DRAGONS AND TITANS

DRAGONS AND TITANS

5.5

Online súboje dračích jazdcov

Dragons and Titans pôvodne vznikla ako hra pre Facebook a Wyrmbyte s ňou boli dostatočne spokojní, takže investovali do prípravy plnohodnotného free to play titulu. Výzbroj pritom zostala rovnaká – Unity engine, krátke zápasy, niekoľko herných režimov a draky. Veľa drakov. Zmenil sa ale cieľ, keďže každá nová “veľká“ MOBA hra sa dostáva do priamej konkurencie dvoch velikánov – Legue of Legends a DotA 2 a ide o F2P tituly, každý hráč si položí otázku, prečo stráviť desiatky hodín tu a nie tam.

Draky sú vábivou témou nie len pre deti ale aj pre odrastených hráčov a preto sa stávka na tieto tvory javí ako správna. Zaujímavé sú tiež možnosti, ako drakovi doplniť schopnosti podľa vášho vlastného výberu. Namiesto stresujúceho hodenia do hlbokej vody na hráča čaká singleplayer tutoriál, ktorý je zároveň začiatkom celého singleplayer príbehu. Výuka pekne odsýpa a hráča upokojuje, že za každú úspešne splnenú edukačnú misiu mu pribudne trochu hernej meny v podobe fialových kryštálov. Nemrhá teda svojim drahocenným časom len tak nadarmo.

Len čo sa naučíte ovládať svojho prvého draka, odomknú sa vám postupne aj zbrane, kúzla a runy. Vznikajú 4 “koše“, z ktorých si môžete ľubovoľne vyberať z vecí, ktoré ste už odomkli a následne ich skombinujete v efektívnom balíčku. Niektoré z týchto košov sú bohatšie, iné chudobnejšie. Celkovo to vyzerá na zaujímavý mix, ale každý kôš má svoje “ale“.

Dragons and Titans
Dragons and Titans Titul na prvý pohľaď nevyzerá vôbec zle.
Titul na prvý pohľaď nevyzerá vôbec zle.

Dragons and Titans Vajíčka s prekvapením.
Vajíčka s prekvapením.

Dragons and Titans Vymyslieť desiatky drakov nemohlo byť jednoduché...
Vymyslieť desiatky drakov nemohlo byť jednoduché...

Najzaujímavejší je samozrejme kôš s drakmi. Nájdeme tu lietajúce jaštery od výmyslu sveta. A to doslovne. Od rozprávkových európskych drakov s viacerými hlavami, cez japonské šarkany až po netvorov z hollywoodskych filmov. Ale ani to by nestačilo, takže tu máme aj draky, na ktoré sa nechytá ani tá najbizarnejšia rozprávková knižka. Mojim asi najmilším sa stal kamenný drak Stonepeak, ktorý tradične máva svojimi kamennými krídlami a teda zákonite aj lieta. V ponuke ale nechýba ani drak "grínpísák"– bylinkár porastený stromami, jedovatý drak –škorpión či mechanický autodrak.

Mnoho drakov nakoniec aj tak vyzerá podobne a nováčikom potrvá dlhšiu dobu, než dokážu aj v zápale boja identifikovať všetkých. Každý drak má okrem základného útoku (ohnivý, jedovatý, mrazivý, autoaim, plošný) už iba jedinú špeciálnu schopnosť. Obidve funkcie sa dajú vylepšiť maximálne na tretiu úroveň. Tretia klávesová skratka umožňuje upraviť za nazbierané body celkovú silu draka, vrátane počtu životov, rýchlosti regenerácie života a many. Draky sú rozdelené do niekoľkých tried  - support, assassin, defender, striker attacker, brawler, carry, crowd control a fighter.

Draky získavate tak, že si buď za hernú menu kúpite tri vajíčka a až po zaplatení zistíte, čo sa z nich vyliahne. Vajíčka je možné nakupovať aj za skutočné peniaze, rovnako ako konkrétne draky. Cena jednotlivých druhov nie je jednotná. Ďalšou vecou, ktorú musíte sledovať, sú celkové úrovne drakov. Tie sú tiež tri, pričom trojicu rovnakých drakov prvej úrovne môžete vymeniť za jedného z druhej úrovne a systém opakujete pre postup na tretiu úroveň.

