SACRED 3

SACRED 3

7.5

Klasická akčná RPG mení štýl

Séria Sacred už desať rokov bojuje s monštrami. Prvé dve hry sa uberali po stopách Diabla a nič iné sme neočakávali ani v najnovšom pokračovaní. Lenže trojka si ide vlastnou cestou a s predošlými časťami ju spájajú iba tenké nitky. Univerzum a postavy môžu byť povedomé, ale inak je to niečo úplne iné, ako sme boli zvyknutí. Možno práve preto mali tvorcovia zvoliť odlišný názov a určite práve kvôli tomu mnohí hráči Sacred 3 odcudzujú.  Fakt, že je to vlastne celkom iná hra ako jej predchodcovia, ale neznamená, že je zlá, len ju treba vnímať bez predsudkov.

Dej zavedie hráčov do už dobre známej Ancarie, kde sa opäť vzmáha zlo, ktoré už tradične môžu potlačiť iba najodvážnejší hrdinovia. Tentoraz sú štyria (piaty v prídavku). Určite poteší návrat okrídlenej serafínky, ktorá je vyzbrojená mečom. Druhou voľbou pri výbere postáv je robustný safiri bojovník s kladivom. Sympatická je bojovníčka s oštepom a partičku uzatvára khukuri  lukostrelec. Ak veľmi túžite po magickej postave, musíte si prikúpiť DLC s temným zabijakom a jeho krvavými kúzlami.V koži vášho favorita precitnete v meste zamorenom nepriateľmi, kde si osvojíte princípy boja, oslobodíte zotročených obyvateľov a spacifikujete prvého bossa.

Váš hrdina (alebo hrdinka) má základný útok primárnou zbraňou a druhé tlačidlo slúži na výpad, ktorým dočasne prerazí obranu nepriateľov so štítom. Rovnakým spôsobom aj krátkodobo zneškodní pasce, ako napríklad rotačné čepele. Ďalším prvkom sú kotrmelce, ktoré slúžia ako úhybný manéver. Slabší nepriatelia sa niekedy dajú chytiť pod krk a zahodiť, a takto môžu prevalcovať svojich spolubojovníkov.

Sacred 3
Sacred 3 Červená lebka znamená, že treba rýchlo skočiť a doraziť nepriateľa.
Červená lebka znamená, že treba rýchlo skočiť a doraziť nepriateľa.

Sacred 3 Inventár je obmedzený na šesť druhov predmetov, ktoré treba najskôr odomknúť.
Inventár je obmedzený na šesť druhov predmetov, ktoré treba najskôr odomknúť.

Sacred 3 Oslobodené duše bojovníkov posilnia vašu zbraň v boji.
Oslobodené duše bojovníkov posilnia vašu zbraň v boji.

Okrem toho hrdina využíva jeden ľahký a jeden ťažký špeciálny útok, ktoré vyžadujú dostatok žltej energie v limitovaných zásobníkoch. Napríklad bojovníčka s oštepom vyvoláva erupcie a spôsobí zemetrasenie, čím poriadne zdecimuje protivníkov. Z obetí často vypadávajú žlté a zelené elementy na okamžité doplnenie energie a života, prípadne ich nájdete po rozbití predmetov v okolí. Popri tom už zbierate iba peniaze na nákupy po prejdení úrovne. V boji niekedy nastanú situácie, keď stláčaním vybraného tlačidla oslabujete dočasne paralyzovaného bossa. Okrem toho si určite si obľúbite skoky, ktorými dorazíte ležiacich nepriateľov v momente, keď nad nimi zasvieti ikona s lebkou. Niekedy sa v okolí povaľujú bomby, ktoré môžete chytiť a pohodiť ľubovoľným smerom a potom explodujú. Pri ovládaní aj na PC (prekvapivo) dobre poslúži gamepad, ale môžete použiť aj myš v kombinácii s klávesnicou.

