GRID AUTOSPORT

GRID AUTOSPORT

7.5

Zážitok z jazdy, ktorej ale niečo chýba

Recenzia

Dobré meno a povesť sú nenahraditeľné a platí to aj v hernom priemysle. Predstavujú totiž rozdiel medzi úspechom a pádom na dno. Codemasters sa za uplynulé roky v tomto biznise zaradili ku špičke v oblasti pretekárskych hier. A prvým titulom zo série Grid to len potvrdili. Pravdepodobne si ani DiRT nezískal takú fanúšikovskú základňu ako ich cestné preteky. S druhou časťou Gridu však o svoju reputáciu prišli a museli sa snažiť, aby sa pokúsili dostať nie len späť na vrchol, ale najmä do sŕdc a následne aj knižníc hráčov.

Preto ubehol len zhruba rok a máme tu ďalšie pokračovanie tejto série. Dvojka bola trapas, fanúšikov len nahnevala a aj napriek tomu, že nezbierala úplne najhoršie hodnotenia, asi len málokto na ňu spomína v dobrom. Museli prísť rýchle a rázne riešenia – musel prísť GRID Autosport. Nie je to síce návrat do výšin prvej časti, no ako náplasť na ubolené hráčske srdce hra funguje. Mnoho jej toho budete vyčítať, no aj tak si k nej vždy znovu sadnete a budete sa obstojne baviť. Berie si niečo z oboch predchodcov, no vydáva sa pritom vlastnou cestou.

V istom zmysle je takáto nekonzistentnosť hier v sérii zaujímavá. Tretí raz hráme GRID a tretí raz sa hrá inak. Ortodoxným fanúšikom jednotky sa zo začiatku Autosport určite nebude pozdávať, no v tomto prípade netreba dať na prvý dojem. Hra vás v rámci kariéry hneď úvode hodí ďaleko dopredu, aby vám ukázala, čo vás čaká. A nebude sa vám to páčiť. Ale do kariéry sa aj tak zahryznete už od začiatku. A ako postupujete po jednotlivých krokoch, nájdete v nej určité čaro. Síce zjednodušené, no rozhodne má kariéra čo ponúknuť.

GRID Autosport
GRID Autosport Správanie áut je predvídateľné, no ovládanie rýchlo prejde do krvi
Správanie áut je predvídateľné, no ovládanie rýchlo prejde do krvi


GRID Autosport Deštrukcia dokáže potešiť oko, nie až tak fanúšikov reality
Deštrukcia dokáže potešiť oko, nie až tak fanúšikov reality


GRID Autosport Driftovanie je jednoduchá  ale účinná zábava
Driftovanie je jednoduchá ale účinná zábava





Je pred vami 5 tried: Touring, Endurance, Open Wheel, TunerStreet. Každá predstavuje jednu vetvu vašej kariéry, ktorá je určená vlastným zasadením, pravidlami a aj autami. Výhodou je, že cestu kariérou si volíte sami a môžete ju kedykoľvek zmeniť. Stačí si vybrať jednu z týchto tried. Tam vás čakajú ponuky na série podujatí a každá takáto séria predstavuje jednu sezónu. Pokojne tak môžete jazdiť niekoľko eventov s Touring autami na okruhoch a hneď potom sa zas vrhnúť do driftovania, či pretekov v uliciach svetových metropol. Obrovskou výhodou tohto systému je variabilita. Ak sa začnete pri jednom type pretekov nudiť, môžete sa pustiť do iných.

Vyhrávaním získavate skúsenostné body a nimi sa zas posúvate vyššie vo svojom kariérnom progrese. A keď v každej z týchto tried získate dostatok bodov, môžete sa pustiť do GRID šampionátu, ktorý ponúkne niečo z každého. Toto predstavuje akýsi vrchol jednej úrovne, po ktorej sa posúvate vyššie, k lepším autám a náročnejším pretekom. XP však získavate aj inak. Na začiatku každej sezóny si musíte zvoliť kontrakt. To je tím, pre ktorý túto sezónu budete jazdiť. Tímy majú svoje požiadavky a aj odmeny. Čím vyššia je základná požiadavka na umiestnenie, tým vyššia je odmena. A okrem toho sa líšia ešte aj tým, v akej miere vám umožnia upraviť si auto. Počas každého eventu vám tím vyberie rivala, ktorého musíte poraziť, aby ste získali viac skúseností.

Manažment tímu je pomerne jednoduchý a nie taký prepracovaný ako v prvej časti. Nevyberáte si si ani kolegu, čo je škoda, lebo vás potom dosť často sprevádzajú neschopní dreváci. Podobne je to aj so sponzormi. Tých nenaháňate priamo. Každý pretek obsahuje niekoľko výziev a tieto výzvy predstavujú sponzorov. Ich plnením tak získate sponzora a skúsenostné body, ktoré k tomu patria. Na jednej strane, je pravdou, že tento systém je veľmi zjednodušený, no sústredí pozornosť na pretekanie a autorom sa tak podarilo vypracovať intuitívny systém odmien a progresu.

