MAGIC 2015 - DUELS OF THE PLANESWALKERS

MAGIC 2015 - DUELS OF THE PLANESWALKERS

6.0

Magické duely bez esa v rukáve

Magic: The Gathering je kartová hra, ktorá je tu s nami už vyše dve desaťročia. Bola prvá svojho druhu na trhu a dnes sa z fantasy kartičiek stala najväčšia značka v tomto obore na svete, ktorá už dávno prerástla svoje korene. V najbližších rokoch sa na nás dokonca chystá zaútočiť aj prostredníctvom veľkolepého fantasy filmu z plátna kín. Magic navyše pravidelne každý rok prináša aj novú inkarnáciu svojej videohernej podoby, ktorú autori posledné roky postupne pilovali a brúsili, až kým neprišiel zlom v Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers.

Keďže si výsledné hodnotenie môžete prečítať hneď v úvode článku, je zbytočné chodiť okolo horúcej kaše. S ročníkom 2015 Stainless Games (autori série Duels of the Planeswalkers od jej začiatkov) šliapli vedľa. A práve tento rok si takýto prešľap, aj napriek sile svojej značky, dovoliť nemôžu. Konkurencia vo virtuálnych kartových hrách rastie a zvlášť Blizzard drží v rukách tie najsilnejšie tromfy. Kartová hra svojich fanúšikov určite nestratí, no takýto faux pas pre vývojárov predstavuje zdvihnutý varovný prst.

A pritom sa to vôbec nerozbieha zle. V úvode partie sa vykladá príbeh, ktorý je typickým fantasy klišé, no ako pozadie pre súboje mocných mágov na stole s kartami bohato postačuje. Garruk nie je v sérii žiadnym neznámym, no teraz sa stáva hlavným antagonistom. Je pod vplyvom silnej mágie a musíte ho poraziť. No je to vzájomný lov. Vy idete po krku jemu a on zase vám. A na ceste za jeho pokorením sa vám do cesty postaví jedna čarovná príšera za druhou, aby poriadne preverili vaše schopnosti a najmä znalosti. A podľa zvolenej obtiažnosti to môže byť poriadna skúška ohňom, kde na tých jednoduchších úrovniach vie byť hra benevolentná, no na vyšších potrestá aj za jedinú zlú kartu, ktorú vytiahnete.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers
Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Každá karta je poctivo spracovaná a môžete si ju detailne pozrieť.
Každá karta je poctivo spracovaná a môžete si ju detailne pozrieť.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Najskôr si musíte nazbierať manu, potom môžete ísť do boja.
Najskôr si musíte nazbierať manu, potom môžete ísť do boja.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Jednotlivé karty sa môžu vylepšovať špeciálnymi schopnosťami.
Jednotlivé karty sa môžu vylepšovať špeciálnymi schopnosťami.

V prípade, že ste s Magic kartami doteraz nemali tú česť, vedzte, že to nie je žiadna sedma. Výhodou je jednoduchá prístupnosť, ale pravidlá sa na seba postupne nabaľujú a nový ročník predstaví niekoľko výrazných zmien aj pre hráčov, ktorí sú už s pravidlami oboznámení. Vy ste mág, Planeswalker, a proti svojim súperom bojujete prostredníctvom kúziel a monštier. Tie sú reprezentované kartami. Aby ste ich však mohli využiť, musíte mať dostatok many. Tá sa líši podľa druhu kariet, no v každom prípade ju musíte zbierať. Každá karta má iné požiadavky na manu a platí, že čím silnejšia, tým viac jej potrebuje. Neznamená to však, že so slabšími kartami by ste súperovi poriadne nezavarili.

Ale nie je to len také jednoduché. Kariet je mnoho druhov a okrem útočných máte aj obranné. Alebo karty, ktoré dodajú výhodu niektorej z vašich ďalších kariet, prípadne uberú život niektorej zo súperových alebo nad ňou preberú dočasnú kontrolu, dajú vám výhodu prvého útoku a podobne. Je toho veľa, čo sa postupne musíte naučiť a aj tak nakoniec nemusíte zvládnuť úplne všetko a v každej situácii.

Hneď na úvod vám dá Magic na výber. Volíte si dve hlavné farby, s ktorými budete hrať. Výber to nie je len kozmetický, ale determinuje celý váš štýl hrania. Farba reprezentuje element a ten zas karty, ktoré vám môžu padnúť do rúk. Každá farba disponuje kartami s odlišným herným štýlom. Kombinácia dvoch vám umožňuje vyvážiť svoj herný štýl tak, ako potrebujete. A od tohto momentu už nemôžete svoj výber pri svojej postave meniť, čo je dosť škoda. A najmä nevýhoda pred tých, ktorí o hre veľa nevedia.

