A NEW BEGINNING

A NEW BEGINNING

8.0

Eko-kalyptická adventúra

Novým začiatkom v názve najnovšej adventúry od nemeckého štúdia Daedalic Entertainment sa nemyslí znovuzrodenie pravidelne skonávajúceho žánru, ale závan druhej šance pre celú ľudskú rasu, ktorá spustoší Zem natoľko, že ňou otrasie jedna kataklyzma za druhou s takou kadenciou, že sa Londýn utopí v Temži, Moskva sa ocitne pod rovnomernou 20 metrovou snehovou prikrývkou a Paríž sfúkne z máp silný nárazový vietor.

A New Beginning sa síce zaoberá ekologickými otázkami, alternatívnymi zdrojmi elektrickej energie a súčasne narába so scenárom „čo keby" hojne využívanom v katastrofických filmoch so sopkou, tornádami a tsunami, no nedonúti vás recyklovať, ak ste to doteraz nerobili ani premýšľať o tom, že začnete šetriť elektrickou energiou či nedajbože svietiť iba vtedy, ak to potrebujete. Na to nie je hra príliš vážna a ani ťažoba ekologickej katastrofy nie je tak nepriehľadná, aby vám nedovolila zasmiať sa na vtipných dialógoch a situáciách, v ktorých sa ocitajú postavy.

Podobne ako v iných adventúrach s dvojicou hlavných protagonistov aj tu autori využívajú iskrenia medzi mladou Fay a Bentom, no v tak trochu inej rovine ako by ste od postáv opačného pohlavia čakali. Fay je totiž cestovateľka v čase a Bent vedcom na dôchodku, ktorého ako muža faktu neskúsená ťažko presvedčí, že niekedy o 500 rokov bude Zem neobývanou pustatinou s populáciou rátanou na stovky preživších. Bent je však kľúčovou postavou a bez obnovenia jeho výskumu, ktorý bez výsledkov zatiaľ zožral miliardy, Fay jednoducho neopustí prítomnosť.

A New Beginning
A New Beginning Postavy majú dobre napísané dialógy, ale ich dabing by potreboval reparát.
Postavy majú dobre napísané dialógy, ale ich dabing by potreboval reparát.

A New Beginning Po vizuálnej stránke má hra veľmi blízko animovanému filmu.
Po vizuálnej stránke má hra veľmi blízko animovanému filmu.

A New Beginning Fay neváha pre dosiahnutie cieľa sabotovať techniku.
Fay neváha pre dosiahnutie cieľa sabotovať techniku.

Hra o čas

Na príbeh sa tak dívate z dvoch zaujímavých uhlov – z pohľadu naivnej cestovateľky a cez oči starca unaveného životom, no s iskričkou nádeje, že raz možno uvidí svoje celoživotné dielo vo finálnej podobe. Dvojica tak rieši úplne odlišnú sadu úloh, dôjde aj na únos, ostré slová alebo fabrikáciu výsledkov pre potencionálnych investorov. Fay je ochotná pre záchranu spraviť čokoľvek, neváha sabotovať, odporovať nadriadenému a spochybňovať priame rozkazy alebo využiť svojej šikovnosti na prešmyknutie sa ochrankou na tlačovej konferencii.

A i keď sa môže zdať, že A New Beginning je ľahko predvídateľná a vedie k nevyhnutnému happy endu, prekvapí vás vygradovaný záver, v ktorom hrdinovia o sebe pochybujú, aj o činoch aj odmietajú prijať hypotézy, s ktorými pracovali počas celej hry. Fay sa odvoláva na časové paradoxy, Bent zase neverí svojmu pôvodnému tímu ani dlhoročnému výskumu. Hra vás pritom nezasypáva tonami komentárov, zvláda vykresať charakter postáv pomerne rýchlo výborne napísanými dialógmi. Nie sú dlhé, nenudia a pre pozliepanie mozaiky nepotrebujete sliediť po obrazovkách a skúmať každý hotspot.

