MUGEN SOULS Z

MUGEN SOULS Z

7.0

Výstredná dámska jazda

Mugen Souls je nová séria od autorov Compile Heart, ktorí nám už roky servírujú svojské JRPG. Je to bláznivá, za vlasy pritiahnutá hra, kde sa to hemží zvláštnymi hrdinkami, ktoré chcú ovládnuť celé svety. Veľa postáv predstavujú vnadné ženy, súboje idú za hranicu únosnosti a výnimkou nie je level 9999. Je to JRPG pre najvernejších fanúšikov žánru, ale pokračovanie Mugen Souls Z je citeľne prístupnejšie.

Novinka dejovo nadväzuje na svojho predchodcu, ale chytíte sa pomerne rýchlo – jednak netreba ísť do detailov a ľahko pochopíte základy. Podstatné je poznať pár kľúčových postáv na čele s Chou-Chou, neuspokojenou bohyňou, ktorá by chcela vládnuť celému vesmíru. Minule si chcela podmaniť sedem svetov, tentokrát má v oku celých dvanásť v novej slnečnej sústave. Lenže tucet svetov spadá pod patronát bohyne Syrmy, ktorá spala celé roky a zrazu je prebudená. Ťažko sa jej chápe nový stav, ale zhodou okolností sa obe postavy dajú dokopy, putujú spolu a pretože Chou-Chou prišla o svoje sily, snažia sa ich opätovne získať. A tieto dve postavy sú totálne odlišné: Chou-Chou je majetnícka, nie príliš dobre vykreslená (ale nie taká podlá ako čarodejnica v The Witch and the Hundred Knight) a Syrma je milá patrónka. Neskôr sa prejaví aj Nao či iné postavy a začnete vstrebávať príbeh.

Mugen Souls Z
Mugen Souls Z Zámerne štylizovaná grafika hrdiniek vás niekedy ledva presvedčí, že hráte na PS3.
Zámerne štylizovaná grafika hrdiniek vás niekedy ledva presvedčí, že hráte na PS3.

Mugen Souls Z Total Damage!! Kiežby bolo také ľahké dosiahnuť taký efekt v každom treťom súboji.
Total Damage!! Kiežby bolo také ľahké dosiahnuť taký efekt v každom treťom súboji.

Mugen Souls Z Hutné animácie majú podstatne lepšiu grafiku a kto si zamiluje dej, bude ich hltať do titulkov.
Hutné animácie majú podstatne lepšiu grafiku a kto si zamiluje dej, bude ich hltať do titulkov.

Príbeh je pomerne dlhý, dosť často rozbitý. Nechápete, čo sa deje a je tu i veľa náhod, no dlhočizné scény radi sledujete. Niekedy Mugen Souls Z pôsobí sčasti ako paródia na JRPG. Má totiž tie správne archetypy, postavy pritiahnuté za vlasy a ich dialógy dávajú zmysel, no mrkajú na hráča. Je tu všetko dievčenské, je tu veľa narážok a niekedy málo deja. Už chápem, prečo hra zaberá takmer 9 GB, lebo tie hodiny medziscén s dabingom (japonským či anglickým) niekde vopchať treba. Mugen Souls Z pritom nemá najlepší či najchytľavejší dej, no má svoje čaro a oplatí sa sledovať každú scénu.

V JRPG tradične milujeme postavy a sledujeme ich vývoj. Mugen Souls Z v tomto smere stavila na tri mená: Chou-Chou, Syrmu a Nao, ktoré sú solídne napísané a ostatné postavy im sekundujú. Je to odlišný prístup,ale v tejto hre je veľa takých elementov. Nehrá podľa bežných pravidiel JRPG, často sa im smeje a preháňa. Ak nemáte radi v niche JRPG dlhé scény, tu vás unudia. Ak nemáte radi klišé, tu si ich vychutnáte a hra nie a nie skončiť – bežné prejdenie tipujem na 50-60 hodín. A toľko zaberie iba hlavný príbeh.

Objavovanie svetov funguje. Je ich dvanásť a v každom postupujete podľa jasnej mustry: pristáť na svete, začať ho objavovať, hovoriť s ruinami a horizontom, presvedčiť, aby sa pridal k vám, objaviť skryté časti, naraziť v nich na bossa. Keď sa vám to všetko podarí, sadnete do rakety a putujete ďalej, kde môžete ten proces zopakovať. Nie je to úplne štandardný vzorec a námatkovo pripomína Kingdom Hearts, kde sa rovnako premávate medzi svetmi, objavujete a ešte medzi planétami strihnete zopár bojov v rakete. Nebudem vás naťahovať, podobné boje nájdete aj tu.

