CARD HUNTER

CARD HUNTER

8.5

Skvelá kartová hra zdarma

Kartičkovým hrám v poslednom období naozaj ide karta. Máme tu vychvaľovaný Heartstone: Heroes of Warcraft, stále kvalitný Magic 2014, gamelofťácky Order and Chaos, v príprave je Scrolls od Mojangu. O niečo menej mediálnej pozornosti sa dostávalo hre z rovnakého súdka – Card Hunter. Celkom neoprávnene, pretože Card Hunter si totiž vašu pozornosť zaslúži v plnej miere.

Podľahnúť čaru Card Hunter sa dá veľmi, veľmi ľahko. Jedná sa totiž o webovú flashovú hru, pri ktorej nemusíte nič inštalovať, nič konfigurovať. Stačí naťukať adresu www.cardhunter.com a vaša nová závislosť sa prebúdza k životu. Druhou dobrou správou je, že autori svoje dielo ponúkajú v režime free to play, teda zdarma. Samozrejme, existujú rôzne možnosti, ako do hry naliať reálne peniaze, ale nemusíte sa báť pay-to-win princípu. Zahráte si výborne aj bez toho, aby ste investovali čo i len cent.

O Card Hunter sa nedá hovoriť ako o čistej kartičkovej hre. Ide o fantasticky namiešanú kombináciu hneď niekoľkých žánrov, z ktorých vyčnievajú najmä prvky RPG a stratégií obalené do princípov používaných v klasických kartičkových hrách.

Singleplayerová kampaň vás zavedie do krajiny Cardhuntria, kde čelíte niekoľkým počítačom riadeným gamemastrom a ich výzvam. Svet pomimo bojov sa snaží viac či menej vtipnou formou rozpovedať príbeh o gamemastrovi Garrym, jeho skúsenejšom bratovi a slečne z pizza služby, no príbeh na pozadí vôbec nie je dôležitý. Dôležitou je obrovská krajina Cardhuntrie s desiatkami niekoľko poschodových dungeonov, pričom každé podlažie predstavuje unikátna mapa s prirodzenými prekážkami, nepriateľmi a podmienkami víťazstva.

Card Hunter
Card Hunter Zlaté políčka musíte obsadiť a udržať.
Zlaté políčka musíte obsadiť a udržať.

Card Hunter Aj keď to nevyzerá, práve tu prebieha súboj o stred mapy.
Aj keď to nevyzerá, práve tu prebieha súboj o stred mapy.

Card Hunter Každý predmet prináša so sebou vlastné kartičky.
Každý predmet prináša so sebou vlastné kartičky.

Pod pojmom mapa je si najlepšie predstaviť šachovnicové pole. Vami zvolené tri postavičky reprezentované papierovými figúrkami môžu po tejto šachovnici chodiť, bojovať, využívať prekážky a podobne. Rovnako postupujú aj počítačom riadené figúrky. Z tohto pohľadu Card Hunter pripomína ťahovú stratégiu – rozmiestnite hrdinov tak, aby mohli útočiť, resp. sa mohli brániť a čakáte, čo vyvedie súper.

A tu prichádza na rad kartový element. Hrdinovia majú v každom kole k dispozícii štyri, resp. päť kariet delené do rôznych kategórií: pohybové, obranné, kúzelné, bojové, liečivé atď. Podľa toho, aké karty sa vám na začiatku kola vygenerujú, treba upraviť taktiku a veľmi dobre si naplánovať ďalšie kroky.

Väčšinou totiž bojujete voči presile, prípadne je počítač zvýhodnený inak (napr. keď od začiatku mapy stojí na políčkach, ktoré treba obsadiť). Vaša hrdinská skupinka v zložení bojovník, paladin a kúzelník (v mojom prípade) musí skombinovať svoje karty tak, aby sa bojovník čím skôr dostal k nepriateľom, dokázal ich efektívne zlikvidovať alebo sa naopak vďaka defenzívnym kartičkám brániť. Paladin doliečuje a používa podporné kúzla, no keď treba, zapojí sa aj on do bitky telo na telo. Krehký kúzelník ostáva v zadu, aby kúzlami na diaľku decimoval rady nepriateľa.

Ponuka kariet je bohatá, začínate s možnosťami posunu iba o jedno políčko na šachovnici, postupne ale v oblasti pohybu pribúdajú teleporty, beh na dlhé vzdialenosti, úskoky atď. Rovnako to je so všetkými ďalšími kartami – slabý fireball vystriedajú efektívnejšie varianty, plošné kúzla, zápalné kúzla, pasce (aktivované počas ťahu súpera), jedy atď. Proti niektorým útokom sa dá brániť, niektoré sa dajú zablokovať, iné odvrátiť.

Hrdinovia po úspešne zvládnutých dobrodružstvách postupujú na vyšší level, čo im jednak zvyšuje maximálnu hodnotu zdravia, ale tiež sa sprístupňuje možnosť používania lepších zbraní a vybavenia. Každý kúsok vybavenia obsahuje niekoľko kariet a súčtom všetkých na všetkých aktuálne používaných predmetoch tvorí „deck“, t.j. váš balíček. Je logické, že topánky pridávajú do balíka zväčša kartičky na pohyb, zbrane sú zodpovedné za útok, štít a brnenie za obranu atď. Nie všetky kartičky majú pozitívny vplyv. Niektoré predmety obsahujú aj negatívne vlastnosti (negatívne karty) a častokrát sa vďaka nim dostanete do situácie, kedy vám dva silné útoky na zbrani nebudú stáť za jej používanie, pretože okrem nich rovnaká karta prináša aj nevýhodu v podobe znemožnenia pohybu.

Cestovanie po Cardhuntrii a bojovanie v stále náročnejších dungeonoch znamená bohatší a unikátnejší loot. Špeciálne predmety vyžadujú vysoké levely postáv a odomknutie špeciálnych rún. Tých nie je nikdy dosť, takže situácia, že by ste mali naraz na sebe hyper zbrane, brnenie, helmu, topánky a doplnkové predmety je málo pravdepodobná. Vždy treba niekde ustúpiť, ubrať a podľa kariet naviazaných na predmety sa pokúsiť o zostavenie vyváženého balíčka. A to niekedy predstavuje zásadný problém.

Hranie Card Hunter je niekedy závislé od šťastia, čiže už po prvom rozdaní kariet viete odhadnúť, že tento level jednoducho nemáte šancu úspešne dokončiť. Rozhoduje o tom niekoľko faktorov. Generovanie umiestnenia vašich postáv i nepriateľských figúrok je v malej miere náhodné, stačí, že sa kúzelník objaví o jedno políčko bližšie k nepriateľskému orkovi a vy viete, že vás zabije jednou ranou. Ak sa tam objaví bojovník ani si neškrtne. Rovnako je to s generovaním kariet. V momentoch, keď sa potrebujete posunúť o jedno políčko, sa vám občas vygeneruje 5 kariet na útok, ktoré sú vám k ničomu. Naopak, keď potrebujete v poslednom kole súboja doraziť bossa s 1 HP, samé modré (pohybové) karty znamenajú rovnaký pocit frustrácie.

Card Hunter
Card Hunter Modré políčka označujú maximálnu dĺžku pohybu pri danej karte.
Modré políčka označujú maximálnu dĺžku pohybu pri danej karte.

Card Hunter Z kyselinou zamorených políčok treba čo najskôr zmiznúť.
Z kyselinou zamorených políčok treba čo najskôr zmiznúť.

Card Hunter Mapa krajiny je skutočne rozľahlá.
Mapa krajiny je skutočne rozľahlá.

Kartičky majú jednoduché popisy a prehľadne zobrazujú, čo robia a ako sa budú po použití správať. Celé užívateľské rozhranie Card Hunter sa nesie v podobnom efektívnom duchu, žiadne siahodlhé texty, všetko dostupné po jednom kliknutí v zrozumiteľnej forme. Pri niektorých aktivitách (blokovanie) prichádza na rad aj klasické hádzanie kockou, inokedy karty blokujú útoky automaticky.

Keby vám desiatky hodín strávených v rozľahlej kampani boli málo, môžete sa vrhnúť do súbojov v multiplayerovej aréne. S troma inými hrdinami, ale so zdieľanými predmetmi (môžete si ich prenášať z SP do MP a naopak) sa postavíte zoči-voči živým hráčom a ich balíčkom kariet. Motiváciou pre hranie multiplayeru je špeciálny loot ako odmena po každom treťom víťazstve nad súperom.

Ako je ošetrený free to play systém? Nemusíte sa báť, naozaj si vystačíte bez reálnych peňazí. Prípadne investované Eurá sa v hre zmenia na kúsky pizze, za ktoré sa dajú otvárať niektoré špeciálne dungeony a tiež sa sprístupní jeden „rare“ predmet pri každom loote a viac možností úprav postáv. Okrem kúskov pizze sú druhým in-game platidlom zlatky, za ktoré nakupujete lepšie predmety, prípadne zabezpečujete zotrvanie v dungeonoch po smrti vašich hrdinov (inak musíte začínať vždy od prvého poschodia daného dungeonu), avšak tieto zlatky viete zarobiť hraním.

Card Hunter je vynikajúcou kartičkovou hrou, je zadarmo a na hranie stačí prehliadať. A vy ste ešte stále tu?! Na čo čakáte?

napísal je2ry 10.10.2013
8.5