ZAKLÍNAČ III: DIVOKÝ HON

ZAKLÍNAČ III: DIVOKÝ HON

10

Epický Geralt a jeho dieťa prekvapenia

Vytúžený tretí Zaklínač je tu. Viac vlastne ani netreba hovoriť. Desiatka pri hodnotení je neprehliadnuteľná a svieti ako jazva na tvári bielovlasého lovca monštier - či už majú podobu ohyzdných tvorov alebo skazených ľudí. Ale ak chcete vedieť, čím si vlastne Geralt u nás vyslúžil najvyššie hodnotenie a prečo by nemal chýbať vo vašej zbierke, čítajte ďalej.

Máloktorá hra podľa literárnej predlohy či filmu dopadla dobre. Príkladom je Hra o Tróny - fantastické dielo George. R.R. Martina, ktoré sa  síce dobre vyníma v TV seriáli, ale doposiaľ sa ho nepodarilo v uspokojivej forme preniesť do žánru videohier (mimochodom, určité spoločné znaky s Game of Thrones nájdete práve v treťom Witcherovi). Zaklínač sa tímu CD Projekt Red vydaril hneď na  začiatku. Prvý diel RPG trilógie vytvorenej podľa kníh Andrzeja Sapkowskeho bol výborný, druhý posunul latku kvality ešte vyššie a Witcher III je už naozaj takmer dokonalý. Hovoríme takmer, pretože nejaké chybičky sa tam nájdu. Tie sú však prevalcované masívnym a vysokokvalitným obsahom, aký nemá v RPG žánri obdobu.

Nosný príbeh sa dá charakterizovať jedinou vetou: Zaklínač hľadá svoju zverenkyňu Ciri, ktorú vychoval ako dieťa, a teraz ju prenasleduje Divoký hon. Hoci dievča kráča v šľapajách svojho učiteľa, o čom sa presvedčíte aj v pasážach, kde si priamo zahráte za Cirillu, Geraltova pomoc je nevyhnutná a v hre je nielen osud divožienky, ale aj celého sveta. Akoby to nestačilo, krajina sužovaná vojnou je plná politických intríg, zbojníkov, zbehov, náboženských fanatikov, rasistov a, samozrejme, monštier, a tak má zaklínač o zábavu (o prácu) postarané.  Všetko sa začína krátkou idylkou v sídle zaklínačov Kaer Morhen, kde poteší prítomnosť hneď dvoch Geraltových osudových žien - hoci každá v jeho živote zohráva inú úlohu. Okrem ešte mladučkej Ciri je to krásna čarodejnica Yennefer, ktorá sa zásadne oblieka len do čiernej a bielej a dostane priestor hlavne v neskoršej fáze príbehu. Hravý úvod v pevnosti spojený s nenáročnou výukou náhle preruší tvrdá realita. Geralt spolu s ďalším zaklínačom Vesemirom sa ocitnú v spustošenej krajine a viacmenej spoločne prelúskajú prvé úlohy. Potom sa už naplno venujete Geraltovi, s ktorým máte absolútnu voľnosť pohybu po obrovskej krajine, čo jednoducho potrebuje Zaklínača.

Zaklínač III: Divoký hon
Zaklínač III: Divoký hon V meste aj otvorenej krajine sa vám naskytnú pôsobivé pohľady.
V meste aj otvorenej krajine sa vám naskytnú pôsobivé pohľady.

Zaklínač III: Divoký hon Niektoré situácie sú roztomilé...
Niektoré situácie sú roztomilé...

Zaklínač III: Divoký hon ...iné momenty sú pekne drsné.
...iné momenty sú pekne drsné.

V hre je niekoľko druhov úloh. Hlavné sa, samozrejme, týkajú nosného príbehu a sú, prirodzene, najkomplexnejšie. Nemusia mať len jeden spôsob riešenia a postupne zavedú Geralta do rôznych regiónov a zoznámia s kľúčovými postavami. Ciele sú rôznorodé, mnohé zadania atypické a niekedy majú priam povahu filmového scenára. Ako už bolo povedané, v prvom rade budete hľadať Ciri, ale ste vždy o krok pozadu. Ak sa chcete dostať ďalej, musíte neraz odbočiť z cesty alebo pre niekoho urobiť nejakú láskavosť. Občas si pritom oddýchnete od zaklínača a absolvujete pasáže za Ciri - často vo forme flashbackov, ktoré ukazujú, čo sa jej nedávno prihodilo. V druhej časti hry má Geralt nové poslanie, ktoré ale nebudeme bližšie rozoberať, aby sme neprezradili priveľa.

