DEAD ISLAND

DEAD ISLAND

8.0

Slnko, more, zombíci

Z opice sa môžete prebrať rôzne. V ústach ako v polepšovni, žalúdok sa snaží o puč, na neznámom mieste, s neznámymi ľuďmi, bez oblečenia a s oknom o rozmeroch výkladnej skrine. A to je ešte ten lepší prípad. Predstavte si, že sa vyberiete dovolenkovať do raja na Zemi. Slnko, piesočné pláže, krištáľovo čistá voda, ženy v bikinách. To všetko, samozrejme, po prebraní z opice nájdete aj na ostrove Banoi. Kto by odolal? Avšak je tu jeden problém. Ten tkvie v tom, že ráno všetko cítiť mŕtvolným zápachom, ba čo horšie, tie mŕtvoly nie a nie zomrieť.

Techland má za sebou pomerne náročný rok. Najskôr na trh priniesol menšinové preteky na plochej dráhe, nedávno nás prekvapil nečakane zlým pokračovaním série Call of Juarez a teraz pre nás nachystal Dead Island. Nejedná sa o žiaden Resident Evil, Left4Dead, či čokoľvek iné, čo ste pri hromadnom zabíjaní nemŕtvych mohli zažiť. Snáď ešte séria Dead Rising sa môže porovnávať s ostrovom (ne)mŕtvych. Ako jeden zo štvorice hrdinov, do ktorého kože sa vžijete, prejdete od prímorského letoviska, cez kanály, prímestské getá, až do mesta a v závere do väznice. Pritom zistíte čo a prečo sa deje, že práve vy máte imunitu voči nákaze a hlavne čo chce ten tajomný hlas vo vysielačke.

Výber zohráva dôležitú rolu už hneď v úvode. Každý z možných hrdinov je totiž iný a vaša voľba závisí od osobných preferencií. Sam B je vyhasnutá hip-hopová hviezda s jedným známym hitom a v boji využijete hlavne jeho silu a odolnosť. Bývala policajtka zo Sydney Purna zase bude vyhovovať hráčom, ktorí preferujú strelné zbrane. Bývalý hráč americkej NFL, ktorého ťaží svedomie kvôli nešťastnej nehode, zase zúročí svoje fyzické schopnosti. No a nakoniec je tu Xian Mei, ktorá opustila rodný Hong Kong kvôli zážitkom a v tom najväčšom v živote sa vám môže zísť jej rýchlosť. Postavy líšia aj čo sa týka narábania so zbraňami, no nijaké výrazné rozdiely tam nie sú. Pre vás sú skôr dôležitejšie fyzické dispozície postáv.

Dead Island
Dead Island Banoi je zostavený zo známych destinácií.
Banoi je zostavený zo známych destinácií.

Dead Island Proti vám stojí armáda bezmozgov. Doslova.
Proti vám stojí armáda bezmozgov. Doslova.

Dead Island Pripájanie sa do hry je jednoduché a rýchle.
Pripájanie sa do hry je jednoduché a rýchle.

Ostrov Banoi je rozľahlé miesto, ktoré vám však všetky svoje zákutia sprístupní až ďalším postupom. Najskôr sa musíte spamätať, nájsť prvú improvizovanú zbraň a potom sa to rozbieha. Prvá skupina preživších na seba nenechá dlho čakať, neskôr sa pridávajú ďalší a ďalší. A väčšina z nich potrebuje vašu pomoc, či už je to ruský milionár, alebo rehoľná sestra v miestnom kostole. Neraz dokonca máte pocit, že okolité dianie skutočne závisí len od vás, ako keď napríklad jedna fľaša alkoholu spôsobí pád dobre zabezpečenej budovy.

Úloh vás v hre čaká mnoho. A možno ešte viac. To závisí len od vás. Môžete sa vybrať len po hlavnej dejovej línii, no aj tak budú na každom druhom kroku vôkol vás ďalšie a ďalšie vedľajšie misie. Občas je ich splnenie aj nutné, no sú to len ojedinelé prípady. Vtedy sa ďalej nedostanete, ak pre niekoho nespravíte nejakú drobnosť. A to je bohužiaľ aj často koreňom niektorých problémov. Až príliš veľa úloh totiž závisí na takýchto drobnostiach. Expresívne vyjadrené, správajú sa k vám ako ku psovi. Prines, zanes a cestou vytlč všetko nahnité. Samozrejme, sa pri tom nevyhnete tradičným klišé, ktoré snáď pochádzajú ešte zo 70. rokov od Romera. Nakazený priateľ, gang preživších zneužívajúci zásoby, no jednoducho skutočne všetko. Také normálne hranie vám môže zabrať nejakých 20 hodín a keď práve neplníte úlohu poslíčka po stý krát, tak sa aj veľmi slušne bavíte.

Ďalším problémom môže byť opätovné prechádzanie tých istých miest. Kým vonku je to ešte na dobrej úrovni a zombíci sa nepríjemne nerespawnujú stále na rovnakých miestach, ich počty sa postupne redukujú. No v kanalizácii, ktorú budete musieť prebehnúť neraz, je to už o poznanie horšie. Bežne sa na presne rovnakých miestach respawnujú len peniaze a položky, ktoré vám obnovia zdravie. No v kanáloch aj nepriatelia. A garantujem vám, že už taký piaty krát cez ne len preletíte ani sa nebudete chcieť pri niekom zastaviť.

