THE VANISHING OF ETHAN CARTER

THE VANISHING OF ETHAN CARTER

9.0

Idylické údolie s desivým tajomstvom

Štúdio The Astronauts zložené z bývalých členov People Can Fly (Painkiller) prinieslo svoj prvý titul, ktorý perfektne zapadá do kategórie indie hororových adventúr. Nie je to však kópia Dear Ester, nie je to ani Amnesia, je to skôr Sherlock Holmes mixovaný s Murdered Soul Suspect a to v nádhernej grafike, ktorá môže súperiť aj s vizuálom prírody v Crysis. V hre The Vanishing of Ethan Carter môžete čakať pôsobivé prostredie, temné udalosti, atmosféru, puzzle úlohy a nie dlhý, ale zato kvalitný a silný psychologický príbeh s prekvapeniami.

V príbehu sa ocitnete v koži detektíva Paula Prospera zaoberajúceho sa naprirodzenými prípadmi, ktorému napísal chlapec menom Ethan Carter. V odkaze uviedol, že je v ohrození a potrebuje pomoc. Detektíva list zaujal a tak neváha a vydáva sa do Red Creek Valley, nádherného údolia s jazerom a priehradou, pri ktorej žije Ethanova rodina. Nádhera je však len na povrchu a po príchode a nazretí hlbšie sa mení na horor a aj keď to detektív tušil, realita bude oveľa horšia. Jeho cestu za chlapcom lemujú mŕtvoly a ak chce uspieť, má jedinú možnosť - musí objasniť všetky úmrtia a odhaliť tajomstvá údolia.

The Vanishing of Ethan Carter
The Vanishing of Ethan Carter Vitajte v Red Creek Valley, mieste na ktorom sa rozmáha temnota
Vitajte v Red Creek Valley, mieste na ktorom sa rozmáha temnota

The Vanishing of Ethan Carter Ste paranormálny detektív a vraždy riešite nazretím do minulosti. Duchovia vám prezradia, čo sa stalo.
Ste paranormálny detektív a vraždy riešite nazretím do minulosti. Duchovia vám prezradia, čo sa stalo.

The Vanishing of Ethan Carter Krvavá škvrna? Zmysly nám naznačia, čo sa odohralo.
Krvavá škvrna? Zmysly nám naznačia, čo sa odohralo.

Čaká vás rozsiahle, priam idylické prostredie, ktoré budete musieť bez akýchkoľvek pomôcok prejsť, zorientovať sa v ňom, nájsť všetky dôležité miesta, indície a nájsť zmysel všetkého, čo sa odohráva. Hlavná postava a aj listy v okolí postupne vyrozprávajú príbeh Ethana Cartera, jeho rodiny a zároveň vám naznačujú cestu k nemu. Celé sa to deje pod rúškom nadprirodzena a zvláštnych síl.

Pre vás ako detektíva so zameraním na nadprirodzené javy to nie je nič nové, ale ani nič príjemné. Dokážete vidieť minulosť a spojiť si udalosti podľa toho, ako sa stali. Schopnosť je ale obmedzená a ak má fungovať, musí byť scéna nastavená rovnako ako pri smrti danej osoby. Po objavení každej mŕtvoly budete musieť svojimi schopnosťami vyhľadať a pozbierať všetky stratené veci, dať ich na rovnaké miesta a následne sa ponoriť do sveta duchov. Pátranie však ešte nekončí, energie predošlých udalostí sa rozmiestnia po priestore a vás čaká nová úloha a to logicky ich zoradiť. Dôležité tak bude označiť udalosti správnym poradovým číslom, v ktorom sa spustia a duše mŕtvych vám ukážu všetky udalosti smerujúce k smrti danej osoby. Hádky, bitky, násilie, ale aj rozhovory, všetko doplní informácie o predošlých udalostiach a situáciu okolo chlapca Ethana Cartera. K tomu vám detektív pridáva aj svoje vysvetlenia, ktoré bude cestou rozprávať a celé to doplnia listy roztrúsené po okolí.