Úlohy často vyžadujú využívanie zaklínačských zmyslov. Jedná sa o režim, pri ktorom Geralt  citlivo vníma bežným okom nepozorovateľné stopy, ako sú odtlačky chodidiel, dôležité predmety alebo zvyšky krvi. Zvýraznia sa červenou (menej dôležité žltou) - podobne ako pachy, ktoré Geralt vycíti a môžu ho zaviesť napríklad k ukrytej obeti násilia alebo tajným dverám. Pomerne komplexné vyšetrovacie metódy miestami pripomínajú detektívku. Na druhej strane sú do hry zahrnuté nečakane prosté súčasti úloh, pri ktorých si oddýchnete. Čaká vás napríklad hľadanie stratenej kozy potrebnej na obrad alebo hra s deťmi na schovávačku, aby vám za to pomohli odlákať z domu babku a vy ste mohli vkĺznuť dnu. Zadania neraz svojsky parafrázujú známe rozprávky, dávajú im však celkom iný ráz. Napríklad Popoluška je ideálna predloha na romantické rande, ktoré môže mať pikantné vyvrcholenie. Perníková chalúpka s ježibabami zas miestami pripomína nočnú moru a
chvíľami sa pritom cítite ako v Záhade Blair Witch. A možno narazíte aj na svojskú Snehulienku...

Niektoré úlohy sú doslova strašidelné, prebehne vám pri nich mráz po chrbte a pokojne by sa osvedčili v kvalitnom horore. Napríklad príbeh šľachtického dieťaťa, ktoré sa narodilo mŕtve, je smutný, drsný a v istých momentoch skutočne desivý. A pritom pôsobivý. A to ako po obsahovej, tak aj vizuálnej stránke. Iný ráz pritom majú zadania v otvorenej krajine a výrazne odlišnú formu úlohy v uliciach Novigradu. Kým tam vonku sú hrozbou hlavne monštrá a banditi, v útrobách mesta sa odohrávajú rôzne úklady, hry podsvetia a sfanatizovaní obyvatelia usporiadali hon na čarodejnice, ktoré ešte donedávna uctievali.

Dostatočne komplexné sú aj vedľajšie - nepovinné úlohy, ktoré  môžu mať niekoľko krokov a neraz predstavujú menšie či väčšie  samostatné príbehy. Tie najzaujímavejšie majú niekoľko fáz a týkajú sa Geraltových blízkych, ako je trpaslík Zoltán, trubadúr Marigold alebo čarodejnica Triss. Takže budete zachraňovať utečencov, pokúsite sa dať do poriadku kamarátove dlhy, môžete sa zapliesť do prípravy atentátu, pomôžete s rozbehnutím podniku, ale aj pri zostavovaní divadelnej hry a hľadaní sériového vraha, ktorý by si mohol podať krvavú ruku s Jackom Rozparovačom. V menej náročných úlohách vyriešite záhadu prekliateho ostrova či prípad zmiznutej karavány, zistíte, prečo žena nechce, aby ste hľadali jej stratenú sestru alebo načo sú trolovi topánky.

Pasáže s ryšavkou, ale vlastne aj s ďalšími čarodejnicami, patria k tým najlákavejším, už preto, že neraz v sebe majú nádych romantiky a áno, môžu skončiť aj sexom. Jemne erotických scén však nie je priveľa, sú decentné, ale pritom pomerne odvážne. Hra sa nikdy nezvrhne na béčkové porno, ale šteklivé momenty ponúka ako istú formu rozptýlenia popri ťažkých hutných témach, ktoré sa v príbehu vyskytujú najčastejšie. Romance zároveň dávajú zaklínačovi - postave aj hre  - prirodzenú ľudskú tvár. Na rozdiel od iných RPG, ktoré sa často ako čert krížu vyhýbajú akýmkoľvek náznakom milostných scén, a preto hrdinovia pôsobia ako bezduché stroje, sa autori Witchera neboja ani tejto témy, ktorá je pre človeka úplne prirodzená a samozrejmá.

