa hodí orientovať na jednotky, či už plodíte viac skupín osadníkov, robotníkov, skautov, alebo vojenské zložky.

Na pokročilý rozvoj mesta a kumulovanie bodov kultúry a vedy, zvyšovanie množstva financií a potravy a spokojnosti občanov, treba stavať budovy. Divadlo, sýpka, vojenská akadémia, obranné múry, všetko má svoj význam a nejakým spôsobom sa zúročí. K lepším budovám a jednotkám sa ale dostanete len neustálym vývojom nových technológií, ktoré sú vzájomne viazané. Od základných činností ako je hrnčiarstvo, či ťažba sa presuniete k matematike a filozofii, objavíte kompas alebo kníhtlač a dostanete sa k najmodernejším výdobytkom ako je elektronika a lasery. Pri výskume vždy vynaliezate len jednu technológiu. Spočiatku sú procesy pomalé, ale rozvinuté sídlo už umožňuje rýchlejší pokrok, hlavne keď prežíva rozmach v obdobiach zvaných zlatá éra. Pri rozvoji miest pomáha aj dokupovanie okolitých pozemkov.

Civilization V
Prvé kroky s japonskou civilizáciou a zoznámenie so susedmi.

V predošlých civilizáciách si hráči veľmi nezabojovali a hoci ani v päťke nečakajte komplexné bojové situácie, vojnové konflikty dostali väčší priestor. Nová forma umožňuje jednoduché taktizovanie, je príjemným spestrením a pritom nestrháva hru do vojnových orgií. Ale ak budete veľmi chcieť, užijete si boje do sýtosti. Bežné bojové jednotky môžu zaútočiť na protivníka na susednom poli a krátka animáca s figúrkami na mape predznamená výsledok. Ale ak majú vojská možnosť útoku na diaľku, ako napríklad lukostrelci alebo artiléria, môžu súpera ostreľovať zo vzdialenejšej pozície. Takýmto spôsobom je aj možné loďami ostreľovať oponentov na pevnine, ale rovnako aj z pevniny útočiť na lode. Mestá sa pred útokmi dokážu brániť bombardovaním  a okrem toho môžu pojať jednu vojenskú jednotku na obranu.

Efekt bojových jednotiek ovplyvňujú rôzne faktory. Záleží na tom, či sú na vlastnom alebo nepriateľskom území, v pohotovostnej formácii, v bežnom teréne, alebo horách. Navyše ich môže posilniť prítomnosť figúrky generála na susednom poli a so zvyšujúcimi úrovňami im hráč priradí bonusy. Poškodené jednotky môžu zaujať pokojový status, kedy sa doliečujú a dopĺňajú stavy. Elitné vyžadujú na produkciu špecifické suroviny, ktorých býva naraz obmedzené množstvo. Napríklad Rimania postavia legionárov, len ak majú popri peniazoch aj zásoby železa. Jednotky sa dajú darovať susedom. Je zrejmé, že sa tvorcovia snažili, ale hlavne u modernejších vojsk vidieť, že sa nie celkom ideálne popasovali s parametrami armád. Protitankové delo nemá efekt voči tankom, ale má šancu zostreliť vrtuľník, vojaci s puškami neútočia na diaľku, ale len zblízka a podobne. Nad tým, že niekedy na obrnený transportér zaútočia potulní barbari ešte s mečmi, môžeme prižmúriť oko.

Civilization V je ťahová stratégia a všetky procesy sa počítajú na kolá, čiže postup akýchkoľvek jednotiek v teréne, výstavba aj výskum. Výnimkou je diplomacia, ktorá prebieha okamžite po nadviazaní kontaktu. Hráč môže kedykoľvek osloviť lídrov civilizácií, ktoré identifikoval na mape. Základné dohody umožňujú beztrestný prechod územiami, čo inak susedia vnímajú negatívne a zhoršujú sa tak vzťahy. Ďalej uzatváranie tajných spojenectiev a vyvolanie vojny spoločnému nepriateľovi. V neposlednom rade je to aj výmena surovín. Dokonca je možné odkúpiť aj celé mestá a spoločný výskum zas po čase prinesie novú náhodnú technológiu. Okrem toho funguje aj jednoduchá diplomacia s mestami. Stačí kliknúť na vybrané mesto a ukáže sa nenáročné menu, ktoré zahrňuje vyvolanie vojny a zlepšenie vzťahov finančnými darmi. Mestá ponúkajú aj nepovinné úlohy, za ktoré sa odmenia priazňou, statusom priateľstva a niekedy aj finančne, alebo jednotkami. Môže to byť napríklad výzva na vyplienenie sídiel potulných barbarov v dosahu, alebo pomoc proti inému mestu.

