XCOM: ENEMY UNKNOWN

XCOM: ENEMY UNKNOWN

Siví mužíčkovia neprichádzajú v mieri

Aké to bude, ak sa raz na Zemi objavia mimozemšťania? Tí v novom titule XCOM: Enemy Unknown budú určite agresívni a nepriateľskí. Viem to, pretože som sa s nimi už stretol a ešte teraz si hojím rany a oplakávam mŕtvych druhov. A boj zďaleka neskončil, vlastne ešte len vypukne, budúci mesiac. Netrpezlivo čakám na návrat do prvej línie, aby som viedol svoj tím v ústrety k víťazstvu... alebo padol v boji za záchranu ľudstva , ktorý rozhodne nebude márny.

Ak si pamätáte staré dobré UFO: Enemy Unknown z roku 1994 alebo jeho nasledovníkov, nový Xcom zrejme prijmete so slzou v oku. Krásna nostalgická spomienka ožíva v elegantnom novom šate a zachováva si pritom čaro klasických ťahových stratégií. Hra si udržuje komplexnosť a taktické prvky a pritom je ústretová voči starým harcovníkom aj novým „ufobijcom“, ktorí sa ešte len naučia, ako podkúriť nevítaným návštevníkom z hviezd. Zvolíte si spomedzi štyroch obtiažností a môžete pritvrdiť aj využitím Ironman režimu, kde sa hra automaticky ukladá do jedinej pozície a všetky rozhodnutia aj zlyhania sú permanentné. Potom už ide do tuhého.

Príchod mimozemšťanov spôsobil na Zemi veľké problémy a zbytky ľudského odporu sa zhromažďujú v podzemnej základni. Budete ju mať celú pod palcom a venovať sa manažmentu aj výskumu, ktorý umožní spoznať nepriateľa a úspešne ho spacifikovať v bitkách muža proti mužovi, respektíve človeka proti mimozemšťanovi.


Do boja nastupuje štvorčlenný tím, ktorý neskôr, po rozvoji vo veliteľskej tréningovej škole, môžete rozšíriť na šesťčlenný. Borci, ktorí sa zhromažďujú v barakoch, majú na začiatok slušnú výzbroj. Samopaly, guľomet, raketomet, ďalekonosná puška a granáty pohodlne stačia na najmenej odolných sivých mužíčkov. Vojaci majú rôzne špecializácie, medzi ktorými nechýba obľúbený snajper. Môžete im upraviť nie len kompletnú výstroj, ale aj zmeniť ich podobu, hlas a meno, čím sa vám stanú bližšími. O to bolestnejšie sa však s nimi lúči, ak počas misie zahynú. Misiu sledujete z nadhľadu, takže vidíte priestor bojiska aj postavy rozmiestnené v teréne. Osoby a ich aktivity sa veľmi pohodlne ovládajú myšou. Boj prebieha od začiatku v ťahovom režime. Hráč si prepína jednotlivé postavy a prehľadáva oblasť, kde spravidla treba eliminovať mimozemšťanov, ale aj zachraňovať zajatcov či deaktivovať bombu.

Každá postava môže v kole postupovať dvakrát, čo poskytuje skvelé taktické možnosti. Ak napríklad pošlete vojaka k zátarasu a pri pohybe narazí na nepriateľa, môžete ho stiahnuť späť alebo sa pripraviť na útok. Vojakov prepínate ľubovoľne a schovávanie za autami, debničkami a ďalšími objektmi je kľúčové na prežitie. Tieto predmety, za ktorými sa postava automaticky prikrčí, poskytujú čiastočné alebo kompletné krytie, vyjadrené ikonou štítu. Vojaka vo voľnom priestore ľahko spozoruje nepriateľ a stáva sa ľahkým cieľom. Vhodnou pozíciou sú aj strechy domov alebo autobusu, odkiaľ je dobrý výhľad a lepšie sa zameria cieľ na nižšej úrovni. Postupovať sa dá rázne, bezhlavo cez múry a ďalšie prekážky alebo obozretne. Dvere sa dajú vyraziť, ale keď ich jednoducho otvoríte, nespôsobíte zbytočný hluk.

