SPARTACUS: LEGENDS

SPARTACUS: LEGENDS

5.0

Hra, ktorej bohovia naklonení nie sú

Starz nie je len televízia. A neberte to ako otrepaný reklamný slogan. Starz je aj producentom prinášajúcim jednu seriálovú mániu za druhou a má na svedomí aj poriadne skreslenú, zato krvavú lekciu dejepisu plnú orgií v štýle filmovej 300-ky. Spartacus sa po štyroch sezónach dočkal niečoho, čo by mu snáď ani Batiatus neprial. Dočkal sa free to play videohry Spartacus: Legends, ktorý pre Ubisoft pripravilo štúdio Kung Fu Factory (MMA a UFC).

Spartacus: Legends  je bojovkou, ale márne by ste ju stavali vedľa mien ako Street Fighter či Mortal Kombat. Rozdiely nenájdete iba v súbojovom systéme, ale aj zahrnutí manažmentových prvkov. Stávate sa totiž lanistom a majiteľom gladiátorskej školy v Capui.

So základnými princípmi vás oboznámi rýchly tutoriál v podobe boja a potom je už všetko iba na vás. Naverbujete prvého gladiátora a začínate žiť svoj sen o tom, ako sa stane ospevovaným šampiónom arény. Bohovia arény, no hlavne autori vám však nie sú naklonení a za odmenu niečo chcú – vaše peniaze.

Sparcatus: Legends kombinuje online a offline hranie, z čoho vznikajú problémy ako dlhá odozva zo strany serverov. Herná ponuka je chudobná, tvorí ju vlastne iba jeden režim. Pred vami sa objaví mapa Capui zložená zo šiestich častí: Extremus (váš ludus a tréningová aréna), Mercatus, Insulae (jamy), Oscan Capua, Domus Nobilium a Spectacula (hlavná aréna mesta). Každá odráža stupne náročnosti od najjednoduchšej - ludus - až po najťažšiu.

Spartacus: Legends
Spartacus: Legends Nakloňte si publikum a osud súperov zveria do vašich rúk.
Nakloňte si publikum a osud súperov zveria do vašich rúk.

Spartacus: Legends Hra si zakladá na sile, na šikovnosti menej.
Hra si zakladá na sile, na šikovnosti menej.

Spartacus: Legends Najprv musíte potiť krv pri trénovaní, potom môžete postúpiť ďalej.
Najprv musíte potiť krv pri trénovaní, potom môžete postúpiť ďalej.

A definuje ich aj úmrtnosť, na tréningovom piesku sa vám nič nestane, ak nevyhráte v jamách, čaká vás smrť. Čím vyššie sa chcete dostať, tým vyšší level musíte mať. V rámci každej štvrte nájdete niekoľko druhov zápasov. Arénové súboje vediete s protivníkmi, ktorí sa po každom súboji obnovia. Primus súboje vediete s vopred pripravenými súpermi za špeciálnych požiadaviek kladených na gladiátora, napríklad len s vybraným typom zbrane. A nakoniec sú tu legendárne súboje s bossmi. Na začiatku stojí Oenomaus, v Spectacule vás čaká samotný Spartacus. Gannica, či Agrona tu však budete hľadať márne.

Okrem úmrtnosti sú časti mapy charakterizované aj ďalšími dvoma faktormi: peniazmi a slávou. Je pochopiteľné, že v úvode sa vám ani jedného z toho nedostane. Sláva ovplyvňuje celkový level a so stúpajúcou náročnosťou (a prechodom do bohatších častí) stúpa. Výnimkou sú jamy, kde dostanete minimum peňazí, ale maximum slávy. A peniaze potrebujete na platenie. A hra od vás bude vyberať poplatky za všetko.

Ako to už vo Free 2 Play hrách býva pravidlom, narazíte aj tu na dva druhy meny. Strieborné, získané zo súbojov, slúžia na nákup bežných gladiátorov, bežného vybavenia a bežné poplatky. K zlatým prídete ťažko (pár ich dostanete pri postupe na nový level), o to viac sú ale potrebné. A ak ich chcete, tak musíte platiť. Najdrahší herný balíček stojí viac ako 120 eur!

V Spartacus: Legends si nevystačíte iba s jedným gladiátorom, musíte si dokupovať ďalších. Najskôr ale musíte kúpiť voľný slot. Aby po pieskoch arén gladiátor nebehal v kožených slipoch, tak mu musíte zakúpiť výbavu (Našťastie väčšiu časť výbavy môžu gladiátori mať spoločnú.) Ďalej dokúpite boost do súbojov a keď po víťaznom súboji získate ešte aj perk (áno, hra má dva druhy zvýhodnení), tak za nahradenie predchádzajúceho musíte tiež zaplatiť (a len zlatými). Ak prehráte a zabijú vášho gladiátora, máte smolu. Necháte ho tak alebo oživíte ďalším platením, ktorého cena postupne rastie.