Druhý veľký kôš obsahuje zbrane dračích jazdcov. Ich získavanie prebieha rovnako, ako získavanie drakov. Tentokrát ale kupujete tri zatvorené truhličky alebo konkrétne zbrane. Opäť s rôznymi cenovkami. Každá zbraň má dve unikátne schopnosti, ktoré fungujú na chlp rovnako ako dračia unikátna schopnosť. Čiže ich počas boja môžete vylepšiť až na tretiu úroveň a okrem zranenia dokážu aj liečiť, spomaľovať, teleportovať - všetko, čo poznáte z ostatných MOBA hier. Systém zbraní je ale prepracovaný ešte o niečo viac. Zbrane, ktoré máte dvakrát, prípadne nepotrebujete, môžete rozbiť a získať tak suroviny na vylepšenie tých zbraní, ktoré naopak používate veľmi často. Ale niekedy presne viete, aká výzbroj by sa k vášmu drakovi hodila, lenže v truhle ste ju nenašli a investovať 2 € do jednej zbrane sa vám nechce.

Z ďalšieho koša si vyberáte dve kúzla, ktoré sa ale nenakupujú za peniaze ani kryštály, ale odomykajú pri zvyšovaní úrovne vášho hrdinu. Jedná sa iba o doplnkové schopnosti, s veľmi dlhým nabíjaním, bez možnosti vylepšovania, ktoré navyše opäť ponúkajú rovnakú paletu poškodzovania, teleportovania a liečenia. Podobným spôsobom sa vo štvrtom koši odomykajú sloty na runy, ktorými si opäť môžete dopomôcť k väčšej maximálnej zásobe many či rýchlejšej regenerácií bodov života. K rôznym drakom sa hodia rozdielne sety rún, lenže každý dodatočný set stojí 2 €.

Hlavný a najpopulárnejší režim autori nazvali proste “MOBA“. Hráči sú rozdelení do dvoch tímov po päť hráčov a žiadny drak ani zbraň nemôžu byť použité dvomi členmi rovnakého tímu. K režimu je priradená jediná mapa, ktorá sa ničím nevymyká zo šedého priemeru MOBA titulov. Väčšina mapy je rozdelená medzi dva tábory – anjelov na ľavej strane a démonov na pravej. Trojicu ciest ku kľúčovej nepriateľskej stavbe, ktorá je v tejto hre zobrazená ako váš uväznený archanjel/arcidémon, strážia tri typy elementárnych veží, prisluhovači a samozrejme členovia nepriateľského tímu. Okrem jednej výnimky už ale na mape nenájdete prakticky nič ďalšie, čo by stálo aspoň za zmienku.

Tou výnimkou je zber mincí a ich použitie. Mince získavate spolu so skúsenosťami a surovinami (na vylepšenie zbraní po ukončení boja) zo zabitých nepriateľov a elementárnych veží. Ak by ste však na bojisku prišli o život, prišli by ste tým aj o všetky nazbierané mince, ktorých navyše naraz odnesiete iba určité množstvo. Mince je preto potrebné nosiť do hniezd. Každý tím má v okolí svojej základne tri hniezda (všímate si, ako autori milujú číslo 3?), ktoré zároveň slúžia ako „čerpacie stanice“, kde si doplníte body života aj many. Tím, ktorý dá ako prvý dokopy požadovaný počet mincí, získava na svoju stranu titana chaosu. Tento žoldniersky titan je odolnejší a nebezpečnejší ako ktorýkoľvek z drakov a dokáže si aj sám poradiť s niekoľkými elementárnymi vežami. Príchod titana, trochu nelogicky, vyprázdni mešce oboch tímov, ktoré tak so zberom mincí začínajú odznova.

Dragons and Titans
Dragons and Titans Draky milujú zlato.
Draky milujú zlato.

Dragons and Titans Skaly, mega šípy, oheň blesky, bomby... fantázií sa medze nekladú.
Skaly, mega šípy, oheň blesky, bomby... fantázií sa medze nekladú.

Dragons and Titans Titan za peniaze bojuje až na smrť.
Titan za peniaze bojuje až na smrť.

MOBA režim si zo svojej facebookovej verzie prenáša jednoduchú hrateľnosť. Na mape nenájdete žiadny obchod, v ktorom by ste si dokúpili brnenia, pasce, teleporty či odvary. Absentujú akékoľvek neutrálne NPC postavy, striedanie dňa a noci, či akékoľvek iné zvláštne udalosti.

