PRO CYCLING MANAGER 2015

PRO CYCLING MANAGER 2015

7.0

Cyklistika ako ju v televízii neuvidíte

Cyklistika je na Slovensku každým rokom populárnejšia, a to najmä vďaka úspechom nášho Petra Sagana. Vlna záujmu, ktorú spustili jeho víťazstvá (aj) na Tour de France, zasiahla celé Slovensko a v očiach veľkého množstva ľudí sa z nudného športu bez štipky adrenalínu stal aspoň trochu atraktívny. Miestna herná komunita sa tak aj preto o niečo viac zaujíma o hry so zameraním na tento šport, medzi ktoré patrí aj známy Pro Cycling Manager na PC, respektíve Tour de France na herných konzolách. Aj keď sa to možno nezdá, tieto dve verzie sú od seba veľmi odlišné a kým sa Tour de France zameriava skôr na čisté jazdenie v rámci Tour de France (nečakane), v Pro Cycling Manager je kladený oveľa väčší dôraz na manažérsku pozíciu v tíme . My sme sa pozreli práve na Pro Cycling Manager, ktorý má oproti svojmu konzolovému súrodencovi omnoho širšiu ponuku cyklistických súťaží a ďalšieho obsahu.

Pro Cycling Manager 2015 teda obsahuje celú tohtoročnú sezónu, čo v číslach znamená viac ako 200 cyklistických súťaží, ktoré sú rozdelené v ôsmich kategóriách s viac ako 550 etapami. Autori taktiež pripravili 90 profesionálnych tímov, ktoré môžete dôkladnou prípravou, kvalitným tréningom a prepracovanou stratégiou dotiahnuť až na vrchol medzi svetovú špičku. Konkurencia je však veľká a nikto vám nič len tak zadarmo nedá.

To, že pôjde o tvrdý boj, zistíte hneď na začiatku. Pro Cycling Manager 2015 ponúka ako hru pre jedného hráča, tak aj multiplayer. V hre pre jedného môžete nájsť štyri rôzne režimy. Prvý z nich je klasická, no rozsiahla kariéra, druhým režimom je One-Off Race, kde máte prístup k všetkým súťažiam, ale aj jednotlivým etapám. V treťom režime Track si môžete zmerať schopnosti s ostatnými jazdcami v siedmich rôznych disciplínach – Kerin, Scratch, Elimination Race, Points Race, 200 Metres Time Trial, Sprint a Omnium. Štvrtý režim, Pro Cyclist, je v sérii novinkou a umožní vám vytvoriť si vlastného profesionálneho cyklistu. Nemusíte tak riadiť celý tím ako v kariére, ale na starosti máte iba jedného jazdca.

Pro Cycling Manager 2015
Pro Cycling Manager 2015 Na výber máte z viacerých kamier a nechýba ani pohľad z helikoptéry.
Na výber máte z viacerých kamier a nechýba ani pohľad z helikoptéry.

Pro Cycling Manager 2015 Vizuál hry si môžete mierne vylepšiť filtrami.
Vizuál hry si môžete mierne vylepšiť filtrami.

Pro Cycling Manager 2015 Jednej etapy sa môže zúčastniť aj viac ako stovka pretekárov.
Jednej etapy sa môže zúčastniť aj viac ako stovka pretekárov.

Začiatok vašej cyklistickej kariéry v Pro Cyclist začína voľbou mena, veku, výšky, váhy a odtieňa pleti. Ďalej sa musíte rozhodnúť, v čom chcete vynikať, respektíve na čo konkrétne sa chcete vo svojej kariére zamerať. Môžete byť cyklistom, ktorý sa zameriava prevažne na kopcovité alebo rovinaté etapy, no taktiež vám nemusí ísť ani tak o žltý dres, teda celkový výsledok súťaží, ale radšej budete bojovať o body v horských prémiách či časovkách. Takmer všetky tieto nastavenia pritom majú vplyv na vaše výkonnostné body a v konečnom dôsledku aj na level, s ktorým odštartujete kariéru. Po vytvorení postavy si musíte zvoliť, pre aký tím chcete jazdiť. Na výber máte z troch, pričom pri každom vidíte, akú úlohu by ste v danom tíme zastávali a akou sumou by ste boli mesačne odmeňovaní.