Po boji, ak nazbierate dosť peňazí a máte patričný level, môžete rôznymi spôsobmi vylepšiť vašu postavu. V položke s bojovými umeniami sa odomykajú ľahké a ťažké ničivé útoky, ktoré môžete ľubovoľne obmieňať, ale v boji využijete vždy len dva. V ďalšej záložke volíte defenzívnu schopnosť, čiže okrem uhýbania to môže byť ešte blok. K tomu môžete vylepšiť pasívne schopnosti, ktoré zdokonalia účinok pri dorazení nepriateľa a oživení prípadného spoluhráča. Tretia položka vám umožní vylepšiť brnenie, ktoré je ale pevne dané a vybrať si jednu z troch primárnych zbraní. Najzaujímavejší je výber duchov zbraní, kde sa postupne nahromadí desať spirituálnych postáv, od bojového mága, elfa a trpaslíka, až po gladiátora a upíra. Nejedná sa o fyzických partnerov v boji, ale o bonus pre vašu zbraň, pričom vždy musíte počítať aj s určitým postihom. Napríklad si zvolíte ducha dryády a útoky zasiahnutých nepriateľov budú slabšie, no súčasne sa zníži vaša šanca na kritický zásah. Všetky spomínané položky v menu postavy sa dajú zdokonaľovať, pričom vždy vidíte reťaz možných vylepšení zbrane, útoku alebo brnenia. Aj napriek tomu však takýto vývoj postavy, bez možnosti razantnej zmeny výbavy, väčšine hráčov stačiť nebude.

Hrdinovi určite pomôžu aj veci v kruhovom inventári, ktoré podľa uváženia použijete v boji. Inventár je obmedzený na šesť druhov predmetov, ktoré musíte najskôr odomknúť a navyše môžete mať maximálne po tri kusy. Sú to však užitočné doplnky, ktoré vám uľahčia postup. Rozhodne oceníte liečivý odvar, ktorý oddiali vašu smrť. Dokonca sa ním môžete vyliečiť aj v momente, keď skonáte. Hra vám vtedy ponúkne možnosť vypiť liečivo alebo ukončiť misiu, prípadne sa vrátiť k najbližšiemu checkpointu. V inventári budete mať aj dva druhy totemov. Zelený niekoľko sekúnd lieči vás a spriatelené postavy v okolí, žltý rovnakým spôsobom dopĺňa energiu. V inventári je ešte ochranná aura, čiže štít, ktorý znižuje účinok nepriateľských útokov. Aktivovaný magický strážca zas chvíľu ostreľuje nepriateľov a napokon môžete pohodiť malú bombu.

Ak sa vám bude dariť, prvú úroveň prejdete približne za 20 minút a pred vami sa ako na dlani ukáže mapa Ancarie s vyznačenými miestami a cestičkami. Každé miesto predstavuje bojisko, kde by ste sa mali zastaviť a postaviť zoči-voči ďalším nepriateľom. Mali by ste, ale nie je to nevyhnutné. Jednotlivé lokality sa dajú obísť a môžete vstúpiť do pokročilých oblastí, kde vám však hra odporučí optimálny level vašej postavy, aby ste dokázali uspieť. Na jednej strane to dáva hráčovi určitú voľnosť, no súčasne oberá o motiváciu prekonať každú nástrahu, aby sa odomkli ďalšie. Aj napriek tomu je však dôvod, aby ste navštívili čo najviac miest na mape. Sú rôzne druhy lokalít, kam je možné vstúpiť a každá má svoj význam.

Kľúčové sú sídla, kde sú koncentrované hlavné sily protivníkov. Tieto miesta majú podobnú štruktúru ako level, ktorý ste absolvovali v úvode. Takže vás čakajú boje v uličkách a po pár desiatkach minút boss, ktorého treba zabiť alebo dôležitá prekážka, ktorú je nutné prekonať. Napríklad musíte zničiť všetky časti mechanizmu, ktorý vytrvalo bránia agresívne kreatúry alebo používate bomby na potopenie lode. Pri postupe plníte rôzne úlohy: oslobodíte zajatcov, rozbíjate katapulty, musíte vytrieskať kľúč od minibossa, aby ste odomkli bránu alebo opakovane otáčate koleso, aby sa vám otvoril uzavretý prechod. Spestrením bojov je kľučkovanie medzi  skalami,  meteoritmi či jedovatými výparmi, ktoré dopadajú na cestu, po ktorej uháňate. Na miesta dopadu vás však vždy upozornia značky, takže sa im dá včas vyhnúť.

