SCREAMRIDE

SCREAMRIDE

7.0

Jazda na šialenej horskej dráhe

Recenzia na Xbox One verziu

Britskí Frontier Developments sa vracajú z ďalekého vesmíru späť na Zem. A nie len to, vracajú sa späť aj k druhému zo žánrov, ktorý ich preslávil. Tým prvým sú, samozrejme, vesmírne simulátory, tým druhým zas výstavby zábavných parkov. No ak sa opäť tešíte na to, že si otvoríte svoj vysnený park a budete sa v ňom starať o spokojnosť a radosť návštevníkov, ste na zlej adrese. Stavanie vás, samozrejme, ani tentoraz neminie, no už to nebude až tak o spokojnosti, ale skôr o plných plienkach, šedivých vlasoch a vykričaných hlasivkách.

Na opis hry Screamride skutočne stačí len jej názov a viac nepotrebujete. Jasne tak tlmočí odkaz hráčom a hľadá si vlastné publikum. Zabudnite na manažment, staranie sa o niečo iné ako sami o seba. Žiadne dlhodobé ciele vás nečakajú. Hra vo vás prebúdza toho malého spiaceho sadistu, ktorý chce až k plaču týrať nešťastníkov, ktorí sa prišli povoziť na vašich horských dráhach a iných atrakciách. Je to o okamžitej zábave tu a teraz. A aj keď to takto môže znieť lákavo a pri spustení to tak skutočne aj pôsobí, časom sa ukáže, že to je aj najväčšia slabina titulu.

Nepotrvá dlho, kým na vlastnej koži zistíte, že jasanie a smiech meníte za krik a nárek. A nie je to vôbec na škodu. Pre podobné hry to totiž predstavuje zaujímavý zvrat. Niežeby ste nikdy predtým nemohli nešťastníkov na horskej dráhe poriadne prevetrať, no len tu platí rovnica: čím viac kriku, tým viac bodov. V zásade je Screamride pieskoviskom, ktoré vám dá do rúk lopatku a kýblik a je len na vás, aké hrady postavíte. Stavať môžete najrôznejšie dráhy od výmyslu sveta, no sú tu určité pravidlá, na ktorých hra bazíruje. A pre dosiahnutie úspechu by bolo fajn, keby ste ich ovládali.

Screamride
Screamride Vašej kreativite sa medze nekladú.
Vašej kreativite sa medze nekladú.

Screamride Postaviť a zbúrať môžete čokoľvek.
Postaviť a zbúrať môžete čokoľvek.

Screamride Pôsobivá deštrukcia si vás získa.
Pôsobivá deštrukcia si vás získa.

A presne na osvojenie pravidiel slúži režim kampane. Zo začiatku vás chce naučiť základy toho, na akých princípoch zbieranie kriku funguje vo všetkých formách Screamride. Nakoniec vás však prekvapí svojou náročnosťou a z rozsiahleho tutoriálu sa zrazu stane prekvapivo frustrujúca záležitosť. Screamride sa totiž skladá z troch samostatných častí a kampaň od vás vyžaduje, aby ste všetky tri dokonale zvládli. Učíte sa,  hra vám neustále kladie do cesty aj do rúk nové veci, plníte čoraz náročnejšie úlohy a získavate body za rôzne aspekty vášho počínania. Za to všetko ste následne odmenení aj medailami a nimi si zabezpečíte ďalší postup.

Prvou časťou hry je ScreamRider. V tomto režime ste „pilotom“ jedného z vozidiel na dráhe. Máte jednoduchú úlohu - dostať sa do cieľa. No cesta k nemu nie je práve najjednoduchšou. Dráhy sú čoraz kľukatejšie a náročnejšie a s tým sa musíte vysporiadať. Napríklad sa musíte naučiť správne skákať a hlavne pristáť. Niekde je totiž dráha prerušená a vybavená „skokonaským mostíkom“. Inde sa zas musíte udržať v zákrute len na hrane a na dvoch kolesách. Nakloníte sa trochu viac a okamžite letíte von a body idú dole.

Druhou časťou je Demolition Expert. Názov taktiež hovorí sám za seba. K dispozícii máte horské dráhy, no najmä centrifúgy, v ktorých sedí partia testovacích subjektov. Okolo vás sú vystavané mrakodrapy a iné budovy, často vybavené vhodne umiestnenými explodujúcimi sudmi. A potom je len na vás, akú architektonickú apokalypsu dokážete rozpútať. Samozrejme, búrať stavby kabínkami a vozíkmi len tak by nestačilo a aj preto tu nájdete aj iné pomôcky. Napríklad turbo, prípadne neskôr aj vylepšenia kabínok a vozíkov, ako krídla či povrch ako gumová loptička (teda ak trafíte základy, môžete tam skákaním napáchať ďalšiu škodu).

Posledným režimom je Engineer. Je to vlastne puzzle režim, v ktorom musíte na základe zadaných požiadaviek postaviť dráhu s obmedzenými zdrojmi. Kým zo začiatku budete mať slobodu pomerne veľkú a úspešnosť vysokú, neskôr sa budete musieť viac podriadiť rôznym obmedzeniam a často vhodne doplniť už načaté trate. V tejto fáze je už samozrejmosťou, že sa budete učiť na vlastných chybách. Postavíte trať, otestujete ju a zistíte, že jednu zákrutu ste nezvládli najlepšie a okrem kriku v nej dvaja pasažieri aj vypadnú. To je často až príliš neželaným efektom a tak sa musíte vrátiť k tvoreniu a skúsiť využiť tých 10 metrov navyše, ktoré vám ešte zostali.

