PROFESSOR LAYTON AND THE SPECTRE'S CALL

PROFESSOR LAYTON AND THE SPECTRE'S CALL

8.0

Ako profesor k pomocníkovi prišiel

Recenzia na DS verziu

Skúšali to mnohí a vylámali si zuby. Originál je iba jeden a keď príde na logické hádanky, iba jeden gentleman ich dokáže rozlúsknuť. V čom spočíva magnetická hrateľnosť série PRofessor Layton a prečo aj po troch na prvý pohľad identických dieloch stále s premáhaním vypínate hru o druhej v noci, pretože aj spať treba? Nie je to iba stavba rébusov, ktorých je z roka na rok stále viac, prehĺbená interakcia s prostredím, ale hlavne obsadenie roztomilých postavičiek, zasadených do tajuplného príbehu plného tajomstiev ako vystrihnutých z Troch pátračov či Rýchlych šípov. Hltá sa tak dobre ako sa hrá.

Professor Layton napriek opakujúcej schéme a minimálnym zmenám v herných mechanizmoch si pomáha príbehom, ktorý vás v desiatich kapitolách ťahá neustále vpred, zamotáva a vo veľkom finále grandiózne rozuzľuje zápletku o poslednom žijúcom duchovi terorizujúcom mestečko Misthallery, kam je na pozvanie starostu pozvaný Hershel Layton. A keďže je The Spectre’s Call prequelom, tak po boku profesora sa neobjavuje verný spoločník Luke, ale ambiciózna Emmy. Nemusíte sa báť že mladík nedostal svoju rolu, práve naopak. Štvrtý diel rozpráva aj o tom, ako sa táto nerozlučná dvojica dala dokopy.

V The Spectres Call tak figurujú dvaja pobočníci a hra to následne využíva v pasážach, kedy sa odvíja dej paralelne na dvoch miestach. Pátranie po záhadnom úkaze s udalosťami ako vystrihnutými z filmu Bratstvo vlkov nie je zbytočne komplikované, hra v duchu predchodcu ukazuje šípkou smer k ďalšej úlohe alebo dôležitej osobe a nedovolí vám zísť z cesty, no hráčovi dáva aj voľnú ruku pri prieskume lokalít. Zabudnite, že tajný vchod na trhu sa vám ukáže na mape. Budete ho musieť pracne nájsť ťukaním na objekty, spovedaním trhovníkov a plnením hádaniek.

Professor Layton and the Spectre's Call

Prestrihové filmy si udržali mimoriadne vysokú kvalitu napriek nízkemu rozlíšeniu displejov.
Professor Layton and the Spectre's Call

Hádaniek je v hre 170 a mnohé z nich nie sú už iba statické obrázky.
Professor Layton and the Spectre's Call

V závislosti od zložitosti puzzlu sa vám na účet pripíše iná suma peňazí po jeho vyriešení.

Bez puzzlu ani ranu

Logické problémy, rébusy a puzzle, sú základom každej Professor Layton hry. Ich stavba sa nezmenila, opäť narazíte na neriešiteľné príklady, mätúce obrazy aj zavádzajúci text, v ktorom jedno slovko rozhoduje o správnej odpovedi. V Spectre’s Call príde aj na matematické príklady, testy pozornosti, rátanie, bleskovky na postreh. Koktejl 170 hádaniek je motivujúco namixovaný, po ťažkom puzzle prichádzajú dva-tri jednoduchšie, čím sa eliminovala frustrácia. A ak vás nenapadá riešenie, môžete si rébus odložiť na neskôr alebo ho vyriešiť s radami pomocníka.

Napriek skvelej dynamike a pomerne vysokému tempu sa Spectre’s Call nedá hrať v kuse. Ani krížovky nelúštite 8 hodín bez prestávky. Opäť sa potvrdilo, že dávkovanie po jednej-dvoch hodinách, za ktoré prejdete jednu kapitolu, je najideálnejšie. Hra dokonca aj testuje vašu pozornosť sériou otázok, ktorými postavy rekapitulujú predošlé udalosti. Level-5 vo veľkom vsadili na interaktívne hádanky, často budete kresliť čiary, deliť nimi obraz, priamo ovládať žabu a skákať ňou cez jazierko, posúvať figúrkami, presúvať bloky, kresliť obrazce alebo manipulovať s guličkou v bludisku, ktoré ťukaním prevraciate ako palacinku.

Zvýšená interaktivita by sa uživila aj pri iných zadaniach ako hľadanie najväčšieho uhlu zovieraného malou a veľkou ručičkou hodín, takto sa musíte spoliehať na vrstvu, kde si môžete čmárať a kresliť poznámky v rôznych farbách. Po papieri siahať nebudete, ale je veľká škoda, že ešte narazíte na statické obrázky a hlavne také, kde musíte hľadať dva rozdiely o veľkosti jedného pixelu. Level-5 narazili na hrdlo série a tou je rozlíšenie displejov. Hľadať podľa tieňa, ktorá zo štyroch vzorových fotografií bola vytvorená v iný deň alebo číslice v kostiach dinosaura, keď snímkom nemôžete pohybovať ani si ho priblížiť, je peklo.

Gentleman vyrieši každú záhadu

Technickému spracovaniu inak nemožno nič vyčítať, dôležité rozhovory sú nahovorené, príbeh prerozprávaný opäť animovanými sekvenciami, hudbu ako jednu z mála neštišujete, ale vám spríjemňuje napredovanie a grafika si zachováva svoj roztomilý vzhľad. Dokonca na pozadiach sa už objavujú nesmelo aj animácie hmly či dymu. Hádanky sú ako u predchodcov distribuované každý týždeň aj online, takže o obsahovom dlhu nemožno hovoriť. Príbeh vydá na slušných 12 hodín a to kopec puzzlov zostane neobjavených. No a potom sú tu ešte minihry.

Autori na minihrách poriadne popracovali, veľká škoda, že bola vypustená 100 hodinová RPG z Londýna kvôli zložitosti prekladu a lokalizácie do piatich európskych jazykov, v akých sa bežne hry pre DS distribuujú. Napriek tomu, vám táto časť nebude vôbec chýbať. Novým zvieracím miláčikom je tentoraz rybička, ktorej v akváriu budete stavať prekážkovú dráhu z bublín, aby sa od nich odrazila a pozbierala všetky mince v časovom limite. V ďalšej minihre zase na mape kladiete koľajnice tak, aby vlaková súprava s rôznym počtom vozňov prešla každou stanicou a nespôsobila žiadnu dopravnú nehodu. Poslednou kratochvíľou je trojica divadelných predstavení, v ktorých učinkujúci zabudli slová a vy im musíte zo slovníka našepkávať.

Professor Layton and the Spectre’s Call rozhodne nie je hrou na jedno posedenie. Príbeh plný zaujímavých postáv a jednej veľkej záhady vás zamestná na dlhé hodiny a ešte aj po dohraní budete mať plné ruky práce pri kompletovaní bonusov prehľadávaním dedinky Misthaller. Skvelo zapadá do dlhoročnej série hier a teraz už aj celovečerného filmu, pre fanúšikov absolútna povinnosť, pre nováčikov ideálny start na zoznámenie sa s jednou s najväčších DS hier.

napísal spacejunker 21.12.2011
8.0
8.4