INAZUMA ELEVEN

INAZUMA ELEVEN

9.0

Zelená je tráva, futbal to je RPG hra

Recenzia na DS verziu

Ak je v brandži stále aspoň jedno štúdio, ktoré dokáže načrieť hlboko do svojej fantázie a raz za pár rokov vyčarovať úplne nový titul, neopozeraný, netradičný a maximálne zábavný, je to Level 5. Jasné potvrdenie, že japonské herné mozgy rozmýšľajú inak a nemajú zábrany nazrieť do rôznej časovej éry, využiť existujúce mechanizmy pre iný žáner alebo vytiahnuť osvedčenú klasiku v oprášenom kabáte. Je to štúdio, ktoré vytvorilo nádhernú kombináciu adventúr a puzzle (Professor Layton), zasadilo RPG do európskeho stredoveku so známou postavou (Jeanne d'Arc), neváhalo priložiť k DS hre takmer 400-stranovú nádhernú knihu (Ni no kuni) či kombinovať RPG s krásnou minihrou výstavby mesta (Dark Cloud). RPG je vôbec srdcový žáner tvorcov, o čom svedčí parádne prepracovanie svätej série Dragon Quest pre PS2 i DS s ôsmym a deviatym dielom. Môže Level 5 zájsť ešte ďalej?

Inazuma Eleven je pádny dôkaz. Futbalové RPG s obrovským obsahom, príbehom na desiatky hodín a hrateľnosťou vyvolávajúc závislosť, že môže diktovať, ako robiť kvalitné hry na handheld. Aj keď má obyčajný začiatok, kde odhodlaný chlapec chce zostaviť na strednej škole Raimon futbalový tím, hoci riaditeľ školy by klub radšej zavrel. No dá im šancu a vybaví zápas s jedným z najúspešnejších tímov v okolí. Je to malá záhada na začiatok, prečo má vlastne outsider súperiť so špičkovým klubom. Možno má niečo dočinenia s novým študentom Axel Blaze, bývalou futbalovou superstar. Neskôr sa na scénu dostane čudák v dlhom kabáte alebo chlapíci v oblekoch a bude potrebné odhaliť aj väčšie tajomstvo ako iba to, že Axel Blaze už zrazu na ihrisko nechce nastúpiť. I dávnu legendu mesta.

Príbeh nie je úplne hlboký, ale na druhej strane premyslený do detailov tak, že sú vám podsúvané stále iba maličké fragmenty a ste nútení hrať ďalej, aby ste odhalili ďalšie. Desať kapitol obsahuje hlavnú niť, ktorá sa točí okolo ústredných postáv a popri nich sa skupina hrdinov sústredí na najbližšieho súpera, hľadá jeho silné i slabé stránky a spôsob, ako ho na ihrisku prekonať. Postupne objavíte okultistov, vymývačov mozgov či Otaku. Pripravte sa na veľkú porciu japonských reálií – hemží sa to tu školskými pravidlami, záľubami a lokalitami ako maid café, herňa či prepracovanou železnicou. Akurát mená prešli zmenami oproti japonským, takže hrdina sa volá Mark, nie Endou.

Inazuma Eleven
Inazuma Eleven Moja najobľúbenejšia trojica obrancov. Aj keď Todd v strede rád očumuje kočky v Maid café a obrovský Jack (vpravo) sa pred zápasom občas prežerie.
Moja najobľúbenejšia trojica obrancov. Aj keď Todd v strede rád očumuje kočky v Maid café a obrovský Jack (vpravo) sa pred zápasom občas prežerie.

Inazuma Eleven Mark Evans, odhodlaný brankár, čo sa raz stane legendou. Akurát so suchým anglickým dabingom.
Mark Evans, odhodlaný brankár, čo sa raz stane legendou. Akurát so suchým anglickým dabingom.

Inazuma Eleven Výbava hráča je ďalším spôsobom, ako si vylepšiť atribúty. Také kopačky  5 na pohyb či rukavice  4 na obranu už cítiť v hre.
Výbava hráča je ďalším spôsobom, ako si vylepšiť atribúty. Také kopačky 5 na pohyb či rukavice 4 na obranu už cítiť v hre.