To všetko sa v kampani prelína cez šesticu prostredí, z ktorých každé si pre vás pripravilo nielen unikátny štýl, ale aj čoraz náročnejšiu sadu nových úloh, ktoré musíte splniť. Celkovo je v kampani Screamride vyše 50 levelov, čo je veľmi slušné číslo. Žiadne dve úrovne si nie sú podobné, aj keď by sa tak mohli javiť a každá ponúkne iný typ výzvy. No je to zábava len na pár večerov pohodového hrania. Pri takom hraní však nevyzbierate všetky dostupné medaily a ak sa budete chcieť dopracovať do posledného prostredia, bude vás to stáť ďalších pár večerov a rozhodne už nie takých pohodových, ale plných frustrácie poháňanej snahou.

Zvyšovať náročnosť nikdy nie je na škodu, hráči nechcú len prechádzku ružovou záhradou a Screamride to väčšinu času robí dobre. No v určitej chvíli vyletí krivka až príliš vysoko. A aj potom je otázne, či to hre stačí na to, aby vás pri sebe udržala dlhšie. Kariéra vám vo svojom závere skutočne pripadá len ako príprava pre sandbox. No ak sa radi dlhodobo zdržiavate s niečím hlbším, v tomto prípade môžete byť sklamaní. Naučíte sa všetko potrebné, aby ste svojimi výtvormi skúšali hráčov na celom svete, no stále to nie je kampaň, s ktorou by ste strávili týždne, nebodaj mesiace.

Nie je priamo chybou hry, že sa sústredí na voľnosť v samotnej kreativite, no rozhodne tým nepoteší mnohých hráčov. Čo sa však sandboxu týka, tam sa nemá absolútne za čo hanbiť. Kampaňou si odomknete mnoho dielov a stavebných možností a to všetko potom môžete do sýtosti využiť pri tvorbe vlastných levelov v kompletnej trojici režimov. Môžete tak stavať dráhy, kde sa ostatní hráči budú voziť a snažiť sa nahrabať čo najvyššie skóre. Taktiež môžete stavať lokality určené na demoláciu. No a, samozrejme, aj zadávať hráčom úlohy v stavbe tratí na základe vašich pokynov. Tam to však nekončí a staviate aj podklady, ostrovy a budovy. Jednoducho všetko, čo tvorí prostredie vašich dráh.

Editor rozhodne nie je jednoduchý a hneď prístupný. O to viac vám však neskôr umožní ponoriť sa do hĺbky tvorby rôznorodých kreácií. Chvíľu sa s ním musíte babrať, aby ste sa naučili spraviť niečo poriadne. Vaša prvá dráha nebude stáť za veľa, ani druhá, pravdepodobne ani tretia. No neskôr sa do toho dostanete a osvojíte si všetky finesy. Bohužiaľ, práve v editore sa ukáže aj jedna veľká slabina hry. Sprevádza ju aj inde, no hlavne pri tvorbe sa naplno prejaví nemotorné ovládanie a kamera. Hľadanie toho správneho uhla a vzdialenosti je občas samostatnou minihrou a neraz sa stane, že si s úsmevom tvoríte, chystáte sa dráhu konečne spojiť a zrazu zistíte, že ste celú dobu o kúsok mimo a dráha vám vôbec nesedí.

Screamride
Screamride Strmé stúpanie a voľný pád je stálicou.
Strmé stúpanie a voľný pád je stálicou.

Screamride Do rúk dostávate mocné nástroje.
Do rúk dostávate mocné nástroje.

Screamride Zo strachu je krik a pasažierov musíte poriadne vydesiť.
Zo strachu je krik a pasažierov musíte poriadne vydesiť.

Vizuál aj hudba Screamride vychádzajú z jej unikátneho štýlu. Je to akoby Tron znásilnil RollerCoaster Tycoon. Grafika nie je najhoršia, miestami ponúka pekné detaily a skvele ladí s futuristickým štýlom. Občas ju však špatia problémy so snímkovaním. Framerate klesá hlavne pri načítaní levelov, no občas aj v iných momentoch. To však nie sú chvíle, kedy by to prekážalo. Oveľa horšie je to pri veľmi zložitých stavbách a nedajbože ešte s explóziami. Vtedy framerate klesá častejšie a výraznejšie. Elektronická hudba dokresľuje výsledný dojem celkom slušne, aj keď by mohla byť o niečo variabilnejšia.

Je mnoho vecí, ktoré Screamride neponúka. Nie je to nový RollerCoaster Tycoon a ani neposkytuje podobné možnosti. Skvelú prácu však odvádza v príprave šialených kreácií. Najsilnejšou zbraňou hry je prepracovaný editor a možnosti zdieľania svojich výtvorov s ostatnými hráčmi. Komunita je už teraz veľká a každý deň pribúdajú zaujímavé kúsky. Je to práve sandbox a jeho možnosti, ktoré hru ťahajú hore, aj napriek niektorým chybám. A potom je tu ešte krik nešťastných pasažierov, ktorý si zamilujete a hlavne deštrukcia, ktorá pôsobí výborne.

napísal matus_ace 13.3.2015
7.0
7.1