ARMA III

ARMA III

6.5

Kŕčovitá vojnová realita

Českí vývojári z Bohemia Interactive znovu rozpútali vojnu s po zuby vyzbrojenou pechotou a modernou bojovou technikou. Arma opäť verbuje hráčov, ktorí sú pripravení vyraziť v ústrety nepriateľom v uveriteľnom konflikte, ktorý sa pokúša priblížiť realite. No podobne, ako u predošlých častí, ani tentoraz to nemá ideálny štart.

Arma 3 chce byť realistickou sandboxovou simuláciou, kde sa každý chybný krok vypomstí a zbesilý postup vedie k rýchlemu koncu. Namiesto Rambo štýlu preferuje precízne naplánovaný postup, ktorý vyžaduje dostatok trpezlivosti. Odohráva sa na dvoch rozsiahlych ostrovoch Altis a Stratis s rozlohou bezmála 290 štvorcových kilometrov, ktorých štruktúra vychádza z reálnych geografických údajov. Zatiaľ neobsahuje kampane, takže si hráči musia vystačiť s doplnkovým obsahom v režime pre jednotlivca a multiplayeri. Ťaženia budú postupne doplnené vo forme troch bezplatných prídavkov.

Dovtedy je dosť času zoznámiť sa s hrou prostredníctvom série ukážkových akcií, ktoré plnia funkciu tutoriálu. Výukové misie zahrňujú základný a pokročilý výcvik pechoty, kde si vyskúšate pozíciu radového vojaka, nočného špióna, aj veliteľa čaty, ktorý koordinuje svoj tím. Naučíte sa, ako privolať podporu, ovládať auto, bojový vrtuľník a tank a tiež bezpilotné vozidlá a lietadlá. Väčšinou sa jedná o známe súčasti, typické pre sériu, ktoré dopĺňajú prehliadky vozového parku zúčastnených frakcií NATO, CSAT a AAF.

Novinkou v Arma 3 je potápanie, na ktoré si rýchlo zvyknete pri zneškodňovaní mín a sabotovaní motorového člna v blízkosti pobrežia. Spôsob plávania a čľapkanie vo vode nie je nič, čo by sme nevideli v iných hrách. Na pohyb nad a pod vodou stačí základné ovládanie, mali by ste mať potápačský oblek, ale zaobídete sa aj bez neho. Za povšimnutie stojí spracovanie podmorského sveta, kde plávajú ryby a nájdete aj ďalšie náznaky morskej fauny a flóry. Na zadok z toho nespadnete a skôr vás zaujmú neduhy spojené s činnosťami vo vode ako zabudnutý nepriateľský potápač tupo postávajúci pod hladinou a hliadka na člne, ktorá sa nedá zastreliť, aj keď ste meter od nej. Hladina vody sa pri pohybe nečerí a kŕčovité pohyby pri vychádzaní na pobrežie vyzerajú zúfalo. Zlé animácie pohybov si však všimnete aj pri bežnom postupe na ostrove. Napríklad, keď postava podivným spôsobom prebrodí múrik, keďže nedokáže skákať. Vojaci neraz pôsobia ako malomocní a mŕtvoly nepriateľov sú skrútené v neprirodzených polohách.

Arma III
Arma III Letíme rovno do akcie.
Letíme rovno do akcie.

Arma III Pri postupe je možné meniť bojovú výbavu.
Pri postupe je možné meniť bojovú výbavu.

Arma III Mŕtvoly sú často vo veľmi neprirodzených polohách.
Mŕtvoly sú často vo veľmi neprirodzených polohách.

Zábavnejšia je jazda na autách, tankoch a let vrtuľníkom. Hra, aj v úlohe pešiaka, umožňuje prepínanie pohľadu prvej a tretej osoby. V prípade techniky to znamená, že pozorujete a ovládate model viditeľný zvonku alebo sa ocitnete vnútri za volantom a riadiacimi pákami a sledujete okolie cez okno alebo strielňu. Ovládanie vozidiel a tankov je jednoduché, balansovanie s helikoptérou o niečo náročnejšie a tu si na svoje si prídu vyznávači simulátorov. Hráč si vždy môže zvoliť, akú úlohu pri jazde zastáva, teda či je vodičom, strelcom, veliteľom, alebo pasažierom.

Jazdu si určite užijete, len škoda, že voz ohrozujú aj banálne prekážky v okolí, ktoré ľahko poškodia motor a ďalšie časti. Pritom sa vizuálne zničenie auta prejaví až pri masívnom poškodení. Deštruktívny model je celkovo v hre slabý. Explózie zničených vozidiel vyzerajú dobre, ale poškodenia väčšiny objektov sú chabé. Asi najúbohejšie pôsobil zničený vysielač, keď sa po odpálení nálože pri základoch, neprirodzeným spôsobom prepadol vrch konštrukcie. Deštrukcia v teréne sa prejavuje len minimálne. Zničené ploty, niekedy zvalené stromy, ale krajina ani po urputných bojoch nepripomína bojisko a vyzerá panensky, takmer bez poškvrny.

