BLACKHOLE

BLACKHOLE

8.5

Čierna diera plná nástrah a zábavy

České štúdio FiolaSoft prinieslo hravú plošinovku, kde si môžete schuti zaskákať, ale obsahuje aj hlavolamy a nevyhýba sa ani humoru. Príbeh Blackhole, ako už sám názov napovedá, sa točí okolo čiernych dier a ich zatvárania špeciálnym tímom. Ak si na to trúfate, oblečte si skafander a ide sa na vec!

Vaša misia sa začína pri rutinnej likvidácii jednej z posledných čiernych dier, ktoré ohrozujú Zem. Na palube lode Endera je vašou prvou úlohou priniesť kapitánovi kávu a jediným existujúcim nebezpečenstvom je jej rozliatie po schodoch. Po úspešnom doručení váš let môže pokračovať, ale vzápätí sa nečakane zmení na drámu a vesmírna loď je vtiahnutá do čiernej diery. Po otrasení sa z havárie zistíte, že sa nachádzate pri vraku lode na neznámom mieste. Kapitán a zbytok posádky sú nezvestní a na vašich pleciach spočíva veľká ťarcha a zodpovednosť - musíte zachrániť svojich druhov a nakoniec aj celé ľudstvo.

Pri vašom neľahkom poslaní vám bude napomáhať Auriel - umelá inteligencia lode, ktorá sa natiahla do vášho PDA, takže sa jej tak ľahko nezbavíte. Auriel však trpí amnéziou a vôbec si nepamätá, prečo odmietla splniť príkaz kapitána otočiť loď a ohrozila život posádky. Je teda na vás vylúštiť záhadu, nájsť tých, čo prežili, opraviť vašu loď a dostať sa do bezpečia.

Blackhole
Blackhole Voda na strope či vertikálne tečúca láva sú bežné výjavy.
Voda na strope či vertikálne tečúca láva sú bežné výjavy.

Blackhole Nad mnohými dialógmi sa človek pousmeje.
Nad mnohými dialógmi sa človek pousmeje.

Blackhole Vyzerá to ako lano s kladkostrojom, ale v skutočnosti je to jeden dlhočizný had.
Vyzerá to ako lano s kladkostrojom, ale v skutočnosti je to jeden dlhočizný had.

Na začiatku vás Blackhole prekvapí množstvom a dĺžkou viacerých prestrihových scén a dialógov, ktoré sa v 2D plošinovkách len tak často nevidia. Väčšina z nich je nabitých vtipmi, dodávajú hre istú filmovosť, ale vždy je možné preskočiť ich, čo sa hodí pri opakovaní úsekov. A.I. vašej lode, Auriel, je veľmi dôležitou „postavou", ktorá analyzuje dáta, pomáha vám pri postupe a má jednu veľmi dôležitú schopnosť – po každej smrti vás vie oživiť a môžete ďalej pokračovať v hopsaní. Bez nej by ste boli v poriadnej kaši, kedže sa môže stať, že ostanete niekde zaseknutí a jediným riešením bude vaša smrť. Postava Auriel si ale niekedy dosť zvláštne odporuje. Raz totižto tvrdí, že vám chce pomáhať a bojí sa o vás, inokedy ju to, čo robíte, vôbec nezaujíma. Aj napriek týmto nezrovnalostiam v jej charaktere ma príbeh zaujal a jeho postupné odhaľovanie je zaujímavé.

V plošinovkách je najdôležitejší solídny a presný systém ovládania, čo, našťastie, Blackhole zvláda na jednotku. Hra sa ovláda rovnako dobre na klávesnici ako aj na gamepade. Vaša postava vie skákať, zachytiť sa na okrajoch plošiniek a zviesť sa dole po vodorovnej stene. Hádanky sú pomerne zložité a vždy je nutné najprv preskúmať svoje možnosti, aby ste zistili, čo sa od vás očakáva.

Srdcom Blackhole je originálny plošinový systém – zmenou gravitácie otáčate úrovne do štyroch možných strán. Každý level začínate s normálnym pohľadom, ale vždy, keď sa dotknete špeciálnych bielych ligotajúcich sa plôch, tak sa svet prevráti do určitej strany. Napríklad ak máte určitý predmet hore pri strope, ale neviete tak vysoko vyskočiť, nájdete si bielu plochu na strope vo vašom dosahu, čím prepnete gravitáciu. Zo stropu sa tak stane podlaha a vytúžený predmet máte vo vrecku. Podobný mechanizmus má hra VVVVVV, ale tam sa menila gravitácia hlavnej postavy, tu sa zas otáča celý level, čo dodáva nový rozmer hádankám. Obtiažnosť sa s novými úrovňami stupňuje a niekedy bude nutné použiť metódu pokus-omyl, kým prídete na to, ako daný problém vyriešiť.

