RESIDENT EVIL 6

RESIDENT EVIL 6

Tím snov a jedna nákaza požierajúca svet

Keď raz príde séria Resident Evil do bodu, kedy Capcom za ňou nakreslí čiaru a začne s prípravami na reštart, bude musieť kalkulovať s tým, že raz to už urobil. Číslovka za názvom Resident Evil 6 zostala, ignorovať ale nemožno snahu iniciovania zmeny, prekopania základného systému hry a doteraz snáď najväčší počet ikonických hrdinov v jednej hre. Vyjsť v ústrety každej skupine hráčov a nasýtiť fanúšikov (čo je nemožné, hlad je večný) sa pokúša prostredníctvom štyroch kampaní - troch hlavných s poltuctom hrateľných postáv a jednou vedľajšou, kde si strihne epizódnu úlohu Ada Wong.

V Resident Evil 6 vypukla nová epidémia, nejde však o lokálnu pohromu, ale celosvetovú katastrofu, na začiatku ktorej je zastrelený prezident spojených štátov Adam Benford rukou Leona S. Kennedyho. Čo po príbehovej stránke znie ako obohraná platňa, to sa nedá povedať o diametrálne odlišnej dynamike troch kampaní, každá s vlastnou story. Pôsobia rovnako - tri dvojice hrdinov v troch kútoch sveta bojujúc proti agresívnemu kmeňu T-vírusu - majú identickú ovládaciu schému, ale vyzerajú a hrajú sa inak.

Resident Evil 6 delikátne balansuje medzi tradičným survival hororom a akciou s nekonečnou muníciou. Čo puritáni odmietajú, to po prvých minútach privítajú s otvoreným náručím. Počas chôdze je možné (konečne) namieriť zbraňou a strieľať! Capcom sa dokonca nebál a urobil inventár transparentný. Manipulácia s predmetmi, ich kombinovanie, vkladanie do quick slotov je inšpirovaná v Dead Space. Čas sa nezastaví, ale jedným ťuknutím ste dnu a ďalším zase von. Zmena zbrane namapovaná na d-pad je okamžitá, v jednom momente máte pištoľ, v druhom trojranovú brokovnicu.

Hra sa tak zbavila zdržujúcej vrstvy, ktorá ju stále ťahala späť do deväťdesiatych rokov. Neutrpelo tým napätie? Dobrá otázka. Najbližšie k charakteristickému Resident Evil zážitku bude mať prvá kampaň a úvodná pasáž otvárajúca celú hru, ktorej tvárou je Leon s agentkou Helenou Harper. Obe postavy sa doslova vlečú a hýbu tááááákto pomaly. Nie doslovne, ale keď sa rozhodnete bežať alebo prebiť zbraň, trvá im to večnosť. Dávajú si skrátka na čas. Je to daň za chodenie a mierenie. Z hry sa nevytratil strach z neznáma alebo tmavých priestorov univerzity, kde mal prezident svetu oznámiť pravdu o incidente v Racoon City.

Na to, aby vám Residen Evil 6 zježil chlpy, používa ešte jeden trik - hra je extrémne tmavá a svetelný model oslepujúci kameru znemožňuje vidieť jasne objekty v diaľke. Až keď sa priblížite, zo siluet sa zhmotnia zombíci alebo veľké krabice, v ktorých sa skrýva munícia. Keď vkročíte do haly, viete si predstaviť, čo s vami spraví, ak sa niekde vzadu niečo pohne. Keď zhasnú svetlá a cez trojicu okien blesky osvetlia chodbu, tasíte zbraň okamžite. Tie psi už raz skočili dnu, tak prečo nie teraz?

Leon aj Helena sú bezbranní, ak zaútočia na nich tlupy rozbesnených študentov a profesorov. Občas treba skutočne vziať nohy na plecia a utekať k najbližšiemu dopravnému prostriedku, ktorý však v rámci pravidiel hororu sa musí o minútu ocitnúť v plameňoch. Hra sa s vami hrá ako mača od úvodných minút. Občas máte pocit, že hru neovládate, ale diktuje vám, čo máte robiť a kam sa pozerať. Uzamkne pohľad, priblíži kameru alebo jednoducho nechá na vás skočiť zombíka, ktorého musíte doraziť cez quick time event.

