FOOTBALL MANAGER 2015

FOOTBALL MANAGER 2015

7.5

Aj majster tesár sa niekedy utne

Každý raz za čas zaspí na vavrínoch, obzvlášť v športových sériách. V prípade EA sa to stalo už niekoľkokrát, zakopli aj Konami so svojim Pro Evolution Soccer a aktuálne do múru narazili aj chlapíci, od ktorých by to asi len málokto čakal. Veteráni zo Sports Interactive sa dlhodobo držali medzi vývojármi, u ktorých bolo snáď nepredstaviteľné, aby niekedy svojich fanúšikov sklamali. Až doteraz. Každým rokom nové prírastky do série Football Manager zaujali o niečo viac ako vždy predtým. No akoby sa autori po vynikajúcej štrnástke uspokojili s tým, čo priniesli minule a v novom ročníku nadobudli dojem, že sa už nepotrebujú pohnúť ďalej.

Football Manager 2015 stavia na úplne rovnakých základoch ako minulý ročník a prináša len málo nových vecí. V čom však nešetrí, to sú bugy. Už počas niekoľkých posledných rokov sme si museli zvyknúť na to, že FM tituly sa ešte niekoľko týždňov po finálnom vydaní museli dolaďovať. Tento rok je to však o niečom úplne inom a akoby nám SI pri vydaní priniesli best of výberovku rôznych chýb. Možno na ne nenarazíte nikdy, možno len občas a možno sa na vás zosypú všetky naraz. Každopádne to však neuveriteľne kazí výsledný dojem z hry. A vlastne už aj ten prvý.

Úvod do hry je aj po rokoch stále identický - rovnaké obrazovky, rovnaké logá, ktoré prezrádzajú, že aj tento rok v licencii čo-to bude chýbať, no na to sme si už zvykli. Aj napriek tomu je stále FM najprecíznejšou značkou v tomto žánri na trhu. Prechádzate menu, ktoré je taktiež bez zmien a vyberáte zo známych režimov. Môžete sa pustiť do hry online, zrýchliť hru a ušetriť čas v „klasickom“ režime, alebo sa pustíte do tradičného, ktorý vám ešte pred prvým súťažným zápasom ukradne niekoľko hodín života. A nech už začiatok tejto recenzie vyznieva akokoľvek negatívne, stále sa oplatí odkliknúť si práve ten.

Football Manager 2015
Football Manager 2015 Hra vás nechá dumať nad tým, aký typ manažéra ste.
Hra vás nechá dumať nad tým, aký typ manažéra ste.

Football Manager 2015 Hra sa stala menej variabilnou a stavia na útoky po krídlach.
Hra sa stala menej variabilnou a stavia na útoky po krídlach.

Football Manager 2015 Správny tón a štýl príhovoru dokáže tímu pomôcť.
Správny tón a štýl príhovoru dokáže tímu pomôcť.

Prvá zaujímavá novinka je pri vytváraní manažéra, aj keď vo výsledku nemá na vašu športovú kariéru výrazný dopad. Musíte si zvoliť, aký typ manažéra ste a v RPG štýle si rozdeliť skúsenostné body do niekoľkých atribútov. Možno najskôr budete mať výčitky svedomia, že ste niekde dali o bod viac a inde zas o bod menej, no pri „pohovore“ s majiteľom svojho vysnívaného klubu zistíte, že sa to na jeho rozhodnutiach nijako nepodpísalo. Takisto manažment tímu prebieha rovnako, bez ohľadu na to, či máte 30 rokov skúsenosti alebo laminát na vašej trénerskej registračke ešte nestihol zatuhnúť.

Pätnástka je na tom podobne aj v ostatných ohľadoch. Akoby vám autori chceli do cesty nahádzať niekoľko malých polienok, ktoré na hrateľnosť nemajú výrazný vplyv, no zdržia vás ešte o niečo dlhšie, než ste boli zvyknutí. Pozitívnou zmenou, ktorá vám však hneď udrie do očí, je upravené užívateľské rozhranie. Je rýchlejšie, jednoduchšie a intuitívnejšie, pričom si berie niekoľko prvkov napríklad aj z browserov. Mnoho vecí tak máte skôr po ruke a celkový dojem z ovládania je lepší ako v minulosti.

Podobné naťahovanie, aké som už naznačoval, sa premietlo napríklad do scoutingu, ktorý po novom trvá dlhšie. Môže to byť reálnejšie, no opäť bez dopadu na samotnú hrateľnosť. Taktiež nezáživné rozhovory sa rozrástli, nie však čo sa týka možností dialógov, ale počtu situácií, kedy vás novinári spovedajú. Taktiež s hráčmi sa budete musieť rozprávať častejšie, ak teda chcete mať v tíme dobre budovanú morálku. Podobne to funguje aj v niekoľkých ďalších ohľadoch, no najhoršie na tom je, že skutočne nič z toho zásadne nemení hrateľnosť, len natiahne vašu cestu k prvej trofeji o pár hodín.