Kariéra v GRID Autosport je skutočne dlhá. Pred vami sú stovky pretekov, ktoré vám zaberú desiatky hodín času. A čo je najlepšie, hra pritom nenudí a stále dokáže baviť. Jazdenie je zábavné, okruhy nie sú nevýrazné ako v dvojke a dojem z jazdy je veľmi dobrý. Trošku nešťastným krokom je vytvorenie vlastného imaginárneho okruhu pre hru, ktorý Codemasters využívajú častejšie, ako by bolo treba. Celkovo je to však 22 okruhov, ktoré ešte ponúkajú niekoľko rôznych variácií, takže výsledné číslo okolo stovky tratí je hneď o niečo zaujímavejšie. A nebude vám hroziť to, že by ste opakovali preteky na zopár tratiach ako tomu bolo v DiRT 2.

Vozidiel je v hre k dispozícii celkovo 78, čo síce nie je nejaké horibilné číslo, no pri pohľade na celkový zoznam vozového parku si uvedomíte, že tu vlastne nič zásadné nechýba. Nájdete tu všetko, od Golfu, cez McLaren P1 až po superlighty ako napríklad Ariel Atom. V hre nájdete aj niektoré špeciály, s ktorými sa ani v kariére bežne nepreteká, ale sú určené skôr na špeciálne eventy. Autá si v kariére priamo nevyberáte, ale rôzne tímy jazdia na rôznych vozidlách. Delia sa do už uvedených 5 tried a navyše ešte niekoľkých výkonnostných stupňov podľa vášho progresu v kariére.

Kariéra však nie je jediným režimom. Okrem obligátneho rýchleho hrania určite oceníte multiplayerové možnosti. Jednak tu nechýba lokálny splitscreen, čo dnes, bohužiaľ, nie je vôbec samozrejmosť. Vzhľadom na popularitu online hrania v sérii však zaujme hlavne táto časť. Okrem vlastnej garáže si vytvárate kluby. Online režim je prehľadný a intuitívny, vytváranie aj vyhľadávanie pretekov je hračka. Okrem iného, ponúka ešte aj vlastné špecifické výzvy, v ktorých sa vo forme tabuliek pretekáte s ostatnými hráčmi po celom svete. Zábavným bonusom je party režim, kde si môžete s kamarátmi rozdať pár úderov v demolačnom derby v štýle DiRT Showdown.

GRID Autosport
GRID Autosport Špeciálne eventy vás posadia za volant legiend
Špeciálne eventy vás posadia za volant legiend


GRID Autosport Hra dokáže ulahodiť oku, najmä vďaka pekným efektom
Hra dokáže ulahodiť oku, najmä vďaka pekným efektom


GRID Autosport Pri jazdení úzkymi uličkami miesť sa kontaktu nevyhnete
Pri jazdení úzkymi uličkami miesť sa kontaktu nevyhnete





Tŕňom v oku mnohých hráčov bude jednoznačne jazdný model v GRID Autosport. Ten je iný ako v prvej časti, no rovnako sa líši aj od toho v druhej. Zadok auta tu šialene nelieta v zakrutách a tak nemusíte škrípať zubami, že by ste každú jednu prechádzali šmykom. Dajú sa krásne prechádzať bez toho, aby vám auto driftovalo. No Grid je taktiež veľmi benevolentný a veľa vám toho dovolí a prepáči. Skôr sa prikláňa k arkáde. No to najdôležitejšie aj tak nakoniec je, že je zábavný a dojem z jazdy je veľmi dobrý. Ak ale nie ste ochotní akceptovať príklon k jednoduchosti, ani to vám stačiť nebude.

Oveľa smutnejšie je to však s deštrukčným modelom. Aj pri ťuknutiach cítite váhu auta, nie sú to papierové škatule, ktoré do seba narážajú, vždy si to auto nejako odnesie a to je dobre. No aj v tomto prípade občas hra povolí až príliš. Aj keď vám súperi spôsobia defekt, stále dokážete ísť veľmi rýchlo. Plechy sa tu krčia, odlietavajú a má to aj reálny vplyv na jazdné vlastnosti, no napríklad prítlačné krídla na formulách sú snáď nezničiteľné a to vie veľmi pokaziť dojem. Po ťažšej nehode už vaše auto neťahá, točí už len doľava, je celé pokrčené, no krídlo aj tak stále drží a taktiež aj tie jemné formulové kolesá. Nepeknou chybou sú aj odlomené časti na tratí, ktoré raz za čas zvyknú levitovať. Naopak, poteší opotrebovanie pneumatík, ale len v endurance pretekoch, kde aj tak chýbajú zastávky v boxoch.

