PROFESSOR LAYTON AND THE LOST FUTURE

PROFESSOR LAYTON AND THE LOST FUTURE

8.5

Žiadna výzva nezostane nepokorená

Recenzia na DS verziu

So železnou pravidelnosťou a s odstupom dvoch rokov po japonskej premiére sa k nám dostáva ďalší diel puzzle adventúry Professor Layton. Odhliadnuc od veku a skutočnosti, že medzitým už vyšli ďalšie dva diely a je ohlásený nový pre 3DS, uzatvára Lost Future prvú trilógiu série v čase, kedy sa na pultoch obchodov ocitol aj očakávaný animovaný film Eternal Diva. Pre oddaných tak začali Vianoce predčasne. Poradil si večný gentleman Hershel Layton a jeho verný pomocník Luke s novou výzvou?

Lost Future má jeden veľký problém a ním je nóvum, s každým novým dielom sa berie za samozrejmé, že okrem nových puzzlov to bude hlavne priehrštie noviniek, ktoré vás zamestnajú na dlhé hodiny. Hry zo série Professor Layton sú postavené na desiatkach hádaniek (v prípade Lost Future je ich 160), ktorým nechýba variabilita, ale keď vychádzajú z osvedčených schém, po čase vám pripadajú veľmi familiárne. Zostane vám tak číslo a ak patríte k pravidelným konzumentom Laytonových dobrodružstiev, budete ochudobnení o pocit zdolávania jednej za druhou.

Satisfakcia prichádza aj teraz, no nie je to už také ako prvýkrát. Hra napriek tomu dokáže vyvolať závislosť a núti vás brať DS so sebou všade, kam sa pohnete. Jedna a dosť, tu platí do bodky. Aby som však nekrivdil, rozšírila sa sada puzzlov o rôzne posuvné bludiská, kde priamo nevpisujete hodnoty alebo nevyberáte odpovede na rafinovane položené otázky, ale priamo hýbete kameňmi, navigujete autíčkami na hernom poli alebo skladáte obrazce pomocou stylusu. Dokonca sa vrátili aj hry so zápalkami.

Professor Layton and the Lost Future

Skutočne jednoduché hádanky striedajú ťažké hlavolamy a rébusy.
Professor Layton and the Lost Future

Na hornom displeji vždy vidíte, kam máte ísť a ako sa tam dostať.
Professor Layton and the Lost Future

Skladačkové puzzly sú nové, no v tých desiatkach dôverne známych sa už stráca nóvum.

Žiadna hádanka nemôže zostať nevyriešená

Matematické rébusy, hádanie správnej odpovede podľa indícií v texte, ich hľadanie v obrazcoch, počítanie vzorcov, rezanie geometrických útvarov, zapájanie orientačného zmyslu, priestorového vnímania, pamäte, ale aj pozornosti. Logické hádanky tvoria základ Lost Future, no to, čo vás ženie vpred okrem správnych odpovedí, je zvedavosť, akým smerom sa bude uberať príbeh. Ten hovorí o neistej budúcnosti Londýna, kam je na naliehanie Luka z budúcnosti pozvaný listom Layton. Cestovanie v čase vytvára tak dve roviny, pričom žiadna nepôsobí silene, ale odráža aktuálnu dobu.

Z rozhovorov obyvateľov budúceho Londýna sa rýchlo dozviete, že nad metropolou drží pevnú ruku tyran, ktorého sa boja a že v tom súčasnom sa pod vynálezcom stroja na cestovanie v čase prepadla zem spolu s ďalšími dôležitými osobami z parlamentu. A tie musia byť nájdené okamžite! Záhad postavených pred hráča je toľko, že hra tlačí na pílu navigačnými šípkami a popisom, kam treba ísť ďalej. Takto neprešľapujete na mieste a premýšľate iba nad riešeniami, nie nad tým, kadiaľ vedie cesta k rieke. Vďaka tomu sa ponoríte do príbehu bez problémovo a za behu sa zoznamujete s novinkami aj základnými hernými mechanizmami.

Lost Future predstavuje úplnú novinku pri riešení puzzlov a tou je super pomocník, ktorý po zaplatení dvoch mincí navyše takmer prezrádza riešenia. Mincí však bez prehľadávania prostredí nikdy nie je dosť. Hra však na snorenie používa iný trik a tým sú poschovávané hádanky a aktívne hotspoty. Vypláca sa rozprávať s každou postavou, prehodiť pár slov už aj s dôverne známymi alebo ťuknúť na podozrivý objekt. Postupným zdolávaním problémov zbierate aj plány do nových minihier a hlavne vám utešene narastá počet Picarts (odmena za hádanky), ktoré sa dajú utratiť za bonusový obsah.

Professor Layton and the Lost Future

Zábava aj po dohraní

Ako v každej Professor Layton hre aj v Lost Future dostali priestor minihry, tentoraz však neskladáte žiadneho pomocníka, ale získavate plány pre autíčko Laytonmobile, s ktorým podľa presne špecifikovaných pravidiel musíte vykľučkovať von bludiskom. Druhou kratochvíľou je cvičenie papagája na prenos objektov. Keďže vták vie preletieť iba krátke vzdialenosti, musíte mu postaviť miesta na odpočinok. Vynikajúcim prídavkom je kreslená kniha, kam podľa textu vkladáte obrázky a dávate dohromady mini príbehy. Lost Future takisto podporuje sťahovanie nových puzzlov, ktoré sa objavujú od vydania v pravidelnom týždňovom intervale.

A keď sme už pri tých novinkách, tak pri riešení hádaniek už nemusíte používať papier. Kresliaci mód má rozšírenú sadu nástrojov, ponad zadanie sa dá čarbať rôznymi farbami, mazať čiary a meniť dokonca šírku štetca. Do hlavného menu takisto pribudol zápisník na rýchle poznámky. Lost Future je obsahovo najbohatším dielom série Professor Layton, ktorému množstvo hádaniek nie je na obtiaž, ale dokáže po celú dobu udržovať záujem o riešenia a nevynechať skutočne ani jednu. Je to dané aj tým, že do pokročilej fázy sa dostanete iba s predpísaným počtom vyriešených rébusov, inak sa musíte vrátiť späť.

Professor Layton and the Lost Future je ideálnou hrou na dlhé zimné večery. Postupným dávkovaním ponúkaných hádaniek sa dá vybudovať slušná závislosť, že si hlad po nových budete ukájať napríklad krížovkami v novinách. Výborne napísaný príbeh s postavami, ktoré máte radi, ale aj s úplne novými vás dokáže zamestnať na viac ako 15 hodín a verte tomu, že ak sa raz do hry ponoríte, budete chcieť vyriešiť každý jeden problém.

napísal spacejunker 7.12.2010
8.5
8.6