V Resident Evil 6 nie sú zombíci pasívni, ale podobne ako v päťke útočia v skupinkách, vedia používať zbrane a nový typ J’avo neváha opätovať paľbu a ich zmutovaná verzia po zásahu do melónu odmieta zomrieť. Opätovne vyrastajú z tela nové údy a vrhá sa do boja. Druhá kampaň hrateľná za Chrisa Redfielda a jeho kolegu Piersa vám dovolí nasypať olovo do každého nevládneho tela. Tu hra trochu riskuje, ale vysoká dynamika a zvýšená rýchlosť pohybu vám dáva pocit satisfakcie aj bezpečia. So samopalom kosíte mutantov na desiatky, lietajúce čudá alebo po strope chodiace človeko-pavúky. Chris patrí do jednotky BSAA a tá koordinovane čistí cestu k svojmu cieľu v Číne.

Tretia kampaň s krehkou blondýnou Shery a Jakeom je kompromisom, ale prispôsobená schopnostiam syna Weskera. Osamelý žoldnier urobí čokoľvek pre vidinu poriadneho zárobku a jeho technika zabíjania kombinuje brutálne stealth útoky so streľbou. Element hororu odstraňujú aj pasáže za denného svetla pod holým nebom, ale vašou druhou starosťou bude pomoc neskúsenej agentke. Všetky kampane sú destilátom predošlých dielov, Resident Evil 6 ich navyše oddeľuje aj v samotnom menu, kde si vyberáte za koho chcete hrať, či necháte svoju hru otvorenú online alebo preferujete pravidlá, či chcete vyskúšať, aké to je, keď zapnete streľbu do vlastných rád, alebo nekonečnú muníciu.

Netrúfam si odhadnúť, aká bude dlžka celej hry, narazil som však na zberateľné emblémy na odomknutie bonusového materiálu a hru spestria navyše aj nákup skillov. Každá postava môže mať naraz aktivované tri. Ovplyvňujú silú útokov, zvyšujú počet nábojov a pod. Kupujete si ich za body získané zabíjaním nepriateľov. Capcom pri segmentácii hry do kampaní zašiel tak ďaleko, že v každej je inak spracovaný, no funkčne identický HUD. A pribudla ešte jedna drobnosť nahrádzajúca mapu, navigačný AR bod (Augmented Reality). Po jeho aktivácii sa v prostredí objaví šípka udávajúca smer, kam ísť.

Zaujímavou je aj schopnosť postáv prilepiť sa k prekážkam, nejde o vykradnutú techniku z cover akcií, umožní vám nanajvýš vykuknúť spoza rohu a opätovať paľbu. Vzhľadom na zdravie doplňované výhradne cez lekárničky a byliny, to oceníte na vyšších obtiažnostiach. V Resident Evil 6 na rozdiel od iných 3rd person akcií pôsobia postavy suverénne. Sama urobí skok plavmo vzad, ak po otvorení dverí vyskočí zombík. Kúpi vám čas na streľbu, ak zostanete paralyzovaní. Hrdinovia nepôsobia ako na šnúrkach, dívajú sa kam chcú a kamera nie je zavesená na ich pleciach, ale krúži okolo nich.

Neotáčate postavou, ale kamerou a to je veľký rozdiel. A práve z kamery máme trochu obavy. Zaberá postavu až príliš v detaile a často vás stavia do role človeka bezprostredne kráčajúceho za hrdinom, ktorý svojím telom zavadzia vo výhľade. Občas máte pocit, že vypadne von z obrazovky. V interiéroch prichádzate o periférne videnie a ak trpíte kinetózou, pripravte sa na najhoršie.

Resident Evil 6 je hrou mnohých tvárí. Čo hovorí v jej prospech, že v úvode prekvapuje novým typom nepriateľa, situáciami ako z hordy alebo momentami, kedy pršia autá a vrtuľníky namiesto hladkého pristátia parkujú bez rotorových listov v mrakodrapoch, ktoré patria skôr do iných blockbusterov ako do survival akcie.

Resident Evil 6 sa nedá hrať ani rýchlo, ani pomaly, ale tempom, aké si diktuje. Spomalí chôdzu alebo ju naopak zrýchli, odtiahne kameru a potom ju zase nalepí na chrbát postavy a nechá vás pozerať na úzke chodby ako cez kľúčovú dierku. Hra má nábeh na to, aby prekonala rozporuplný piaty diel, i keď bomba ako štvorka to asi nebude. A fanúšikovia sa môžu pripraviť aj na množstvo odkazov ako ikonka písacieho stroja pri ukladaní pozície a iné drobnosti.

Preview verzia nám neumožnila pripojiť sa online ani vyskúšať challenge a systém mapujúci váš progres RE.Net. Na Resident Evil 6 už dlho čakať nebudete, hrateľné demo sa objaví na PSN a XBL 18. septembra a plná verzia vychádza 2. októbra.

napísal spacejunker 6.9.2012
RESIDENT EVIL 6

Vývoj: Capcom / CENEGA / Capcom