KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING

KINGDOMS OF AMALUR: RECKONING

9.0

Osud nie je nezvratný, môžete si ho vybojovať

Veľkých RPG príbehov nie je nikdy dosť a ani hrdinov, ktorí bojujú o záchranu sveta, alebo sa mstia darebákom, čo ich pripravili o niekoho blízkeho. Ak ste po severskom Skyrime pripravení na nové dobrodružstvo s teplejšou klímou, smelo vstúpte do kráľovstiev Amaluru. Nebudete sklamaní.

Sklamaní zrejme naozaj nebudete, ale mŕtvi určite. A to ešte skôr, ako stihnete sklátiť prvého banditu, či trola. Všetko sa totiž začína vašou smrťou a následne vzkriesením a hľadaním samého seba. Znamená to nový začiatok a možnosť vybrať si vlastný osud a zmeniť to, čo bolo určené. Rozhodnúť sa môžete samostatne, ale správnu cestu vám pomôže hľadať chrabrý Agarth s darom predvídavosti. Vízie tohoto muža predznamenávajú temnú budúcnosť, ktorú však vy môžete zmeniť. Nebude to ale jediná dôležitá postava, ktorá ovplyvní vaše činy a je spätá s hlavnými udalosťami hry. Svoje miesto v príbehu má aj gnóm Fomorous Hugues, veľký kráľ Titarius vládnuci ušľachtilým bytostiam Fae s elfskými ušami aj zvykmi , či šarmantná špiónka Alyn Shir. Tieto postavy vás budú motivovať a niekedy aj osobne sprevádzať v rozprávkovej krajine plnej nástrah.

Pobeháte toho veľa a to je myslené doslova, pretože strasti aj krásy sveta Faelands môžete prebádať v zrýchlenom pohybe. Do známych lokalít sa potom okamžite presuniete jednoduchým určením polohy na svetovej mape. Ocitnete sa na hradoch, v horách, údoliach, pustatine, mestách, dedinkách, jaskyniach a bludiskách. Spoznáte rôzne kultúry a veľa NPC postáv, ktoré vás budú zásobovať množstvom nepovinných úloh. Spolu s hlavnými zadaniami a „nástenkovými“ úlohami vás to zamestná na dlhé hodiny a dni. Budete hľadať príčinu pavúčej invázie, pátrať po stratenom učeníkovi a zavaríte krvilačným trolom. Pohľadáte vrahov osadníckej rodiny, aktivujete piliere, bránite obliehané prístavné mesto a postavíte sa na odpor nesmrteľným. Je toho neskutočne veľa a tvorcovia sa ešte pokúsili natiahnuť hlavný dej opakovaným hľadaním hlavných postáv, ktoré sa vždy nachvíľu vytratia a presunú na druhý koniec mapy a aktivovaním brán zastrčených na  odľahlých miestach. Pôsobí to trochu nasilu a príbeh tak chvíľami stráca na dynamike, no vo finále máte z hry veľmi dobrý dojem a pocit zadosťučinenia.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning Chvíľami vám bude poriadne horúco...
Chvíľami vám bude poriadne horúco...

Kingdoms of Amalur: Reckoning V správnej RPG nesmie chýbať pekná cica.
V správnej RPG nesmie chýbať pekná cica.

Kingdoms of Amalur: Reckoning Brutálny finiš v móde odplaty si obľúbite.
Brutálny finiš v móde odplaty si obľúbite.

Pri riešení úloh sa dá postupovať rôznym spôsobom. Napríklad dôležité predmety môžete kúpiť, vybojovať alebo ukradnúť. No pri lúpení treba byť opatrný, inak po vás pôjdu nie len nasrdení domáci, ale aj stráže, ktoré treba podplatiť. Skúsený hrdina získa predmety a výhody aj svojimi presvedčovacími schopnosťami v dialógu. Obeť obalamutí, takže mu pomôže a vyhovie požiadavkám, na ktoré by inak nepristúpila. Štandardné voľby v rozhovoroch prinášajú užitočné informácie, ale aj umožnia usvedčiť vinníka, alebo sa s ním dohodnúť na úplatku za mlčanie. Dialógy sú bohaté, no obsahujú aj mnoho nevýznamných textov. Dôležité odpovede, ktoré vás posunú ďalej, sú však väčšinou farebne zvýraznené. Neraz úplne stačí, keď odfajknete modré voľby a dostanete sa k tomu, čo je podstatné.