Príbeh je iba jedným z ťahúňov Inazuma Eleven, hlavným je originálna hrateľnosť – autori sa rozhodli vytvoriť klasické RPG, s približne známymi pravidlami a vlastným svetom. Keď dávate dokopy svoj tím, je pred vami adventúrna časť s pohybom po okolí školských klubov, ihrísk, hlavných budov alebo knižníc. Celá škola však nie je prístupná od začiatku, iba niektoré jej časti a postupne sa odomykajú ďalšie. Rovnako aj miesta na mape mesta: veža, okolie rieky, obchodná štvrť, Markov dom. Rozloha hry je dobrá a motivácia na opakovanú návštevu miest existuje pri snahe nájsť truhlice s predmetmi. Konverzácia, hľadanie predmetov, kúpa výbavy, riešenie parciálnych problémov vedľajších postáv, to sú všetko základné elementy RPG. Aj postupne odhaľujúci sa príbeh. Prečo je Inazuma taká bomba?

Najväčšiu porciu RPG núka spravidla vývoj postáv a súbojová časť. Inazuma Eleven ju transformuje na futbal tak, že obsahuje náhodne generované súboje ako malé zápasy a súboje s veľkými protivníkmi pripomínajú súboje s bossmi. V praxi fungujú jednoducho, v malom súboji máte štyroch hráčov proti štyrom: brankára, obrancu, stredopoliara a útočníka. Dotknete sa displeja, je odpískaný výkop. Potom sa snažíte skórovať a využiť nahrávky, strely, obranné zákroky. Ak dôjde k stretu hráčov, máte dve možnosti: buď slabší istejší úder alebo silnejší, no s menšou šancou na úspech. Ak ste zase brankár, volíte medzi chytaním a odrazením lopty. Pri strele volíte priamu strelu či padáčik plus jej silu. Nečakaná nahrávka na hráča pred bránou zase núka voľbu medzi volejom a hlavičkou. Cieľ boja s veľkým súperom sú jasné: „iba" vyhrať štandardný zápas 11 na 11, ale pri malom zápase sú rôzne: 15 minút buď na strelenie gólu, odobratie lopty súperovi alebo máte zabrániť súperovi skórovať.

Popri štandardných zákrokov sa núkajú aj špeciálne defenzívne či útočné údery spracované po vzore japonskej fantázie, povýšené na malé kúzla či summonov vlastných schopností. Niekto dokáže vyčariť kópiu seba a preľstiť súpera (Doppelganger), vyčarovať teleport, kde sa stratí lopta alebo zabrániť strele tým, že postaví zo zeme múr, na ktorom lopta skončí. Inou kapitolou sú útočné triky ako Spiral shot, kde sa hráč vymrští do vzduchu a ničivým úderom posiela loptu do siete. Postupne sa však učíte aj pokročilé kombinácie, na ktoré treba dvoch hráčov. Celkom vtipný je Inazuma Drop, kde sa zavalitý obranca musí vymrštiť do vzduchu a ľahší hráč sa potom od jeho pupku odráža ešte vyššie a strieľa.

Špeciálne údery je potrebné zbierať a skúmať kvôli čoraz silnejším súperom. Napríklad okultisti vás dokážu začarovať tak, že sa vám nebude dať ani chodiť. Brainwashing tím má zase špeciálne helmy, ktoré im vnucujú, čo robiť a ako hrať – vaším cieľom je ochromiť ich. A do toho raz príde aj nečakaná otrava jedlom, pokazené pochutiny vám podá rovno niekto z konkurencie. V tom prípade treba skúsiť hrať vabank na dvoch zdravých hráčov alebo ich úplne vystriedať.

Inazuma Eleven
Inazuma Eleven Takto sa trénuje vlastnosť jedného hráča - kratučkou animáciou na vyhradených miestach s bleskom.
Takto sa trénuje vlastnosť jedného hráča - kratučkou animáciou na vyhradených miestach s bleskom.