Ďalší režim „Capture points“ ponúka odlišnú mapu, na ktorej takmer absentujú obranné veže, zato však na nej nájdete päticu strategických bodov. Strategický bod si po obsadení „vypestuje“ obranné veže automaticky. Základný koncept síce môže znieť lákavo, prekvapením ale je, že aby bolo možné zničiť bázu nepriateľa, vôbec nie je nutné ovládnuť všetky strategické body. Tie vlastne nie sú potrebné vôbec...

Režim „Aram“ ponúka najmenšiu mapu a podobné pravidlá ako “MOBA“. Hráči však dostanú náhodné draky a vrhnú sa do súboja s nepriateľským tímom na jedinej ponúkanej lajne. Capture points aj Aram sú evidentne doplnkové režimy a obyčajne chvíľu trvá, než pre vás hra nájde 9 hráčov na podobnej úrovni. Neraz tak bude čakať 3 minúty alebo aj dlhšie.

Všetky tri spomenuté režimy majú aj singleplayer a kooperatívnu verziu, ktoré sa od pôvodných líšia len tým, že proti vám nestoja živí hráči ale boti a sú tak vhodné na tréning a prvý kontakt s novým drakom či zbraňou. Jediným singleplayer režimom, ktorý naozaj stojí za zmienku, tak zostáva kampaň nadväzujúca na tutoriál. Tá je rozdelená na niekoľko aktov a tie sú zas rozdelené na viacero úrovní. Na konci aktu síce čaká odmena v podobne draka, lenže už postup prvým je veľmi nezaujímavý a určený naozaj len veľmi trpezlivým povahám. Ak by ste chceli v kampani pokračovať a odomknúť ďalšieho draka, čaká na vás nepríjemné prekvapenie. Autori si dovoľujú predávať druhý akt za 4.99 € a to teda prestrelili parádne.

Dragons and Titans
Dragons and Titans Fantasy zbrane si žiadajú fantasy kováča.
Fantasy zbrane si žiadajú fantasy kováča.

Dragons and Titans Na symbol $ narazíte častejšie, než by vám bolo milé.
Na symbol $ narazíte častejšie, než by vám bolo milé.

Dragons and Titans Vyhráva tím, ktorý oslobodí svojho titana.
Vyhráva tím, ktorý oslobodí svojho titana.

Okrem toho je možné v alchymistickom obchode zakúpiť niekoľko druhov odvarov, ktoré nie sú dostupné v PvP režimoch, ale prechádzanie kampane a získavanie kryštálov a drakov samozrejme zjednodušujú. Autorom navyše musím vytknúť, že vďaka absencií akejkoľvek zotrvačnosti letiaceho draka a nevyužitiu ponúkaného 3D priestoru, hráč nemá ani najmenší pocit, že naozaj ovláda lietajúceho draka namiesto pešieho hrdinu. Zjednodušený štýl hry sa našťastie preniesol aj do jednoduchého ovládania. Päť schopností bolo umiestnených na 6 kláves, ľahko ovládateľných ľavou rukou, pokým pravá ruka ovláda pohyb draka pomocou ďalších kláves alebo myšky.

Draky, ich jazdci, zbrane i bojiská vyzerajú síce skromne, ale aj vďaka Unity enginu pomerne milo. Rovnako skromné, ale vhodne zvolené, sú aj zvuky a soundtrack. Myslím, že označenie „milé“ by som mohol rozšíriť na celé Dragons and Titans, nebyť odomykania konkrétnych drakov a zbraní, ďalších setov rún a dokonca častí kampane iba za reálne peniaze. Hra tak má nádych pay to win titulu. Na druhej strane ale hráč dostane do rúk zopár drakov i zbraní úplne zadarmo a po krátkom zácviku sa môže zapojiť do nenáročných MOBA zápasov, ktoré obyčajne netrvajú ani 20 minút.

Kombinovanie drakov, kúziel, zbraní a rún je zábavné - a hlavne sú v hre draky. Ani to však nemusí byť dostatočným lákadlom a dôvodom, prečo by ste sa mali zapojiť do ďalších súbojov so všadeprítomnými platenými doplnkami. Dragons and Titans mladších hráčov poteší, nováčikov v MOBA štýle zaučí, ale za špičkou žánra výrazne zaostáva.

napísal roberto 28.3.2014
5.5
DRAGONS AND TITANS