Vášmu hrdinovi na začiatku vyberiete jednu zo štyroch rás, ktoré sa líšia vzhľadom a bonusmi. Jeho alebo ju učešete a vyberiete ľubovoľnú plastiku, tetovačky a doplnky. Zvolíte patróna, ktorý vám dá do vienka nejakú výhodu, alebo uprednostníte 1% skúseností navyše a poveziete sa do márnice. Zakrátko ste fit ako nikdy predtým a zoznamujete sa so svojimi možnosťami a svetom Faelands. Hrdina nemá fixné povolanie a s ktorými zbraňami a výzbrojou sa skamaráti lepšie, určíte najmä pri zvyšovaní levelov. Vždy dostanete po tri skúsenostné body a môžete ich nahádzať do troch setov, ktoré podporia vašu silu, obratnosť alebo magické vlastnosti. Stanete sa tak lepším bojovníkom, zlodejom alebo kúzelníkom. Schopnosti sa dajú kombinovať, ale ak chcete byť naozaj výkonný, najistejšie je držať sa jedného zamerania. Lepšie talenty a účinnejšie kúzla totiž odomknete, až keď investujete dostatok bodov do tých predošlých. Aktívne schopnosti sa potom uložia na lištu a sú pripravené na použitie. Body ovplyvňujú okrem dostupných schopností aj účinok zbraní a možnosť používania výstroje. Napríklad ťažké brnenie si nasadíte len ak ste dostatočne investovali do silových schopností. Taktiež odomykajú tarotové karty sprevádzajúce váš osud. Aktívnu kartu si môžete podľa uváženia meniť za inú s najvhodnejším bonusom. Odlišné voľby sú prístupné a optimálne pre bojovníka, čarodejníka, či kombinované povolanie.

Zvyšovanie úrovne hrdinu umožňuje aj zdokonalenie nebojových talentov. Sem patria rôzne remeselné práce, ukrývanie, obchodný talent, schopnosť detekovať nepriateľov a pasce v okolí, odomykanie zámok, odčarovanie predmetov a presvedčovacia schopnosť v dialógoch. Remeslá ako je alchýmia, kováčstvo a vkladanie kameňov do výstroje ovládate od začiatku a stačí vám na ne dostatok materiálov, ktoré kombinujete na dielenskom zariadení, prípadne recept, aby ste nemuseli experimentovať. Všetko potrebné nájdete u obchodníkov a roztrúsené po krajine. Stačí sa len zohnúť a odtrhnúť bylinu alebo zodvihnúť kryštály. Pri zdokonalenom talente však dosiahnete lepšie výsledky v odbore a vyrobíte kvalitnejšiu výzbroj, účinnejšie odvary a predmety vyššej akosti. S pokročilým talentom na odomykanie zámok ľahšie otvoríte dvere a truhlice s pokladmi. V sprievodnej minihre, kde musíte opatrne pohybovať pakľúčmi, aby sa nezlomili, miniete menej náradia. Zámky sa dajú aj násilne vypáčiť. Odčarovanie zas zjednoduší odnímanie kúziel v ďalšej minihre , kde musíte pohyblivým kurzorom rýchlo označiť symboly rozložené na kruhu. Pri zlyhaní vás postihne kliatba, ktorú zruší skúsený liečiteľ.

Útržky zo života hrdinu Amaluru.

Plusové body si Amalur určite zaslúži za akčný bojový systém. V úvode pôsobí banálne, no čoskoro zistíte, že ponúka veľmi zaujímavé možnosti, ako spacifikovať nepriateľov. V boji rozdávate rany protivníkom v dohľade. Môžete sa kryť štítom, vyhnúť sa zraneniam kotrmelcami alebo pobehnutím. Pri lukostreľbe sa automaticky zameria najbližší cieľ, ale ovplyvníte silu útoku a dochádzajú šípy, ktoré sa však po chvíli samočinne doplnia. Voľby pri nových leveloch pridávajú kúzla a odmykajú kombá pre jednotlivé druhy zbraní, s ktorými potom spôsobíte vyššie poškodenie.

Ocenil som možnosť vychovať si skutočne ničivého mága. Žiadny tuctový tajtrlík, ktorý je efektný z diaľky a keď sa niekto dostane príliš blízko, zúfalo sa zaháňa bakuľou alebo dýkou. Aj tu sa síce magickej postave hodí palica, ale je rovnako účinná na diaľku, aj pri boji na telo, kde používate vysoko účinné údery s elementárnymi silami. Veľmi rýchle metanie bleskov, či ohňa zas umožní žezlo. Aj Xena by závidela majstrovstvo s dvojicou kruhových chakramov, ktoré poletujú a krúžia vzduchom ako nasrdené žeravé osy a šíria skazu všade naokolo. Neraz si v boji poradíte len s primárnou a sekundárnou zbraňou, ktoré sa rýchlo prepínajú, aj bez tradičných kúziel, čo spotrebúvajú manu. Čo však neznamená, že sa ich neoplatí používať. Prenikavá mraziaca strela, premenenie nepriateľov na výbušné ciele, alebo skazonosný meteorit sú najmä na vyšších úrovniach prudko devastačné. Rozhodne sa hodí aj liečivé kúzlo, takže sa nemusíte spoliehať len na odvary. Vyvolaný kostlivec síce veľa škody nenarobí, ale aspoň zamestná časť protivníkov, ktorí zriedka útočia jednotlivo. Škoda, že pomocník je neraz v boji úplne pasívny a nemôžete ani koordinovať jeho počínanie. Rovnako nespoľahlivé a mľandravé sú bohužiaľ aj AI postavy, ktoré sa pri niektorých úlohách na chvíľu pripoja k vám. No aspoň neumierajú.

