ANOMALY: WARZONE EARTH

ANOMALY: WARZONE EARTH

8.0

Tower defense naruby

Tower Defense hry v dnešnej dobe digitálnej distribúcie skutočne prekvitajú a nezávislá scéna im je naklonená. Pre autorov je to žáner nenáročný a vystačia si aj s nižším rozpočtom pri návykovom nápade, no a pre hráčov je výhodou pomer ceny a kvality, kedy tieto hry ponúkajú kvalitnú zábavu za málo peňazí. Stačí spomenúť Defense Grid či Plants vs Zombies a každému je jasné, v čom tkvie sila týchto hier. Aj na ich úspechu si chce svoju polievku prihriať kade kto, niekto úspešnejšie, niekto menej. Svoje želiezko v ohni majú aj poľskí herní veteráni v novo sformovanom štúdiu 11 Bit.

Ich titul Anomaly: Warzone Earth však ide na vec trošku inak. Presnejšie povedané z úplne opačného konca. Zatiaľ, čo bežne sa v tomto type hier bránite stále silnejúcim vlnám protivníkov budovaním novej obrany, jej manažovaním a vylepšovaním, tak tentoraz budete práve vy „tí zlí“. Nakoľko preberáte úlohu útočníka, tak by sme pokojne túto hru mohli nazvať evolúciou tower offense štýlu a tomu sú náležite prispôsobené aj jej herné mechanizmy. Hodnotenie v hlavičke článku vám už o kvalitách hry čo to napovedá, no prečo vlastne Anomaly nedopadla ako nesúrodá torta psíka a mačičky?

No v prvom rade sa autorom podarilo hru vyskladať na vcelku uveriteľnom príbehovom pozadí. Nevadí, že sa len vezie na aktuálne znovuobjavenej módnej vlne, kedy planéta Zem musí čeliť nečakaným útokom vyspelých mimozemských civilizácií. Bagdad sa ešte ani nestihol spamätať z nájazdu vojsk USA a už sa naň valí ďalšia pohroma. Práve Bagdad je totiž prvým mestom, kde bola zaznamenaná mimozemská anomália predstavujúca útok. Malý výzvedný tím pod vašim velením sa tak razom mení na tím podporný, útočný aj záchranný. Časom však zisťujete, že nie všetko je v konečnom dôsledku takým, akým sa zdá byť a tak sa musíte vydať do Tokia bojovať s druhou anomáliou a zistiť pozadie celej veci. Vďaka známym a nepozmeneným reáliám umiestnených iba vo veľmi blízkej budúcnosti pôsobí aj na pomery sci-fi hra veľmi prirodzene, aj keď samotný príbeh nie je nijak zvlášť hlboký, tak rozhodne celkovo poteší a príjemne odsýpa a posúva vás ďalej.

Anomaly: Warzone Earth
Anomaly: Warzone Earth Hra zaujme aj kvalitným spracovaním.
Hra zaujme aj kvalitným spracovaním.

Anomaly: Warzone Earth Jednoduché a prehľadné menu vám umožní rýchlo manažovať jednotky.
Jednoduché a prehľadné menu vám umožní rýchlo manažovať jednotky.

Anomaly: Warzone Earth Musíte sa dostať do centra anomálie.
Musíte sa dostať do centra anomálie.

Ako som už spomínal, tak hra zobrala aktuálne obľúbený štýl a upravila si ho na mieru svojím potrebám. S hernými mechanizmami vás pomaly v prvej misii zoznámi jednoduchý a prehľadný tutoriál. Rozlúčte sa so stavaním vežičiek. Tentoraz je jadrom vašich úloh vždy dôkladné plánovanie cesty prostredím v strategickom režime. Ciest do cieľa vždy vedie mnoho, no nie všetky sú rovnako náročné, neobsahujú rovnaké množstvo bonusov a často sa aj v priebehu hry samotnej menia, čiže musíte byť stále v strehu a aj za pochodu neustále meniť svoje plány, aby čo najlepšie zodpovedali aktuálnej situácii. Trasu pritom môžete meniť len na križovatkách.

