FALLOUT: NEW VEGAS

FALLOUT: NEW VEGAS

8.5

New Fallout v New Vegas

Niektorí jasali, iní boli rozčarovaní. Nikto však nezostal chladný. Nie každý privítal Fallout 3 s ováciami, ale väčšina hráčov prišla preinačenému pokračovaniu kultovej RPG na chuť. Zachutí aj new Fallout v New Vegas?

Zachutí, aj keď už nerozčerí hladinu RPG tak búrlivo ako trojka. Prečo je to tak, v čom je najnovší prírastok v postapokalyptickej RPG iný, v čom lepší, v čom horší? Na všetky tieto otázky by sa v podstate dalo odpovedať stručne – v ničom. A práve to je negatívom, hoci mnoho hráčov bude paradoxne práve preto spokojných. Ide skrátka o to, že od novej plnohodnotnej hry sa prirodzene očakáva určitý pokrok v porovnaní s jej predchodcom. Fallout 3 a New Vegas by ste však od seba na prvý pohľad nerozoznali, a ani na druhý. Veľa nového tu totiž skutočne nenájdete a aj keď sa hráčom dostáva do rúk solídny celok, skôr by sa dalo hovoriť o masívnej expanzii, ako o plnohodnotnom pokračovaní. A tomu by mala zodpovedať aj cena.

Zápletka tentokrát nie je taká pompézna ako v predošlých Falloutoch. Do hry nevstupujete v úlohe mecenáša, ktorý má zachrániť kolóniu, či dokonca celý svet. Váš prvotný cieľ je oveľa prostejší a motivácia stará, ako ľudstvo samo - pomsta. Všetko sa začína vašou smrťou. Ale neobávajte sa, nebudete po svete blúdiť ako duch ani sa z vás nestane univerzálny vojak ako v istom akčnom filme. Hoci ste už zavoňali fialky odspodu a medzi rebrami uviazla guľka, váš život predsa len nevyhasol. Stále pulzujúci tep si našťastie všimol svojský robot Viktor a domorodci z postapokalyptickej dedinky vás dali do poriadku. A tušíte dobre, pôjdete hľadať osobu, ktorá vás chcela poslať na večnosť a k tomu čip, ktorý ste mali doručiť v úlohe poslíčka. Neprezradím vám, aké bude finále, ale je možných hneď niekoľko rôznych zakončení.

Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas Plechový záchranca má niečo za lubom.
Plechový záchranca má niečo za lubom.

Fallout: New Vegas Geckovia sa vrátili. V.A.T.S. tiež.
Geckovia sa vrátili. V.A.T.S. tiež.

Fallout: New Vegas Spestrením príbehu sú kasínové minihry.
Spestrením príbehu sú kasínové minihry.

Hľadanie darebáka v károvanom saku vám zaberie väčšinu času a ako inak, zavedie vás do New Vegas, raja hazardu, blikajúcich neónov, prostitútok a gangstrov. Väčšinu hry však strávite mimo tohto rajského mesta, ktoré si žije vlastným životom a od ruín starého sveta ho delí neschodný múr a robotické hliadky. Takže očakávajte klasické putovanie po nehostinnej krajine, kde navštívite malé schátrané mestečká, továrne, či jaskyne. Spoznáte aj rozmanité osudy ďalších vaultov, napríklad sa ocitnete v „dvadsaťdvojke", kde nevydarený experiment spôsobil rozmach bujnej a bohužiaľ smrtonosnej vegetácie. Okrem pomoci domorodcom a hľadania indícií si budete budovať reputáciu u viacerých klanov a spoločenstiev. Niektoré sú horšie, iné lepšie, každé sa snaží o určitú formu dominancie. Líšia sa prioritami, ale aj vzhľadom. Po stopách starovekého Ríma kráča Cézarova légia, iná sekta je poznačená vplyvom Džingischána, o vojenskú disciplínu sa snažia jednotky NCR a Bratstvo ocele sa ukrýva spolu s najmodernejšími vynálezmi. A nájdete aj ďalších a neraz sa stanete aj svedkami ich vzájomných konfliktov.