Videorecenzia

Ďalšiu kategóriu úloh predstavujú zaklínačské zákazky. Vystopovať wyvernu či zabiť netvora z močiara sa oplatí kvôli peniazom aj cenným nálezom a trofejám. Môžete sa pustiť aj do hľadania pokladov, ku ktorým vás navedú stopy alebo odkazy. Mnohé zadania pritom nájdete v dedinkách a mestách na vývesných tabuliach. Okrem toho je ešte krajina posiata zaujímavými miestami, ktoré prinášajú rýchle výzvy a tie môžete plniť, keď práve pôjdete okolo alebo si ich cielene vyhľadáte. Zahrňujú plienenie táborov zbehov a likvidovanie hniezd príšer petardami, aby sa tam opakovane neliahli. Ale patria tam aj  čistky, pri ktorých vyhladíte všetky kreatúry v opustenej dedine či kempe a na oslobodené miesta sa okamžite vrátia osadníci. Vidieť, ako sa nebezpečná pustatina razom zmení na centrum prekypujúce životom, je samo osebe dostatočnou odmenou. Úloh je skutočne množstvo,  permanentne budete mať čo robiť a stále sa budú objavovať nové a nové miesta s otáznikmi a výkričníkmi, kde čakajú ďalšie výzvy. Zadania sa pritom pohodlne sledujú na mape aj minimape s vodítkami, vyznačeným cieľovým bodom alebo ohraničenou oblasťou, kde sa nachádza niečo dôležité.

Spestrením postupu sú minihry. Popri bitke na päste a jazdeckých pretekoch je to predovšetkým trpaslíčia kartová hra Gwint. Hrať sa dá skoro všade, stačí osloviť nejakého šampióna, ale aj bežného remeselníka. Hrá sa o peniaze aj nové karty, ktoré sa ale dajú aj kúpiť u obchodníkov. Hráči predstavujú generálov a karty sú jednotky v ich vojsku, ktoré sa na striedačku vykladajú na hracom poli. Hrdinovia, zbrojnoši a kreatúry majú priradené čísla, ktoré určujú ich silu. Niekedy disponujú aj špeciálnou schopnosťou, napríklad zvyšujú číslo spojencov. Jednotky sa podľa svojho zamerania (bojovníci, strelci, obliehacie) ukladajú do troch línií. Cieľom je vyhrať dve kolá, pričom víťazí hráč, ktorý na konci dosiahne väčšie číslo (súčet hodnôt všetkých  jednotiek). Karty sa pritom vykladajú dovtedy, kým sa obaja zúčastnení nevzdajú ďalšieho ťahu. Znie to jednoducho, lenže situáciu radikálne menia jednorazové schopnosti veliteľa každého hráča a najmä karty počasia. Napríklad po použití štipľavého mrazu sa sila každej jednotky v prvej línii u oboch hráčov zníži na 1. Ak tam má protivník silné karty, ale vy nie, môžete razom dramaticky zmeniť situáciu a odrazu už neprehávate, ale víťazíte.

Geralt má rôzne možnosti, ako sa rýchlo presúvať po súši aj po vode. Po rozsiahlej krajine sa, samozrejme, môže túlať po vlastných, ale pritom si kedykoľvek môže pískaním privolať svoju vernú kobylu. Tá dokáže klusať aj cválať, až kým sa jej neminie výdrž a potom si musí chvíľku oddýchnuť. Zaklínač vie bojovať priamo v sedle a v rozbehu spôsobí aj smrtiace zranenia. Rizikom je, že sa kôň obklopený divokou zverou splaší a Geralta pokojne aj zhodí na zem. Štvornohá priateľka sa inak správa logicky, napríklad keď zosadnete pri obydliach, zvyčajne si nablízku nájde napájadlo alebo seno. Vlastnosti kobyly, respektíve jej pána, sa navyše dajú vylepšovať doplnkami. Samozrejmosťou je sedlo ovplyvňujúce výdrž koňa, ktoré doplnené taškami zvýši celkovú Geraltovu nosnosť, takže sa vyhne preťaženiu. Zviera sa menej plaší s klapkami na očiach a môže niesť trofej (hlavu kreatúry zo zákazky), ktorá prináša nejaký bonus, napríklad viac skúseností z ďalších bojov. Geralt pritom nemusí použiť len vlastného koňa. Pri potulkách máte aj príležitosť zúčastniť sa nenáročných dostihov, kde treba prísť prvý do cieľa stanovenej trate.