Bolo by príliš ľahké označiť hru za hyperaktívne Kingdom Hearts. Ale taká prepracovaná nie je a vôbec ju ani nepripomína. Objavovanie svetov a krajín sa síce zhoduje v relatívne malej ploche, ale náplň je odlišná a epický príbeh nahrádzajú pletky dievčín. Pohyb po svete je síce dobrý a máte čo objavovať, no postupne sa vám zunuje a začnete sa tešiť najmä na súboje.

Bojový systém je chytľavý, zábavný i prepracovaný. Je tu ťahový štýl, kde bojujú štyri postavy na čele s bohyňou, ktorá má predsa len bohatší repertoár. Môžete (a často musíte) staviť na bežné údery a zásahy, no určite si treba vychutnať aj rozličné špeciálne údery, ktoré odpália nepriateľa z bojiska či vyvolajú špeciálny efekt. Ak niekto zo štvorice padne a máte v zálohe inú postavu, dá sa využiť tiež. V súboji treba sledovať i využívať aj špeciálne kryštály, ktoré môžu zmeniť pravidlá boja a zasiahnuť cez rôzne elementy. Ale dokážu aj pridať kus zdravia, podporia alebo oslabia schopnosti či solídne ničia.

Lenže zásahy a kryštály sú iba polovicou schopností v súboji. Vďaka schopnostiam bohyne Syrmy sa môžete, a často aj musíte pustiť do chytania či premeny nepriateľov. Takzvaný captivate systém umožňuje zmeniť nepriateľa na sluhu, predmet alebo ho naštvať. Výsledok nie je vždy jasný, preto musíte skúšať a nie každý oponent sa správa rovnako. V tomto smere funguje kostýmový systém Syrmy – v inej podobe má odlišné šance na premenu nepriateľa. Captivate režim si treba osvojiť, lebo niekedy treba nazbierať určitý počet sluhov na odštartovanie rakety a posun do ďalšieho sveta. Nedá sa mu vyhnúť. Ale príjemným bonusom sú odmeny za používanie. Syrma so sebou vláči truhlu a keď vzniká sluha, je odmenený rozličným efektom, ako liečenie skupiny, vytváranie štítov, vylepšenie útokov.

A keď si zvyknete a myslíte si, že ste na hru s kombináciou tradičných súbojov a captivate vyzreli, príde séria bossov, na ktorých platí opäť niečo iné. Premeniť sa nedajú, využívajú hendikep bojov a radi skúsia aj efekty kryštálov vo svoj prospech. Bossovia, podobne ako v iných hrách, predstavujú najväčšie výzvy a popri bežných bojoch sa učíte nuansy hry. Navyše ich nie je v hre málo.

Mugen Souls Z obsahuje aj rozličné vedľajšie questy, no náplň veľmi nerozširujú, skôr prehlbujú už existujúci systém. Challenge World skúša hráčove možnosti boja, Mugen Field núka súboje s vlnami nepriateľov a celkovo je to dôvod na nenápadné grindovanie pre fanúšikov, ktorým nestačí bežný svet.

Mugen Souls Z
Mugen Souls Z Niektorí hrdinovia majú zvláštnu schopnosť nevyjadriť svoje pocity, iba trepú naokolo.
Niektorí hrdinovia majú zvláštnu schopnosť nevyjadriť svoje pocity, iba trepú naokolo.

Mugen Souls Z Spomenul niekto málo atraktívne hrdinky pre fanúšikov?
Spomenul niekto málo atraktívne hrdinky pre fanúšikov?

Mugen Souls Z A nebola by to hra od NIS, kde by chýbali šteklivé scény s hrdinkami...
A nebola by to hra od NIS, kde by chýbali šteklivé scény s hrdinkami...

Priaznivci iných hier od Compile Heart a NIS sa tu budú cítiť ako doma. Niektoré postavy či bojiská im môžu byť povedomé. Farebná paleta je vcelku pozitívna, grafika maximálne štylizovaná, aj s kopou sexuálnych narážok (čo čakať pri dámskom obsadení) a do toho hrá príjemná hudba, ktorá sa v boji mení na dunivú sériu melódií. Nie je to top japonský soundtrack, ale poteší.

Mugen Souls Z je pekná ukážka totálnej niche JRPG. Aby ste si ju vychutnali, mali by ste poznať žáner natoľko, aby ste vedeli, kedy sa ešte berie vážne a kedy už zasahuje do hranice hyperboly alebo paródie. Je to dlhá hra, kde nájdete známe elementy a kopu nových. Hrdinky sú zaujímavé, ich príbeh uletený a súbojové možnosti bohaté, až do úderov s miliónmi HP či opätovnej náhaňačky levelu 9999. Tempo hry nie je úžasné, ale atypickú hrateľnosť jej uprieť nemožno.

napísal Korec 5.8.2014
7.0
5.7