Hlavný príbeh sám o sebe veľa času nezaberie, ale vyžaduje aspoň do istej miery plniť vedľajšie úlohy, takže herný čas sa môže natiahnuť aj na viac ako dve desiatky hodín. Úloh je habadej a sú rozmanité, ako sme zvyknutí vo Falloutoch. Niektoré z nich sú priam unikátne a stereotyp pri ich plnení nehrozí. Pátranie po zlodejovi vo vojenskom sklade, vyháňanie „duchov" z raketovej továrne, či vylákanie podozrivého pred hlaveň pomstychtivého snajpera, to je len zlomok toho, na čo sa môžete tešiť. Medzi nepriateľmi sú starí známi, ale aj nováčikovia, mutanti, ghoulovia, párači, roboty, zmutované zvieratá a na scénu sa vrátili geckovia.

Váš hrdina sa rozvíja, bojuje a hrabe v inventári klasickým F3 spôsobom. Čiže mu stanovíte atribúty a za skúsenosti pri každej novej úrovni prihadzujete body do početných aktivít. Vďaka tomu je výrečnejší, lepšie manipuluje s určitými zbraňami, ľahšie sa nabúrava do počítačov, či otvára zámky. Samozrejme pribúdajú aj obľúbené perky s vybranými bonusmi. Inventár, mapy so značkami lokalít, štatistiky a všetko potrebné má opäť na starosti Pip-boy. Oproti Fallout 3 skutočne žiadna šokujúca zmena. Boj taktiež nedoznal zásadné úpravy a využijete klasický real-time akčný režim, aj taktický V.A.T.S. s obľúbeným zameriavaním častí tela. Poteší možnosť upiecť si s použitím byliniek a mäsa niečo na ohni. Alebo samostatne vyrobiť z bordelu muníciu, pokročilé predmety a dokonca stimpak. Na to je ale treba aj ohnisko alebo pracovný stôl. Praktické, ale v RPG hrách už neprekvapivé, podobne ako úložné schránky na veci.

Fallout: New Vegas
Letom falloutovským svetom.

Za zmienku stojí voliteľný hardcore mód. Bez ohľadu na zvolenú základnú obtiažnosť hry vám sťaží postup a pridá trochu realistickosti. Čo znamená, že musíte aspoň priebežne jesť, piť a spať, aby ste neboli dehydrovaní a vyčerpaní, inak sa znížia vaše výkony a atribúty. Navyše zranené končatiny dáte do poriadku iba pomocou doktorského kufríka alebo návštevou u lekára. Stimpak to nespraví. Spestrením postupu je hranie s domorodcami s nazbieranými kartami a neskôr kasínové minihry so žetónmi ako Black Jack a ruleta. Popri tom sa upravilo menu pri komunikácii so spoločníkmi, ktoré je teraz vo forme kruhu s voľbami. Pribudli nejaké zbrane a možnosti ich vylepšenia, nové perky, predmety, útoky pri kontaktnom boji. Pekné, ale po dohraní Fallout 3 so všetkými, niekedy až bizarnými expanziami, prípadne s módmi od komunity, vás New Vegas skrátka nedokáže ohromiť. A nikde som nenatrafil na pojazdné auto, alebo aspoň bicykel a to ani vo Vegas, čiže v tomto smere sa tvorcovia veľmi nepochlapili.

Grafika a užívateľské rozhranie opäť bezuzdne kopírujú Fallout 3. Ale engine je stále slušný a dizajn nových lokalít menej frustrujúci, čiže žiadne stereotypné blúdenie schátraným metrom. Zasekávajúce sa postavy neraz sčasti zaborené v teréne, to už ale pekne nevyzerá a v podstate je to jediný vážny kaz hry, keď neberieme do úvahy (kvalitnú) recykláciu Fallout 3.

Atmosféru postapokalyptického New Vegas som si naplno vychutnal. Nezažil som však žiadny wow moment, ako sa mi stávalo pri objavovaní čara Fallout 3. Skrátka všetko staré, známe, trochu prifarbené, skutočne zábavné, ale už nie pôvodné. V podstate rovnaký sloh som už raz čítal a preto mi nemajte za zlé, že ho tentoraz nemôžem oznámkovať jednotkou s hviezdičkou. Pre vás však z toho vyplýva nasledovné, ak sa vám páčil Fallout 3, bude vám chutiť aj New Vegas. Ak vám trojka nesadla, neprehltnete ani túto hru. Pretože, povedané rečou básnika: "Nič nové na svete, dáme si repete. Fallout 3 je tu zas, na ceste do Vegas."

Fallout: New Vegas
Fallout: New Vegas Voľne poletujúca Cézarova légia.
Voľne poletujúca Cézarova légia.