HALFWAY

HALFWAY

7.0

Boj o prežitie na kozmickej lodi

O vývojároch z Robotality a distribútoroch z Chucklefish games ste zrejme doteraz ešte nikdy nepočuli. Robotality tvoria v podstate iba traja chlapíci a hoci už predtým mali skúsenosti s tvorbou hier, ako prvotinu vlastného štúdia si vybrali Halfway, ťahovú stratégiu s dôrazom na používanie šedej mozgovej kôry. Ako sami vravia, chcú robiť hry, ktoré by mali skutočne radi oni a zároveň aj hráči na celom svete. Poďme sa spolu pozrieť, či sa im to s indie premiérou vo svete veľkých AAA titulov podarilo.

Prebudiť sa na obrovskej kozmickej lodi a zistiť, že sa tu počas medzihviezdneho skoku stalo niečo príšerné, patrí medzi každodenný tvrdý chlebíček nejedného astronauta. Do skupiny týchto nešťastníkov môžeme smelo zariadiť ďalšieho jedinca, Mortena Lannisa. Ten je uprostred sladkých snov o trojprsých divožienkach z ďalekého vesmíru, neplánovane zobudený riadiacou AI gigantickej priemyselnej lode Goliath. Loď v náhodných časových intervaloch vstupuje a vystupuje z FTL pohonu a čo je podstatne nepríjemnejšie, paluby sú zamorené kybernetickými zombie kreatúrami, ktoré vznikli z bývalých obyvateľov Goliatha.

Morten sa zachová tak, ako sa to od neho očakáva. Najprv sa pokúsi zistiť, kto sa z posádky dokázal zamoreniu vyhnúť a zostaví si malú armádu pozostávajúcu zo zaujímavých indivíduí. Takto vybudovaná miniarmáda sa musí prepracovať zo zadných častí lode až do kokpitu, kde  čaká odpoveď na všetky otázky a samozrejme, nevyhnutný súboj s ultimátnym zlom.

Halfway
Halfway Špeciálne schopnosti sa dobíjajú pomaly.
Špeciálne schopnosti sa dobíjajú pomaly.

Halfway Výber členov tímu pred misiou.
Výber členov tímu pred misiou.

Halfway Do akcie obvykle nastupujú štyria vojaci.
Do akcie obvykle nastupujú štyria vojaci.

Každý zo zachránených lodníkov disponuje jedným pasívnym a jedným aktívnym skillom. Morten je obdarený schopnosťou ignorovať pri streľbe prekážky i vzdialenosť. Tajomný ľudský prototyp Nia dokáže paralyzovať nepriateľov, mierne neurotický doktor Schaffer zas svojim skenerom odhalí pozície zombíkov na mape. Okrem toho sa jednotliví členovia venujú rozdielnym zbraniam. V niektorých misiách potrebujete expertov v boji nablízko, inde sa zas viac uplatnia snajperi. Zvolenie správnych členov má veľký vplyv na rezultát misie. Priemerne sa jedna výsadková skupina skladá zo 4 borcov, ale nájdete tu aj misie pre 2 alebo 8 vojakov.

Po rýchlych rozhovoroch medzi členmi tímu, voľbe zbraní a vybavenia, môžete začať bojovať. Zatiaľ čo ostatné činnosti prebiehajú v reálnom čase, akonáhle sa na obrazovke objaví prvý kyborg, hra sa prepína do ťahového režimu. Všetci fanúšikovia výsadkovej časti UFO alebo Jagged Alliance či Fallout Tactics by mali okamžite zbystriť pozornosť, keďže Halfway sa nebezpečne približuje práve k týmto hrám.

Členovia tímu majú vo svojom kole pridelené dva akčné body. Vďaka nim sa môžu pohybovať, strieľať, prebíjať alebo používať špeciálne schopnosti a to bez ohľadu na poradie vykonávanej činnosti. Môžete sa najskôr presúvať a potom strieľať alebo strieľať a potom prebiť, alebo zaujať aktívnu obrannú pozíciu a čakať na útoky nepriateľa. Môžete taktiež obetovať oba akčné body na zvýšenie presnosti streľby, keďže tá je vo veľkej miere závislá práve od vzdialenosti, použitej zbrane a prípadne prekážky, za ktorou sa nepriateľ ukrýva.