V hre si budujete balíček - deck. To je súbor kariet, ktoré máte k dispozícií. Vytváranie balíčka je jednoduché, počet kariet limitovaný,  no umožní vám aspoň ako-tak ďalej s nimi pracovať a upravovať si ich podľa potrieb. Zo začiatku je, samozrejme, balíček slabý, no postupne sa vylepšuje. No taktiež sa postupne dostanete do stavu, kedy s ním už nebudete musieť príliš hýbať. Z decku vám do konkrétnej hry vždy automaticky padne náhodná zostava 7 kariet. Môžete si ju nechať, alebo skúsiť šťastie vygenerovaním ďalšej. Postupne vám zo zostavy bude ubúdať po jednej karte, čím viac budete meniť. Samozrejme, celé generovanie je o náhode a tak môžete do ruky dostať vynikajúcu a aj úplne nepoužiteľnú zostavu.

Menu boja je jednoduché, ale elegantné a prehľadné. Máte pred sebou stôl a karty. Dole svoje, hore súperove. Ovládanie okamžite pochopí aj úplný nováčik a ak aj nie, v ľavom dolnom rohu je umiestnené pole s pomôckami. Súboje sú prevedené jednoducho, len pohybom kariet, no aj tak sú obohatené o pekné efekty plameňov, bleskov a podobne. Bohužiaľ, to isté nemôžeme povedať o samotnom menu hry, ktoré je pomalé, často si vyžaduje viac kliknutí a nie je ani práve najlepšie prispôsobené ovládaniu myškou.

Hlavným a bohužiaľ, aj jediným zmysluplným režimom pre samotného hráča, je kampaň. Tá sa skladá z častí, ktoré zahrňujú 5 kolekcií kariet. Každá časť predstavuje fragment príbehu a aj samostatnú tému, v ktorej zas nájdete po 4 úrovne. Teda sa v kampani musíte pretĺcť dvadsiatimi súbojmi s rôznorodými nepriateľmi. Okrem toho, že vás občas vedia frustrovať, však časom prestanú baviť a to je obrovská chyba. Partie sú príliš schematické. Tento nepriateľ na vás útočí jedným typom karty, iný sa zas stále len bráni ďalším typom karty. Jednotliví mágovia, proti ktorým tak nastúpite, sa vždy zameriavajú na jednu činnosť a po chvíli vás akosi mrzí, že súboje nie sú viac variabilné.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers
Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Možnosti budovania decku sú jedným z mála pozitív nového ročníka.
Možnosti budovania decku sú jedným z mála pozitív nového ročníka.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Niekedy vás súper jednoducho naštve a chcete sa mu poriadne pomstiť.
Niekedy vás súper jednoducho naštve a chcete sa mu poriadne pomstiť.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers Popri útoku však nesmiete zabúdať ani na premyslenú obranu.
Popri útoku však nesmiete zabúdať ani na premyslenú obranu.

Každopádne je aj tak najväčším nedostatkom fakt, že kampaň je tu to jediné, čo je pre vás ako hráča zaujímavé. Režimy sú maximálne orezané. Na začiatku vás povedie tutoriál a okrem kampane sa môžete vrhnúť už len do hry viacerých hráčov online. A to je strašne málo. V kampani sa síce môžete pustiť ešte do bojov v takzvanom exploringu, no to už je len mlátenie prázdnej slamy. Vtedy sa totiž proti vám nepostaví súper so vzorom správania ako v kampani, ale len nejaký ďalší a  neforemný. Hlbší zmysel v týchto súbojoch nehľadajte. Jediné, o čo vám v nich kedy pôjde, bude grindovanie boosterov, ak sa vám v hre nebude dariť.

Pri orezaných herných režimoch bude multplayer to, čo vás pri hre udrží najdlhšie. Rovnako ako singleplayerové herné režimy, ani hra viacerých hráčov nie je nijako zvlášť prepracovaná. Ponúka základné súboje a jednoduché voľby, no na druhej strane, hľadanie online hier je veľmi rýchle a online režim stabilný. Výhodou je, že ak to aj váš súper vzdá a z prehranej hry sa dopredu odpojí, nahradí ho AI a pokúsi sa súboj aspoň dohrať s ostávajúcimi kartami.

Magic 2015 - Duels of the Planeswalkers má slušné základy, no tie už kedysi dávno položila pôvodná kartová hra, z ktorej vychádza. A bohužiaľ, nadstavba, ktorú na túto základňu autori položili, nestojí za veľa. Oproti predchádzajúcim ročníkom ten nový ešte okresal herné režimy a hoci základnú hru dokážete kúpiť za necelých 10 €, občas vám naznačuje, že by ste sa predsa len mali poobzerať po doplnkovej výbave, s ktorou by sa vám určite hralo lepšie a ľahšie. V každom prípade, výsledok nie je dostatočne presvedčivý a ak chcete vyskúšať podobný štýl hry, siahnite radšej po verzii 2014.

napísal matus_ace 11.8.2014
6.0
6.0