Verte mi, že nehôd bude v hre mnoho. A nemusíte ich vôbec zapríčiniť vy. AI je v celej svojej škále agresívna a máločo vám daruje. Vie jazdiť defenzívne, blokovať vás, no na druhej strane jej nerobí problém ani to, aby vás v zákrute jednoducho zostrelila. Vtipné je, že to dokáže aj váš tímový kolega, keď si vy chcete pohodlne prejsť  zákrutou a razom ho máte zaparkovaného v kufri a už sa zbierate zo štrku. Hra obsahuje aj penalizácie pri prekročení bielej čiary, no v tomto ohľade je občas náladová a potrestá vás aj vtedy, keď vás súper vytlačí a vyjdete z trate bez toho, aby ste získali výhodu.

GRID Autosport
GRID Autosport Súperi si budú brániť pozície zubami-nechtami
Súperi si budú brániť pozície zubami-nechtami


GRID Autosport Sponzoring vás posúva vpred kariériou
Sponzoring vás posúva vpred kariériou


GRID Autosport Nie všetky preteky sú smrteľne vážne, môžete sa odviazať v demoličnom multiplayeri
Nie všetky preteky sú smrteľne vážne, môžete sa odviazať v demoličnom multiplayeri




Po vlne protestov pri vydaní druhej časti sa do GRID Autosport vracia aj pohľad z kokpitu, no nestrieľajte ešte šampanské. Tento pohľad je v hre len tak, aby sa nepovedalo. Je to síce lepšie ako nič, či ten mód v dvojke, no rozblurovaný pohľad (nie taký dynamický ako v Shiftoch) nie je príliš pekný. Rovnako aj neosvetlená palubovka, či statické budíky. Navyše aj tu kvalita trochu pokrivkáva. Vo formulách pôsobí živšie, nemáte pred sebou sklo a stĺpiky, v touring autách zas horšie.

Graficky hra vôbec nie je na zahodenie a radí sa k tým lepším a krajším pretekárskym titulom. Samozrejme, beží na známom EGO engine, ktorý Codemasters používa už pár rokov. Nejaké tie obmedzenia kvôli vydaniu na staré konzoly jej budete musieť prepáčiť, zvlášť v okolí tratí, ktoré nie je práve detailné, no aspoň je vizuálne bohaté a živé. Okolo tratí nájdete kamerovú techniku, divákov a podobne. PC navyše včera dostalo HD balíček textúr pre autá, ktoré zvlášť pod vplyvom rôznych svetelných efektov vyzerajú veľmi pekne. Obrovským plusom je optimalizácia, keďže Autosport, aj po balíčku textúr, v ultra nastaveniach a podobne beží ako po masle.

V Codemasters však podcenili hudbu. Po stránke zvukov, ruchov a efektov je všetko v poriadku, priestorový zvuk funguje, zvuk motora sa mení podľa kamery a všetky ostatné dnešné štandardy hra spĺňa. Ale keď vám popri jazde v nadupaných športiakoch najslávnejšími traťami sveta nehrá do ucha dobrá hudba, dojem nie je stopercentný. Čo je divné, lebo naozaj tu budete počuť aj komentár z trate, melódie v istých úsekoch trate, v ktorých hrá, ale inak ani tón.

S GRID Autosport je to zložité. Nová hra po veľmi zlej dvojke rozhodne napravila pošramotené meno série aj Codemasters. Aj keď sa na ňu podobá, v mnohých smeroch je Autosport lepší, prepracovanejší a zábavnejší. No stále nedosahuje kvality prvej časti. Navyše sa uberá úplne iným smerom. Napriek tomu všetkému však dobre a veľmi dlho zabaví. Najväčšie kazy hry nie sú také závažné, aby sa nedala hrať. Cez ten kokpit sa prenesiete a podobný prípad je aj manažment tímu a sponzorov. A potom tu zostanú už len zbytočné chyby kaziace dojem, ktoré snáď autori neskôr opravia patchom.


napísal matus_ace 27.6.2014
Páči sa mi!
7.5
Vo svete
7.5
Používatelia
6.8
Ohodnotiť
GRID AUTOSPORT
+ zábavné jazdenie
+ dlhá a rôznorodá kariéra
+ príjemná grafika
+ výborná optimalizácia
+ dobre motivuje a odmeňuje
+ prehľadný online režim
- odfláknutý kokpit
- zjednodušený a menej prepracovaný manažment
- žiadna hudba
- nekonzistentný deštrukčný model
- viac menších chýb


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS3
Xbox 360
Xbox One BC

Vývoj: Codemasters / Codemasters
Štýl: Racing
Dátum vydania: 27. jún 2014
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SECTOR MAGAZÍN

pdf

Sector magazín #119


SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
| Need for speed heat (2)
Zdravim chcel by som s spytat ci niekomu kto tuto ...
| Cpu chladič (3)
Mám pri sebe chladič od master cooler hyper 212 ev...
| Aké hry kúpiť? (7)
Ahojte, vedeli by ste mi poradiť nejaké staršie hr...
| Pc build (17)
CPU: RYZEN 7 3800X CHLADIC CPU -GELID PHANTOM MT...
| Origin členstvo / predplatné (4)
Dnes som si zahral hru The Sims 4 na Origine, ktor...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
network
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2019 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk