ALIEN RAGE

ALIEN RAGE

6.0

Rozneste mimozemský odpad na kopytách

Firma City Interactive vo väčšine hráčov rezonuje nie práve pozitívnymi vibráciami. Etablovala sa na trhu ako výrobca nudných, generických a zabugovaných akcií, ktorých produkcia pripomína skôr továrenský pás ako tvorivý proces. Čiastočne sa začala rehabilitovať vďaka budgetovému Sniper: Ghost Warrior, ktorý kvalitami vybočil spomedzi nevýrazných hier zapadnutých prachom v najspodnejšom regáli Tesca. City Interactive ale už kvalitatívne mieri vyššie.

Sniper: Ghost Warrior sa už dočkal pokračovania, v príprave je ambiciózna RPG Lords of the Fallen a aktuálne sa skúša City Interactive presadiť prostredníctvom sci-fi akcie Alien Rage, do ktorej vkladali pomerne veľké nádeje. Nenápadne vyzerajúcej hre sa venovalo veľa pozornosti ešte pred vydaním a na hráčov útočí nielen sľubmi z trailerov, ale hlavne veľmi slušnou cenou. Oplatí sa kvôli nej vyťahovať z peňaženky dvacku?

Alien Rage vychádza s podtitulom Unlimited, čo je na hre také nelimitované mi aj po prejdení zostáva záhadou - hra sa totiž sama limituje v mnohých oblastiach. Jedná sa vlastne o tunelovú akciu z pohľadu vlastných očí, akých je dnes všade mnoho. Taktiež autori sa limitovali vo vlastnej predstavivosti a vykradli jedno sci-fi klišé za druhým. Limity môžete nájsť aj vo variabilite nepriateľov, či zbraní, napriek tomu som hru vypínal spokojný a na vracanie k nej som sa nemusel prehovárať.

Alien Rage logicky neútočí na najvyššie kvalitatívne priečky, aj keď ponúka sympatickú prezentáciu a ani príbeh nie je na zahodenie. Akurát sme ho už počuli. Mnohokrát. V 23. storočí ľudstvo objavilo asteroid obsahujúci vzácny prvok – Promethium. Tento objav ma nedozerné následky a to hlavne v pokroku a energetike. Ľudstvo sa však o objav neskôr musí deliť s rasou Vorus, ktorá je technologicky v predstihu, ale je ochotná sa s ľuďmi deliť o objavy, nakoľko prvok potrebujú k vlastnému prežitiu. Dvaja kohúti na jednom smetisku sa viac dlho neznesú a ďalej to už poznáte.

Alien Rage
Alien Rage Výbušná akcia má slušný spád.
Výbušná akcia má slušný spád.

Alien Rage V každom z levelov roztočíte smrteľný kolotoč.
V každom z levelov roztočíte smrteľný kolotoč.

Alien Rage Hre uniká atmosféra pomedzi prsty.
Hre uniká atmosféra pomedzi prsty.

Situáciu môže zachrániť len jeden človek – a ním ste vy. Preberiete postavu obyčajného akčného hrdinu s  vyholenou hlavou, hlbokým hlasom, otrepanými hláškami navlečenom v obleku, aký môžu nosiť iba veľkí, plechaví hrdinovia. Aby toho nebolo málo, volá sa Jack a sprevádza ho AI so zmyslom pre humor. To, čo na stanici Jack rozpúta, však nie je generická akcia, akú by ste možno čakali. Ide prekvapivo o dobre hrateľný mix všetkého možného, čo ste už mohli vidieť v mnohých iných hrách. Alien Rage si nezakladá na originalite, chce len jednoducho zabaviť.

A od začiatku sa jej to obstojne darí. Prostredie vyzerá zaujímavo, aj keď sa jedná o industriálnu stanicu s úzkymi chodbami a širšími priestranstvami na väčšie strety s nepriateľmi. Nepôsobí ale sterilne, na každom kroku je niečím ozvláštnené. Nachádza sa tu množstvo strojov, ktorých účel nepotrebujete vedieť, ale sú tu a robia nejakú činnosť. Svetu to dodáva na vierohodnosti a aj atraktivite. Taktiež mimozemskí robotníci, ktorí si vás ani nevšímajú (pokiaľ ich neohrozíte, či sa príliš nepriblížite), oživujú herný svet. Prostredia sa postupne obmieňajú v rôznych menších variáciách, základ je však stále rovnaký.

Po akciu v hre nemusíte chodiť ďaleko. Prvých pár sekúnd sa zoznamujete s ovládaním a už za prvými dverami vás čaká prvá várka na porážku. Potom ďalšia a ďalšia. Prechádzate chodbami, ničíte desiatky nepriateľov, zbierate body a postupujete ďalej. Alien Rage skutočne neponúka nič navyše, ale aj to málo stačí. Hra je pomerne ťažká, už na najľahšej obtiažnosti vás potrápi. Postupne na vás útočí stále viac nepriateľov a menia sa aj ich typy. A čím ste ďalej, tým viac sa krčíte za krabicami, kým vám poskytujú aspoň ako takú ochranu pred guľkami počas regenerovania.

Krytie je výrazným faktorom hrania. Nakoľko Alien Rage ponúka automatickú regeneráciu postavy, tak sa potrebujete vždy na chvíľku schovať. Nie je na to však pripravený žiaden špeciálny systém, musíte si len čupnúť. To je trošku nevýhoda, keďže súperi ovládajú aj streľbu spoza krytu. Navyše sa nemôžete spoľahnúť ani na to, že sa budete skrývať donekonečna. Prostredie je čiastočne zničiteľné a tak tam krabica či stĺp už o chvíľu byť nemusí.

Postava je súčasne vybavená troma zbraňami, z toho jedna je nemenná pištoľ s nekonečným počtom nábojom, ďalšie dve počas hrania stále obmieňate. Autori však nevyužili potenciál zbraňového arzenálu. Z desiatich kusov, ktoré v hre nájdete, je polovica zbytočná. Do rúk ich zoberiete len vtedy, keď nebudú náboje do ostatných. To však hre nerobí problém a rada vás aj do bossa nechá vyprázdniť každý zásobník, až si pripadáte, že po ňom začnete o chvíľu hádzať kamene. Bossovia sú väčší a silnejší ako vy, stačí do nich vysypať všetko, čo máte. Taktizovať sa príliš nedá.

Alien Rage si pre inšpiráciu odskočila aj k Bulletstorm. Likvidáciu nepriateľov bodovo vyhodnocuje a preto sa oplatí mieriť na hlavu, striedať zbrane, využívať všade porozhadzované výbušné Promethium alebo aj sekundárny režim streľby. Za body si odomykáte perky pre vylepšenie postavy v singleplayeri. Okrem toho môžete zbierať ešte skryté bonusy či audio denníky, ktoré vás zavedú hlbšie do konfliktu s Vorusmi. Bežná akcia je ozvláštnená pasážami, kedy ste v úlohe strelca za stacionárnym guľometom alebo vás hra posadí do veľkého mecha (a aj to len preto, aby pred vás mohla dať ešte väčšieho).

Alien Rage
Alien Rage V súbojoch s bossmi musíte siahnuť až na dno svojich zásobníkov.
V súbojoch s bossmi musíte siahnuť až na dno svojich zásobníkov.

Alien Rage Na vonkajšie scenérie je hra skúpa.
Na vonkajšie scenérie je hra skúpa.

Alien Rage Záverečnému bossovi dochádza dych príliš skoro.
Záverečnému bossovi dochádza dych príliš skoro.

Alien Rage ponúka 14 levelov, ktoré sú trošku podivne delené, občas ignorujú postupné gradovanie a následné uvoľnenie a skončia v momente, keď to najmenej čakáte. Inokedy zas porazíte bossa a ani poriadne neviete ako. Celkovo sa hrou prehryziete za 7 hodín, čo je slušný čas a počas nich budete okrem nepriateľov bojovať aj s bugmi. Obligátne zasekávanie snáď ani netreba spomínať ani AI nie je najinteligentnejšia (aj keď vás vždy trafí), ale najväčším problém je fakt, že skripty občas zaspia. Potrebujete ísť na výťah, ale ten neprichádza a tak musí prísť k reštartovaniu checkpointu.

Ku hre by mali pribaľovať slnečné okuliare. Alien Rage je asi jednou z najkrajších hier bežiacej na Unreal Engine 3, ale lens flare efektov je všade až príliš. Aj Abramsovi by z toho prišlo zle. Mimo to sa na hru dobre pozerá, aj keď modely nie sú žiaden zázrak. Prostredie vyzerá dobre, engine je už starší, ale optimalizácia je jednoducho príšerná. Hudba recykluje dookola už počuté melódie a to často vo chvíľach, kam vôbec nepasujú. V prestrelke tak môžete počuť skladbu budujúcu napätie.

V hre narazíte na ešte úplne štandardný multiplayer. Bežné režimy, až 16 hráčov a arzenál z kampane. Ale ten je možno až príliš obyčajný a nikoho príliš nezaujme.

Alien Rage je hrou, ktorá vám v pamäti dlho nezostane. Ale to ani nie je jej ambíciou. Prináša jednoduchú zábavu na 7 hodín a tento účel plní veľmi dobre. Má chyby, je neohrabaná a neoriginálna, ale ak jej cena ešte trochu klesne a máte radi sci-fi akcie, je pre vás.

napísal matus_ace 3.10.2013
6.0
ALIEN RAGE