PROTEUS

PROTEUS

7.5

Zážitková hra pre relax, oddych

Čo očakávate od hier? Rozprávanie veľkých príbehov, ktoré vás vtiahnu do svojho sveta? Nevídaná miera interaktivity, ktorá na vaše bedrá kladie ťažobu rozhodnutí o osude virtuálnych postáv? Nevídaná hrateľnosť alebo nezvyčajný zážitok? Na súčasnom trhu si môže vybrať skutočne každý. Nájdete tu aj alternatívu úniku z reálneho sveta.

Na zážitkové hry sú experti zo štúdia thatgamecompany. Vo Flow sme mohli zažiť, aké to je v tele prvooka, pri Flower sa zrelaxovalo telo aj duša pri lietaní ponad kvetmi posiate lúky. A minulý rok nás posadili na zadok s púťou naprieč púšťou v Journey. Podobné hry sa na trhu často nevyskytujú, no duo Ed Key a David Kanaga sa rozhodli prísť s podobne unikátnym konceptom, ktorý by ponúkal viac ako hranie.

Najväčšou otázkou v prípade ich titulu Proteus je, či sa vlastné jedná o hru alebo nie. Z hľadiska toho, že prevezmete nejakú postavu, ovládate ju, pohybujete ňou v nejakom virtuálnom prostredí, Proteus hrou je. Nejedná sa však o hranie v pravom slova zmysle. Putovanie v hernom prostredí nemá konkrétny cieľ. Ten si určujete sami, odvíja sa od vašich chutí, túžob. Môžete si dať za cieľ presedieť celý deň na jednom mieste a pozorovať čo sa udeje, prípadne môžete preskúmať každý jeho kút.

Proteus
Proteus Proteus vás nechá kochať bežnými vecami výnimočným spôsobom.
Proteus vás nechá kochať bežnými vecami výnimočným spôsobom.

Proteus Prostredie sa dynamicky mení.
Prostredie sa dynamicky mení.

Proteus Neustále vo vás vyvoláva iné nálady.
Neustále vo vás vyvoláva iné nálady.

A práve o tom asi aj Proteus v jadre je. Názov je skôr náhodný. Nemá žiadny súvis s mytológiou, biológiou či fyzikou. Netreba tak očakávať žiadnu hlbokú symboliku, či zložité metafory. Je to hlavne o vás. O vás a prostredí, ktoré sa vám otvorí. Tým pádom sa na prvé miesto dostáva zážitok, ktorý z „hrania“ máte a čiastočne aj pocity, ktoré pri tom s hrou zažívate.

Proteus je aj o audio-vizuálnom objavovaní sveta, jeho pravidiel a fungovania. Ani zďaleka nie je prázdny, práve naopak. Hemží sa to v ňom všetkým, čo si len v prírode viete predstaviť. Každý prvok je definovaný dvomi unikátnymi aspektami. Grafické stvárnenie, ktoré vidíte na prvý pohľad, no nie je nemenné. Niečo vyzerá inak z diaľky a inak pri bližšom pohľade. Oveľa zaujímavejšie je však objavovať unikátne ambientné zvuky každého objektu, na ktorý narazíte. Kvety, stromy, podivné variácie na známe zvieratá aj prírodné úkazy, ktoré sa tu dejú.

Napríklad stúpajúce tóny, ktoré vydáva skackajúci (asi) zajac, keď pred vami uteká. Paleta je však neuveriteľne pestrá a rôznorodá, len tak neomrzí a stále budete chcieť ísť ďalej a objaviť niečo nové. Všetky zvuky spoločne s jemným hudobným podmazom vytvárajú jedinečný soundtrack, ktorý nikdy neznie rovnako a aj v tom je jeho obrovská sila. Po zvukovej stránke je Proteus titulom, ktorý pravdepodobne na trhu nemá obdobu.

Jedinečné je aj jeho grafické stvárnenie. Textová recenzia možno nie je presne to, čo by si tento titul zaslúžil. Text a statické obrázky nedokážu dostatočne dobre vystihnúť atmosféru, ktorá sála z unikátneho pixelartového prevedenia. Každým krokom, ako sa mení perspektíva, tak sa voči vám mení aj svet. Je to niečo, čo musíte vidieť v pohybe. Z obrázkov to môže vyzerať ako Minecraft, no až v pohybe sa vám odhalí unikátne čaro, ktorým si vás Proteus získa.

Je veľa vecí, z ktorých Proteus nečakane profituje, aj keď by nemali až tak hrať v jeho prospech. Neexistuje tu žiaden progres. Teda aspoň nie typický progres. Zobúdzate sa na mori neďaleko od pobrežia. Po vode prechádzate až k ostrovu a už len pozorujete jeho úkazy, faunu a flóru. Občas si môžete len tak sadnúť a sledovať ako sa strieda deň s nocou, ktorá má svoje vlastné pravidlá. Rovnako sa striedajú aj štyri ročné obdobia, z ktorých každé prebieha inak a každé má svoje vlastné osadenstvo a vyvoláva inú náladu. Zima je možno až príliš depresívna.

Ďalším významným faktorom, ktorý tu funguje nečakane, je celková náhodnosť. Ona je vlastne základom vytvárania ostrova. Nikdy sa vám totiž dvakrát nevygeneruje rovnaký. Vždy je iný. Niekedy menší, inokedy väčší. Líši sa aj výškovými rozdielmi aj tým, čo na ňom nájdete. Náhodne môžete naraziť na unikátne udalosti, ktoré tu prebiehajú a spustia jeden z jedinečných efektov. Treba byť len v správny čas na správnom mieste.

Proteus
Proteus Každý prvok má priradený špecifický zvuk, ktorý sa podieľa na pestrom soundtracku.
Každý prvok má priradený špecifický zvuk, ktorý sa podieľa na pestrom soundtracku.

Proteus Jeseň prináša závan melanchólie.
Jeseň prináša závan melanchólie.

Proteus Počas magickej noci môžete vidieť jedinečné úkazy.
Počas magickej noci môžete vidieť jedinečné úkazy.

Proteus nie je nejako extra dlhý, ak teda za prejdenie budete považovať absolvovanie všetkých štyroch ročných období, čím sa pravdepodobne vyčerpá variabilita takto zostaveného ostrova. No o to prechádzanie tu vôbec nejde. Proteus nepozná ani klasickú formu ukladania. Ak hru vypnete, tak najbližšie začínate odznova. Môžete si však vytvoriť pohľadnicu z niektorého vygenerovaného ostrova a potom sa naň môžete vracať.

Ak sa chcete hrať, tak sa pravdepodobne budete musieť poobzerať po niečom inom. Proteus je pre občasných hráčov niečím, po čom asi nesiahnu. Nie je to hra v pravom slova zmysle. Je to zážitok. Jedinečný, emotívny a taký ako žiaden iný. Zavedie vás do krajiny zázrakov, ktorú skúmate kúsok po kúsku. Budete sa sem vracať, aby ste si pozreli jarný západ slnka nad kopcami vygenerovaného ostrova za unikátnej kombinácie zvukov. Ak chcete občas len tak skutočne zrelaxovať pri hre, tak úžasne uvoľňujúca atmosféra Proteus by vás mohla chytiť za srdce. Experimentálny prístup je ocenený adekvátnou cenou, teda kvôli nezvyčajnému zážitku nemusíte siahať hlboko do vrecka.

napísal matus_ace 28.3.2013
7.5
8.0