JOTUN

JOTUN

7.5

Hrdinka na ceste do Valhally

So severskou mytológiou sa v hrách v posledných rokoch stretávame pomerne často. Zo starobylých mýtov a legiend vychádza aj pomerne nenáročný titul Jotun, v ktorom sa však skrýva viac, ako by ste čakali. Hra kráča svojou vlastnou cestou a v konečnom dôsledku je toto putovanie zábavné aj strastiplné zároveň.

Ste po smrti a keďže vaša bojovníčka Thora patrí medzi Vikingov, jej vytúženým cieľom je Valhalla. Lenže svoje miesto v sieni slávy si musí najskôr zaslúžiť. A tak ju čaká ešte jedno dobrodružstvo, v ktorom má preukázať svoje schopnosti. Vyzbrojená odvahou a ťažkou obojručnou sekerou musí poraziť piatich gigantických elementálov- jotunov.

Putovanie sa začína v lese, kde skoro nič nenasvedčuje tomu, že sa hra vymyká z bežného priemeru. Práve naopak, spočiatku je to pomerne nuda. Hľadáte cestu medzi stromami a kríkmi, kde vás nanajvýš otrávia  jedovaté výpary alebo pokúšajú tŕnisté výčnelky vyčnievajúce zo zeme. Žiadnych reálnych protivníkov však nestretnete až do chvíle, kým sa pred vás nepostaví prvý boss. A vlastne aj ten je brnkačka.

Jotun
Jotun Hlavu v studničke si obľúbite. Vylieči vás a je to checkpoint.
Hlavu v studničke si obľúbite. Vylieči vás a je to checkpoint.

Jotun Zapaľovanie svetiel, ktoré vyttvoria maketu hviezdnych znamení, je zábavné.
Zapaľovanie svetiel, ktoré vyttvoria maketu hviezdnych znamení, je zábavné.

Jotun Z týchto vajec by bola praženica pre celú dedinu. Minimálne...
Z týchto vajec by bola praženica pre celú dedinu. Minimálne...

Zábava to začne byť až v ďalších leveloch, ktoré sú už, našťastie, podstatne nápaditejšie. Dobré je už to, že sa z centrálnej plochy, kam sa vždy vraciate, môžete vydať ľubovoľným smerom. Sami si tak zvolíte, v akom poradí absolvujete ďalšie úrovne, kde musíte nájsť runy, ktoré otvárajú brány k jotunom. Každú bránu odomknú dve runy, z ktorých je každá umiestnená v inom bludisku. Čiže vás okrem úvodnej pasáže čaká ešte osem levelov, čo nie je veľmi veľa. Navyše sú tieto výpravy, až na pár výnimiek, krátke a potrebný nález väčšinou získate v priebehu niekoľkých minút.

Dôvodom poriadne prekutať každú úroveň a zdržať sa tam trochu (ale naozaj len trochu) dlhšie sú oltáre, vďaka ktorým získate božské sily. Týchto jedinečných schopností je šesť a majú veľmi limitovaný počet použití. Spravidla ich môžete aktivovať dvakrát a potom sú vybité. Ďalšie oltáre vám už len pridajú dávku navyše. Nemajte však obavy, božské sily sa dajú nabíjať, a to spravidla pri studniach s gigantickou hlavou Mimira, ktoré súčasne slúžia aj ako checkpointy v leveloch. Okrem toho môžete v úrovniach vypátrať aj stromy so zlatými jablkami, ktoré vám permanentne zvýšia úroveň života.

Najužitočnejšou božskou schopnosťou je liečenie, hodí sa aj zrýchlenie, ochranný štít či Thorovo kladivo. V niektorých prípadoch pomôže aj vytvorenie návnady alebo Odinov oštep. Len je škoda, že každá schopnosť po aktivácii vydrží len niekoľko sekúnd. Tento čas spravidla vystačí na pár silnejších útokov alebo krátkodobú ochranu. Preto sa hlavne spoliehajte na štandardné alebo silné, ale pomalé útoky svojou sekerou. Dva bojové ťahy a uhýbanie sú vlastne to jediné, čo Thora dokáže uplatniť v bitke okrem božských síl, čo je trochu málo.

Pri zdolávaní štandardných levelov však skromné bojové schopnosti úplne postačia. Už preto, že na nepriateľov nenarazíte často. V niektorých úrovniach dokonca vôbec. To ale neznamená, že sú tieto pasáže fádne. V skutočnosti sú skoro všetky bludiská zaujímavé. Ponúkajú rôzne prostredia, pričom sa premiestňujete z útrob zeme až do konárov gigantického stromu Yggdrasil.