Nie je to celé len o plánovaní cesty. Mimo strategického režimu priamo ovládate postavu veliteľa jednotky. Ako veliteľ prakticky nemôžete zomrieť a, samozrejme, disponujete špeciálnymi schopnosťami. Jedine veliteľ totiž môže používať power-upy, ktoré v priebehu hry zbierate a ktoré vlastne okrem plánovania sú jediným priamym spôsobom ovplyvňovania priebehu hrania. Je ich však obmedzené množstvo (respektíve množstvo, ktoré si nazbierate po mape) a teda treba pri ich používaní zapojiť aj hlavu. Dokážu regenerovať zdravie jednotiek, zmiasť nepriateľské jednotky falošným cieľom či napríklad dymovou clonou. Ďalej veliteľ je jedinou jednotkou, ktorá sa môže pohybovať ľubovoľne aj mimo vyznačenej trasy. Aj jeho tak môžete použiť ako chvíľkovú volavku a taktiež na zbieranie predmetov.

Medzi predmety na mape sa okrem power-upov rátajú aj kredity (taktiež v obmedzenom množstve). Za ne môžete jednak nakupovať nové jednotky alebo svoje stávajúce jednotky jednoducho upgradovať. Často však musíte voliť medzi týmito alternatívami a na obe vás nevystačia prostriedky. Bohužiaľ ponuka jednotiek nie je nijako oslnivá a aj keď si hra s orezaným počtom bohato vystačí, tak väčšia variabilita by určite nezaškodila. Pri jednotkách ale prím hrá zvolená taktika. Ich rozmiestnenie v konvoji za žiadnych okolností nesmiete nechať na náhode, nakoľko ich pohyb sa po zvolení trasy už zastaviť nedá. Teda generátor štítu je najlepšie umiestniť do stredu konvoja, silnejšie obrnené jednotky na jeho začiatok a tie slabšie (spravidla s väčšou palebnou silou) na jeho chvost.

Anomaly: Warzone Earth

Variabilita jednotlivých misií vás rozhodne na zadok neposadí. A keď si navyše koncept hry neodskúšate, tak papierovo nevyzerá nijak zvlášť lákavo. Aj napriek tomu však celá hra výborne zabaví, až vám bude ľúto, že už končí. A končí oveľa skôr ako by ste si priali. Anomaly totiž ponúka spolu len 14 misií, ktoré sa do zoznamu tých najdlhších neradia. Zo života vám hra ukrojí niečo medzi 3 a 4 hodinami života svojou kampaňou a potom ponúka ešte dva challenge režimy, z ktorých každý je venovaný jednému z herných miest. V samotnej kampani treba hlavne prežiť a zničiť všetko, čo vám stojí v ceste do cieľa. Záchrana, zbieranie jednotiek, eskorta, to sú len doplnenia k tejto hrubej šablóne každej misie. Občas na vás ešte tlačí aj časový limit, ktorého krutosť zodpovedá vami zvolenej ceste. Môžete to stihnúť veľmi tesne s vysokým bodovým ziskom alebo aj s časovou rezervou a žiadnymi bodmi. Challenge misie vás náplňou neprekvapia, no ponúkajú ďalšie prostredia a o niečo predĺžia hernú dobu.

Je až prekvapujúce ako dobre vyzerá takáto drobná indie hra. Pohľad zhora ponúka slušné množstvo detailov v obstojnom grafickom spracovaní a to pri veľmi príjemných nárokoch na vaše železo, čiže aj na kancelárskych strojoch si môžete hru obstojne užiť. Pozerať na zdevastovaný Bagdad v plameňoch či depresívne sychravé budovami posiate Tokio je jednoducho oku lahodiaca radosť. Zvuková stránka vrátane dabingu a hudby je na pomery titulu taktiež veľmi slušná a zaslúži si pochvalu. Technologicky hra vyzerá, že mala rozpočet vyšší ako bol v skutočnosti.

Anomaly: Warzone Earth je sviežim vetrom do už aj tak dosť sviežeho žánru. Prináša úplne nové postupy odladené presne jej na mieru. Tower Defense naruby v jej podaní sa hrá takmer ešte lepšie ako v tých najlepších „štandardných“ hrách ako Defense Grid a Plants vs Zombies. Navyše sa na hru veľmi príjemne pozerá. Bohužiaľ aj v tomto prípade záverečné hodnotenie hry zrážajú niektoré faktory. V prvom rade je to jej dĺžka, kedy vám kampaň zaberie maximálne jedno krátke doobedie. A nezachraňujú to ani challenge misie, ktoré už natoľko nezabavia. Ďalšou chybičkou je absencia online komponentu. Ten je zredukovaný len na tabuľky dosiahnutého skóre. A nakoniec by si predsa len zaslúžila ešte doladiť niektoré menšie chybičky.

Anomaly: Warzone Earth
Anomaly: Warzone Earth Dôležité je usporiadanie jednotiek.
Dôležité je usporiadanie jednotiek.