Chuťovkou v boji je režim odplaty, do ktorého sa na niekoľko sekúnd prepnete po zaplnení mierky osudu. V zmenenom prostredí pohodlne spôsobíte ťažké rany spomaleným nepriateľom. Zavŕšením je brutálny finiš vybraného cieľa, ktorý veľmi efektívne prebodnete alebo rozsekáte. Takto si vychutnáte najmä zmasakrovanie bossov. Pred definitívnym KO vždy máte krátky priestor na nazbieranie energie na čo najničivejší úder. Dosiahnete to rýchlym stláčaním myši alebo klávesy a podľa „natlačítkovanej“ energie sa vám znásobia skúsenosti za zavŕšený krvavý rituál. Mňam!

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning Pár chakramov v rukách magickej postavy je smrtiaci.
Pár chakramov v rukách magickej postavy je smrtiaci.

Kingdoms of Amalur: Reckoning Pohľad do očí veľkého nepriateľa.
Pohľad do očí veľkého nepriateľa.

Kingdoms of Amalur: Reckoning V boji neraz čelíte početnej presile.
V boji neraz čelíte početnej presile.

Lup po zabitých nepriateľoch a vyzbierané suroviny sú uložené v inventári rozdelenom na šuplíky. Rozlíšený je priestor na zbrane, výstroj, klenoty, úžitkové predmety a smeti. Prebytky predávate obchodníkom, ale kradnuté veci sú zvýraznené a tie od vás nekúpi hocikto. So sebou nosíte aj rôzne podporné odvary, zvyšujúce odolnosť, útok alebo počet nazbieraných skúseností, ku ktorým sa v boji rýchlo dostanete v kruhovom menu. Hodia sa aj pakľúče a náradie na svojpomocnú opravu poškodenej výbavy v teréne. Inak musíte vyhľadať kováča. Svoj majetok nemusíte vláčiť so sebou. Dostanete dom a neskôr dokonca vilu s personálom, kde máte úložnú truhlicu, zrkadlo na zmenu vzhľadu, remeselné dielne a dekorácie.

Hra pôsobí veľmi štýlovo a hravo, všetko je akoby šité na mieru a aj keď pomerne zjednodušené, funguje na jednotku. Intuitívne ovládanie a ľahko zrozumiteľné funkcie sú samozrejmosťou. Rozprávkový vzhľad v štýle Fable môže klamať, že sa jedná o hru pre deti, ale Amalur je poctivá RPG, kde aj na normálnej obtiažnosti zažijete krušné chvíle. Lokality v sebe skrývajú krásy aj nebezpečenstvá, poklady, obelisky, obydlia, žijúcu faunu vrátane zvierat a tvorov, ktoré sa môžu pobiť medzi sebou. Univerzum, do ktorého je hra umiestnená, však nijako zvlášť nevyniká, je to jedna z tuctovývh fantasy krajín, kde sa bojuje so zlom. Rovnako zabudnuteľné sú hlavné postavy príbehu. Oceniť však treba hudbu a ozvučenie, hoci je škoda, že postava samotného hrdinu nie je nahovorená. Menšie výčitky si zaslúži kamera, ktorá počas boja občas niekam zabieha, ale našťastie to nie je často.

Zdanlivo obyčajnej RPG Kingdoms of Amalur nepredchádzali silné reči a fanfáry ako v prípade vlažného Dragon Age II. Navyše vyšla v trochu diskutabilnom termíne, krátko po novom roku, keď hráči ešte stále objavujú zákutia Skyrimu. To však nie je dôvod, aby ste ju obišli a už vôbec nie podceňovali. Má síce aj svoje neduhy, ale v určitých ohľadoch je Kingdoms of Amalur na tom lepšie ako Skyrim. Niektoré pamätné momenty a súboje s bossmi prekonávajú aj finále The Elder Scrolls V. Amalur nezaostáva ani svojou rozsiahlosťou a boje patria k najlepším, aké sa objavili v RPG žánri. A to je dosť dôvodov na kúpu a pekné deviatkové hodnotenie.

Kingdoms of Amalur: Reckoning
Kingdoms of Amalur: Reckoning Niektoré súboje s bossmi sú naozaj veľké.
Niektoré súboje s bossmi sú naozaj veľké.