Mnoho z týchto vecí môžete ignorovať, o mnohé záležitosti sa postará váš realizačný tím, ak si chcete hru trošku zjednodušiť, no už to nie je ono. Po novom je taktiež oveľa jednoduchšie stratiť prácu. Upíše si vás Real Madrid za ťažké prachy, v prvom priateľskom zápase súpera rozbijete, v rozhovore s vedením požiadate o nejaký miliónik naviac na prestupy, lebo chcete priniesť 20-ročný talent z Brazílie, zdôrazníte to apelovaním na ambície klubu a zrazu vám na stole leží výpoveď, lebo vedenie nebolo spokojné s vašim jednaním. Podobne absurdná situácia nastane aj s hráčmi. Hráč zo striedačky chce viac príležitostí, tak mu ich sľúbite ďalší mesiac. Lenže sa zraní, je neschopný hrať 3 týždne a stihne nastúpiť len na dva zápasy, no aj to len zo striedačky kvôli zlej fyzičke. A už vás ako trénera sám hráč osočuje a pred novinármi ohovára, že neplníte sľuby.

V skutočnosti to tak možno funguje, no nie každý striedačkový šuflikant je Messi alebo Ronaldo, aby si naozaj dovolil podobné správanie. Takéto situácie vám občas budú pripadať aj smiešne. Z mnohých vecí sa stále vyhovoríte a taktiež dokážete dobre vybranými dialógmi zmeniť situáciu vo svoj prospech, no hneď potom sa vám stane takáto nepríjemnosť a časť dojmu je fuč. Na manažérsky život sa môžete pozrieť z každého možného uhla a v rukách máte obrovskú moc, no občas cítite, že s vami hra zametá a ste rukojemníkom okolností, ktoré neovplyvníte.

Dojem sa zas zlepšuje pri simulácii futbalového sveta. Nehráte len za svoj tím, ale sledujete mnoho súťaží – pohárových, ligových, aj reprezentačných a podozrivo sa podobajú na skutočnosť. Napríklad objavíte talentovaného mladíka v Brazílii, ktorého vytiahnete do veľkého európskeho futbalu a o pár dni zistíte, že aj v skutočnosti zaujal európske veľkokluby. Forma tímov (napríklad Sparta v európskych pohároch) je simulovaná naozaj dobre a to isté platí aj pre hráčov (Balotelli je aj v hre mizernou akvizíciou).

Football Manager 2015
Football Manager 2015 Animácie v hernom engine sa dočkali niekoľkých menších vylepšení.
Animácie v hernom engine sa dočkali niekoľkých menších vylepšení.

Football Manager 2015 Nie sú dôležité len výsledky, ale aj ustráženie financií.
Nie sú dôležité len výsledky, ale aj ustráženie financií.

Football Manager 2015 Nesmiete podceňovať prípravu na zápasy.
Nesmiete podceňovať prípravu na zápasy.

Zápasový engine sa opäť o pár krôčikov posunul vpred, vylepšili sa štadióny, no stále to príliš neulahodí oku. Hra však aspoň aspoň vynikajúco beží aj na starších zostavách. Viac zamrzia bugy, ktoré sú viditeľné najmä v zápasoch (ak nepočítame nejaké to mrznutie hry). Hráči sa sem-tam zaseknú, lopta lieta kade-tade, do brány pokojne prejde cez bočnú alebo dokonca zadnú sieť a nepotešia vás ani niektoré herné situácie.

Hráči majú viac animácií prieniku, napríklad preskakujú súpera v sklze a podobne, no variabilita útokov sa zmenšila na až príliš časté centre z krídiel, ktoré v minulom ročníku boli oveľa lepšie vyvážené. Hráči sa stále až nereálne často zrania a jednoducho neexistuje, aby tím v útočnej fáze so všetkými hráčmi pred šestnástkou súpera zrazu prihral svojmu brankárovi. Tak isto brankári nezmyselne rozohrávajú štandardky z miest, odkiaľ nestihnú dobehnúť do brány a dostávajú góly spoza polovice ihriska. A to jednoducho žiadnym rozhovorom ani tréningom neupravíte.

Prečo teda hore nesvieti iné číslo? Lebo aj napriek tomu všetkému som už v hre nahral vyše 30 hodín, vybojoval niekoľko trofejí a ďalšie budú nasledovať. A to asi až do vydania ďalšieho ročníka. Niečo opravia patche, pri ďalších veciach si aj v budúcnosti zanadávame ako starí námorníci. Ten základ hry je stále hlboký a zábavný  a vystačí na desiatky hodín. Ibaže nedostanete nič extra navyše. Len zbierku bugov, minimum zmien a takmer žiadne v oblastiach, ktoré by to najviac potrebovali. Sports Interactive priniesli solídny titul, lenže by si mohli uvedomiť, že o 12 mesiacov už budeme čakať oveľa viac.

napísal matus_ace 18.11.2014
7.5
8.0