Po dosiahnutí 10. levelu zistíte, že nemáte na nič peniaze. Všetko je drahé, ale vy sa aj tak motáte len v prvej (a lacnejšej) polovici mestských častí. Bez platenia sa nedokážete dostať vyššie ani po dlhých hodinách. Hra proti vám postaví súperov, ktorí gladiátorov vlastnou úrovňou ďaleko prevyšujú. Samotní gladiátori nelevelujú -  ako ich kúpite, tak zostanú. Štatistiky im vylepšuje len výbava. A čím viac zlatých dáte, tým máte lepšieho gladiátora v základe a lepšiu výbavu. Ak to s hrou myslíte aspoň sčasti vážne, tak si radšej zaplaťte hneď a vyhnete sa frustrácii zo stereotypu.

Gladiátori majú určité špecializácie: na meče, veľký meč, meč a štít, kopija, kladivo, dýky, trojzubec a podobne. Všetky sú verne spracované vzhľadom na svoje historické predlohy, ale nie sú dobre vyvážené. Nefunguje tu princíp kameň-papier-nožnice. Jednoducho ďalej v hre sú zbrane silnejšie bez ohľadu na jej typ a nepomôže vám pri bránení ani štít. Taký trojzubec je zbraň šampiónov, nakoľko si s ním nedokážete pripustiť k telu žiadneho súpera, ktorý má zbraň kratšiu. Na veľkosti veľmi záleží.

Súbojový systém je neuveriteľne jednoduchý a náročnejšie techniky v ňom neexistujú. Máte po jednom tlačidle pre rýchly útok, pre silný, pre narušenie obrany, pre chytenie, ďalej pre blok a úskok. Jediná možnosť, ako útok aspoň mierne modifikovať, je zmeniť jeho smer. Celé ovládanie je lenivé, má mizernú odozvu a dlho trvá, kým postava vykoná akciu, ktorú chcete. Dopadanie úderov je nepresné vzhľadom na rozdané údery - spôsobíte zranenie, aj vtedy, ak viditeľne netrafíte súpera).

Nezáleží vôbec na vašej zručnosti, pre to hra nebola vytvorená. Naklonená je tým, ktorí sú ochotní platiť. A ak do nej aj nalejete vlastné peniaze, neragantuje vám to, že vás AI alebo živý súper neporazia. Ak máte vyšší level, máte výhodu. V niektorých prípadoch dostanete KO po niekoľkých úderoch, nepomôže vám ani blokovanie, nakoľko defenzívnu staminu z vás súper vytlčie a potom sa s vami už len hrá.

Spartacus: Legends
Spartacus: Legends Na veľkosti záleží - čím dlhšia zbraň, tým väčšia výhoda.
Na veľkosti záleží - čím dlhšia zbraň, tým väčšia výhoda.

Spartacus: Legends Ovládnite legendárnych bojovníkov.
Ovládnite legendárnych bojovníkov.

Spartacus: Legends Čím viac investujete, tým lepšie obstojíte v súbojoch.
Čím viac investujete, tým lepšie obstojíte v súbojoch.

Zaplatiť si môžete aj viac slotov pre perky a lepšie boosty (regenerácia zdravia, silnejšie útoky, neprelomiteľná obrana a pod.) Jednoduchá schéma súbojov vám umožní raz padnúť a vstať. Potom už ide do tuhého. Dav naokolo vám počas zápasu „nabíja“ slávu a v prípade, že v jeho závere je na maxime, tak môžete súpera popraviť, za čo získate ešte viac slávy po zápase. On vám však dokáže urobiť to isté.

V každej mestskej štvrti je aj online lobby, kde nefunguje matchmaking. So slabým gladiátorom proti vám postaví neprekonateľného súpera. Ide len o náhodný výber. Spartacus: Legends občas zamŕza a zhadzuje pripojenie so serverom. V takomto prípade je váš gladiátor považovaný automaticky za mŕtveho.

Spartacus: Legends bez pocitu satisfakcie vydrží pomerne krátko, pokiaľ nechcete do hry investovať vreckové. Desiatky hodín grindovania, ktoré vás nikam nedostanú, narazia na stenu poplatkov. Znalcov predlohy môžu potešiť seriálové reálie (použitá hudba, tváre postáv a celkové previazanie na Capuu), na druhej strane však hra vyzerá ako z minulej generácie, trápia ju lagy, nestabilný herný kód a biedne vybalansované súboje. Spartacus: Legends odo mňa dostáva jednoznačne palec dole.

napísal matus_ace 25.7.2013
5.0
5.0