GEARS OF WAR 3

GEARS OF WAR 3

9.5

Koniec vojny začína teraz

Existujú nepísané pravidlá, ktoré sa nemenia za žiadnych okolností. Ani v prípade vojny, posledného dňa na Zemi, ani keď Marcus Fenix zistí, že tí, čo mali byť mŕtvi, sú živí a ešte mu aj zo záhrobia rozkazujú. Ešte nevyšlo také nariadenie, aby jednotka Delta povinne nosila prilby, aby sa členom zakázali používať steroidy ako doplnok stravy, aby systém cover&shoot v sérii Gears of War s príchodom tretieho dielu nabral nečakaný smer. Sú pravidlá, ktoré sa nemenia a Epic Games sú si toho vedomí, preto žiadna hra z produkcie tohto štúdia nie je krokom vedľa. A ešte z iného dôvodu, boli pritom, keď sa šlabikár veľkých akcií písal.

Prekonať niečo, čo bolo väčšie, epickejšie a to najdrsnejšie z najdrsnejšieho pred tromi rokmi je ťažké. No nie nemožné. Gears of War 3 je ukážkou poctivej remeselnej práce. Výborná práca s kamerou, používanie efektov, trochu tej prehnanej akcie, vnútorné pnutie vo vzťahoch bratov a sestier z Delty. Nič nevyčnieva, všetko je na svojom mieste. Vo výsledku sa tak na seba hry Gears of War podobajú ako moderné klipy na MTV. Bez ohľadu na ich obsah je základná štruktúra a charakteristika identická. V prípade Gears of War je to cover & shoot mechanika, ktorej v prípade 10-hodinovej kampane hrozí, že sa prejete.

V piatich kapitolách je vám vštepovaná technika prežitia vďaka schovávaniu sa za pevné prekážky, kde sa dopĺňa život. A je jedno, či útočíte, bránite pozície pred vlnami Locustov (sarančat) a Lambentov (plápolavých), odrážate zblúdené rameno kilometrového krakena v hangári alebo si razíte cestu smerom cez horiacu palube lode, kde Gears 3 začína. Lepenie sa k prekážkam je alfou a omegou. Slepá paľba, vykúkanie zhora, zboku, cez mieridlá, to pozná každý. V lokalitách nie je ťažké odhaliť schematickosť aj spúšťače skriptov / vĺn. Z rozostavených prekážok, stĺpov, múrikov, stien viete prečítať, že sa tadiaľto budete vracať späť. Dopredu viete, kde sa strhne mela, kde ste ešte v bezpečí a kedy to príde.

Gears of War 3
Gears of War 3 Svojim spolubojovníkom môžete učiť cieľ, na ktorý sa majú sústrediť.
Svojim spolubojovníkom môžete učiť cieľ, na ktorý sa majú sústrediť.

Gears of War 3 Hra nezostáva nič dlžná brutalite, napichávanie a vytrhávanie rúk sú len niektoré z finišov.
Hra nezostáva nič dlžná brutalite, napichávanie a vytrhávanie rúk sú len niektoré z finišov.

Gears of War 3 V radoch nepriateľov je mnoho prírastkov aj výrastkov.
V radoch nepriateľov je mnoho prírastkov aj výrastkov.

Robota pre chlapov

Epic putovanie jednotky Delty za tajomným odkazom Marcusovho otca, ktorý vraj našiel odpoveď na budúcnosť ľudstva, kúskuje krátkymi a výdatnými on-rail sekvenciami, stretmi s minibossmi, bezvýchodiskovými bojmi s mega bossmi a pasážami, kedy nasadnete do mecha Silverback trhajúceho palubnými zbraňami všetko na konfety alebo pomocou dvojnohého prepravníka presuniete dôležitú súčiastku, zatiaľ čo zvyšok tímu vám kryje chrbát. Aj v Gears of War 3 sú zakomponované rozhodnutia, kedy si vyberáte ďalšiu cestu vpred. Či pôjdete po schodoch na visutý mostík alebo pod ním je jedno. Po pár sekundách už bojujete bok po boku.