Okamžitý presun aj na vzdialené miesta garantujú značky na rázcestiach. Stačí kliknúť na drevenú tabuľu, otvorí sa mapa a vyberiete si cieľovú značku na mieste, ktoré ste už objavili. Globálna mapa zobrazuje jednotlivé zóny - Belosad, kráľovský hrad, Velen, Novigrad, Skelligské ostrovy a sídlo zaklínačov Kaer Morhen. Po vstupe do oblasti vidíte pekne rozkreslenú krajinu, kde sa nachádzate. Okrem rázcestí ukazuje značky úloh, vaše vlastné značky a pokušením sú otázniky, ktoré označujú zaujímavé, ale ešte neobjavené miesta. Môžu tam byť tábory zbojníkov a zbehov, hniezda príšer, výnimočné lokality či pozície zadaní z vývesných tabúľ miest.  Medzi nimi sú aj magické miesta sily, kde sa pomodlíte a získate nielen dočasný bonus k niektorému zo zaklínačských znamení, ale aj permanentne jeden bod na vylepšenie vašich schopností! Už preto sa oplatí zisťovať, čo otázniky skrývajú.

Zaklínač nemá problém ani s plávaním, a to aj cez veľké vodné plochy. Vie sa aj potápať a nad alebo častejšie pod hladinou neraz nachádza rôzne poklady, ale aj topivcov - kreatúry, ktoré sa mu  snažia zabrániť nadýchnuť a dostať nad hladinu. Dlhšiu výdrž bez vzduchu zaručí odvar Kosatka. Vo vode sa dá použiť kuša, ale nie meč ani iné zbrane. Rýchlejší presun po mori a jazerách garantujú loďky. Na pobreží sa nachádza množstvo malých člnov s plachtou, ktoré môžete priamo ovládať a križovať vody podľa vlastného uváženia. Vystúpite kde chcete. Treba si však dávať pozor na kolízie, pretože nárazy čln poškodzujú a napokon sa môže potopiť.

Zaklínač III: Divoký hon
Zaklínač III: Divoký hon Ciri nie je žiadna rozmaznaná slečinka. Je vidieť, že ju vychovali zaklínači.
Ciri nie je žiadna rozmaznaná slečinka. Je vidieť, že ju vychovali zaklínači.

Zaklínač III: Divoký hon Kartová hra Gwint je na prvý pohľad jednoduchá, dáva však priestor na taktizovanie.
Kartová hra Gwint je na prvý pohľad jednoduchá, dáva však priestor na taktizovanie.

Zaklínač III: Divoký hon Geralt  môže plávať, ponárať sa a kormidlovať člny.
Geralt môže plávať, ponárať sa a kormidlovať člny.

Z minulých častí sme už zvyknutí na špecifický štýl boja a vývoj zaklínača. Aj tentoraz Geralt používa oceľový meč na boj s ľuďmi a strieborný na likvidovanie monštier. Medzi nepriateľmi sú vojaci, hrdlorezi, otrokári a všemožné monštrá, preludy, prekliati, elementáli, hybridi, ale aj divoká zver, čo sa pripletie do cesty. Niektoré potvory pritom majú špeciálne schopnosti - dočasne vás oslepia, pred smrťou vybuchujú a podobne. Zasiahnete ich rýchlym alebo silným úderom, môžete blokovať výpad nepriateľa aj s následným protiútokom, uhnúť sa, a dokonca použiť zbraň aj na koni. Doplnkovou výbavou je kuša a výbušné petardy. Efekt úderov zvyšuje stúpajúci adrenalín a občas si vychutnáte brutálne finiše s odseknutou hlavou. Zbrane a kusy oblečenia sa dajú vylepšiť runami a inými vecičkami, ktoré sa vkladajú do slotov. Používaním sa predmety kazia a treba ich opraviť náradím alebo u kováča. Kováči ale dokážu oveľa viac. Keď nazbierate potrebné suroviny a máte nákresy, majstri vám zhotovia pokročilé materiály a z tých potom aj celé kusy výbavy a zbraní. Tie najlepšie chuťovky ale dokážu zhotoviť len neozajstní odborníci. Kováči navyše aj rozoberú nepotrebné veci na kúsky, ktoré môžete použiť pri výrobe inej veci.

