THE LEGEND OF ZELDA: MAJORA'S MASK 3D

THE LEGEND OF ZELDA: MAJORA'S MASK 3D

9.0

Ohrozený svet, hra s časom a maskami

Recenzia na 3DS verziu

Jeden z najbizarnejších dielov Zeldy mnohí prepásli, ale teraz sa rysuje vo vylepšenej podobe. Očarí znalcov, začiatočníkov a dokonca tých, čo Zeldu nikdy nehrali! Majora’s Mask sa natoľko líši od ostatných častí, asi akoby niekto začal hrať Final Fantasy pri Lightning Returns. Čo nás rýchlo vedie ku kľúčovému údaju - 72 hodín.

Majora’s Mask nie je akčná adventúra ako iné časti – žiadne povinné splnenie dungeonov, ponevieranie sa po svete a do toho vedľajšie questy, ktoré plníte podľa nadobudnutých vlastností. Majora’s Mask sa rozhodla postaviť tradičný koncept na hlavu. Do sveta sa dostávate v čase, keď mu do konca ostáva 72 hodín a musíte pomocou svojich schopností a magickej okaríny odvrátiť neslávny finiš.

Svojím spôsobom je Majora’s Mask výnimočná časovým či dejovým kontextom. Odohráva sa tesne po vynikajúcej Ocarina of Time (vyšla pred pár rokmi na 3DS, hráč plynulo pokračuje v sérii), keď sa Link po porážke Ganona rozhodne vyhľadať strateného kamoša. Linka prepadne maskovaný Skull Kid v stratených lesoch a po naháňačke sa prebudí na inom mieste v inej podobe. Zmenený na populárneho papľuha Deku Scruba sa začína orientovať a chápať systém fungovania. Skull Kid ho premenil vďaka Majora’s Mask a na oblohe je katastrofa epických rozmerov - mesiac na oblohe narazí do sveta o tri dni. Link má neľahkú misiu: zmeniť sa do vlastnej podoby, pomáhať ľudom tohto sveta, vyčistiť štyri chrámy, prebudiť magických obrov a vrátiť sa do príznačného mesta Clock Town.

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Hrozivá tvár na oblohe signalizuje koniec sveta.
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Link ako Deku Scrub ďaleko doletí a má superštýl i schopnosti.
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Clock Town je hub, z ktorého vyrážate do akcie a býva tu kopa zadávateľov questov.

Sme v inom svete. Termina nie je Hyrule. Najprv pôsobí ako nočná mora a hoci núka príbytok magickým bytostiam a udalostiam, funguje inak. Všadeprítomné masky vyvolávajú iné stavy či možnosti (a budete ich využívať). Sú tu unášaní obyvatelia, duchovia v rozličných pozíciách a na oblohe vyškľabený mesiac, ktorý by sám obstál ako nočná mora. Skull Kid je ľstivý macher a iný kaliber ako Ganon, preto budete bojovať iným spôsobom - Majora’s Mask treba ukradnúť. Dôjde na tradičné konfrontácie s bossmi, hľadanie taktiky, dostavia sa v správnom čase v kvartete chrámov.

Základné vlastnosti série fungujú. Je to akčná adventúra, kde Link bojuje, rieši puzzle, naháňa rupie a iné predmety. Boj je esenciálna zložka a ostáva prehľadný: výpady, údery i obrana, nechýba blokovanie pomocou štítu či zameriavanie nepriateľov, potrebné kvôli niektorým nespratníkom, ktorí radi miznú z bojiska, štverajú sa na plošiny, odskakujú atď. Mať ich po ruke je umenie, pamätanie si terča pomáha. Škála oponentov je široká vďaka variabilite sveta i štvorici chrámov. Boju pomáha na novom 3DS lepšie ovládanie kamery cez druhú páčku, ale aj na starších 3DS systémoch je táto Zelda hrateľná a má plusy.

Boj je jediná vlastnosť, ktorá ostáva nemenná pri nastolenom trende neúprosného času. Do konca sveta ostávajú tri dni, čo je hodina reálneho času a počas nej stihnete máličko. Znalci série vedia, že za taký čas sa nedá prejsť ani jeden dungeon, ak máte poraziť nepriateľov, objavovať zákutia, hľadať predmety či poraziť bossa. Pri hre s časom je nutné poznať dve pravidlá: čo stratíte/čo ostáva a ako sa s časom hrať v správnom momente.

Kľúčové predmety v inventári, masky a srdiečka ostanú, dočasné predmety, rupie i načatý pochod v queste padnú za obeť. Postupne sa naučíte systém využívať. Zistíte, kedy zrušiť quest, keď sa vám nedarí alebo ako si vyčistiť batoh. Metóda pokus-omyl je kľúčová v dungeonoch. Najprv sa naučíte, kde kto stojí, ako útočiť, kedy nechať vybrakované predmety a porátať sa s bossom, hoci je niekedy ťažké vyhrať boj s časom. Nevadí, že počet dungeonov je nižší oproti iným hrám – štvorica je variabilná, vhodne dizajnovaná, nič sa neopakuje a systém objavov, puzzle či bossov ostáva skúšaný časom.