Nepriatelia teda nie sú dávkovaní práve najlepšie, no iné veci sú na tom už znateľne lepšie. Napríklad také zbrane. Nie len, že sa odvíjajú od vášho levelu, teda nemôžete vlastniť zbraň, na ktorú ešte nemáte skill, no či už samotné zbrane, alebo aj plány na výrobu, sú pomerne ojedinelé a k silnejším sa dostanete len obmedzene. Napríklad strelných sa dočkáte až tesne pred polovicou vo väčšej miere, no aj tak budete musieť primárne využívať zbrane na blízko. O vychytávkach ako sú napríklad granáty ani nehovoriac.

Úroveň vám porastie plynule, podľa vášho hrania. Samozrejme hra umožňuje aj grindovanie, zvlášť autá veľmi dobre slúžia na tento účel. Ani nagrindovaný vysoký level vám však nezaručí prevahu, nakoľko aj okolitý svet sa leveluje s vami. Aj na už zdolaných lokalitách. Level ovplyvňuje nie len možnosti výbavy, ale hlavne schopnosti vašej postavy. Upravujete si tri hlavné vlastnosti postavy: zúrivosť, boj a prežitie. V rámci každej funguje 15 schopností, z ktorých každá má tri úrovne, na ktoré sa môžete investovaním nadobudnutých bodov vypracovať. Okrem bežných schopností tu nájdete aj „perky“, ktoré napríklad odstrčia nepriateľa, ktorý vás zložil na zem.

K bojom by sa ešte patrilo dodať, že istým spôsobom cheatujete. Vaša smrť sa totiž môže zmeniť na taktiku, kedy zo skupiny náročnejších nepriateľov (ak nemáte zbraň napríklad) sa môžete vždy sústrediť len na jedného a po respawovaní pokračovať v likvidácii skupinky. Okrem zbraní môžete využívať aj jednoduchý kopanec (ten by som vám osobne aj najviac odporúčal). Kopanie totiž neuberá staminu, má celkom dobrú silu a hlavne, napadnutého nepriateľa môžete pár kopancami zložiť na zem a tam ho už doraziť. Platí staré známe útočenie na hlavu. Dead Island inak nie je nijak zvlášť náročný.

Dead Island
Dead Island Auto vám poslúži aj na grindovanie skillpointov.
Auto vám poslúži aj na grindovanie skillpointov.

Dead Island Sám v temnote.
Sám v temnote.

Dead Island Proti vám sa postaví aj Jason Voorhees.
Proti vám sa postaví aj Jason Voorhees.

Hra je priamo stavaná pre kooperáciu až štyroch hráčov a v tomto ohľade poskytuje jeden z najlepších zážitkov, aké môžete tento rok na trhu nájsť. Funguje tu vzájomné obchodovanie medzi hráčmi, čo pri rozsiahlosti inventára rozhodne privítate. Najlepšie však na tom všetkom je, že pripájanie a odpájanie je tak jednoduché, že ho ani nepostrehnete. Sami si nastavujete typ hry či je verejná alebo súkromná. Keď však už hra beží, tak vám len nabehne okno, že je vo vašej „blízkosti“ (na rovnakom mieste) je iný hráč a jedným stlačením ste už spolu.

Aj keď Techland už nejakú dobu patrí k najlepším vývojárskym štúdiám v našom regióne, tak takto rozsiahly titul je problém doladiť. A presne to sa aj stalo. Bugov je v hre obrovské množstvo, vymenovať sa to nedá. Na niektoré môžete, no ani nemusíte naraziť. Iné však bude každý hráč zažívať veľmi často. Napríklad kolízie textúr a objektov, prepadávanie cez textúry a podobné veci. Keď budete stáť v rohu miestnosti a bude vám ubúdať zdravia, tak sa nedivte. To vám napríklad zombíci cez steny idú po krku. AI sa tiež nepredviedla. Ide síce o nepriateľov bez mozgu, no aj tak je divné, že vás niekedy dokážu úplne odignorovať.

Technologická stránka je na tom veľmi dobre, zvlášť, ak do úvahy vezmeme nároky titulu. Dead Island bez problémov spustíte aj na slabších zostavách, pri ubratí detailov aj veľmi starých. Od druhej časti Call of Juarez, ktorá na tom bola veľmi dobre, sa grafika ešte kúsok posunula a slnkom zaliaty tropický ostrov enginu sedí ako zadok nočníku. Rovnako poteší aj zvuková stránka. Soundtrack je fajn, dabing postáv skvelý. Hlasy môžete poznať aj z väčších projektov. Animákov, iných hier, no napríklad aj seriálov Fresh Prince, Battlestar Galactica.

Dead Island prináša úplne pohodové hranie, ktoré vás zavedie do úplne pohodových krajov, kde si aspoň takto môžete užiť dovolenku. A popri virtuálnom slnení môžete aj zachrániť exotický raj pred zombie nákazou. Oceníte voľnosť, množstvo úloh, rozľahlosť ostrova, spracovanie a hlavne kooperáciu hráčov. Hra má svoje nesporné kvality, no osobne by som vám radil, aby ste s ňou ešte trošku počkali, kým sa nevychytajú aspoň tie veci, s ktorými sa dá niečo spraviť.

Dead Island
Dead Island Prestrelky by si zaslúžili lepšie spracovanie.
Prestrelky by si zaslúžili lepšie spracovanie.