ULTRA STREET FIGHTER IV

ULTRA STREET FIGHTER IV

7.0

Nie až taká ultra bojovka na PS4

Začiatkom budúceho roka nám Capcom konečne naservíruje Street Fighter V. Pokračovania ich známej bojovkovej série sa tak dočkáme po siedmich rokoch od predchádzajúcej časti. Avšak nebol by to však Capcom, keby nám ešte posledný raz nepriniesol novú edíciu Street Fighter IV, ktorá sa tentoraz pretĺkla na PS4, kde má pripraviť pôdu pre pokračovanie a zároveň opraviť chyby, ktoré sprevádzali predchádzajúcu verziu. Opäť sa tak tvorcovia museli popasovať s tým, ako priniesť starú a dobre známu hru, ktorá 6 rokov od vydania dokáže osloviť ako skúsených, tak aj nových hráčov.

Nová PS4 verzia Ultra Street Fighter IV však predstavuje výzvu aj pre samotných redaktorov herných webov a časopisov. Tí zase musia hľadať spôsob, akým opäť opíšu niečo, o čom písali už tri alebo štyri razy. Môžete si o politike Capcomu myslieť skutočne čokoľvek. Pravdou ale je, že autori síce na hre už dlhé roky neskutočne a možno aj nepekne ryžujú, no stále im to vychádza, a to aj v očiach hráčov. Hlavným dôvodom sú pevné a kvalitné základy, ktoré položili už v prvej hre. Tým druhým sú zas vylepšenia. Nie sú to len kostýmy, nové postavy a „kozmetické“ zmeny, ale najmä drobné zásahy do hrateľnosti, ktoré sú odpoveďou na žiadosti hráčov.

Aj keď PS4 verzia Ultra Street Fighter IV vychádza priamo ako retail titul, v zásade je to stále update predchádzajúcich dvoch verzií SSF - podobne ako verzie pre staré konzoly a PC. Ponúka tak nie len podobný zážitok, ale aj rovnaké aspekty v príbehu hry. Ten síce v sérii nikdy nehral prvé husle, no príjemne spestruje celú tú nakladačku, ktorú rozpútate vo chvíli, keď chytíte do ruky ovládač. Nováčikovia v príbehu určite budú tápať, no veteránov zavedie do obdobia medzi druhou a treťou časťou. Vracia sa M. Bison, ktorý prežil udalosti dvojky a spolu s ďalšími bojovníkmi je späť v novom turnaji. Nechýba tradičné klišé o zlej korporácii s vlastnými záujmami, no to už k tomuto žánru patrí.

Ultra Street Fighter IV
Ultra Street Fighter IV Príbeh je rozprávaný štýlovými anime vsuvkami.
Príbeh je rozprávaný štýlovými anime vsuvkami.

Ultra Street Fighter IV Priamo v hre narazíte aj na zbierku netradičných kostýmov.
Priamo v hre narazíte aj na zbierku netradičných kostýmov.

Ultra Street Fighter IV Arény sú vizuálne bohaté a plné detailov.
Arény sú vizuálne bohaté a plné detailov.

Oveľa dôležitejšia je herná ponuka a tá fanúšikov nesklame. Ak sa do hry zahryznete, samozrejme, strávite najviac času v online zápasoch, no aj bez nich v nej dokážete bojovať skutočne dlhé hodiny. Môžete začať obligátnym tréningom, ak nepatríte medzi hráčov, ktorí by s hrou mali veľa skúseností, prípadne sa môžete rovno pustiť do príbehu v Arcade režime za niektorú z mnohých postáv. Nechýba možnosť zabojovať si vo dvojici pred TV vo Versus režime.  Vaše schopnosti potom poriadne preveria aj výzvy. Tradičná zostava je doplnená o nové Ultra výzvy, ktoré by najmä skúsených hráčov chceli potrápiť o niečo viac.