Každý level má niekoľko checkpointov, kde sa oživíte v prípade úmrtia, ale prídete o časť nazbieraného zlata. Na konci je checkpoint označený veľkou červenou lebkou, čo značí, že je pred vami najväčšia výzva, zvyčajne boss. Po zdolaní posledného sídla na mape sa ukáže finálna úroveň, kde vás čaká hlavný záporák a potom záverečná animácia s titulkami. Aj potom však môžete brázdiť po mape, bojovať tam, kde ste sa ešte nedostali alebo si zopakovať niektoré pasáže, aby ste zvýšili level vašej postavy a získali nové vylepšenia.

Popri sídlach sú na mape menšie miesta označené hviezdami, čo značí, že tam môžete získať nový objekt do vášho kruhového inventára. Nepôjde to však bez boja a v aréne musíte čeliť niekoľkým vlnám nepriateľov. Malé kruhové miesta zas po prebojovaní sa k truhlici v minileveloch zvýšia maximálnu kapacitu vašich objektov, čo určite nie je na škodu. Na mape si ešte všimnete portály, ktoré sú však uzamknuté, kým si neprikúpite patričné DLC.

Postup v hre je dynamický a masakrovanie nepriateľov zábavné, ale aj tak je to celkom iná káva v kooperácii štyroch hráčov. Bohužiaľ, v recenzentskej verzii som nemal veľa možností vyskúšať si postup so živými spolubojovníkmi, ale napokon som predsa niekoho našiel. Už aj tak relatívne krátke levely sa dajú v skupine prejsť behom niekoľkých minút (ak si nezvolíte vysokú obtiažnosť), no je to parádna divoká jazda. Postavy sa vzájomne podporujú v boji a tiež svojimi schopnosťami, doliečujú totemami celú družinu a môžu oživovať padlých, ak sa k nim dostanú včas. V hre je praktická možnosť zvoliť, či sa k vám môžu kedykoľvek pripojiť hocijakí záujemcovia, len priatelia alebo vyslovene pozvaní hráči a na akej úrovni.

Sacred 3
Sacred 3 Nepriateľom so štítom treba najskôr výpadom oslabiť obranu.
Nepriateľom so štítom treba najskôr výpadom oslabiť obranu.

Sacred 3 Aj keď môžete vylepšovať schopnosti a výzbroj, vývoj postavy vás neuspokojí.
Aj keď môžete vylepšovať schopnosti a výzbroj, vývoj postavy vás neuspokojí.

Sacred 3 Postupujete po mape s vyznačenými lokalitami a jednotlivé úrovne nie sú veľmi rozsiahle.
Postupujete po mape s vyznačenými lokalitami a jednotlivé úrovne nie sú veľmi rozsiahle.

Vzhľad hry je na dobrej úrovni, grafika slušná, dizajn úrovní vydarený. Rôznorodé prostredia vierohodne zobrazujú vyprahnutú krajinu, hustú džungľu, podzemné bludiská a okupované mestá. Po celý čas vás hrou sprevádzajú dabované komentáre vašej mentorky a zloduchov, čo je na jednej strane spestrením, no niekedy vám  vyskakujúce portréty týchto postáv  na obrazovke prekážajú vo výhľade. Hudobný podklad je jemný a nevtieravý.  Pri hraní na PC však z každého rohu cítite, že hra bola primárne vyvíjaná pre konzoly. Či už sa jedná o prístup do menu postavy, aplikovanie schopností, automatické ukladanie progresu alebo ovládanie. Hoci som priamo pri postupe nezaznamenal vážne technické problémy, pri voľbe rozlíšenia a parametrov alebo minimalizovaní na plochu, hra svojvoľne menila zadané nastavenia. Možno to ale bola len chyba review verzie.

Sacred 3 kvôli krátkym separovaným úrovniam pôsobí trochu roztrieštene, ale súčasne sa práve preto hodí na chvíľkové odreagovanie. Sadnete si na polhodinku k hre, prejdete jednu-dve úrovne a potom sa k nej vrátite na druhý deň, aby ste sa zas nachvíľu uvoľnili. Problémom Sacred 3 však je, že okrem vydarenej kooperácie dlhodobo nemá čím zaujať. Ďalším problémom je samotný názov, na základe ktorého hráči očakávajú niečo celkom iné ako napokon dostanú. Namiesto komplexnej RPG totiž obdržia zjednodušenú, aj keď  dynamickú arkádu, ktorú v návale sklamania predčasne zavrhnú. A to je škoda, pretože vôbec nie je zlá, len to vlastne nie je tak celkom Sacred.

napísal uni 15.8.2014
7.5
6.0