Levely sa líšia vzhľadom, ale aj spôsobom ich prekonávania a prekážkami. V zasneženej krajine priebežne duje smrtiaci severák, pred ktorým sa musíte skrývať za kamennými výčnelkami. Spod ľadu sa môže náhle vydrať na povrch morská obluda s dračou hlavou, ktorej sa treba včas vyhnúť. V bažinách sa dostanete z jedného ostrovčeka na druhý pomocou pltí a musíte stínať stromy na vytvorenie mostíkov. V  inej úrovni sa šmýkate po obrovských koreňoch ako na kĺzačke. Zábavné je aktivovanie svetelných bodov, z ktorých vytvárate makety hviezdnych znamení. Na aktívnych protivníkov narazíte v božskej vyhni a baniach, kde sa na vás valia bradatí baníci s kladivami. Ale len keď sa zlúčia do početných skupín - jednotlivci pred vami utekajú. V lávových poliach zas po vás hádžu balvany agresívni obri.  Ťažké gule vás síce môžu zabiť, ale súčasne ich dokážete posúvať do lávy a vytvoríte si tak potrebné prechody.

Tvorcom rozhodne nemožno uprieť poriadnu dávku fantázie, len zamrzí, že všetky úrovne dokopy prejdete za nejaké dve - tri hodinky. Aj keď pritom niekedy poblúdite, lebo mapky zobrazované pri vyvolaní menu neukazujú vašu polohu. Herná doba sa predlžuje len súbojmi s bossmi, ku ktorým môžete prísť podľa vášho uváženia - ak ste už otvorili brány runami. Keď je na vás niektorý Jotun prisilný, môžete sa k nemu vrátiť neskôr, napríklad keď získate viac božských síl.

Jotun
Jotun Pred vetrom sa treba chrániť - prináša smrť.
Pred vetrom sa treba chrániť - prináša smrť.

Jotun To by bolo domáce zvieratko! Len kto by ho uživil a kde by sme ho dali?
To by bolo domáce zvieratko! Len kto by ho uživil a kde by sme ho dali?

Jotun S naštvanými baníkmi nie je sranda...vlastne áno, je s nimi sranda. :-)
S naštvanými baníkmi nie je sranda...vlastne áno, je s nimi sranda. :-)

Každý boss je zviazaný s nejakým elementom, ktorý hojne využíva v boji.  Vždy sa však nájdu aj nejaké slabiny. Ohnivý jotun Kaunan vás bude chcieť zabiť veľkým mečom, ktorý sa mu ale často zaryje do zeme. Okrem toho vytvára žeravé praskliny a vyvoláva erupcie s horiacimi meteoritmi. Zimný jotun Isa sa spolieha hlavne na mrazivý vietor a svoj ľadový dych. Zrejme najsilnejším bossom je búrkový jotun Hagalaz. Pri boji s ním musíte byť neustále v pohybe a uhýbať sa devastačným útokom a súčasne aj pohyblivým výbojom aj bleskom, ktoré vás zaručene trafia, ak nebudete kľučkovať. A to má oponent v zálohe ešte jeden tromf...

Pri súbojoch s bossmi je dôležité správne načasovanie útokov, využívanie slabých miest protivníkov, šikovnosť a trpezlivosť. Pri niektorých jotunoch sa ani veľmi nezapotíte, ale je aj pár skutočne húževnatých bossov, na ktorých  budete potrebovať veľa, možno až desiatky pokusov. A budú vám poriadne žrať nervy. Pre niektorých hráčov je to presne taká výzva, akú potrebujú, iných môžu tieto boje frustrovať, pretože latka je nastavená až privysoko.

Samotní bossovia sú pritom navrhnutí veľmi dobre. Problém je skôr v obmedzených možnostiach vašej hrdinky. Božské sily síce pri bossoch uplatníte, ale väčšina z nich má mizivý účinok. Jednoducho nemajú potrebný efekt. Navyše je na okamžité použitie pripravená len jedna sila a musíte si nalistovať vždy tú, ktorú práve potrebujete, čo v zápale boja poriadne zdržuje a odvádza vašu pozornosť. Pri neustálom uhýbaní pred útokmi nepriateľov alebo ich naháňaní (niekedy odskočia dosť ďaleko a vy za nimi šliapete desiatky sekúnd) by sa ako soľ hodil beh. Uhýbanie vám pomôže, ale nie vždy postačí. Váš silný útok zaberá, ale zdvíhanie sekery trvá niekoľko sekúnd, počas ktorých ste ľahkou korisťou alebo vám dočasne ochromený boss stihne uniknúť. Skrátka a dobre, v boji s jotunmi ťaháte za kratší koniec a máte značné nevýhody.

