NBA 2K12

NBA 2K12

9.5

Skvelá basketbalová RPG?

V zámorí vrcholí konflikt medzi hráčmi a zamestnávateľmi a tak je celkom možné, že tento rok NBA nezačne. Priaznivci basketbalu iba krútia hlavami nad tým, že sa ani po siahodlhých rokovaniach nedosiahla dohoda a najlepší hráči sveta tak odchádzajú hrať do Číny, Turecka, Španielska či iných krajín. Basketbal to veru tento rok nebude mať ľahké, a to pritom v lete sa konajúce majstrovská Európy fanúšikov poriadne navnadili na začiatok súbojov v zámorí. Bohužiaľ, o tejto situácii môžeme diskutovať, môžeme lamentovať, môžeme so zovretou päsťou hromžiť smerom na západ, ale nič to nezmení. NBA asi tento rok nezačne a tak sa musíme pod deravé koše dostať inou cestou.

EA Sports ani v roku 2011 plnohodnotnú simuláciu neplánuje, ich výborný arkádovo ladený NBA JAM síce zabaví, ale predsa sa jedná o tak trochu iný basketbal. Ostáva teda už iba 2K Games, aby po minuloročnom skvelom ročníku skúsili ešte o čosi viac zdvihnúť latku v NBA 2K12. Na obale titulu hviezdi najlepší basketbalista všetkých čias, Michael Jordan, ktorý si navyše tento rok so sebou priviedol takmer všetkých (ne)priateľov.

Mód, v ktorom si na vlastnej koži vyskúšate zápasy legiend, je azda najväčšou novinkou, ktorá sa priamo týka obsahu hry. V historických bitkách najväčšieho kalibru sa objavia najnezmieriteľnejší rivali svojej doby, či už to bude Magic Johnson, Larry Bird, Scotty Pippen, Bill Russell, Kareem Abdul-Jabbar alebo Jerry West (mimochodom, práve Jerry West je znázornený v oficiálnom červeno-bielo-modrom logu súťaže). S nimi prežijete jednotlivé zápasy Lakers vs Celtics, Bulls vs. Hornets, Jazz vs. Spurs a to priamo v danej dobovej atmosfére. V starších zápasoch sa zjednoduší grafika HUDu a vy na obrazovke vidíte len strohé veľké digitálne čísla ako počas prenosov z 80-tych rokov. Najstaršie súboje sa dokonca odohrávajú v čiernobielom móde a vy máte pocit, že ste sa skutočne ocitli v roku 1964. A bez trojkových čiar!

NBA 2K12
NBA 2K12 Zápas začína, všetko je otvorené.
Zápas začína, všetko je otvorené.

NBA 2K12 Oldchool, baby!
Oldchool, baby!

NBA 2K12 KG sa snaží dostať pod kôš.
KG sa snaží dostať pod kôš.

Hlavné menu skrýva, samozrejme, aj ďalšie módy. Asociácia vám nechá vybrať jeden tým, zvoliť si to pravé nastavenie asistentov (plná automatika u všetkých činností, alebo naopak plný manuálny dohľad nad fungovaním mužstva) a brány NBA sa otvoria na všetky zápasy v základnej časti i playoff. Playoff sa dá spustiť aj ako samostatný režim bez potreby prebíjať sa plnou sezónou. Pre vyznávačov streetballu sú zväčša zápasy v hale nudné a práve pre nich je určený režim BlackTop, v ktorom môžete proti sebe postaviť akýchkoľvek hráčov a poslať ich vyšantiť sa do Rucker Parku (resp. na ihrisko veľmi podobné legendárnej streetballovej Mekke v Harleme). Online možnosti, vrátane ligy, samozrejme, nesmú chýbať.

Pomerne zvláštny krok ale sprevádza tohtoročnú smečiarsku a trojkárku súťaž. V 2K sa ich z nepochopiteľného dôvodu rozhodli úplne ignorovať a ak ste teda boli zvyknutí pilovať smeče k dokonalosti alebo naopak trafiť každú jednu trojku v allstars súťaži, budete sklamaní. Pre hráčov začínajúcich s 2K sériou je extrémne dôležitým Tréningový mód (a úprimne, aj ja osobne som sa v ňom pomerne dosť vecí naučil). Tam, kde doteraz bol iba suchý komentár ako jednotlivý typ strely, crossoveru, zbehu, clony či prihrávky vykonať, teraz nastupuje poriadny dril. Každú z herných činností trénuje iná legenda basketbalu a tá vám nedá vydýchnuť, až kým všetko nevykonáte na 100 %.