Geralt ako správny zaklínač používa aj rôzne odvary a nápoje. Tie si ale dokáže zhotoviť sám. Hodia sa hlavne podporné elixíry, ktorými Geralt regeneruje svoje zdravie alebo mu nakrátko zlepšujú reflexy, zvyšujú silu, umožňujú vidieť v tme. Pri užívaní dočasne zvyšujú toxicitu, ale aj na jej zníženie je odvar zvaný Biely med. Alchymistické menu je podobné ako remeselné. Keď má Geralt potrebné prísady a bylinky, ktorých je v krajine neúrekom, zhotoví substancie, odvary, petardy alebo oleje, ktorými potiera meče a dočasne zvyšuje ich účinok (podobne ako brúsením pri kováčskej dielni). Zaklínač má dva aktívne sloty na odvary, dva na petardy a pár slotov v taške. Tieto veci sa dajú obmieňať v inventári a potom aktivovať samostatnými klávesmi alebo vyvolaním kruhového menu. Zaujímavosťou je, že každý elixír či petardu stačí vyrobiť len raz a potom už zostane permanentne v inventári, aj keď sa  limitovaný počet dávok (1 -3) minie. Po meditácii, kde si hráč nastaví čas odpočinku, sa minuté odvary (a výbušniny) automaticky doplnia pomocou alkoholu. Ktoré prostriedky sú vhodné na príšeru, čo sa práve postavila Geraltovi  do cesty, ukazuje praktický beštiár.

Nedielnou súčasťou zaklínača sú aj znamenia, ktoré môže zosielať v boji, ale uplatnia sa aj mimo neho. Aard je výboj kinetickej energie vhodný na omráčenie aj rozbíjanie dverí či krehkých múrov. Igni vyvolá oheň, spáli protivníka aj jedovaté výpary, zažne fakle. Yrden vytvorí magickú pascu, ktorá hlavne spomalí obete v jej dosahu. Quen vyvolá užitočný ochranný štít. Axia očarí myseľ nepriateľa, čím sa z neho v boji stáva ľahký cieľ a v dialógoch to pomáha presvedčiť osloveného, aby spolupracoval, nebol agresívny alebo povedal všetko, čo vie. Znamenia sa dajú opakovane používať, len niekoľko sekúnd trvá, kým sa zregenerujú. Čas regenerácie ovplyvňuje aj trieda výzbroje.

Zaklínač, samozrejme, získava skúsenosti a každý nový level prinesie aj jeden cenný bod na vylepšenia. Zdokonaľujú sa talenty rozdelené do štyroch kategórií: šermiarstvo, znamenia, alchýmia a globálne schopnosti.  Väčšinou obsahujú po päť prvkov, ktoré sa dajú individuálne rozvíjať na niekoľkých stupňoch (postupne sa odomykajú) a ich efekt sa dá ešte znásobiť. Takto sa Geralt trebárs naučí odrážať nepriateľské šípy mečom a na vyššej úrovní nimi navyše trafí útočníka. Znamenia zas dostanú alternatívne režimy, čiže napríklad Axia v boji dokáže zo zameraného nepriateľa nakrátko urobiť spojenca. Quen vytvorí veľmi užitočný štít, ktorý vás po zásahu nepriateľa lieči. Vylepšené odvary sú účinnejšie a menej toxické. Lenže nestačí len investovať body. Aktívne sú len tie vylepšenia, ktoré vložíte (spolu s mutagénmi) do slotov schopností. Takýchto otvorov je na začiatku len pár a ďalšie sa sprístupňujú na vyšších leveloch. To znamená, že najskôr toho veľa nevyužijete (našťastie sa schopnosti v slotoch dajú meniť), ale neskôr  sa vaše možnosti slušne rozšíria a výrazne sa to prejaví najmä v boji.

Tvorcovia sa však okrem Geralta venovali aj  individualite a špecifickým prejavom iných postáv. Narazíte na rôzne osobnosti s veľmi dobre vykreslenými charaktermi, ktoré nemusia byť jednoznačne kladné alebo záporné. Napríklad kontroverzný Dijkstra, s ktorým sa Geralt stretol už v minulosti, je typický mafián a ironický grázel, pri ktorom sa mieša antipatia so sympatiou. V istých momentoch ho budete neznášať, ale keď odhalí svoju ľudskú stránku, možno si ho dokonca obľúbite. Celkom inak pôsobí Triss, pri ktorej to skrátka poriadne iskrí, hoci sa snaží potláčať city a jej opakom je drsne šarmantná a navonok chladná Yennefer.