Ako jednotlivec sa musíte udržiavať stále v kondícii a zlepšovať formu. K tomuto účelu slúžia tréningy, ktorých intenzitu si môžete manuálne nastaviť podľa vašich osobných preferencií. Kedy sa zúčastníte etapy, závisí na rozhodnutí vášho tímu. Váš výkon, a teda aj umiestnenie v každej etape, sa po jej skončení premení na skúsenostné body. Za dosiahnutie určitého počtu bodov automaticky získavate vyšší level, ktorý má vplyv na jednotlivé atribúty jazdca (akcelerácia, výkonnosť v kopcoch, časovky, schopnosť regenerácie a tak ďalej). Každú z etáp môžete hrať v klasickom 3D režime alebo sa môžete spoľahnúť na AI a celý pretek nechať na zrýchlenej simulácii počítača.

Kariéra v Pro Cycling Manager 2015 je štandardná, a teda prvý dôležitý krok, ktorý musíte spraviť, je voľba jedného z profesionálnych tímov, ktorý budete v najbližšej sezóne spravovať. Manažérska pozícia v cyklistickom tíme je rovnako dôležitá ako kdekoľvek inde, čiže ak sa niečo nedarí podľa očakávaní, je to vaša chyba. Okrem jazdcov celého tímu máte na starosti aj sponzorov, ktorí jednoznačne musia byť spokojní. K dispozícii máte zoznam všetkých súťaží za celú sezónu, pričom pri každej z nich majú sponzori nejaké očakávania, na akom mieste by ste mali skončiť. Nie každá súťaž je ale rovnako dôležitá – predsa len, ak skončíte na chvoste na dánskom šampionáte, nebude to pre vašich sponzorov až také bolestivé, ako keby ste obsadili posledné miesto na Tour de France.

Na dosiahnutie úspechov musí všetko fungovať bez problémov, jazdci musia byť spokojní, v dobrom fyzickom, ale aj psychickom stave a netreba zabúdať ani na výbavu. Pre svojich jazdcov máte možnosť objednávať rôzne tréningové kempy po celej Európe, no nie všetky sú rovnako kvalitné, čo sa však odrazí aj na cene. Pred každou etapou máte na výber, ktorého z jazdcov tímu chcete zapísať na štartovaciu listinu. V tomto momente je najlepšie pozrieť si mapu danej etapy a podľa jej typu zvoliť najlepších možných pretekárov. Každopádne, ako som už písal vyššie, ak nasleduje etapa, ktorá je ako stvorená pre jedného z vašich jazdcov, no ten práve nie je v najlepšej kondícii, je len na vás, či ho aj napriek tomu vyšlete zabojovať o cenné body alebo ho radšej necháte oddýchnuť a načerpať nové sily do ďalších etáp. Určitý vplyv na výsledky môže mať aj zvolená výbava – teda rám bicykla či kolesá.

Podstatnou súčasťou hry je tiež multiplayer. Pred vstupom do tohto režimu si najskôr musíte vytvoriť účet, ktorý je previazaný s CD kľúčom vašej kópie hry. Ide o plnohodnotný režim a nie nejaký menší bonus, kedže aj tu máte pod sebou vlastný tím jazdcov. Celý koncept hry sa však líši od režimov pre jedného hráča. Hneď po registrácii a vstupu do multiplayeru vám hra automaticky „daruje“ štartovací balíček kariet pozostávajúci z desiatich jazdcov a dvoch vecí do výbavy. Ďalšie takéto balíčky si môžete kupovať v hernom obchode za hernú menu, ale aj za reálne peniaze. Napríklad najmenej môžete kúpiť 50 Cyands za 5 €, pričom najviac 400 Cyans a tie vás vyjdú na 30 €. Rovnako ako v režime Pro Cyclist je tu prítomné levelovanie, a teda za každú etapu ste ohodnotení určitým počtom bodov. Aj preto sú preteky rozdelené do dvoch kategórií – hodnotené a nehodnotené. Pri hraní v tomto režime som nezaznamenal väčšiu odozvu pripojenia, a teda hra prebiehala až prekvapivo plynule. Aj keď plynulosť pri hre cez internet je závislá od kvality internetového pripojenia vás aj ostatných hráčov.

