CIVILIZATION V: BRAVE NEW WORLD

CIVILIZATION V: BRAVE NEW WORLD

8.0

Expanzia na trhy Nového sveta

Civilizácia sa neustále vyvíja a platí to aj tej hernej od Sida Meiera. Civilization V je už hodnú chvíľku na svete, ale v poradí druhá expanzia s názvom Brave New World prichádza po značnom časovom odstupe, po bezmála troch rokoch. Nový prídavok môže byť dôvodom, prečo by ste mali hru znovu nainštalovať a postaviť sa na čelo vášho obľúbeného národa. Alebo nie?

Zoznam civilizácií zo všetkých svetových strán je teraz bohatší o ďalších deväť. Okrem iného pribudlo Poľsko, ktoré povediete k svetlej budúcnosti pod dohľadom Kazimíra III. Veľkého a Portugalsko s panovníčkou Mariou I. Viac exotiky ponúka Indonézia a jej líder Gajah Mada alebo Maroko pod taktovkou Ahmada-Al Mansura. Môžete sa postaviť aj na čelo Brazílie s Pedrom II. a dokonca viesť kmeň Zulu, ktorému panuje Shaka. Každý národ má samozrejme nejaké špecifické bonusy, jednotky a budovy.

Brave New World si ponecháva režim hry nadefinovanej hráčom, kde sa nastaví obtiažnosť, forma a rozloha mapy, éra a podmienky víťazstva, ku ktorým pribudla kultúrna dominancia. To znamená, že sa môžete pokúsiť prevalcovať ostatné krajiny kultúrnym rozmachom, spoľahnete sa na diela veľkých umelcov, spisovateľov a hudobníkov a prezentáciu umenia formou múzeí, opery a knižnice. Archeológovia zas prispejú nálezmi a artefaktmi zo starobylých ruín.

Civilization V: Brave New World
Civilization V: Brave New World Africký scenár dáva veľký priestor obchodovaniu.
Africký scenár dáva veľký priestor obchodovaniu.

Civilization V: Brave New World Biznis sa robí na suchu aj na mori.
Biznis sa robí na suchu aj na mori.

Civilization V: Brave New World Druhý scenár sa zameriava na boje americkej občianskej vojny.
Druhý scenár sa zameriava na boje americkej občianskej vojny.

K víťazstvu ale povedie dlhá a strastiplná cesta, kde využijete všetky doterajšie možnosti hry a samozrejme nové, ktoré majú Civilization V opäť o niečo viac zatraktívniť. Základom zostávajú mestá, zakladané osadníkmi a zušľachťované robotníkmi, kde produkujete jednotky a nové budovy, aby sa rozširovalo územie a vyhovelo požiadavkám občanov. Treba myslieť na ich šťastie a dostatok potravy, zabezpečiť ťažbu prírodných zdrojov, prísun exotických komodít a vystavať cesty na rýchlejší postup krajinou. Rozvoj vedie k výberu sociálnej politiky a v pokročilom období aj ideológii, ako je sloboda a autokracia, ktoré prinášajú užitočné bonusy a výhody vo vybranom odvetví. Dôležitý je výskum nových technológií, ktorý vedie k pokroku a sprístupneniu moderných stavieb aj vojenských jednotiek. Samozrejme pribudli nové stavby, vrátane ôsmych divov sveta, medzi ktorými sú: Broodway, chrám Partenón a galéria Uffizi. Veľký vplyv na rozvoj majú aj náboženstvá, zaradené do hry v prvej expanzii Gods & Kings spolu so špionážou, ktorá je užitočným doplnkom nie len vo chvíľach, keď zlyháva diplomacia.

K tomu všetkému teraz pribudli obchodné cesty, ktoré zaručia predovšetkým vyššie finančné príjmy. Civilizácie už v rannom štádiu vývoja môžu vytvoriť prvú karavánu a poslať ťavy k iným panovníkom a neutrálnym mestám, z čoho profitujú obidve zúčastnené strany. Nemusí sa jednať len o prísun peňazí ale aj navýšenie bodov výskumu, rozšírenie kultúrneho vplyvu či náboženstva. Karavána sa automaticky presúva na miesto určenia a naspäť a túto trasu opakuje, kým sa nezmenia okolnosti. Pritom však treba dávať pozor na barbarské kmene a znepriatelené štáty, ktoré môžu karavánu ohroziť. Preto je dobré cestu zabezpečiť vojenskými jednotkami. Karavána môže aj zlepšiť produkciu a prenášať potraviny medzi dvomi vlastnými mestami. Alternatívou na mori sú nákladné lode, ktoré premávajú medzi domovským a cieľovým prístavom. Postupne je možné vytvárať čoraz viac obchodných ciest a tak výrazne prispieť k prosperite krajiny.