Pri potulkách krajinou zaznejú rôzne nárečia podľa toho, v ktorom regióne sa nachádzate a s kým debatujete. Špecifické sú výrazové prostriedky spodiny v meste, pri ktorých neraz zaznejú skutočne tvrdé nadávky. Pobaví slang trpaslíka Zoltána s jeho neopakovateľným humorom. V dialógoch je spravidla niekoľko možností. Nie priveľa, ale rozhovor môžete usmerniť a neraz ponúka zásadné voľby, ktoré ovplyvnia ďalší priebeh udalostí. Vo vybraných momentoch musíte odpovedať v priebehu niekoľkých sekúnd, inak však môžete v pokoji zvážiť svoj výber. Nielen jazykovo menej zdatných jedincov poteší kompletný preklad textu do českého jazyka. Čeština si zachováva skvelý rozprávačský štýl (a drží sa pôvodných mien - napríklad Triss Ranuncul, nie Merigold ako v anglickom dabingu) zo Sapkowskeho kníh a neokolkuje ani v prípade vulgarizmov, pri ktorých by sa mnohí červenali. O benevolentnom prístupe svedčí aj označenie jedného zo záporákov - meno Zkurvysyn Junior zaznie (respektíve je napísané) často a rýchlo zistíte, že si ho jeho majiteľ plne zaslúži.

Hra kladie dôraz na detaily, ktoré v iných hrách zostávajú nepovšimnuté. No práve tieto drobnosti neraz približujú hru k realite. Pozoruhodná je mimika postáv, ktorá dáva najavo ich náladu či prekvapenie. V noci väčšina ľudí spí a nečakajte, že pri nákove narazíte na kováča. Z mŕtvol vypadávajú logické predmety, čo znamená, že z vlka získate mäso či kožu, ale nie meč alebo topánky, čo je bežný nezmysel v MMO, ale aj niektorých tradičných RPG. Koňa, ktorý sám zájde ku krmivu či vode, sme už spomínali. Tvorcovia však idú ešte ďalej. Geraltovi počas putovania rastie brada! Môžete ísť k holičovi, zmeniť si účes a dohladka sa oholiť, no po niekoľkých herných dňoch má zaklínač znovu šedivé fúziská a bradu.

Nie všetko je ale v hre perfektné. Veľmi ojedinele, ale predsa, sa postavy zaseknú o nejaký objekt alebo stoja nad zemou. AI je dobrá, no v istých momentoch pôsobí trochu kŕčovito, hoci inak postavy celkom dobre reagujú a spoľahlivo vykonávajú bežné denné činnosti. Inventár je síce rozdelený na niekoľko kategórií, ale aj tak som občas nevedel, kde mám ktorý predmet hľadať, najmä ak ich už bolo mnoho. Vodiaca čiara pri aktívnej úlohe vás občas zle naviguje. Narazíte aj na nejaké menšie bugy, ktoré ale tvorcovia promptne odstraňujú. A môžeme sa pozastaviť aj nad grafikou.

Hra vyzerá úžasne, aj napriek tomu, že sme pred pár rokmi videli ešte o niečo krajšiu verziu Zaklínača III a tvorcovia v tomto smere trochu poľavili. Neskutočne rozsiahla krajina je veľmi detailne spracovaná. V otvorenom priestore sa podľa regiónu vyskytuje odlišná flóra a fauna, v príbytkoch je mnoho vybavenia, mestá prekypujú životom a hemžia sa tam stovky ľudí - sú priam epické. Zmeny dňa a noci ukážu krajinu v rôznych  podobách, všade je plno objektov, nevšedných zákutí, lokality ani ich časti sa neopakujú. Úžasné sú zmeny počasia - najmä keď zúri búrka a stromy sa ohýbajú pod nápormi vetra, vyzerá prostredie veľmi autenticky. Hoci je krajina skutočne rozľahlá, hra vôbec nevyužíva rušivé nahrávanie, pri  ktorom by ste museli čakať na načítanie dát. Ani pri vstupe do budov či jaskýň. Všetko je plynulé, žiadne vynútené prechody a prestoje. Viditeľné loadingy sú len pri načítaní novej hry alebo nahrávaní uloženej pozície (v hre je automatické a vlastné ukladanie aj quick save). A tieto momenty tvorcovia využili na nahovorené scény s rekapituláciou nedávnych udalostí.

