ODKAZ SHERLOCKA HOLMESE

ODKAZ SHERLOCKA HOLMESE

7.0

Posledná vôla Sherlocka Holmesa

Hra by vás mala chytiť za srdce už na svojom začiatku. Vtiahnuť a navnadiť, aby ste sa túžili ponoriť hlbšie a objavovať bez ohľadu na žáner. O niečo viac to však platí pri adventúrach, ktoré sa skôr radia k tým temnejším, tajomnejším, aj keď na to isté by sa mali sústrediť aj tie menej vážne. Musíte túžiť odhaľovať závoj tajomstva a pokračovať ďalej. To by bol ideálny stav. No Frogwares sa vo svojej najnovšej hre rozhodli, že na to pôjdu trochu inak.

Odkaz Sherlocka Holmesa mnohé naznačuje už názvom. Nadväzuje na dlhoročnú sériu Adventures of Sherlock Holmes, no nie až tak priamo. Posledný prípad Jacka Rozparovača riešil na našich obrazovkách Sherlock pred 3 rokmi (ak nepočítame DS odbočku) a odvtedy sa stihol posunúť o riadny kus ďalej v každom smere. Nečakaným spôsobom nový Holmes zaujme už v úvode. Schválne som nepoužil na začiatku. Hra má totiž až tri začiatky a každý navodzuje inú atmosféru, tvári sa inak a vedie k ďalšiemu. Ako keď rozbaľujete ruské matriošky.

Pre začiatok sú tu tri malé deti hrajúce sa v podkroví. Pri šantení okrem hromady starého haraburdia narazia aj na tajomný denník s pútavým príbehom, do ktorého sa začítajú. Na tieto deti narazíte aj v drobných vsuvkách a ich čítanie rámcuje hru, avšak nemožno sa zbaviť dojmu, že je to rámec do hry vsunutý na poslednú chvíľu. Hra pôsobí celistvo aj bez toho a väčší zmysel ich vystupovaniu autori nedodali. Ako už asi tušíte, začítajú sa do príbehov Sherlocka Holmesa, konkrétne do jedného z tých jednoduchších. Stratili sa šperky, no Sherlock ich hravo behom pár chvíľ nájde a tento vtipne vyznievajúci prípad zakončí typickou hláškou.

Odkaz Sherlocka Holmese
Odkaz Sherlocka Holmese Vylepšený engine sa ukazuje vo výbornom svetle.
Vylepšený engine sa ukazuje vo výbornom svetle.

Odkaz Sherlocka Holmese Sherlocka uvidíte tak, ako nikdy predtým.
Sherlocka uvidíte tak, ako nikdy predtým.

Odkaz Sherlocka Holmese Krátko si zahráte aj za verného Tobyho.
Krátko si zahráte aj za verného Tobyho.

Tento prológ slúži na rozbehnutie hlavného deja a snáď až na dve výnimky sa už k jeho udalostiam nevrátite. Teda ďalší a hlavný začiatok nasleduje až o niekoľko krátkych momentov neskôr. Sherlock sa so svojim priateľom, doktorom Watsonom vyberá za biskupom, s ktorým má dohodnutú dôležitú schôdzku. Nachádzajú ho však brutálne utýraného a zavraždeného. A v tom spoznávate iného Sherlocka Holmesa, arogantného aj voči svojmu najbližšiemu priateľovi, nerešpektujúceho zákony. A to je len začiatok. Hlavná postava sa vám mení pred očami.

Hra zachádza ďalej do vnútra charakteru a predstavuje vám najtemnejšie zákutia jej duše. Vlastne aj keď hráte za Sherlocka, tak ako hráč ste skôr v role Watsona, či dokonca nezaujatého pozorovateľa. Odhaľujete skryté tajomstvá Sherlocka a zo svojského, no geniálneho detektíva sa zrazu stáva podvodník, dokonca vrah. Odkaz zachádza oveľa ďalej v psychológii postavy ako predchádzajúce hry a možno aj vyznieva ako istá rozlúčka s postavou, čo koniec koncov naznačuje nie len príbeh, ale aj názov. Nechýbajú dejové zvraty a samozrejme je to všetko len veľkou hrou, predstavením, v ktorom sa skutočné motívy odhaľujú až postupne. Nemôže predsa byť pravdou to, že svojmu najbližšiemu priateľovi už nemôžete veriť?

Odkaz Sherlocka Holmesa je jasne zasadený do už zaužívaného sveta, no nedáva to vo veľkom najavo. Teda aj samotná hra je nasledovníkom predchádzajúcich aj v rôznych oblastiach hrateľnosti. Ak ste sa s predchádzajúcimi hrami zo série zoznámili, tak na vás nečaká nič nové. Hra nie je klasickou klikacou adventúrou, aj keď aj toto ovládanie je jednou z možností. Vyvíja sa multiplatformovo, takže sa tomu prispôsobili aj herné prvky. Na svet sa môžete dívať spoza postavy, ako je bežné v akčných adventúrac alebo z pohľadu z vlastných očí, aj keď akcie tu veľa niet. No tu narazíte na problémy. Ani jedna ovládacia schéma nie je vyladená a postavy sa často motajú na mieste, trasú sa, lebo sa nevedia nikam dostať, alebo, keď sa vám konečne podarí odkliknúť aktívne miesto, tak sa poberú niekam úplne inam. A to nie sú ojedinelé prípady.

