GLOBAL OPS: COMMANDO LIBYA

GLOBAL OPS: COMMANDO LIBYA

Časom preverené klišé

Dojmy

Global Ops: Commando Libya sme sa na našich stránkach veľmi nevenovali. Celkovo sa jedná o menej známy titul, s ktorým má problém aj Google. Nejedná sa však o pokračovanie desaťročie starej série, ale o novú značku z produkcie poľského štúdia Spectral Games. Dva roky vývoja sa pomaly chýlia ku koncu a my sme mali možnosť otestovať na bežné pomery gigantickú preview verziu. Hneď v úvode vám však môžem prezradiť, že hra vám počas tohtoročnej nabitej jesene výrazne uľahčí situáciu.

Keď vezmeme do úvahy dvojročný vývoj, tak zasadenie titulu bude najskôr len dielom náhod. Aj keď na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že udalosti v hre sú voľne inšpirované občianskou vojnou, ktorá v Líbyi prebieha od februára tohto roka. Ak ste sa však tešili na spracovanie bojov o Tripolis, tak vás musím sklamať. Kaddáfí ani žiadna iná spojitosť s krajinou vás nečaká. Len tradičné klišé o zlých teroristoch, ktorí sa zmocnili jadrovej zbrane stratenej počas studenej vojny, a o dvoch členoch špeciálneho komanda, ktorí ako jediní dokážu zachrániť svet. Zas a znova. Prejdete pol sveta, zistíte, že sa všetkým je ruský mafián (ďalšie známe klišé) a cestou budú hlavné postavy pod vašim dohľadom trúsiť rádoby vtipné hlášky. Síce plytké, ale nemusí to hneď znamenať nekvalitné.

Keď to vezmeme veľmi zhruba, tak k dispozícii sme dostali takmer úplnú hru. Veľa jej do dokončenia nechýba a to hlavné, teda kampaň, už je hotová úplne. Teda nemôžu nastať žiadne dohady ohľadne príbehu, či hernej náplne. Desať pomerne dlhých misií, tak dlho vám bude trvať záchrana sveta. Časovo to robí približne osem hodín. Nie je žiaden zázrak, ale tento rok tu určite bude minimálne jeden ešte kratší titul. Dostanete sa z Grónska až do horúcej Severnej Afriky. Konflikt v tejto oblasti bol pravdepodobne do príbehu vložený až neskôr počas vývoja, nakoľko tu nezohráva žiadnu úlohu a zmienky o jeho vypuknutí sú minimálne. A vlastne pri stávajúcich herných reáliách vám môže byť úplne jedno, kde je dej situovaný, aj tak by ste to pri takejto hernej náplni ani nepostrehli.

Global Ops poháňa v dnešnej dobe asi najprístupnejší nástroj – Unreal Engine 3 a titul sa strašne snaží priživiť na najväčšej ikone, ktorá na tomto engine beží. Séria Gears of War je veľkým vzorom, avšak autorom niečo chýba. Či je to už talent alebo skúsenosti, to neviem. Zábava je však slovo, ktoré v porovnaní s názvom hry vyznieva priam ako oxymoron. V prvom rade za to môže dizajn levelov. Zhruba 90% hracieho času strávite strieľaním spoza prekážky a tak je schéma každej úrovne len posúvanie sa v úzkych koridoroch medzi debničkami, za ktorými sa môžete skryť. Variabilita úkrytov spočíva v striedaní debien, múrov, rohov a zábradlí. Prostredia sú stále rovnaké, mení sa len farba textúr. Copy & Paste autori zrejme poznajú veľmi dobre.

Global Ops nemá výraznú vlastnú identitu, stále len pôsobí príliš tuctovo na to, aby zaujal. Typov nepriateľov je minimum (navyše neviem, aký génius do jednej misie zvolil taký model, aký má aj váš spolubojovník), model ich správania je len jeden a spôsob, ako sa ich zbaviť taktiež iba jeden. AI vášho spolubojovníka je celkom schopná. Dokáže občas niečo trafiť aj vás viesť. Nepriatelia sú na tom však horšie. Len jednoduché skripty na úrovni CoD, avšak v prípade tejto hry aj s mnohými chybami. Nerespawnujú sa neustále, ich počet je obmedzený, no zasekávanie je u nich bežné. Často dokonca okolo vás prebehnú, pričom až na určitom mieste sa spustí skript, ktorý im prikáže vás zbadať. Podobné komické situácie obsahujú aj enginové animácie, kedy v jednej misii vyhodíte do vzduchu budovu, no v závere ešte môžete vidieť niekoľko panákov, ako bežia oproti plameňom.