Zoznam režimov uzatvára My Player a ako sa hovorí, to najlepšie nakoniec. Pri zbieraní štatistík z 2K11 boli autori prekvapení, koľko fanúšikov si simulácia vlastného hráča získala, preto na móde zapracovali ešte viac a my si teraz opíšeme ovocie ich snaženia. My Player by sa dal zhrnúť do niekoľkých slov, je to akási „basketbalová RPG“ so všetkým, čo k tomu patrí.

Na začiatku si vytvoríte svojho hráča, pomenujte ho, zvolíte výšku, hmotnosť, jednu z predpripravených pozícii a štýlov hrania. Vygenerujete alebo vymodelujete tvár, navrhnete číslo dresu. Potom nastáva zlomový deň, zápas mladých nádejí, kde si zmeriate sily s podobne talentovanými hráčmi nastupujúcimi do NBA. Oproti 2K11 došlo k zmene, kým minulý rok ste museli pred týmto zápasom ešte absolvovať pár tréningov, teraz pôjdete priamo na vec a v žiari reflektorov, za plnej prítomnosti médií, odprezentujete svetu, čo sa vo vás skrýva.

Po odohratí zápasu sa uskutočnia vstupné interview, kde sa vás scouti družstiev, ktoré o vás majú záujem, vypytujú na rôzne otázky. Bude vám vadiť, že zo začiatku budete iba druhá alebo tretia voľba na vašom poste? Ste ochotný sa učiť od vašich skúsenejších kolegov? Odpovede na otázky upravujú náklonnosť jednotlivých tímov a tak už pred začatím draftu tušíte, kde nakoniec začnete s profi kariérou.

Draft skončil, z vás sa stala nová posila družstva, ale na vrchol a k titulu superstar to bude dlhá cesta. V mužstve z počiatku nebudete dostávať veľa príležitostí a minúty na palubovke budú veľmi limitované. Stačí však poriadne plniť úlohy, alebo ak chcete questy, a minutáž bude stúpať. Úlohy sa delia na obranné, útočné a kolektívne. Niekedy treba v zápase 5x vystreliť z poľa, inokedy 4x prihrať, alebo si vypýtať pár faulov. V obrane budete zamedzovať donáškam alebo smečom, znižovať percentuálnu úspešnosť streľby protihráča a podobne. Herný systém vás za všetko hodnotí, každá clona s loptou i bez nej, strela, prihrávka, fintička, ale aj dlhé držanie lopty, nesprávny presun z útoku do obrany, laxné bránenie, nevhodne zvolená pozícia na strelu – to všetko a mnoho ďalších faktorov priamo vplýva na vaše zápasové hodnotia a na to, ako vás spoluhráči po zápase ocenia. Známkovanie prebieha ako v škole, A+, potom nasleduje A, A-, B+ atď.

Úlohy sú dopredu známe už pred zápasom a vy tak môžete účinne nastaviť štýl hrania tak, aby ste kritéria splnili čo najlepšie. Oproti 2K11 navyše pribudol aj dynamický systém úloh, t.j. kedykoľvek cez zápas môžete dostať nový „quest“ – do konca štvrtiny nesmiete spáchať ani jeden turnover, udržať náskok družstva, premeniť dve nasledujúce strely atď. Dynamické úlohy si svoje meno zaslúžia, často kvôli nim musíte zmeniť taktiku alebo svoje správanie na palubovke, začať hrať agresívnejšie či naopak viac opatrne.

