NETHER

NETHER

8.0

Lovci a obete v ruinách zničeného sveta

Survival hry lákajú čoraz viac záujemcov. Hráči sa chcú ponoriť do atmosféry postapokalyptického sveta, kde sa pokúsia prežiť v náročných podmienkach. V niektorých prípadoch to funguje lepšie, inokedy horšie. Najväčšiu pozornosť momentálne vzbudzuje DayZ, ale za zmienku určite stojí aj trochu menej viditeľný, ale vôbec nie zlý titul Nether.

Základné a všeobecne platné pravidlá asi netreba zvlášť pripomínať. Ste jedným zo "šťastlivcov", ktorí prežili peklo na Zemi. Potulujete sa v ruinách sveta, kde si hľadáte obživu a používate zbrane, aby sa nestali ľahkou korisťou iných hráčov. Môžete zahynúť od smädu a hladu alebo (častejšie) vás odpraví niekto z komunity, aby vás obral o všetko, čo ste pracne získali.  Hra sa nedá ukladať a smrť znamená definitívny koniec. Prídete nie len o všetky predmety, ale aj možnosť pokračovať tam, kde ste prestali. Skrátka a dobre, musíte začať pekne odznova, od nuly a s celkom novou postavou.

Nether dodržuje vyššie uvedené nepísané stanovy, ale neuspokojí sa s ich prostoduchou recykláciou a pridáva vlastné prvky a nápady. Mnohí  tvorcovia survival online hier sa často spoliehajú na to, že bude hlavnou motiváciou hráčov "škrečkovanie", teda zhromažďovanie vecí a poľovanie na svojich protihráčov. Nether ale nie je len o pobehovaní bez vyššieho cieľa, hoci ak vám to stačí, môžete sa uchýliť aj k tomuto primitívnemu postupu.

Nether
Nether Putovanie cez deň je relatívne bezpečné.
Putovanie cez deň je relatívne bezpečné.

Nether Toto úzermie zaberám v mene svojho kmeňa!
Toto úzermie zaberám v mene svojho kmeňa!

Nether Levely postavy sú dočasné, ale levely vášho konta trvalé.
Levely postavy sú dočasné, ale levely vášho konta trvalé.

Po voľbe servera, na ktorom sa môže zhromaždiť až 64 hráčov, si vyberiete postavu, ktorá sa dá čiastočne upraviť. Výber zaujímavejších modelov a doplnkových emócií si žiada zlaté mince, ktoré môžete získať za reálne peniaze, ale pokladám to za zbytočnú investíciu. Štandardnú hernú menu, ktorú využijete na obchodovanie v bezpečných zónach, získate za počiny v hre, najčastejšie za zabíjanie, ale aj predajom prípadných prebytkov. Ďalším spôsobom zárobku je doručovanie balíčkov, ktoré bežne nájdete pohodené na zemi v táboroch. Na každom je adresa miesta, kam majú byť doručené. A tak si môžete spestriť postup prenášaním týchto zásielok z jedného stanoviska na druhé, pričom tieto miesta sú často od seba vzdialené niekoľko blokov a na ceste číha nebezpečenstvo. Balíčky doručíte predajcom, ktorí sa odlišujú farbou predajní, respektíve pútačov, ktoré označujú ich polohu. Za dodanie tovaru dostanete poživeň a skúsenosti. U jednotlivých obchodníkov môžete nakupovať užitočné veci a doplnky. Z častí predmetov, ktoré nájdete v teréne, vám zbrojár na počkanie vyrobí kompletnú zbraň.

Najskôr si ale budete musieť vystačiť so skromnou výbavou - ruksakom, ktorý ešte len čaká na naplnenie a nožom na základnú obranu. V bezpečí ste len v táboroch, kde je zákaz boja, ale neraz sa odohrá udalosť, počas ktorej je aj táto bezpečná zóna napadnutá a ide vám o život. Niekedy je to spojené s opravou ochranných zariadení. Spravidla sa vtedy spoja hráči v okolí a spoločne odvracajú hrozbu, ktorú predstavujú AI kreatúry zvané nether, čo patria k permanentným obyvateľom katastrofického sveta. Jedná sa o niekoľko druhov spolčených monštier, ktoré sa často teleportujú na krátku vzdialenosť a predstavujú stálu hrozbu mimo bezpečných zón. Potvory vás prakticky permanentne udržujú v strehu a vďaka ním musíte byť obozretní aj na serveroch, kde je minimum hráčov. V uliciach týchto bytostí nie je priveľa a jednu - dve máte šancu zvládnuť, ale ak sa ich náhodou zhromaždí viac, často zatrepete krpcami. Preto je dobré nájsť si medzi hráčmi pár priateľov, s ktorými sa kráča veselšie a bezpečnejšie.

Ideálne je, keď sa v tábore pridáte k ľubovoľnému kmeňu, čiže zoskupeniu hráčov. S ostatnými skupinami pritom môžete mať priateľské vzťahy, ale inokedy vás budú práve kvôli vašej príslušnosti loviť. Pri potulkách budete prechádzať cez početné sektory a ak patríte ku kmeňu, môžete tieto lokality ovládnuť. Ak sú prázdne, stačí, keď sa chvíľu zdržíte v oblasti a automaticky začne rásť vplyv vašej komunity. Samozrejme, keď je tam člen iného kmeňa, je to tvrdší oriešok.