Každá z hrateľných postáv má pred sebou spolu (v bežných aj ultra trialoch) niekoľko desiatok úloh, ktoré sa zdajú byť jednoduché, no vyžadujú dokonalú presnosť. Prakticky vás prevedú všetkými technikami danej postavy, ofenzívnymi aj defenzívnymi, od tých najjednoduchších až po tie najzložitejšie. Kým si teda na začiatku poradíte aj s jedným „štvrťkruhom“ a jedným tlačidlom pre útok, neskôr si už budete na gamepade lámať palce. Menším oddychom od týchto čoraz náročnejších výziev môžu byť jednoduché vstupy, kde sa len naháňate za čo najvyšším skóre, napríklad ničením auta alebo sudov.

Čo sa hrateľnosti týka, už pôvodný Street Fighter IV si zakladal na tom, že sa snažil prinavrátiť štýl známy z klasickej dvojky. To znamená, že je hra založená na tradičnom systéme so šesticou tlačidiel pre boj, ktoré sú rozdelené podľa výšky (nízke, stredné, vysoké) a podľa končatín. Okrem toho sa však vracajú aj ďalšie staršie mechanizmy, ktoré sú navyše doplnené o niektoré novinky. Ultra verzia k tomu taktiež prispieva niekoľkými novými prvkami. Výsledkom je, že aj hráči, ktorí hru v predchádzajúcich verziách dobre poznali, majú stále čo objavovať a učiť sa.

Ak ste však s predchádzajúcimi verziami zatiaľ nemali tú česť, môžete sa pri hre poriadne zapotiť. USF IV patrí medzi tie ťažšie bojovky. Je náročné sa hru naučiť a ešte ťažšie ju dokonale zvládnuť. Mnoho herných mechanizmov je založených na vzdialenosti a hlavne pekelne presnom načasovaní na úrovni niekoľkých snímok. Útoky, protiútoky, špeciálne útoky, focus pohyby, rôzne kombá a ďalšie pohyby sú to, čo odlišuje hru od ostatných. Na niektoré potrebujete jeden z dvoch ukazovateľov, no jeho úplným naplnením získate možnosť použiť super útok. Ten druhý slúži na ultra kombo, dlhší animovaný a efektný útok, na ktorý sa dobre pozerá a navyše súperom poriadne zavarí.

Jednou z noviniek v súbojovom systéme je Ultra Combo Double. Princíp je rovnaký ako pri bežnej verzii, no každá postava mala vo výbave dve ultra kombá, z ktorých si mohla vyberať. Teraz si ich môžete zvoliť obe naraz a použiť v boji, čo mení taktiku, ale narobí menej škôd. Podobnou nadstavbou známej techniky sú Red Focus útoky, ktoré sú podobné tým klasickým, ale výrazne sa odlišujú vizuálne a umožnia vám absorbovať väčšiu dávku úderov. Poslednou novinkou je krátke pozdržanie postavenia bojovníkov. Vďaka tomu môžete trochu pozmeniť načasovanie vstávania vašej postavy, keď vás súper zrazil na zem.

Menšími zmenami sú rôzne ďalšie opravy a úpravy, napríklad v balanse postáv, ktoré taktiež trochu menia zážitok z hrania, aj keď na Setha si stále pekne od srdca zanadávate. Takto sa však postavy a rôzne iné veci menili stále v každej verzii, ale tu prichádza ďalšia zaujímavá novinka. Hra umožňuje vybrať si edíciu, ktorú chcete hrať. Tým pádom si do súboja môžete napríklad vybrať postavu s vlastnosťami z pôvodnej hry či z niektorej z predchádzajúcich aktualizácií. Medzi verziami postáv je aj Omega variácia, ktorá mení vlastnosti aj ovládanie starých známych postáv.