Dochádza tu ku kolapsom stropov, prepadáva sa pôda pod nohami, jednotka je rozdelená ostrasmi, dokonca sa mení aj celý štvorčlenný tím a namiesto Marcusa postupujete v koži Colea. Príde aj na výmenu názorov, ale to len pre to, aby sa posilnila ilúzia ľudskej schránky prebývajúcej v nabúchaných telách žoldnierov. Gears of War 3 si od prvého výstrelu udržuje pomerne vražedné tempo a len s ťažkosťami budete odkladať gamepad. Nie pre to, že chcete vedieť, ako to skončí ani preto, že chcete kosiť plápolavých. Vy to nechcete odkladať. Ani na sekundu. Kampaň sa napriek utiahnutiu k téme prežitia a osobnejšej spovede Detla tímu nebojí siahnuť po WOW momentoch ako drvenie lode krakenom. Potopenie Jacinta sa nezopakuje, no stále má v rukáve pripravené scény udržiavajúc bojovú, ale aj drsnú náladu v rámci tímu správnou kanonádou hlášok a presne cielených sarkazmov.

Rukami od Lancerky, brokovnice Gnasher, cez sniperku, granátomet až po rotačný guľomet vám prejdú aj úplne nové zbrane, medzi ktoré patrí aj nepresná bajonetom vybavená retro verzia Lancer. Nájdete tu aj krtkomet, ktorý dokáže granát poslať pod zemou až za betónový múrik, kde prekvapivo exploduje, rotačný guľomet Vulcan s kadenciou milión výstrelov za minútu, mínomet s efektom pripomínajúc kobercový nálet, rýchlopalné ručné zbrane, revolver alebo jednoranku, ktorá pošle presným výstrelom k zemi aj nosorožca. Pri sólo hre je arzenál možno až zbytočne kvetnatý. Munície je stále dosť, dôvodov na prehadzovanie a výmenu zbraní málo. AI na úrovni Normal častokrát vyčistí miestnosť skôr, než do nej stihnete doraziť. Na svoje pažby si chcú spraviť čo najviac zárezov a tak často zavadzajú vo výhľade, postavia sa do línie paľby a nevyužívajú krídla po stranách. Držia sa stále pri vás. Vy ich na oplátku ani nemusíte oživovať, spravia to za seba.

Obsahová nálož

Gears of War 3 však nie je sólo záležitosťou. V kampani môžete kosiť Locustov a Lambentov vo štvorici (vo dvojici offline) a tým sa menia všetky podmienky boja. Zrazu majú zmysel zápalné granáty, dymové clony aj obojručný sekáčik pre boj zblízka, rozťahané krytie otvárajúc bojisko ako náruč pre kooperačnú taktiku štyroch hráčov. Skutočný pocit satisfakcie sa dostaví, až keď to rozbehnete na harde alebo insane, nižšie úrovne obtiažnosti si nechajte na tréning alebo naháňanie achievementov. Vojna potrebuje obete.

videorecenzia

Prakticky všetky herné režimy Gears of War 3 majú kompetitívno-tímový charakter. V Arcade, kde prechádzate kampaň na body upravenú modifikátormi (lístky kvetov namiesto krvi), sleduje hra, kto má najvyšší násobič a kto najviac zabití, v ponuke multiplayeru napríklad nenájdete žiaden sólo režim a i keď sa dá Horda a novinka Beštia (Beast) hrať bez parťákov, skrátka vám bude niečo chýbať, aby to malo tie správne grády. Čo je najlepšie, že nech hráte čokoľvek, za všetko dostávate expy a levelujete, čím sa odomyká tona obsahu vrátane farebného vzoru na zbrane, postáv do multiplayeru, medailí, ocenení a pod. Hra všetko podrobne zaznamenáva a eviduje do maniakálnych štatistík, kde chýba iba údaj o počte strávených hodín v kampani / módoch.

Na strane multiplayeru k veľa zmenám nedošlo. Warzone, Execution, King of the Hill, TDM aj súboj štyroch dvojíc Wingman boli prenesené z dvojky. Hrať sa dajú pochopiteľne aj ranked zápasy. Online bol v čase testovania mimoriadne stabilný, matchmaking rýchly a nedochádzalo k žiadnym lagom, i keď je pravda, že vtedy Gears of War 3 hralo na celom svete bezmála 2000 hráčov. Čo je však nové a rovnako prelomové ako svojho času Horda, je upgrade na verziu 2.0. Päťdesiat vĺn to má tentoraz ťažšie vďaka ekonomickému systému, ktorý dovoľuje za peniaze utŕžené zabíjaním minúť na stavbu ostnatých plotov, stacionárnych guľometov, návnad alebo kúpu extra silných zbraní ako Silverback.