Ďalším spestrením sú eskortné misie. Stačí sa pozrieť na praktickú mapu, kde sú zaznačené sektory, ulice, základné informácie o okolí, prípadne aj vaše vlastné značky a niekedy tam uvidíte aj varovné symboly a polohy eskort zadaní. Vašou úlohou je prísť na označený bod, prevziať dôležitý kufrík a zaniesť ho na určené miesto.  Nie je to však také jednoduché, ako v prípade obyčajného balíčka z tábora. Keď vezmete kufor do rúk, nemôžete použiť zbraň. Keďže zásielka vysiela signál, ktorý privoláva všetky AI kreatúry z okolia, o zábavu máte postarané. Bez parťákov máte iba malú šancu na úspech pri úteku pred monštrami, ktoré vás dokážu vytrvalo prenasledovať.

Pri putovaní môžete aj pobehnúť, ale treba si ustriehnuť staminu. Zranenia sa dajú zahojiť vybranými doplnkami, no ak netrpíte hladom, doliečujú sa aj automaticky a bez pomoci, hoci len pomaly. Naopak, vyhladovanej postave počet životov neustále klesá. Váš aktuálny stav vidíte popri kompase v pravom dolnom rohu obrazovky. Keď si dobre počínate, dokážete vašu postavu čoskoro vystrojiť slušnou výbavou. V rukách máte brokovnicu a v zálohe sekeru alebo katanu. V batohu potraviny, obväzy, suroviny zo zabitých monštier aj nálezy z vrakov áut, skriniek a smetísk, ktoré na vás blikajú po ceste, aby ste vedeli, že v nich niečo nájdete. Niektoré objekty ale otvoríte len kľúčmi, ktoré sa dajú kúpiť v lokálnom in-game obchode. Najväčší šťastlivci sa dokonca povozia na terénnej motorke, ktorá je skutočne ojedinelým nálezom.

Vaša postava získava aj skúsenosti a levely. Nadobudnuté body investujete do šiestich kategórií, ktoré vám uľahčia manipuláciu so zbraňami, zlepšia boj nablízko, inštinkt prežitia, zvyšujú fyzickú silu alebo staminu a zdokonalia schopnosť zakrádania, čím sa dá niekedy vyhnúť problémom. Postupne odomknete aj bonusy, takže lepšie odolávate hladu, unesiete väčšiu váhu, máte väčšiu výdrž alebo spôsobíte kritický zásah pri headshote.

Lenže nič z toho, čo bolo spomenuté, nie je trvalé. Stačí jeden uhrovitý puberťák, ktorý vás zastrelí zo strechy a cíti sa ako hrdina, aj keď vy máte pri sebe hoci iba nôž, a je po všetkom...Vlastne, nie tak celkom. Áno, prídete o postavu a jej levely, o výstroj, ale našťastie sa zvyšuje aj úroveň vášho herného konta a tá je permanentná. Takže aj keď musíte začať s novým borcom úplne od začiatku, máte garantované bonusy na základe levelu vášho užívateľského účtu. Každá nové postava, ktorú si vytvoríte, tak získa viac života, dlhšie vydrží bez jedla a viac unesie.

Nether
Nether Katana je cenný nález.
Katana je cenný nález.

Nether Na mape sú označené teritóriá, waypointy a misie.
Na mape sú označené teritóriá, waypointy a misie.

Nether Táto eskort misia sa skončila tragicky...
Táto eskort misia sa skončila tragicky...

Nether má slušné grafické spracovanie. Svet, ktorý vnímate z pohľadu prvej osoby, má skvelú atmosféru a pripomína Fallout. Môžete prechádzať ulicami, snoriť po budovách, liezť na poschodia, mosty a strechy. Lokality teda nie sú priestranné len do šírky, ale aj do výšky. Čakajú vás ruiny budov, bažiny, rozbité autostrády. Zvyšky civilizácie a neľútostný zub času sa prejavujú na každom kroku. Zvuky sú sporadické a napomáhajú pocitu stiesnenosti v nepriateľskom prostredí. Servery sú stabilné, ale po úmrtí mi hra opakovane zamrzla. Tvorcovia však nezabúdajú na aktualizácie, ktoré postupne zlepšujú technický stav hry. Hardvérové nároky sú však dosť značné, ako minimum sa uvádza štvorjadrový procesor a navyše sú podporované len 64-bitové operačné systémy Windows 7,8 a Vista, čo ešte nie je pre každého samozrejmosťou.

Nether je veľmi dobrá alternatíva k DayZ a ak holdujete online survival hrám, mali by ste tejto záležitosti venovať pozornosť. Hodnotili sme na základe verzie s predbežným prístupom. Podľa tvorcov už ale obsah zodpovedá finálnemu produktu, hoci s určitými chybami a hra je vhodná na recenziu. Servery sú zatiaľ poloprázdne, ale príčinou je hlavne fakt, že sa jedná o indie hru s malou propagáciou a ešte nebol oficiálny launch. Ale vďaka AI kreatúram, ktoré udržujú hráčov v neustálom napätí, ani absencia komunity nemusí až tak prekážať, hoci postup v tíme je zábavnejší. Autori potrebujú vychytať určité muchy, no hra je už v aktuálnom stave dostatočne zaujímavá. 14 € za základnú verziu je veľmi priaznivá cena a Nether za to určite stojí.

napísal uni 23.5.2014
8.0
NETHER