RENEGADE OPS

RENEGADE OPS

8.0

Návrat 8-bitov

Nad mestom vybuchuje bomba a tlaková vlna strháva budovy. Zhrození zástupcovia všetkých krajín sledujú s ohromením premietacie plátno. Mohlo to byť práve vaše mesto, ozýva sa chrapľavým hlasom z reproduktorov. Volám sa Inferno a vy zažijete môj hnev. Musíme vyjednávať, navrhuje predseda zasadnutia. V tom sa postavil generál Bryant a silným hlasom predniesol. Vyjednávanie s teroristami je nanič. Musíme konať. Ak na to nemáte gule vy, urobím to sám. Odhadzuje svoje výložky na znak rezignácie a odchádza zmäteným davom rozdať prvé rozkazy svojim renegátom.

Pamätáte si ešte na dobu klasických 8-bitov konkrétne ZX Spectrum? Tam sa v jeho najlepších časoch objavila hra SWIV. Chytila za srdce neskutočné množstvo hráčov hlavne preto, že sa dala hrať súčasne s kamarátom. Jeden ovládal vrtuľník, druhý jeep. Par minút ťahania z pásky a už to išlo. Výbuchy, výkriky, nadávky, polámané joysticky a hlavne úžasná hrateľnosť. Vitajte v modernej ére 8-bitov, pretože Renegade Ops toto všetko vracia späť na obrazovky.

Ako pohľad bol zvolený klasický top-down, ktorý je dnes charakteristický hlavne pre stratégie. Ovládate malé, vami vybrané vozidlo ako jeep, dodávku nie nepodobnú tej z A-Teamu, transportér, či buginu. Ako hosťujúca hviezdu sem zavítal dokonca Gordon Freeman so svojím polokapotážovaným autom. Každá postavička, resp. auto má svoju špeciálnu zbraň. Roxy privoláva vzdušný útok, Gunnar vozí ťažký kanón, no pri použití sa nemôže hýbať, Armand disponuje štítom zaručujúci nezraniteľnosť na krátky čas, Diz zasa znehybňuje nepriateľov EMP výbojom a hosťujúca hviezda z Half Life môže poštvať na opozíciu Ant Lionov.

Renegade Ops
Renegade Ops Žltá žiara z nebies značí dosiahnutú novú úroveň.
Žltá žiara z nebies značí dosiahnutú novú úroveň.

Renegade Ops Všadeprítomné výbuchy vyzerajú úžasne.
Všadeprítomné výbuchy vyzerajú úžasne.

Renegade Ops Útok vrtuľníkov na pancierový vlak.
Útok vrtuľníkov na pancierový vlak.

Tieto špeciálne zbrane sa pred použitím musia dobiť a ostatné zbrane už sú rovnaké pre všetky vozidlá. Základným je palubný kanón, ktorý sa dá pick-upmi tri krát upgradovať. Ostatné vypadávajú zo zabitých nepriateľov spolu so zdravím. Paleta nie je až tak pestrá, no o to ničivejšia. Rakety, rail gun a plameňomet. Je to vskutku málo, navyše náboje nerastú na stromoch, no ak ich použijete, získate výhodu aj proti niekoľkonásobnej presile.

Za každú dosiahnutú úroveň získate body, ktoré obratom môžete preinvestovať do ďalších vlastností upravujúcich štýl vášho hrania. Život naviac sa niekedy určite bude hodiť, alebo čo také zvýšenie účinnosti a rádiusu špeciálnej zbrane? Vhod padne aj automatické dopĺňanie zdravia alebo zväčšenie zásobníka pre sekundárne zbrane. Dokopy cirka tridsať upgradov, no naraz do boja môžete zobrať len štyri, preto treba voliť obozretne.

Ako som vlastne na začiatku prišiel k porovnaniu ku staručkej hre SWIV? V niekoľkých misiách vám generál Bryant zhodí ako podporu kontajner, v ktorom sa nenachádza nič iné ako vrtuľník. Kto ho skôr uchmatne, letí. Ostatní sa vezú za ním. Niekedy je takáto vzdušná podpora pre všetkých a následný útok proti obrovskej lodi alebo Jugernautom (veľmi podobným povozom Jáwov zo Star Wars) je nezabudnuteľný.