Ide ako o veľmi kvalitne spracovaný storytelling, tak aj o veľmi dobre vyriešený detektívny systém, ktorým by sa mohli inšpirovať aj veľké adventúry. Je jednoduchý na ovládanie, prehľadný, umocňuje atmosféru a jediné, čo sa dá vytknúť, je nízka obtiažnosť úloh. Pri niektorých zadaniach mohli autori pritvrdiť, aj keď samostatné riešenie nahrádza prechádzanie celého sveta, hľadanie súvislostí a snaha sa v tom všetkom zorientovať. Spolu je v prostredí roztrúsených okolo 10 úloh, ktoré v ľubovoľnom poradí vyriešite približne za 4 hodiny. Tento čas môže predĺžiť ako blúdenie, tak aj absencia ukladania pozícii. Autori pridali len checkpointy, ktoré vás vrátia späť k poslednému prípadu.

Škoda hlavne nedostatočne využitého prostredia, kde by sa dalo pridať viac prípadov (niektoré miesta vyzerajú, akoby si autori nechali priestor na DLC) a minimálne mohli byť pridané kolekcie na voľné hľadanie. Ale aj tak hru opustíte spokojní, aj keď s otázkou, čo sa to vlastne na konci stalo. Ak by ste si to nevedeli vysvetliť, v diskusiách na Steame nájdete hneď niekoľko teórií.

Graficky je hra priam očarujúca, ponúka kombináciu fotorealistického prostredia s dynamickou vegetáciou, ktorá dodáva svetu život a vytvára jeden z najkrajších obrazov prírody, ktorý sme doteraz videli v hrách. Naskenované domy a terén vôbec nepôsobia umelo ako v iných tituloch a niekedy si pripadáte ako na prechádzke cez Google street view. Len s tým rozdielom, že tu sa stromy a tráva hýbu v rytme vetra. Chýba tu však všetko ostatné, čo by malo svet robiť živým. Autori sa zjavne pre finančné a časové obmedzenia nezaoberali zakomponovaním ľudí alebo zvierat a ostávate tak stále sami v opustenom svete. Spoločnosť vám robia len duchovia mŕtvych, ktorí k vám prehovoria po úspešnom vyriešení ich smrti.

V tomto ohľade autori veľmi dobre vizuálne zvládli aj prelínanie reality so spirituálnou sférou. Prostredie sa pri nazeraní do duchovného sveta zmení na modré, postavy sa rozhýbu a ukážu, čo sa stalo. Možno však ich pohyby a aj spracovanie mohlo byť lepšie, aby sa viac hodili k fotorealistickému svetu - sú totiž ladené skôr komiksovo.

The Vanishing of Ethan Carter
The Vanishing of Ethan Carter Kvalitné prepracovanie majú ako prostredia, tak aj textúry.
Kvalitné prepracovanie majú ako prostredia, tak aj textúry.

The Vanishing of Ethan Carter Budete skúmať mŕtve telá a hľadať súvislosti.
Budete skúmať mŕtve telá a hľadať súvislosti.

The Vanishing of Ethan Carter Musíte odhaliť tajomstvo rodiny Ethana Cartera.
Musíte odhaliť tajomstvo rodiny Ethana Cartera.

Čo sa týka výkonu, je to veľmi dobré a Astronauti prakticky priniesli hi-end grafiku aj na strednú triedu grafík. Hra sa hýbe bez problémov na maxime so 4xMSAA aj na priemerných kartách pri 60 fps, a teda na nižších nastaveniach ani bežné notebooky nebudú mať s hrou problémy.  Autori sa zamerali na nízke požiadavky pri zachovaní veľmi kvalitného vizuálu a podarilo sa im to. Nepoužili pritom žiadne náročné efekty a vystačili si so základnou ponukou Unreal engine 3.

The Vanishing of Ethan Carter je veľmi pôsobivým vizuálnym a atmosferickým zážitkom. Hra ponúka vysokú kvalitu a hoci má menej obsahu, ako by si takéto masívne prostredie zaslúžilo, na indie titul v tomto štýle je to prijateľné. Ak sa vám zdá 19 € priveľa, môžete počkať na zlacnenie, ale zahrať Ethana Cartera sa určite oplatí. Napokon, jedná sa o prvý titul od Astronauts štúdia a môžeme sa len tešiť na druhý a možno s vyšším rozpočtom.

The Vanishing of Ethan Carter
The Vanishing of Ethan Carter V prostredí sa vám vykreslia veci, ktoré môžete použiť alebo si obzrieť.
V prostredí sa vám vykreslia veci, ktoré môžete použiť alebo si obzrieť.