Prostredia, v ktorých sa budete pohybovať, zahŕňajú napríklad chladné jaskyne, mimozemskú džungľu alebo ruiny tajomnej starovekej civilizácie. Samotné levely sú pomerne malé, ale je ich veľa. V každej úrovni sa navyše meria čas, za ktorý ju dokončíte a ten si môžete porovnávať s kamarátmi. Ak ale chcete získať všetky nano-guľôčky (takzvané „selfburns“), ktoré sú nutné na opravu vašej lode, poriadne sa pritom zapotíte. Blackhole vám nič nedaruje a ak umriete, začínate od začiatku levelu. Výnimkou sú koncové levely, ktoré majú, našťastie, checkpointy. Na prejdenie jednej úrovne a odomknutie ďalšej je nutné zobrať minimálne jednu nano-guľôčku a po zvyšok sa môžete vrátiť neskôr.

Hra je rozdelená do šiestich hlavných zón, každá z nich má viac ako desať levelov a na postup do ďalšieho sveta je nutné mať určitý počet nano-guľôčok. Okrem nich môžete nájsť aj čierne skrinky, psie známky a iné predmety, ale na ich zozbieranie treba vynaložiť dosť námahy. Umierať totiž budete ako na bežiacom páse. Čakajú vás klasické nástrahy, ako tŕne, lasery, pády z veľkých výšok, láva a iné. Samozrejmosťou sú vypínače, ktoré ovládajú pohyblivé plošinky a neskôr dostanete do rúk aj EMP rukavicu, ktorá vám pomôže pri aktivovaní starovekých vypínačov a dočasnom zneškodnení laserov.

Prezentácia Blackhole je celkovo na vysokej úrovni a hra má veľmi peknú, ručne kreslenú grafiku. Postavičky sú roztomilé a prostredia detailne vypracované. V niektorých pasážach ale môže klesať framerate, čo je niekedy nepríjemné. Veľkou devízou hry je, že obsahuje profesionálny anglický aj český dabing s titulkami v oboch jazykoch. Mne osobne sa o niečo viac páčilo hrať anglickú verziu, ale to je individuálne. Len je trochu škoda, že titulky sú niekedy nepresné a postavy povedia často niečo iné, než je zobrazené.

Blackhole
Blackhole Len teraz skočiť dobre a neskončiť v tŕňoch.
Len teraz skočiť dobre a neskončiť v tŕňoch.

Blackhole A možno sa zjaví aj Doctor Who...
A možno sa zjaví aj Doctor Who...

Blackhole Pohyblivé lasery dajú zabrať.
Pohyblivé lasery dajú zabrať.

Za zmienku stojí aj soundtrack hry, ktorý je výborný a skladby sa vždy dobre hodia do sveta, v ktorom sa nachádzate. Úvodný motív je výrazný a zamilujete si ho. Zvuky tiež nezaostávajú a vhodne dotvárajú atmosféru v každom prostredí. Menu hry je prehľadné, ale niektoré položky, ako zmena základného rozloženia klávesov, Extra, Challenge Vault a Connection, zatiaľ nie sú prístupné.

Blackhole je tohtoročným prekvapením medzi plošinovkami. Z hry srší kvalita v každej jednej oblasti, či už je to grafika, hudba, či originálna herná mechanika otáčania levelov. Českí tvorcovia z Fiolasoftu si dali naozaj záležať a naservírovali nám kvalitnú a ambicióznu hru iba s menšími chybami, ktorá je schopná konkurovať iným indie hardcore hrám, ako napríklad Super Meat Boy alebo VVVVVV. Ak tento žáner obľubujete, Blackhole nemôžem inak ako odporúčať. Hra ma veľmi bavila a je jedna z tých „ešte jeden level a končím“. Nie je vôbec jednoduchá a dostatočne potrápi vaše mozgové závity, ale tí, čo pri hrách neradi často zomierajú, ruky od nej preč, inak by si to asi odniesla klávesnica či gamepad. Vývojári sa o hru starajú a od vydania už opravili viacero problémov. V apríli má vyjsť aj nový DLC prídavok, ktorý obohatí už aj tak dosť dlhú hru o ďalší obsah. Ak vás obtiažne tituly priťahujú, nechajte sa dobrovoľne vtiahnuť do tejto čiernej diery a neoľutujete.

napísal Raina Audron 10.3.2015
8.5
i.t