Odkaz Sherlocka Holmesa netvoria iba dve hlavné postavy, ale aj prostredie okolo nich. V tom je hra taktiež rozpačitá. Vďaka voľnému pohybu sa pozriete na rôzne miesta a narazíte na odkazy na predchádzajúce hry (napríklad Solomonovich musel zavrieť), taktiež sa vrátite do White Chapelu, narazíte na menšie knižné odkazy či dokonca záverečné titulky vyvolajú spomienku na filmy Guya Ritchieho. No niečo tomu však chýba. Je to Irene Adler, o ktorej sa dozviete len jednu krátku a nepodstatnú mienku. Je to Holmesova závislosť na ópiu, ktorej sa hra taktiež nevenuje. Je to mnoho ďalších charakteristických prejavov, ktoré v hre chýbajú.

Významnú rolu v adventúrach zohrávajú dialógy, v tomto prípade vás môže sklamať ich biedna rozvetvenosť. Možnosti ako viesť konverzáciu sú striktne obmedzená len na vybrané témy, ktoré sú takmer vždy správne a aj jediné možné. Prípady, kedy dialógom niečo ovplyvníte, sú skutočne veľmi ojedinelé. Jednoducho im chýba hĺbka. Častejšie sa nové fakty dozviete z vnútorných monológov a poznámok postáv a ďalej sa posuniete v debatách medzi Holmesom a Watsonom.

Druhou esenciou kvalitnej adventúry sú vyvážené hádanky, ktoré nenudia, nefrustrujú, sú vyzývavé a postavené na logikevýzvu. Je až smutné, že práve v prípade Sherlocka Holmesa sa často práve na ňu zabúda. Niektoré riešenia sú čisto náhodné, z inventára použijete všetko na všetko, inštrukcie sú nejasné a dokonca aj nápoveda, akýsi Holmesov šiesty zmysel, má chvíľky, kedy vás navedie na nesprávne riešenie. Samozrejme, to nie je pravidlom a narazíte aj na výborne spracované hádanky, no tie nevydarené kazia výsledný dojem. K hádankám pripočítajte skúmanie predmetov a dedukčné tabule, ktoré sú síce veľmi príjemným spestrením, ale neraz vám vyčaria úsmev na perách. Z nepodstatných hlúpostí Sherlock príde k dedukcii tak fantastickej, že len ťažko by ste jej verili. V tomto sa hra vyrovná aj záveru filmu Black Dynamite.

Odkaz Sherlocka Holmese
Odkaz Sherlocka Holmese Dôjde aj na hraničné situácie.
Dôjde aj na hraničné situácie.

Odkaz Sherlocka Holmese Dedukcie si niekedy Holmes cucá z prsta.
Dedukcie si niekedy Holmes cucá z prsta.

Odkaz Sherlocka Holmese Obe hlavné postavy sa výborne dopĺňajú.
Obe hlavné postavy sa výborne dopĺňajú.

Skutočne výrazného vylepšenia sa dočkal herný engine, aby mohol vernejšie zobrazovať herný svet, či už ide o prostredia, alebo postavy v nich. A skutočne sa to autorom podarilo tak, že hra technicky dokáže konkurovať aj iným žánrom. Oveľa vernejšie sú tváre postáv, aj keď synchronizácia pier s hovoreným slovom by si ešte zaslúžila doladiť. Príjemne je spracované nasvietenie jednotlivých miest, detailnosť prostredí aj pohyb postáv. Niektoré prostredia sú skutočne veľmi pekne spracované, nájdu sa aj také, ktoré výborný dojem kazia, menovite temné lokality ako kanalizácia či fádna továreň.

Zvuková stránka je viac než len uchádzajúca a to ako v spracovaní ruchov, tak aj čo sa týka atmosferickej hudby a dabingu postáv. V prípade vedľajších sa síce môže opakovať, ale hlasy hlavných sú unikátne a pristanú im. Ústredná dvojica je v tomto ohľade spracovaná veľmi dobre. Bohužiaľ slová chvály už nemôžem adresovať českej lokalizácii, ktorá je veľmi odfláknutá. Každú chvíľu narazíte na nejakú chybu či preklep, čo vôbec nepôsobí profesionálne.

Postava Sherlocka Holmesa zažíva nový rozkvet. Na plátna ju znova priviezol Guy Ritchie, menej mainstreamových divákov si získal výborný seriál BBC a nie je jedinou seriálovou inkarnáciou. A veru ani videoherný Odkaz Sherlocka Holmesa nie je najhorší, aj keď niektoré chyby vás zarmútia. Od Sherlocka by ste čakali väčší dôraz na logiku, nie prvoplánovosť aj istú lacnosť v niektorých chvíľach. Vyvažuje to však doteraz nepredstavený temný psychologický náhľad do vnútra postavy, ktorý so sebou prináša aj hromadu pochybností. A možno už len kvôli nemu by si hra zaslúžila vašu pozornosť. A tú si zaručene udrží po celú dobu hrania, ktorá rozhodne nie je krátka.

napísal matus_ace 10.10.2012
7.0
7.5