Umelá inteligencia je hrozná. Je síce pravda, že smrtiaca guľka si vás v úlohe pešiaka nájde rýchlo, ale to len z dôvodu, že vás protivníci vidia na extrémne vzdialenosti a niekedy stačí jediná dobre cielená rana. Kým vy máte problém identifikovať súperov aj cez hľadáčik zameriavača, oni vás spozorujú, aj keď sú otočení chrbtom a ležíte v tráve. Zakrádanie väčšinou nefunguje, nepriateľov chráni akýsi šiesty zmysel a ihneď vás majú na muške. Nepostupujú však logicky a keď ich prekvapíte, buď niekam zalezú a vyčkávajú, alebo bezhlavo mieria k vám. Presúvajú sa nekoordinovane, ako jednotlivci, nespolupracujú s ostatnými, nedokážu využiť početnú prevahu, aby vás obkľúčili a zahnali do pasce.

Vrtuľník si lieta hore-dolu po stanovenej trase a nevyrušia ho ani výstrely z raketometu, ktoré ho tesne minú. Hliadka na člne nereaguje na hluk streľby a nevšíma si hlavu, ktorá trčí z vody priamo pred nosom. Absolútne neprirodzene pôsobil ozbrojený transportér, ktorý vtrhol do tábora, kde zastal a poslušne počkal, kým sa priblížim a premením ho na kopu šrotu. Vrcholom imbecility bola jazda tankom, keď som prebral post strelca a AI šoféra. Kým som zameriaval nepriateľský čln, vodič, v snahe priblížiť sa k objektu, preletel tankom z útesu a veselo ho navigoval doprostred oceánu. AI je skrátka zúfalá, čo v hre, ktorá si zakladá na realistickom správaní, nie je dobrou vizitkou.

Okrem ukážok dopĺňajú ponuku singleplayeru výzvy, čo je vlastne séria streleckých súťaží. V testovacích disciplínach musíte absolvovať trasy v čo najkratšom čase a dosiahnuť optimálne výsledky pri streľbe z rôznych zbraní a pri sťažených podmienkach. V režime scenárov bohužiaľ nenájdete žiadne samostatné misie od tvorcov, môžete sa len prekliknúť na Steam worshop k obsahu, ktorý vytvorili užívatelia. Ukážky a strelecké súťaže vás zabavia dva-tri dni a keď nepočítame prvé výtvory od komunity, je nateraz ponuka singleplayeru slabá. Možno sa teda z nudy pustíte do experimentovania s editorom alebo prejdete na sieťovú hru.

Multiplayer má solídnu ponuku herných režimov a môžete hrať na internete aj lokálnej sieti. Budete brániť tábor, kým vás nevyzdvihne helikoptéra, pokúsite sa ovládnuť nepriateľské územie, v kooperácii vyskúšate tankové boje, alebo sa pokúsite uniknúť hliadkam. Serverov je neúrekom, hráči sa spravidla začleňujú do družstiev, majú určitú špecializáciu a pohodlne komunikujú s ostatnými členmi tímu. V mnohých režimoch však zbytočne veľa času zaberá zdĺhavý presun na miesto určenia, aj keď ho do istej miery urýchli transport spojencov prepravnými vrtuľníkmi. Oblasti sú pekne modelované, ale takmer bez života. Multiplayer umožňuje pokročilý taktický postup hráčov, ale vyžaduje trpezlivosť a nečakajte priveľa zárezov na pažbe.

Hardvérových nárokov sa tentoraz nemusíte báť. Arma 3 bez väčších problémov pobeží na priemernej zostave z posledných rokov. Ak sa neuspokojíte so strednými nastaveniami, bude treba o niečo výkonnejšiu mašinu, ale hra sa odmení veľkolepou grafikou. Na spracovaní ostrovov si dali tvorcovia evidentne záležať, ale ako už bolo spomenuté, zanedbali animácie postáv a deštrukčný model. Ozvučenie mohlo byť určite lepšie. Počas streľby vašim ušiam neunikne absolútne neprirodzený zvuk, keď vás nepriatelia ostreľujú z diaľky. Má to byť hvízdanie guliek, ktoré ale v hre znie ako praskanie bublinkovej fólie alebo pukanie umelých guľôčok z airsoftových zbraní.

Arma 3 sa nesie v duchu svojich predchodcov. To znamená, že má obrovský potenciál, ktorý ubíja množstvom nedostatkov. Bohemia Interactive opakujú staré chyby a pri modelovaní mega ostrovov (opäť) zanedbali kľúčové prvky. Hru čaká rovnaký osud ako predošlé časti, dlhé mesiace dolaďovania a oživovanie komunitou, ktorá z nej napokon spraví celkom iný produkt, ktorý bude radosť hrať. Nateraz je to však len polotovar, ktorý skrátka potrebuje dopracovať a dozrieť. Zatiaľ vás rozhodne viac pobaví Arma 2, ktorá už procesom dozrievania prešla a teraz je v slušnej forme. Arma 3 ju bude časom nasledovať a o rok neskôr by už hodnotenie mohlo byť podstatne vyššie.

Arma III
Arma III Bojuje sa v rôznych podmienkach, aj v noci.
Bojuje sa v rôznych podmienkach, aj v noci.