Diplomatické vzťahy medzi národmi a globálny vývoj vo svete vo veľkom ovplyvní svetový kongres. Založenie kongresu je možné vo vyspelejšom období, keď aspoň jedna veľmoc kontaktuje všetky ostatné civilizácie na mape a dospeje k vynálezu kníhtlače. Jednotlivé krajiny majú v kongrese svojich delegátov, vďaka ktorým je možné podávať vlastné návrhy a vydávať rozhodnutia. Keďže sa dotýkajú všetkých veľmocí, môžu viesť k zlepšeniu alebo zhoršeniu vzťahov s niektorými krajinami. To, čo je užitočné vám, totiž nemusí byť prospešné iným.

V kongrese môžete navrhnúť zvýšenú podporu umenia, čo povedie v nasledujúcich kolách k zvýšenému generovaniu hudobníkov, výtvarníkov a spisovateľov, ale na úkor vedy a obchodu. Embargo zas povedie k zamedzeniu obchodných ciest medzi vybranými civilizáciami. Dá sa presadiť zvolená svetová ideológia a náboženstvo, vydať rozhodnutie o nukleárnych zbraniach alebo navrhnúť projekt medzinárodných hier, ktorý povedie k zvýšenému turizmu a spokojnosti obyvateľov. Možností je naozaj dosť. Presadené návrhy vstúpia do platnosti a sú aplikované počas vymedzeného počtu kôl. Zloženie delegátov sa mení na základe svetového vývoja a aktivít jednotlivých krajín. Počínanie vo svetovom kongrese môže viesť k diplomatickému víťazstvu.

Brave New World má dva nové scenáre. Prvý sa odohráva v období americkej občianskej vojny, kde sa môžete postaviť na čelo armády Únie alebo Konfederácie. Cieľom je dobyť hlavné mesto nepriateľa, Richmond alebo Washington. Každá strana začína s niekoľkými mestami a slušnou armádou, pričom je možné prikupovať a vylepšovať jednotky, aby mali väčšiu šancu prelomiť obranu protivníka. Druhý scenár je umiestnený do Afriky a zameraný na objavovanie prírodných bohatstiev kontinentu, obchodovanie a predovšetkým ekonomický rozmach. Cieľom je stať sa najvyspelejšou veľmocou vo svete.

Vzhľadom na značný časový odstup je chybou, že Brave New World nie je samostatne funkčnou expanziou alebo nezahrňuje originál. Noví hráči sú nútení kúpiť si základnú hru aj prídavok a celková suma je značne vysoká. Cena prídavku, ktorá sa približuje hodnote bežnej hry, je nerentabilná aj pre hráčov, ktorí vlastnia Civilization V. Doplnený obsah síce viditeľne obohacuje hru, ale nie je natoľko masívny, aby sa oplatilo vrážať do hry väčší finančný obnos.

Civilization V: Brave New World je zábavná expanzia, ale s kúpou radšej počkajte, kým cena nespadne na rozumnú úroveň. Obchodné cesty a karavány výrazne zlepšujú ekonomický rozvoj a svetový kongres vytvára priestor pre pokročilú diplomaciu. Potešia nové budovy a ideológie aj doplnkové scenáre. To všetko piatej civilizácii rozhodne prospieva a tak nespravíte chybu, ak trochu počkáte a potom si prídavok kúpite s výraznejšou akciovou zľavou.

Civilization V: Brave New World
Civilization V: Brave New World Svetový kongres funguje  až v pokročilom období, ale výrazne ovplyvňuje situáciu vo svete.
Svetový kongres funguje až v pokročilom období, ale výrazne ovplyvňuje situáciu vo svete.