Aj postavy vyzerajú výborne a autenticky a tvorcovia nimi nešetrili. Geraltov vzhľad sa mení podľa použitej výbavy. Dopĺňajú to vydarené efekty, napríklad aj mokré oblečenie a tváre, ktoré sa lesknú od kvapiek dažďovej vody. Doplnkové animácie sú pôsobivé. Len pri pohľade na perfektne vyformované tváre, na ktorých vidíte aj  najmenšie vrásky, pôsobia hranaté obnažené plecia na miestach, kde by mali byť pekné jemné obliny, dosť rušivo. Sem-tam si všimnete aj chyby v textúrach. Atypická farba Garaltových zreničiek súvisí so zaklínačstvom, ale možno sa zamyslíte nad tým, prečo majú niektorí bežní ľudia žlté oči.

Zaklínač III: Divoký hon
Zaklínač III: Divoký hon Geraltove osudové ženy pekne pokope.
Geraltove osudové ženy pekne pokope.

Zaklínač III: Divoký hon Schopnosti nestačí odomknúť skúsenostnými bodmi.  Aby boli aktívne, treba ich vložiť do určených slotov.
Schopnosti nestačí odomknúť skúsenostnými bodmi. Aby boli aktívne, treba ich vložiť do určených slotov.

Zaklínač III: Divoký hon Hra je okorenená romantikou a milostnými scénami.
Hra je okorenená romantikou a milostnými scénami.

Celkovo však hra vyzerá naozaj úchvatne a prispieva k tomu aj fantastický soundrack, vrátane „živých" piesní, keď na ulici narazíte na kapelu alebo sledujete lahodný spev trubadúrky. Počítajte aj s kvalitným dabingom, pričom nahovorené sú všetky postavy. Zaklínača spustíte na ultra nastaveniach aj na stredne výkonnej zostave, hoci vtedy musíte počítať s poklesom fps. Pomer výkon - kvalita je veľmi priaznivý a s nižšími nastaveniami by nemal byť problém rozbehnúť hru aj na slabšom PC. Celkovo klady natoľko prevažujú, že uvedené chybičky (nielen v grafike) hre veľkodušne odpustíte.

Možno sa vám recenzia zdá príliš rozsiahla, jej dĺžka však zodpovedá masívnemu obsahu hry. Zaklínač III sa nedá opísať v niekoľkých odstavcoch a nedokončíte všetko v priebehu niekoľkých dní. Potrebujete na to niekoľko desiatok hodín, čo u bežných hráčov môže predstavovať týždne, ale pokojne aj mesiace. Tony menších či väčších úloh zaberú mnoho času a keď si budete myslieť, že ste na konci, hra naberie druhý dych a ešte pokračuje  - a potom tvorcovia vydajú expanziu. Okrem množstva bezplatných DLC, ktoré už do hry začali pribúdať, nás totiž ešte čaká veľký prídavok, ktorý má byť dostupný v októbri. Takže hru po dokončení určite neodinštalujte. Radšej si vychutnávajte vedľajšie úlohy, ktoré vám ešte zostali a môžete ich plniť aj po zavŕšení nosného príbehu.

Zaklínač III je epický, drsný, veselý aj smutný, chvíľami vulgárny, ale aj romantický. Nie je to bezchybná RPG, ale k dokonalosti jej veľa nechýba. Hra chytí a upúta ako knižný bestseller alebo filmový trhák. Má drobné nedostatky, no tie sú prevalcované gigantickým obsahom, ktorý ale nie je samoúčelný a všetko, čo tvorcovia do hry vložili, má svoj zmysel a opodstatnenie. Zaklínač je jedinečný, a pritom neuveriteľne ľudský. Neobmedzuje sa na strojové plnenie úloh, ale dáva priestor aj citom a emóciám (so štipkou erotiky) a odzrkadľuje život s jeho dobrými aj zlými stránkami, jedinečnými udalosťami aj všednými momentmi. A práve preto pôsobí hra tak prirodzene, a pritom výnimočne a to robí zo Zaklínača desiatkovú hru.

napísal uni 28.5.2015
Páči sa mi! (+7)
10