Civilization V
Civilization V Zemský ráj to na pohled...
Zemský ráj to na pohled...

Civilization V Mestá môžu bombardovať nepriateľov v ich blízkosti.
Mestá môžu bombardovať nepriateľov v ich blízkosti.

Civilization V Ak je v meste pritesno, treba postaviť nové, alebo dokúpiť parcely.
Ak je v meste pritesno, treba postaviť nové, alebo dokúpiť parcely.

Postup hráča sprevádzajú rady poradcov pre ekonomiku, vojenskú oblasť, vedu a zahraničný styk. A nie sú to len odporúčania v samostatnej tabuľke, ale aj farebné symboly v menu produkcie a výskumu, ktoré naznačujú, na čo by bolo vhodné sa zamerať. Okrem toho civilizáciu ovplyvňujú aj voľby v menu vládnej politiky. Jedná sa o adaptovanie nových smerov, ktoré na pokrok vyžadujú dostatok bodov kultúry. Každý z desiatich smerov, či už sa jedná o komerciu, tradície alebo autokraciu, ponúka niekoľko zaujímavých prvkov. Väčšinou sa jedná o pasívne bonusy, ktoré majú formu perkov, výrazne zlepšujúcich pôsobenie hráča vo zvolenej oblasti. Zdokonalenie armády, vylepšenia vzťahov so všetkými národmi, permanentné zvýšenie produkcie, alebo zvýšený výskyt osobností v mestách, rozhodne poteší.

Napriek tomu, že pri výpočte aktivít sa zdá byť Civilization V zložitou hrou, opak je pravdou. V nemalej miere k tomu prispieva aj veľmi priateľské ovládanie spojené s upozorňovaním na dôležité procesy v hre. A tým nemám na mysli vyskakovacie okná tutoriálu, aj keď aj tie tu nájdete. Všetky procesy zvládnete bez problémov myšou, či už brázdite po mape alebo sa hrabete v menu jednotiek a miest. Kliknutím všetko aktivujete a pri ukázaní na položku alebo objekt vám naskočia detaily. Navyše keď sa dokončí aktuálny výskum, niečo vyprodukuje, alebo sa vám v teréne flákajú jednotky, o všetkom ste upovedomení neprehliadnuteľným spôsobom. Ikona na potvrdenie ukončenia kola sa zmení na odkazovač, ktorý sa skrátka nedá ignorovať. Po kliknutí vás presunie do menu produkcie, výskumu, alebo na miesto, kde sa povaľujú osadníci, až kým uspokojivo nevyriešite každý pálčivý problém. Spočiatku sa vám môže zdať, že stačí bezhlavo navoliť, čo od vás hra chce, je to však klamlivý dojem. Aj keď z hry niečo aj vypadlo, napríklad už vôbec nemusíte riešiť náboženstvo, čím viac do nej preniknete, tým viac bude vyžadované vaše samostatné myslenie a uvážené činy.

Graficky sa Civilizácia V pochlapila, pozerá sa na ňu dobre. Na pekne formovanú krajinu aj mikro-boje priamo na mape. Ale hlavne na krátke animované vstupy lídrov pri diplomacii, čo je inak asi jediný priestor, kde sa zjavne prejavuje, či hráte s podporou DirectX 11 alebo bez. Ozvučenie je v poriadku, hudba vhodne dotvára atmosféru. Hra je stabilná, načítavanie a kalkulácia ťahov zvyčajne netrvá dlho.

Civilization V je stratégiou, ktorá napriek svojej komplexnosti dokáže zaujať skúsených harcovníkov, aj menej obratných laikov. Päťke výrazne prospel trochu väčší priestor venovaný bojom. Maximálne zjednodušené ovládanie s našepkávaním síce skúsení užívatelia nepotrebujú, ale pre nováčikov je to požehnanie, vďaka ktorému sa s hrou rýchlo skamarátia. Aj väčšina ostatných úprav Civilizácii iba prospela a ďalšie spestrenie očakávame od pripravovaných modov. Séria Civilization nikdy nesklamala. Ani tentoraz.

Civilization V
Civilization V Pokrok prináša moderné bojové jednotky a možnosť zvíťaziť úspechmi v oblasti vedy.
Pokrok prináša moderné bojové jednotky a možnosť zvíťaziť úspechmi v oblasti vedy.