Pre zvolenie najlepšieho taktického variantu pri postupe treba brať do úvahy niekoľko základných atribútov. Je to výber vojakov a ich vybavenia, dizajn levelov a rozloženie prekážok, za ktorými sa dá ukryť, slepé uhly nepriateľov (najmä vežičiek) a podobne. Niekedy však nepomôže ani to, pretože v misiách často dochádza k (pripraveným) FTL skokom a nepriatelia sa môžu objaviť aj za vašimi chrbtami či v miestnostiach, ktoré ste už vyčistili.

Zo začiatku vyzerá Hlafway ako vyplnený sen každého strategicky zameraného hráča. Noví členovia tímu prinášajú nové možnosti postupu a príbeh sa začne odvíjať v sľubnom tempe. Príležitostné bočné misie s odmenou v podobe účinnejšej zbrane či brnenia motivujú k postupu vpred. Lenže čoskoro zistíte niekoľko nepríjemných drobností, z ktorých sa úmerne počtu absolvovaných misií stanú pomerne zásadné nedostatky.

Zbraní a vybavenia je málo. Často nachádzate vecičky, z ktorých už pár kusov máte v inventári a ich využitie je nulové. Pár brokovníc, útočných pušiek a snajperiek neuspokojí ani základnú potrebu militantných hráčov. Žiadne raketomety (jedna výnimka odkazujúca na legendu FPS žánru je dobre ukrytá), super špeciálne laseromety, smrťomety či iné cool sci-fi vybaveníčko. Dva typy granátov, tri druhy lekárničiek a pár brnení je naozaj trochu málo. Relatívne chudobná je aj ponuka nepriateľov, iba pár typov zombíkov a ich obrnených súrodencov, dva druhy vežičiek a niekoľko ďalších (nebudeme spoilovať) oponentov.

Navyše, ani ponuka upgradovania členov jednotky nie je o nič bohatšia. Prednastavený aktívny a pasívny skill nie je možné meniť a akýkoľvek vývoj postavy je závislý len od nachádzania špeciálnych liekov. Tie dokážu zlepšiť niektorú z vlastností, ale kvantitatívne je ich málo na to, aby ste vylepšili všetkých vojakov a nič také ako priame zbieranie experience tu neexistuje.

Napriek tomu, že sa posledné odstavce nesú v čisto negatívnom duchu, Halfway rozhodne nie je zlou hrou. Základné strategické princípy a samotný ťahový režim fungujú na jednotku. Pomerne náročné súboje vyžadujú koordinovaný postup a i keď sa väčšina misií nesie v podobnom duchu (zabi všetkých nepriateľov), titul ani po približne desiatich hodinách nezačne nudiť.

Halfway
Halfway Používanie prekážok a stien na krytie je základom úspechu.
Používanie prekážok a stien na krytie je základom úspechu.

Halfway V Halfway si veľmi nepodebatujete, ale občas komunikovať budete.
V Halfway si veľmi nepodebatujete, ale občas komunikovať budete.

Halfway V ťahovom boji používate akčné body.
V ťahovom boji používate akčné body.

Dôležitým faktorom, ktorý vo veľkej miere napomáha celkovej zábavnosti titulu, je atmosféra. Ako ste už iste postrehli, Halfway je vyhotovený v retro pixelovej grafike, ktorá mu veľmi pristane a napriek „oldgen“ spracovaniu na obrazovke nechýba detailnosť. Hutná atmosféra opustenej gigantickej lode je podtrhnutá skutočne výbornou tematickou hudbou z pera Gevina Harrisona (spolupracoval na množstve hier, filmov a seriálov vrátane Big Bang Theory). Dalo by sa povedať, že na každom stavebnom prvku hrateľnosti by mali autori zapracovať len o pár percent navyše a my by sme si užívali jednu z najlepších ťahových stratégií z posledného obdobia.

Málokedy sa stane, aby hra dostala taký výstižný názov, ako sa to udialo v prípade Halfway. Titul je totiž na pol ceste, do výbornej hry mu ešte niečo chýba a zišlo by sa trochu popracovať vo viacerých oblastiach. Zároveň ale rozhodne nepatrí do kategórie odpadu a fanúšikovia Jagged Alliance či UFO v ňom nájdu aj pozitíva. Otvorený koniec po záverečných titulkoch tak dáva vývojárom nádej, že začatá cesta skončí povestným svetlom na konci tunela.

napísal je2ry 24.9.2014
7.0
7.0