Jotun
Jotun Najhorší boss. Vyzerá ako mumák, ale dá vam naozaj poriadne zabrať.
Najhorší boss. Vyzerá ako mumák, ale dá vam naozaj poriadne zabrať.

Jotun Radšej by som ho nebudil...ale musím. Bez rannej kávy bude naštvaný.
Radšej by som ho nebudil...ale musím. Bez rannej kávy bude naštvaný.

Jotun Zlaté jabĺčko = viac života.
Zlaté jabĺčko = viac života.

Jotun má pozoruhodný art štýl. Ručne animovaná grafika rozhodne má svoje čaro. Postavy sú vydarené, prostredia väčšinou zaujímavé, niekedy so skutočne pôsobivými výjavmi. Na druhej strane sú niektoré  lokality a situácie chvíľami neprehľadné, za čo môže hlavne kamera. Tá sa prispôsobuje predovšetkým jotunom, ktorí sú oveľa väčší ako hlavná hrdinka hry. Bežne sledujete svoju postavu v primeranej veľkosti, no niekedy sa skrátka kamera poriadne vzdiali. Vtedy síce vidíte bossa ako na dlani, ale z Thory sa stane mravec, ktorého sotva zazriete na obrazovke. Vtedy naozaj nie je jednoduché správne koordinovať svoje útoky sekerou a prispôsobiť sa situácii. Zvukmi sa šetrilo, ale dabing s pôvodným islandským jazykom (doplneným titulkami) je veľmi vhodný a hudba krásna, s heroickými motívmi, severskej mytológii šitá na mieru.

Jotun je hra, ktorá zaujme svojím výtvarným štýlom, ale aj hrateľnosťou. Príbeh je síce len symbolický a úvod dosť fádny, ale potom sa hra rozbehne a vy si ju budete užívať. Lenže iba krátko. Deväť úrovní zdoláte veľmi rýchlo a čas naťahujú len súboje s bossmi, ktorí sú pôsobiví, ale pri vašich obmedzených schopnostiach predstavujú poriadne tvrdý oriešok. Tomu je ale prispôsobená aspoň cena a tento nevšedný zážitok za 15 € určite stojí.

Po roku - Jotun: Valhalla Edition

Rok po vydaní pôvodnej hry na PC sme sa dočkali aj vydania vylepšenej verzie pod názvom Jotun: Valhalla Edition. Tá okrem PC vyšla aj na konzoly, kde si tým pádom hra odbila svoju premiéru. My sme mali možnosť vyskúšať si Wii U verziu a po roku si tak doplníme dojmy z nej a aj z nového obsahu. Začnime menším sklamaním. Wii U verzia nepodporuje Off-TV Play, takže nemôžete hrať len na gamepade. Ten sa používa ako mapa, no tá sa od pôvodnej hry nezmenila a určite by viac hre prospelo, ak by ste ju mohli pohodlne hrať len na gamepade, ak vám to vyhovuje.

Inak sa ale hra od pôvodnej hry technicky a ani po stránke príbehu nelíši. Stále hráte za Thoru, v ktorej koži sa snažíte dostať do priazne severských bohov, pričom musíte poraziť zástup Jotunov. Zostal vynikajúci art štýl a aj na konzolách sa hra hýbe veľmi dobre. Portovanie tak prebehlo bez problémov. Nezmenila sa ani hrateľnosť. Valhalla Edition však kompenzuje jeden z najväčších nedostatkov pôvodnej hry, ktorý sme jej vyčítali aj v recenzii.

Pôvodná hra bola dosť krátka, vylepšená edícia prináša Valhalla režim, vďaka ktorému v nej strávite nejaké tie hodinky navyše. Po prejdení príbehu sa vám tento režim sprístupní a ponúkne vám možnosť pustiť sa proti Jotunom opäť. Tentoraz v ľubovoľnom poradí a aj s väčšou výzvou pred vami. Zmenila sa schéma útokov Jotunov a sú aj silnejší. Aj vaša hrdinka Thora však dostala nejaké tie bonusy. Do súbojov idete s maximálnym životom a máte už odomknuté aj všetky špeciálne schopnosti, aby ste silnejších nepriateľov vedeli zdolať.

Valhalla Edition neprináša zásadné zmeny, no už tak zaujímavú a zábavnú hru ešte o niečo málo vylepšuje. Najmä jej pridáva hodnotu, keďže sa s ňou teraz zabavíte dlhšie. Navyše vyšla aj na konzolách,kde funguje bez problémov, takže môže získať úplne nové publikum.

ace

napísal uni 21.10.2015
7.5