Herné mechanizmy Renegade Ops sú veľmi jednoduché. Autíčko sa ovláda ľavým analógom a streľba pravým. Aplikovaný je Havoc fyzikálny model, takže vozidlá reagujú krásne na každú nerovnosť, pri zatáčaní sa nakláňajú, na prašných cestách vytvárajú dymovú stopu a v pohybe sú proste k zožraniu a vôbec výborne zapadnú do prostredia, ktoré je po vizuálnej stránke nádherné. Avalanche proste nie sú žiadni nováčikovia v grafike, čo dokázali už sériou Just Cause. Džungľa, púšť aj mestské časti sú detailne doladené a až uvidíte ten orchester výbuchov a deštrukcie (všetky stavby sú zničiteľné), tak si budete hľadať oči na zemi, pretože vám vypadnú z jamiek. Ak to všetko prepnete do 3D zobrazenia, tak sa pre oči budete zohýbať znova. Absolútne dokonalý pocit z 3D. Plasticita prostredia je občas rušená jemným shadowingom, no aj tak je pôžitok z 3D hrania dokonalý.

Aby toho všetkého nebolo málo, môžete hrať v online kooperácii so svojimi troma kamarátmi a práve vtedy sa dostanete do správnych obrátok. Proti veľkým nepriateľom je potrebné používať jedného ako návnadu, zatiaľ čo druhý nepozorovane roztiahne z jeepu kanón a odstreľuje na diaľku a tretí ho kryje. Miesto tu má ale aj vzájomná rivalita, kedy sa hráči pretekajú a vrážajú do seba, aby boli rýchlejšie pri upgrade zbrane alebo pozbierali čo najviac zdravia. Ak náhodou zomriete, nič závažné sa nedeje, pretože k dispozícii je hneď niekoľko životov (opäť prepojenie na zlatú éru 8 bitov), no prídete o všetky upgrady a sekundárne zbrane.

Zatiaľ to teda vyzerá na ultimátnu hru, no bohužiaľ ani Renegade Ops sa nevyhla niekoľkým chybám. Tou najväčšou je to, že je neuveriteľne kratučká. Desať misií sa dá prejsť za nejaké tri hodiny a to je vážne nechutne málo (to ani nechcem vidieť za koľko sa to dá prebehnúť na najnižšej obtiažnosti). Ak sa hneď pustíte do kooperatívneho multiplayeru, tak ju sfúknete aj za dve, podľa toho koľkí hráči s vami idú do boja. Customizované hľadanie hier na pripojenie mi na sto percent nefungovalo a nenašlo nikdy žiadnu hru, no pri použití quick connect, sa vždy niečo našlo. Vôbec najlepšie je vytvoriť si vlastnú hru a počkať si, kým sa niekto napojí alebo pozvať svojich kamarátov. Poslednou nevýhodou je multiplayer len v kooperatívnom režime. Žiadne arény, kde by ste si zmerali sily proti kamarátom alebo napr. deathmatch dvaja na dvoch, alebo CTF. Proste nič.

Renegade Ops
Renegade Ops Pohyblivá pevnosť Jugernaut je ťažší oriešok.
Pohyblivá pevnosť Jugernaut je ťažší oriešok.

Renegade Ops Ďalší deň v armáde a ďalší zárez na pažbe.
Ďalší deň v armáde a ďalší zárez na pažbe.

Renegade Ops Všetky stavby sa dajú zničiť.
Všetky stavby sa dajú zničiť.

Na Steame sa predáva Renegade Ops za 13€, no za 25€ môžete kúpiť až 4 kópie a vyskladať sa tak s kamošmi. Takáto ponuka sa len ťažko odmieta. Za 6€ teda dostanete brutálnu arkádu so závanom klasických 8-bitov, no v modernom kabáte a geniálnou hrateľnosťou umocnenou online módom. Za málo peňazí, ale dostanete aj málo muziky. Pokiaľ autori nebudú v dohľadnej dobe pridávať DLC, tak s troj hodinovou hrateľnosťou sa už pravdepodobne ku hre veľa krát nevrátite, aj keď multiplayer môže predĺžiť životnosť.

napísal fendi 23.11.2011
8.0
8.1