Ako je však na tom samotná harateľnosť v multiplayeri? Medzi jednotlivými hernými režimami sú pri porovnaní so sólo hrou len malé rozdiely, takže nie je nutné podrobne rozpisovať každý z nich. Pri spustení prvej etapy vás hra narýchlo oboznámi so všetkými ikonami na obrazovke, no aj napriek tomu je pravdepodobné, že v nich budete mať ešte pár ďalších minút zmätok. V ľavej časti obrazovky máte zoznam vašich jazdcov, a to s informáciami o ich aktuálnej kondícii, zostávajúcej energii, aktuálnom tepe srdca a úrovni ich snaženia. Táto hodnota je pre každého pretekára prednastavená na čísle 70, no, samozrejme, môžete ju ľubovoľne meniť. Okrem toho však každému z pretekárov môžete určovať spôsob jazdy – či majú špurtovať, držať sa na svojom mieste alebo sa radšej vydať na čelo pelotónu. Nechýba ani automatický režim, ktorý sa riadi stratégiou, ktorú ste si zvolili pred začiatkom etapy. Každému z hráčov totiž môžete dať ešte pred spustením pretekov určité ciele, ktoré sa budú športovci snažiť dosiahnuť - napríklad boj o pódiové umiestnenie, výhra časovky a podobne.

Pro Cycling Manager 2015
Pro Cycling Manager 2015 Počas dažďa si musíte dávať oveľa väčší pozor na klzkú cestu.
Počas dažďa si musíte dávať oveľa väčší pozor na klzkú cestu.

Pro Cycling Manager 2015 Záverečný špurt tentokrát neskončil pre Sagana práve najlepšie.
Záverečný špurt tentokrát neskončil pre Sagana práve najlepšie.

Pro Cycling Manager 2015 Po skončení etapy sa môžete pozreť na odovzdávanie dresov.
Po skončení etapy sa môžete pozreť na odovzdávanie dresov.

V dolnej časti obrazovky môžete nájsť informácie o aktuálnej pozícii vášho pelotónu (ale aj únikov) v rámci etapy, a to aj s presným časovým odstupom jednotlivých skupín. Do pravého rohu autori vtesnali informácie o konkrétnom jazdcovi, ako aj informácie o aktuálnom prevýšení a vzdialenosti do cieľa. Ak ste žiadnu hru zameranú na cyklistiku ešte nehrali, určite sa pýtate, či jedna etapa trvá tak dlho ako v realite – nie, netrvá. Aj etapa, ktorá má cez 200 km, zaberie okolo tridsať minút, no aj to iba vtedy, ak si ju nezrýchlite. Hru si môžete zrýchliť maximálne osemkrát, pričom to funguje aj v multiplayeri, no tam sa musíte vždy dohodnúť so zakladateľom danej etapy.

Po vizuálnej stránke sa však zdá, akoby sa autori vrátili o pár rokov v čase. Aj na maximálnych nastaveniach sa veľké objekty zobrazujú iba niekoľko desiatok metrov pred vašimi očami, kvalitnejšie textúry a tiene sa okolitému publiku načítavajú rovnako iba pár metrov od vašej aktuálnej pozície - a to už vôbec nehovorím o viacerých grafických chybách. To, že sa stovka cyklistov preženie cez stojace auto na trati, nie je nič výnimočné. Taktiež sa mi párkrát stalo, že diváci sa tak nejako „zasekli“ na trati a jazdci cez nich veselo prešli. Oveľa podivnejšie ale bolo, keď sa hra nevedela rozhodnúť, či práve idem mimo dediny alebo som v nej – okolo trate sa mi pravidelne, behom niekoľkých sekúnd a viackrát vystriedali domy s trávnatým porastom a niekoľkými stromami.

Pro Cycling Manager 2015 je pre fanúšikov cyklistiky jednoznačnou voľbou, aj keď nie je dokonalý. Čaká vás zábava na niekoľko desiatok či stoviek hodín a trápiť vás nebudú ani rôzne technické či grafické nedostatky. Pre nováčikov ide o podstatne riskantnejšiu voľbu, kedže po prvom zapnutí rozhodne nezačnú obsadzovať prvé priečky. Naučiť sa rozumne používať všetky možnosti hry zaberie nejaký ten čas, čo laikov nakoniec môže veľmi rýchlo omrzieť.

Pro Cycling Manager 2015
Pro Cycling Manager 2015 Vašu online kariéru začínate s desiatimi jazdcami.
Vašu online kariéru začínate s desiatimi jazdcami.