Global Ops: Commando Libya

Občasným svetielkom nádeje v hmlách stereotypu sú krátke pasáže, opäť v štýle CoD, v ktorých sa nudná akcia mení na riadenie nejakého kúsku bojovej techniky, či robíte strelca vo vozidle. Samozrejme nesmú chýbať padajúce vrtuľníky. Tanky, lode, autá, vrtuľníky a stacionárne strelecké posty sú občasným spestrením, ktoré bohužiaľ netrvá dlho. V iných hrách sa tieto súčasti berú ako samozrejmosť, tu na ne treba hľadieť ako na spásu.

V preview verzii sme nemali k dispozícii multiplayer, čo je škoda, nakoľko ten by mohol ukázať niečo, čo by misky váh aspoň trošku naklonilo v prospech titulu. Takže len heslovite vás môžeme oboznámiť s tým, že ponúkne 6 máp vystrihnutých z kampane, na ktorých sa môže preháňať 10 hráčov. Zatiaľ nie je známe, či aj za využitia vozidiel, ale osobne by som tipoval, že tie dostupné nebudú.

Hodnotiť grafickú stránku z preview verzie nemá zmysel. K dispozícii totiž neboli absolútne žiadne nastavenia okrem rozlíšenia. Navyše okrem toho táto verzia bežala len v okne. Osobne si však myslím, že hra bežala na približne stredných nastaveniach. Hlavne preto, že to nebol žiaden zázrak aj keď už UE3 má čosi za sebou, tak hra by mala vyzerať lepšie. Modely postáv nič moc, tak isto aj modely techniky. Prostredia pôsobili o niečo lepšie, ako v každej druhej hre na tomto engine. Niektoré svetelné efekty boli celkom pekné. Dabing bol veľmi zlý. Kým ešte cez angličtinu s poľským prízvukom s najväčším počtom madafaka a sonofabič som sa preniesť dokázal (reminiscencia na Jara Filipa), tak cez ruštinu a akože angličtino-arabčinu už nie. To bolo niečo strašné. Hudba je na tom lepšie, zvuky a ruchy síce znejú príliš duto (možno v nastavení v plnej hre sa bude dať nastaviť), no priestorový dojem nebol najhorší.

Fyziku som si nechal na záver, lebo ide o takú čerešnička. Na jednej strane môžem pochváliť ničenie úkrytov. Nie je to síce deštrukcia ako v Bad Company 2, ale žiaden úkryt nie je istotou na dlhšiu dobu. Zvlášť nie, pokiaľ akurát utekáte pred RPG, tankom či vrtuľníkom. To isté samozrejme môžete využívať aj vy. No na druhú stranu je tu všetko ostatné. Objekty sú predimenzované, po narazení do nich sa rozletia cez celú miestnosť a úplnou perličkou sú zbrane. Z nejakých približne piatich druhov samopalov rozoznáte rozdiel len vo veľkosti zásobníkov, okrem nich tu je už len brokovnica a sniperka. Granáty nerobia takmer žiadnu neplechu, spätný ráz zbraní len minimálny a trajektória aj na väčšie vzdialenosti (vidno na sniperke) je priama.

V úvode som naznačil, že hráčom na jeseň Global Ops uľahčí situáciu. A v skutočnosti to tak aj je. Spomedzi všetkých tých titulov sa tomuto jednému pravdepodobne vyhnete. Do finále sa môžu opraviť všetky možné chyby, zasekávanie, AI, vylepšiť grafika, snáď k dabingu sa pridá možnosť Mute, no aj potom bude náplň hry stále prinajlepšom ledva podpriemerná. Vzhľadom na sprznené ovládanie (strašne „lenivé“, ovládacia schéma šitá pre gamepad) by sa možno ešte dali očakávať aj konzolové verzie, ak však Global Ops skončí v budgetovom prepadlisku dejín, tak sa ťažko zrodí port.

napísal matus_ace 8.9.2011
GLOBAL OPS: COMMANDO LIBYA

Global Ops: Commando Libya