Lenže s časom sa možno hrať vďaka okaríne, ktorú si nesiete z minulej Zeldy. Ovládanie a učenie sa melódií je späť, čas možno spomaliť, vrátiť sa do obdobia prvého dňa a dokonca zrýchliť (i táto metóda padne vhod). Nezačínate vždy od začiatku, posúvate sa ďalej vo vlastnom zážitku. Čas i questy si sami manažujete, čo je sčasti odklon od tradičnej hrateľnosti. Niekoľko skladieb na ukážku: Song of Time vás presúva na deň a hodinu 1, Song of Double Time vás presunie na stanovenú hodinu dňa (nie iba západ a východ slnka ako na N64) a Song of Soaring je teleport medzi save-pointmi. To je dobrý recept na cestovanie medzi miestami i časom. Postupne využijete čas vo svoj prospech, máte odhad, koľko trvá absolvovanie questu a čo je potrebné – už ste ho dva razy prepásli a teraz viete ako naň.

Práca s vedľajšími úlohami je kľúčová, aj zber predmetov. NPC zadajú rozličné questy, no nepovedia, že všetkým sa pomôcť nedá, neraz si treba vybrať. Viac ako polovica obsahu čaká v nepovinných úlohách, ktoré popri dungeonoch tvoria hlavnú časť náplne hry. To, že sú NPC živé, pamätné postavy, hre veľmi pomáha. Motiváciou pre hráčov typu kombajn budú skôr odmeny: 52 kúskov srdiečok, desiatky questov, rupie. Je na vás, kedy si čo splašíte, či na jeden cyklus zvládnete dva questy alebo päť, ale nezabúdajte, že vždy putujete na začiatok a prostredie ostane nezmenené. Čokoľvek alternujete v jednom hraní, v tom ďalšom sa neprejaví, kým potrebný krok nezopakujete. A nezabúdajte vymetať menšie dungeony!

Svet, okolie a nepriateľov možno ovplyvňovať cez masky. Mocné predmety vyriešia neraz problém v akcii. Napríklad Blast Mask slúži na rozbitie nepriateľov či skaly bez nutnosti vyťahovania bomby z ruksaku. Goron Mask dá oveľa vyššiu silu na zásahy, Deku Mask vás mení na spomínaného Deku Scruba a môžete plachtiť. Great Fairy Mask láka víly. Iné masky vplývajú na ľudí, zvieratá či umožnia nové možnosti pohybu. Variabilita masiek je úžasná a priamo menia celú hrateľnosť. Nie je žiadna hanba, ak obetujete všetky NPC či dungeony, aby ste sa mohli nabažiť a získať čo najviac masiek, až potom sa začína najlepšia porcia zábavy. Nie všetky masky ale môžete využívať ľubovoľne, niektoré majú jasne vymedzené použitie.

Majora’s Mask obsahuje toľko predmetov, questov či masiek, že vám dobre padne mať prehľad o tom, čo sa aktuálne deje. Bomber’s Notebook je riešenie a zapisuje všetko: splnené i otvorené úlohy, tipy či chýry, mapy. Pomáha vylepšený systém na ukladanie hry. Teraz si možno pozíciu uložiť hocikde, čo je málinko zradné. Nejeden hráč skúsi taktiku: nevyšiel mi quest, nechcem resetovať čas, vrátim sa k uloženej pozícii. Skôr oceňujem tipy cez Sheikah šutre v hodinovej veži, podobne ako radili už v Ocarina of Time.

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Snowhead Mountain vyzerá na 3DS úžasne a má skvelé puzzle v chráme.
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Kto chce ísť pod vodu, dočká sa rozličných prekvapení.
The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

Malebné západy slnka či večerné scenérie nechýbajú ani tomuto dielu.

Nová verzia Majora’s Mask prináša viaceré vylepšenia. Uľahčila prácu s úlohami, umožní častejšie ukladanie hry či efektívnejší presun v čase. Na druhej strane bossovia sú stále tuhí a o výzvu neprídete. Hráte v lepšej grafike - 3D je skutočne na Zelde jedno z najpôsobivejších. Lepšie modely postáv, prostredia a celkový pohľad na dungeony či mesto vás nenechajú vypnúť tretí rozmer. Grafika a hudba sú kvalitné, z handheldu žmýkajú veľa pre poctivú atmosféru na cestách.

The Legend of Zelda: Majora’s Mask je iná Zelda. Pre fanúšikov taká odlišná a experimentátorská, že sa ju budú učiť zvládať dlhšie ako ostatní. Nováčikovia môžu naskočiť v správnom čase: je tu jadro série i kopa vylepšení. 3DS verzia navyše lepšie pracuje so svetom a nebyť nie vždy šikovnej kamery, bola by to asi absolútne najvyššia známka. Ale hry s časom sú nevyspytateľné, na starších 3DS sa hrá ťažšie, a tak je to napokon poctivá deviatka.

napísal Korec 16.3.2015
9.0
8.9