Ultra so sebou prináša aj novinky v obsahu. Počet postáv narástol na 44, pričom až štvoricu z piatich nováčikov ste mohli vidieť v crossover titule Street Fighter x Tekken. Samozrejme, nechýba tu ani slušná nádielka alternatívnych kostýmov, pričom niektoré už idú skutočne do extrému a skôr sú to také šialené fantázie autorov, ktoré sa zhmotnili. Pribudla aj šestica nových arén, taktiež ich môžete poznať zo Street Fighter x Tekken a pekne zapadajú do hernej ponuky.

Nie všetko je až také ideálne. USF IV totiž na PS4 vyšla v stave, na ktorý v Capcome rozhodne nemôžu byť hrdí. Síce oproti PS3 verzii znížili input lag, no stále to nie je dokonalé a navyše hru sprevádzalo viacero ďalších chýb. Tie Capcom od vydania poctivo látal a ešte aj bude, no k spokojnosti to má ešte ďaleko. Tie najväčšie problémy sú už preč, input lag je stále trošku vyšší, no to si nováčikovia pravdepodobne ani nevšimnú, ak nebudú skúšať výzvy.

Ultra Street Fighter IV
Ultra Street Fighter IV Hra nepatrí medzi najjednoduchšie a dá vám to pocítiť.
Hra nepatrí medzi najjednoduchšie a dá vám to pocítiť.

Ultra Street Fighter IV Súboje sú sprevádzané množstvom pestrých efektov.
Súboje sú sprevádzané množstvom pestrých efektov.

Ultra Street Fighter IV Ten pocit, keď čakáte, ktorý z dvojice spammerov sa proti vám postaví...
Ten pocit, keď čakáte, ktorý z dvojice spammerov sa proti vám postaví...

Ťažiskom SF4 je online hranie a nezmenilo sa to ani v prípade ultra verzie. Úpravy profilov, rebríčky, priamo upload na YouTube alebo prezeranie kanálov už nahratých zápasov - to všetko svedčí o bohatej komunite, pre ktorú je hra tvorená. Tá sa zatiaľ na PS4 až tak nenazbierala, takže si občas počkáte na spolubojovníkov a protihráčov. Horšie však je, že sa chyby stále nachádzajú aj v online režimoch, ktoré nebežia úplne hladko, aj keď na druhej strane, na lagy až tak často nenarazíte (ak nie sú spôsobené katastrofálnym pripojením hráčov). Poteší novinka v podobe online tréningov, kde sa s vami môžu spojiť hráči na sieti. Taktiež režim eliminácie, ktorý rozširuje hru na súboje traja na troch. Celkovo je tak online ponuka skutočne nabitá.

Vizuálne hre niet čo vytknúť. Aj po toľkých rokoch od pôvodného vydania jej cel-shade grafika stále svedčí a vyzerá veľmi dobre, pričom dbá na drobné detaily (napríklad vypleštené oči postáv, keď dostávajú silný úder). Má to svoj jedinečný štýl, ktorý hru charakterizuje a čo je dôležitejšie, beží úplne hladko pri 60 fps a 1080p rozlíšení. Taktiež hudba stále neomrzí a počúva sa veľmi dobre. zvuky sú špičkové, dabing kvalitný. Poteší fakt, že je v hre dostupný ako anglický, tak aj japonský dabing. Môžete si tak vybrať to, čo vám vyhovuje. Neskôr dokonca aj pre konkrétne postavy.

Hodnotiť Ultra Street Fighter IV na PS4 nie je jednoduché. Stále ponúka vynikajúci základ, ktorý z hry robí jednu z najpopulárnejších turnajových záležitostí vôbec. Má však zopár problémov. Noviniek nie je málo, no stále to hru nikam ďalej neposúva a už z toho naozaj smrdí vypočítavosť. Navyše nevyšla práve v najlepšom stave a aj keď sa už slušná porcia chýb opravila, tu a tam ešte poriadne zaškrípete zubami. Nezachraňujú to ani drobné vychytávky tejto verzie, napríklad niektoré zvuky, ktoré vychádzajú z gamepadu.

napísal matus_ace 19.6.2015
7.0
8.3