Do Hordy 2.0 sa tak vniesol element z tower defense hier, kedy tím musí myslieť na zadné vrátka, ale súčasne defenzívu tlačiť aj do stredu poľa, aby bola vlna monštier zastavená prípadne imobilizovaná na ostnatej prekážke. Po konci každého kola môžete poškodenú obranu opraviť alebo si prachy ušetriť do ďalšieho. Na presne opačnom princípe funguje experimentálny mód Beštia. V ňom za peniaze kupujete monštrum, s ktorým idete proti ľudským hrdinom, vrátane Delta tímu. Na rozdiel od tower defense hier, ho môžete priamo ovládať a ak zahynie, kupujete ďalšie a skúšate to v kamikaze štýle v krkolomnom časovom limite znovu.

Bratia až do konca

Gears of War 3 beží na Unreali, engine je dielom Epicu a Epic stojí za Gears of War. Z ideálneho kruhu vám nemôže vypadnúť nič menšie ako jedna z najväčších žraníc pre vaše sietnice. Prostredia si zachovali charakteristickú goticko-majestátnú architektúru a všetko je vždy o jeden stupeň väčšie, vyššie a mohutnejšie akoby sa snažili udomácniť nadľudskú muskulatúru hrdinov. Autori s uvedením explodujúcich lambentov tesne pred smrťou dokonale zaviedli efekty striekania žltej imulzie na všetky strany, plamene sú tentoraz realistickejšie a keď dym zahalí mapu, nebudete vidieť ani na krok. Časticové efekty sú ešte hmatateľnejšie v 3D režime. Ak máte potrebné vybavenie, môžete si gratulovať.

Gears of War 3
Gears of War 3 Zubatej kráske patrí úvodný akt, po nej prídú ďalšie, väčšie príšery.
Zubatej kráske patrí úvodný akt, po nej prídú ďalšie, väčšie príšery.

Gears of War 3 Plápolaví tesne pred smrťou explodujú podobne ako Tickery.
Plápolaví tesne pred smrťou explodujú podobne ako Tickery.

Gears of War 3 Nová Horda mení pravidlá aj štýl eliminovania 50 vĺn.
Nová Horda mení pravidlá aj štýl eliminovania 50 vĺn.

Tam, kde grafika určuje trend, sa má naračná technika čo učiť. Sledovanie Delta jednotky je rozkúskované cutscénami. Často vás teleportujú úplne nelogicky z miesta, kde sa spustili, na miesto, kde by ste mali stáť. Prižmúriť oko sa však pri predrenderovaných scénach, ktoré majú vyblednuté farby ako polročný bilboard a viditeľné artefakty kompresie, nedá. No a potom sú tu čierne loading obrazovky, našťastie ich nie je toľko.

Gears of War 3 je viac ako len záverečným dielom trilógie, po ktorom sa môže séria rozbehnúť na vyššie otáčky. Cover & shoot mechanika je kopírovaná sústavne, tak prečo práve hra od Epicu? Práve kvôli tej dokonalej remeselnej práci a množstva drobností, ako podľa zvukov identifikovateľný nepriateľ, ich názvy odvodené od účelu (Ticker, Boomer), žiaden HUD na obrazovke, prebíjanie zbraní závislé na načasovaní, chytré slabé miesta na bossoch, slovné potľapkanie po pleci pri headshote, konštantná komunikácia aj medzi AI postavami, aj faktu, že na hranie potrebujete len štyri tlačítka, čo vyvoláva podozrenie, že bola schéma navrhnutá pre ruky Gearsov, ktorých prsty vyzerajú ako polodiétne párky.

Gears of War 3 je výkladnou skriňou Xbox360 a ak sa pozriete bližšie, možno pod odvekým bojom Locustov a ľudí uvidíte príbehovú podobnosť s inou dôležitou sériou Microsoftu – Halo. Je spojená s platformou tak silno, že si ju predstaviť na inom hernom systéme nie je možné. Položila tu základy, transformovala žáner 3rd person akcií tak zásadným spôsobom, že za sebou zanechala silnú čiaru, ktorá ho rozdeľuje na to, čo bolo pred a čo príde po Gears of War. Otázkou je, čo s tým spravíte vy.

napísal spacejunker 19.9.2011
9.5
9.1