Po skončení zápasu nasleduje tlačovka, kde musíte odpovedať na otázku novinárov a svojou voľbou ovplyvníte náladu vo vlastnom družstve, k fanúšikom alebo globálne k celej lige. No jednoducho čisté RPG. Body získané v zápase sa následne dajú investovať do zlepšovania atribútov. Tých je niekoľko desiatok a od výskoku, sily, rýchlosti sa dostanete až k schopnosti strieľať 3-ky, smečovať alebo hrať pod košom. Aby toho nebolo málo, My Player vám niektoré z týchto vlastností dovolí aj priamo trénovať sériou činností, kedy musíte za vopred stanovených podmienok prebehnúť „prekážkovú“ dráhu s loptou, nastrieľať určitý počet košov, doskakovať lopty atď.

Novinkou je aj prítomnosť peňazí. Váš zamestnávateľ vám v pravidelných intervaloch na účet bude posielať (ne)malé čiastky v závislosti od vašeho postavenia v lige. Peniažky môžete premeniť na dodatočné skill body alebo za ne nakúpiť nové pohyby, animácie a podobne.

NBA 2K12
NBA 2K12 Tréning je skutočne nápomocný, správne pohyby znázorňuje aj graficky.
Tréning je skutočne nápomocný, správne pohyby znázorňuje aj graficky.

NBA 2K12 Poznáte týchto dvoch pánov?
Poznáte týchto dvoch pánov?

NBA 2K12 Pán Nowitzki prístava na runwayi Heats.
Pán Nowitzki prístava na runwayi Heats.

My Player je jednoducho robustný režim s obrovským množstvom funkcií (nespomenuli sme napríklad presuny do lepších tímov, fotografovanie na billboardy či do časopisov, podpisy zmlúv so sponzormi, kľúčové zápasy s dvojnásobným počtom bodov, simuláciu zranení atď) s potenciálom zabaviť vás až do NBA 2K13. Bohužiaľ práve to, že v My Player (zrejme) strávite najviac času, vám odhalí aj najviac chýb. Autori sa niekedy až príliš snažia navodiť filmovú atmosféru, niektoré animácie nejdú preskočiť, prestávky sú pre plynulosť hry úplným utrpením. Keď budete po stýkrát sledovať maskota, ako zo špeciálnej zbrane vystreľuje tričká, budete si chcieť trhať vlasy. Rovnako zdržujú pozápasové interview, na ktorých navyše sedia tri dokola sa opakujúce modely novinárov a tak máte pocit, ako keby ste sa práve ocitli na zoznamovacom večeri dvojičiek, trojičiek a štvorčiat.

Keď sme hovorili o dôležitosti tréningu, treba povedať, že NBA 2K12 rovnako ako jej predchodca nie je ľahká hra na ovládanie. Dokonalé zvládnutie každej činnosti na ihrisku si vyžaduje buď skúsenosti s predchádzajúcim dielom alebo poriadnu dávku trpezlivosti. S jedným tlačidlom si rozhodne nevystačíte, budete používať plné portfólio gamepadu, mnohkrát v kombinácii s viacerými tlačidlami. To je z určitého uhla pohľadu aj výhoda, hráč urobí všetko, čo mu prikážete, takmer neexistujú predpripravené animácie, všetko je real-time (snáď okrem smečov, ktoré ale tiež idú modifikovať). Na ihrisku to vyzerá takmer ako v skutočnosti, o niečo bola zlepšená AI a spoluhráči dokážu lepšie využiť voľné miesto na streľbu z diaľky. V obrane tiež došlo k úpravám smerom k lepšiemu, hráči sa snažia zdvojovať, vykrývať línie prihrávok a faulovať v ten pravý moment. Grafika sa vylepšila len minimálne, najväčšie hviezdy boli vylepšené zreteľne (napríklad Dirk Nowitzki), inde je to skôr na úrovni kozmetických detailov.

Pokiaľ po minulé roky pod košmi súperili dvaja obrovský pivoti, EA Sports a 2K Games, posledné dve sezóny v hruške jasne dominuje 2K. Jednak je to preto, lebo konkurencia sa úplne stiahla, ale štúdio treba pochváliť, že absenciu protivníka nepodcenili, naďalej na sebe makajú a tento rok svoje úsilie korunujú smečom, ktorý rozbil dosku a zlomil obruč.

napísal je2ry 3.11.2011
NBA 2k13 - Accolades
| NBA 2K13 - ACCOLADES