Interaktívne miesta sa dajú zvýrazniť medzerníkom, bohužiaľ po preskúmaní nemiznú, čo vytvára dojem, že sa k niektorým ešte vrátite. Skutočnosť je taká, že väčšina sú zbytočné pre progres, ale pomáhajú vytvoriť obraz o tom, v akom prostredí sa pohybujete a čo-to vypovedajú aj o postavách samotných. A New Beginning sa striktne drží logiky, na žiadne krkolomné kombinácie predmetov nenarazíte a z inventára nepotrebné veci miznú prechodom do ďalšej kapitoly. Hra nevyužíva ani služieb niekoľko úrovňových pomocníkov, čo poteší predovšetkým ortodoxných, dovoľuje však preskočiť skladačky či iné puzzly, ak sa s nimi trápite viac ako tri minúty.

A New Beginning
A New Beginning Vnútorné priestory sú šikovne vyriešené priečnymi rezmi.
Vnútorné priestory sú šikovne vyriešené priečnymi rezmi.

A New Beginning K priamej spolupráci postáv nedochádza, ovládate vždy iba jednu naraz.
K priamej spolupráci postáv nedochádza, ovládate vždy iba jednu naraz.

A New Beginning Hotspotov je na každej obrazovke veľa, našťastie sa dajú zvýrazniť.
Hotspotov je na každej obrazovke veľa, našťastie sa dajú zvýrazniť.

Nie tak obyčajná ručná práca

Okolité obrázky jasne indikujú, že Daedalic vsadili na ručne animovanú grafiku. A New Beginning nemá takú produkčnú hodnotu ako povedzme séria Runaway a je to badateľné na animáciách postáv a manipulácii s okolím. Tu a tam uvidíte ako pohybu chýbajú dve tri políčka, aby bola vykonávaná činnosť absolútne plynulá. Dokonca si v animačne náročných situáciách autori pomáhajú komiksovým stripom prekrývajúc dianie na obrazovke. Hre to vôbec nevadí, práve naopak, vizuálne pripomína staršie animované filmy. Tieto defekty sú akceptovateľné a pomáhajú nielen posúvaniu príbehu vpred, pretože si musíte niektoré veci tak povediac domyslieť.

Neštandardne je vyriešený aj kurzor a celá interaktivita cez kruhové menu vyvolávané držaním ľavého tlačítka, kde je miesto pre štyri príkazy. Tie sa podľa potreby menia na úplne bežné „zober", „použi", „pozri", ale aj kontextové akcie ako „odlom", „otvor" a pod. V dnešnej dobe nejde o úplne ideálne riešenie, ktoré jednou nohou stojí v minulosti. Pri hraní to neprekáža, ale stojí v ceste komfortu. Pravé myšítko obhospodaruje iba inventár, ktorý môže byť po celú dobu otvorený. Drobným problémom previazaným na náročnú výrobu animácií je absencia behu (v hre neexistuje okamžitý presun ani zrýchlená chôdza) a oneskorený skroling panoramatických obrazoviek. Práve kvôli nemu môžete prehliadnuť dvere alebo východ, keďže kurzor neindikuje, že lokalita je širšia ako to dovoľuje formát obrazovky 4:3. Pre úplnosť ešte dodám, že na širokouhlých displejoch obraz nie je deformovaný, ale po stranách lemovaný čiernymi pásmi.

A New Beginning schádza do koľají road adventure, ale po svete sa zase toľko necestuje, aby ste sa na jednom mieste poriadne nezohriali a nepoužíva lokality iba preto, že sú atraktívne. Okrem súčasnosti sa pozriete na ťažobnú plošinu, do džungle, ale na chvíľu sa ocitnete aj v budúcnosti.

A New Beginning spolu s The Next Big Thing je to najlepšie, čo si v súčasnosti môžete dopriať zo žánru adventúr. Aktuálne dielu od Daedalic chýba iba lokalizácia, nenudí, má výborné tempo, dobre napísané dialógy i postavy, s ktorými sa možno nestretáme poslednýkrát. A aby som nezabudol v balení nájdete aj plagát a solídny soundtrack na CD.

napísal spacejunker 19.8.2011
8.0
7.7