APOTHEON

APOTHEON

8.0

Vizuálne pôsobivá grécka odysea

Grécko to nemalo nikdy ľahké. V tomto najnovšom epose sú Gréci zavrhnutí ich bohmi a ponechaní napospas vlastnému osudu. Zem je vyprahnutá, úroda slabá, lesy vysychajú a moria sú bez rýb. Nad starovekým Gréckom svieti iba nekončiaci úsvit a uprostred tohto chaosu sa ocitá náš hrdina, Nikandreos. Na začiatku všetkého je mesto Dion napadnuté nájazdníkmi a je len jediný človek, ktorý sa môže postaviť kedysi dávno milosrdným bohom zoči-voči. Bude mu pritom nápomocná Diova manželka Héra, ale to, či sú jej motívy úprimné, je hádankou. Apotheon príkladne ukazuje, ako by vyzeral God of War v 2D prevedení a svojmu veľkému 3D bratovi hanbu teda vôbec nerobí.

Na prvý pohľad vás hra okamžite zaujme svojím výtvarným štýlom – prekrásnou grafikou napodobňujúcou grécke maľby, ktorá vyzerá naozaj úžasne, či už v prestrihových scénach, alebo počas hrania. Každá úroveň má svoju nezameniteľnú atmosféru a je radosť objavovať nové oblasti. Medzi nimi sa dokážete voľne pohybovať a neskôr aj teleportovať, aby ste si skrátili svoje putovanie na miesta, ktoré ste už predtým navštívili. Levelov je dosť a navštívite chrámy venované rozličným bohom, záhrady, mestské stoky, podsvetie alebo napríklad Akropolu. Tu príde vhod mapa, na ktorej vidíte dôležité objekty, ako páky či bedňu s vylepšeniami. Pri orientácii takisto pomáhajú šípky aktuálnych úloh, takže sa nestratíte a vždy viete, kam máte ísť. Okrem toho máte k dispozícii aj mapu celého Olympu, kde nájdete ďalšie ciele, ktoré treba splniť.

Apotheon
Apotheon Jednou z vašich prvých úloh je ochrániť sýpku pred vyrabovaním.
Jednou z vašich prvých úloh je ochrániť sýpku pred vyrabovaním.

Apotheon Úchvatný štýlový vizuál si vás získa.
Úchvatný štýlový vizuál si vás získa.

Apotheon Mapa je dobrou pomôckou, vďaka ktorej viete, kam sa vydať ďalej.
Mapa je dobrou pomôckou, vďaka ktorej viete, kam sa vydať ďalej.

Vaše úlohy sú rôzne, od zabitia vytypovaných poručíkov, vyslobodenia Apolónových koní, až na prekročenie rieky Styx v podsvetí, takže nudiť sa rozhodne nebudete. Trochu zamrzí, že niektoré úlohy sú iba typu: prines mi predmet, čo po čase môže byť trochu repetitívne. Na druhej strane poteší, že hra je nelineárna a po určitom bode v príbehu si budete môcť zvoliť, kam sa z viacerých možností vydáte - či už natrieť to hýriacemu Apolónovi, aby ste získali jeho zlatú lýru, alebo na lov za iným bohmi.

Nikandreos je pomerne obratný a vie sa zachytiť na okrajoch plošín, kotúľať a rúčkovať. Tieto plošinové pasáže sú osviežujúce, ale čo by to bolo za hru odohrávajúcu v starovekom Grécku, ak by v nej netiekli potoky krvi (v podsvetí doslovne). Apotheon, i keď vizuálne odlišný od God of War, je takmer rovnako brutálny aj vďaka zapracovanej fyzike tiel. Nikaendros k svojim nepriateľom nemusí byť milosrdný a napoly umierajúceho protivníka ešte môžete dobodať za prítomnosti striekajúcej 2D krvi z jeho údov. Musíte si ale dávať pozor, lebo ak vyčerpáte hrdinov meter s výdržou, nebudete môcť chvíľu útočiť. Dodáva to hre štipku taktiky, keďže nie je možné sekať len tak donekonečna.

Na zabíjanie vám ale nebudú stačiť iba päste, a tak je dobré pozbierať všetko, čo nájdete – nože, meče, kopije, kyjaky, luky s rôznymi druhmi šípov, sekery či dokonca vidly. Tento široký arzenál sa delí na dva typy: zbrane na boj zblízka a vrhacie. Dopĺňajú to rôzne predmety, ako napríklad medvedie pasce či primitívne výbušniny. Okrem toho je nutné myslieť aj na svoju obranu a tu padnú vhod rôzne druhy štítov, na ktoré sa budete spoliehať často. Každá zbraň či štít sa používaním opotrebúva a akonáhle sa zlomí, je nutné nájsť náhradu. Na nedostatok zbraní sa ale nikdy nebudete sťažovať. Sú roztrúsené takmer všade a i vrhnuté zbrane je možné znova zodvihnúť zo zeme.

Nepriateľov je niekoľko druhov a okrem ľudí narazíte na oživené sochy, obrov, kostry či hladné duše z podsvetia. Súboje s bossmi sú kapitolou samou osebe a na každého potrebujete inú taktiku. Napríklad taký Apolón sa špecializuje na výbušné bomby či vytvoreníe tmy, takže zabiť ho si vyžaduje určitú zručnosť.

Atmosféru hry perfektne dotvára hudba, ktorá len umocňuje zážitok počas hrania. Keď bojujete s nepriateľmi, vyburcuje sa tempo, a naopak, ak sa nablízku nenachádza nič nebezpečné, tak začne hrať niečo melodickejšie. Každá postava je nahovorená na profesionálnej úrovni a je vidieť, že si autori dali záležať aj na tomto aspekte hry. Apotheon dokonca obsahuje aj pasáže z Homérovej Iliady, ktoré si môžete počas vašej púte prečítať.

Apotheon je zábavná návyková plošinovka, pri ktorej sa rozhodne nudiť nebudete. Krásny vizuál a hudba vás vtiahnu do diania na Olympe a budete sa tam chcieť neraz vrátiť. Poteší aj dobrý pocit zo súbojov, kde nestačí len bezhlavo klikať, a naozaj veľký arzenál zbraní a predmetov, ktoré viete zozbierať, a dokonca niektoré aj sami vyrobiť. Celkový dojem kazí trochu nemotorné ovládanie, ktoré by sa zišlo vyladiť, hlavne čo sa týka hrania na klávesnici, kde to radšej neskúšajte a použite gamepad. Apotheon odporúčam nielen milovníkom akčných 2D plošinoviek, ako Metroid či Castlevania, ale určite zaujme aj hráčov, ktorí tento žáner bežne nehrajú - ako to bolo v mojom prípade.

Apotheon
Apotheon Na postup vpred je nutné stáť na spínači a odrážať oživujúce sa kostry, čo je ťažšie ako sa zdá.
Na postup vpred je nutné stáť na spínači a odrážať oživujúce sa kostry, čo je ťažšie ako sa zdá.