Inazuma Eleven Axel Blaze a jeho základná ohniva šupa za 33 bodíkov. Už v polovici hry takú možno vypáliť aj štyri krát za zápas.
Axel Blaze a jeho základná ohniva šupa za 33 bodíkov. Už v polovici hry takú možno vypáliť aj štyri krát za zápas.

Inazuma Eleven Axel Blaze prichádza do mesta ako tajomný mladík, čo sa zrazu vzdal futbalu. Ale dokáže zavesiť kopačky na klinec?
Axel Blaze prichádza do mesta ako tajomný mladík, čo sa zrazu vzdal futbalu. Ale dokáže zavesiť kopačky na klinec?

Inazuma Eleven núka viac ako 1000 hráčov po celom svete, ich zháňanie je po vzore Pokemona veľmi zábavnou súčasťou hrateľnosti. Vo vašom klube ich môžete mať 100, čo je veľká motivácia, aby ste zložili najlepší tím. Existuje viacero možností verbovania hráčov, tzv. Connection Map ich obsahuje cca 200, je to diagram zložený z mien hráčov, ale mapa obsahuje zámky, ktoré sa odblokujú po určitej epizóde hry. V praxi máte v jednej kapitole cca 10 až 20 hráčov na nájdenie a získanie. Opýtate sa manažérky, kde sa hráč nachádza, nájdete ho (občas skrytého za stromom či predmetom) a vyzvete na súboj. Ak vyhráte, pridá sa k vám. Ďalšie alternatívy spočívajú v regrútovaní hráčov z iných klubov. K tomu potrebujete určité množstvo Friendship points. Zároveň zbierate aj Prestige points, ktoré zase slúžia na kúpu predmetov. Oba typy bodov získavate za vyhrané zápasy – ale pozor, prehra značí ich stratu a odčítanie z vášho konta.

Vývoj postavy je nesmierne dôležitý. Každá má množstvo vlastností prispôsobených futbalu ako Kick, Body, Guard, Speed či Guts. Navyše má aj Fitness Points, určujúce výdrž (každý hráč sa totiž po čase unaví) a Technical Points, vďaka ktorým predvádzať všemožné triky. Ich možnosti totiž nie sú nekonečné a v praxi vám na zápas vyjdu tak dva-tri špeciálne kúsky kvôli limitu. Nabíjať ich možno na vyhradených miestach za Prestige points. Neskôr v hre je to ľahké, ale v prvej kapitole sa zapotíte: máte obmedzené množstvo bodov, možno nevyhráte každý zápas a ste vyčerpaní, no potrebujete osvieženie, ale bez bodov to nejde. Hneď od druhej kapitoly však stres opadne a zistíte pomerne nízku náročnosť hry. Kombináciu hráčov navyše determinuje aj štvorica elementov, pri strete hráčov sa sčíta vaša a súperova náklonnosť a víťazný element prebije slabší a umožní úder, napríklad zobranie lopty.

Herný mechanizmus Inazuma Eleven nie je na pochopenie úplne ľahký, ale o to krajšie je objavovať hru, ktorá ponúka niečo povedomé, zároveň však niečo veľmi originálne. V štvrtine viete, že sa hrá ako riadne RPG a túžba objaviť viac hráčov, časti príbehu a využívať čoraz lepšie triky v zápase vás nepustí. Grafika je na dobrej úrovni a hudba núka výborné melódie, ktoré sa po 40 hodinách nezunujú.

Inazuma Eleven je svieža, netradičná a fantasticky hrateľná. Aj 15 minút v autobuse na ceste do práce znamená možnosť odohrať dva-tri zápasy a uhasiť smäd. Dlhé herné seansy sú ešte intenzívnejšie. Je výborné vidieť, že Nintendo zariskovalo a po dva a pol roku prinieslo Inazumu aj k nám. V Japonsku je to už kult s tromi hrami, Wii a 3DS verzie sú na ceste a anime seriál má viac ako 100 častí. Je to bomba a povinnosť pre milovníkov japonských hier, RPG a futbalu!

napísal korec 21.3.2011
9.0
INAZUMA ELEVEN