Po spozorovaní mimozemšťana prepnete na taktický bojový pohľad. Vtedy situáciu vnímate detailne a zblízka ako v akcii z pohľadu tretej osoby. Ciele máte priamo na muške a vidíte percentuálne vyjadrenú šancu na zásah. Môžete vystreliť alebo použiť alternatívnu zbraň, napríklad granát, ktorý hodíte na špecifikované miesto. Streľba vyzerá pôsobivo, najmä keď neminiete a hlava obete praskne ako melón. Pri zlom výhľade je však lepšou možnosťou obetovať ťah a stanoviť sledovací mód. Keď je potom na ťahu nepriateľ a vyjde z krytu, váš vojak automaticky vystrelí. Objekty, ako autá a múry, sú zničiteľné, takže niekedy poskytujú len krátkodobú ochranu. Vojaci v kritických situáciách môžu spanikáriť a dočasne sú potom mimo kontrolu.


Po spacifikovaní agresorov v misii sa vaši vojaci letecky presunú na základňu. Ranení sú mimo akcie niekoľko dní, kým sa nevyliečia, no v barakoch je dostatok iných vojakov, ktorí ich môžu nahradiť v ďalších misiách. Úspešní vojaci sú po boji povýšení a s hodnosťou prichádza na rad voľba špeciálnej vlastnosti. Spravidla sú dve možnosti a obidve zlepšia účinok vojaka v nasledujúcich bojoch, takže výber si treba dobre premyslieť. Taký veterán s výložkami majora je už v boji poriadne obratný a predstavuje silnú oporu tímu.

Ešte lepšie výkony podávajú vojaci s kvalitnou výzbrojou. Laserové zbrane, medikamenty a mnohé ďalšie kúsky výbavy vyrobia na objednávku inžinieri. Čím pokrokovejšie prostriedky, tým viac je treba inžinierov. Okrem toho sa využívajú aj na rozširovanie priestorov sídla a výstavbu nových budov, potrebných na modernizáciu základne. Novej výbave predchádza výskum, kde si vyberáte z čoraz širšej ponuky technológií. Možnosti výskumu závisia hlavne od nálezov na mieste konfliktov a zostrelených tanierov. Obzvlášť pomôže chytenie živých mimozemšťanov, na čo vojaci potrebujú špeciálnu výbavu. Vplyv, finančné príjmy a počet vedcov sa zvyšuje vypúšťaním satelitov. Umožňujú sondovanie vybraných oblastí po celom svete a rýchlejšie odhalenie infikovaných miest. Zvlášť vhodné je ich použitie v krajinách, kde narastá panika obyvateľstva, čo značí bezprostredné ohrozenie. 

Popri stanovení procesov na základni a čakaní na výsledky, treba skenovať povrch planéty a po objavení mimozemšťanov posielať vojakov na nové misie. Niekedy sa posielajú aj lietadlá, ktoré sa v automatickom boji pokúšajú zostreliť UFO. Kľúčové zadania priebežne prichádzajú priamo od svetovej rady, ktorá môže odmeniť aj pridaním nových regrútov.


Nový XCOM ponúkne aj multiplayer, kde si hráči zostavujú vlastné tímy, tvorené ľuďmi alebo mimozemšťanmi, alebo môžu byť zmiešané. Jednotky sa prikupujú za pridelené body a samozrejme veteráni a silnejší mimozemšťania vyžadujú podstatne viac bodov. V boji však narobia poriadnu paseku.

XCOM: Enemy Unknown vyzerá pôsobivo a jediné obavy mám o vyváženosť ťaženia. Aj na nižšej obtiažnosti totiž už po niekoľkých úvodných potýčkach hra poriadne pritvrdí. Misie rýchlo preskočia z „easy“ na „ very difficult“, a to ešte vo fáze, kedy sú vojaci stále len zelenáči a výskum zatiaľ nestihol priniesť pokročilé zbrane a prostriedky na účinný zákrok. Samozrejme, nájdu sa hráči, ktorí uvítajú drsnú výzvu, ale značnú časť fanúšikov by takáto náročnosť odradila, čo by bola veľká škoda.

Atmosféra hry je úžasná a Unreal engine jej pristane. Ohrozená Zem pôsobí reálne a skutočne máte obavy o jej osud a cítite potrebu o modrú planétu bojovať a zachrániť ju. Túto príležitosť dostanete už v októbri a tak sa vám to možno podarí. Ale počítajte s tým, že to nebude jednoduché.

Demo na hru si už môžete stiahnuť zo Steamu.


napísal uni 25.9.2012
Páči sa mi!
XCOM: ENEMY UNKNOWN

Zaradené pod: UFO, Xcom


PC
PS3
Xbox 360

Vývoj: 2K Games / CENEGA / Firaxis
Štýl: Stratégia / Ťahová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania: 12. október 2012
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19820)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk