NBA 2K16

NBA 2K16

9.0

Basketbal ako víno

Rovnako ako s istotou viete, že už vo februári sa začne v obchodoch objavovať veľkonočná výzdoba a v októbri nás predajcovia začnú lákať na vianočné akcie, jeseň patrí cyklickým upgradom všetkých zásadných športových sérií. Časy, keď o titul top basketbalovej hry bojovali 2K a EA, sú už dávno preč a hoci už dopredu vieme, ktorá hra bude lepšia, stále zostáva otázkou, čo nové nám séria 2K prinesie.

Spike Lee, jeden z najvýznamnejších afroamerických producentov a režisérov, je veľkým fanúšikom basketbalu. Veľmi sa preto nečudujeme, že do zoznamu jeho tvorby v roku 2016 pribudla aj „príbehová“ časť NBA 2K16. Akokoľvek čudne to môže znieť, basketbalová simulácia skutočne prichádza s príbehovým módom. Ten je zakomponovaný do MyCareer režimu a tvorí ho dokumentárny príbeh mladého talentovaného hráča basketbalu, ktorý okrem milovaného športu rieši problémy vo svojej rodine, s priateľmi, vyberá si univerzitu, aby vo veľkom štýle ohlásil príchod do NBA. Príbehová zložka sama osebe nie je zlou inováciou, práve naopak. Potrebovala by ale mierne vyleštiť a dopracovať do úplnej geniality. Ak si vygenerujem hráča s bielou pleťou, ako to, že obaja moji rodičia aj sestra sú černosi? Adopcia? Prečo nemôžem rozhodovať aj o „nebasketbalových" záležitostiach?

MyCareer je, mimochodom, zas a znova jedným z nosných režimov celej hry. Režim MyGM vám umožní okrem hrania aj ovplyvňovať ceny vstupeniek, platy a podobne. Režim MyLeague umožní sústrediť sa viac na hru samotnú, NBA 2K TV sledovať reálnu TV reláciu v týždňovej periodicite, ale práve MyCareer si zaslúži vašu najväčšiu pozornosť. Tam sa totiž v koži mládenca zo strednej školy (v príbehu Spike Leeho) prepracujete až na vrchol NBA.

NBA 2K16
NBA 2K16 Úroveň grafiky je nevídaná.
Úroveň grafiky je nevídaná.

NBA 2K16 Hlava pri obruči, tak to má byť.
Hlava pri obruči, tak to má byť.

NBA 2K16 Aj štýlové náhravky sa dajú robiť o niečo ľahšie.
Aj štýlové náhravky sa dajú robiť o niečo ľahšie.

Pravdepodobne to nebude trvať jednu ani dve sezóny. Byť tým najlepším vyžaduje nejaký čas. Budete získavať dôveru spoluhráčov a pracovať na tímovej chémii. Z pozície náhradníka sa prepracujete do prvej päťky, získate niekoľko titulov „hráč zápasu", najväčšie hviezdy NBA sa s vami budú baviť ako rovný s rovným. Okrem toho budete komunikovať s fanúšikmi, cez agenta plniť rôzne komerčné a reklamné zákazky, vylepšovať vzťahy s majiteľom klubu a významnými basketbalovými osobnosťami.

Taktiež netreba zabúdať na tréning, kde sa sústreďujete na jednotlivé herné činnosti a aj celé herné scenáre. Aby to bolo celé ešte zaujímavejšie, hra sa snaží simulovať reálny rozpis zápasových a nezápasových dní, pričom počas „oddychu“ nemôžete vykonávať zároveň komerčné aktivity, a pritom ísť na obed s majiteľom klubu. Musíte sa tak rozhodnúť či viac potrebujete byť zadobre s vedením, alebo zarábať viac mincí.

Mimochodom, mince sú tu opäť v plnej kráse. Budete ich zarábať na palubovke aj mimo nej. Na palubovke najmä dobrými výsledkami, dodržovaním taktických pokynov trénera, no tiež herným prejavom v podobe kvalitnej nahrávky, dobre postavenej clony, extra podareného smeču hodného večerných športových správ. Za takto získané body následne svojho hráča vylepšujete podľa toho, ktorým smerom a ktorými vlastnosťami sa chcete prezentovať. Môžete byť naraz aj geniálny strelec z diaľky a zároveň aj geniálny smečiar zo stoja pod košom, ale bude to chcieť veľa, veľa „zlaťáčikov". A tu už 2K ako niekoľkokrát predtým aj tento rok prichádza s „geniálnym“ nápadom – zlatky si môžete nakúpiť aj za reálne peniaze.

Aby bolo pokušenie nákupu mincí dokonalé, 2K shop ponúka aj ingame predmety, oblečenie, tenisky, výbavu vašej súkromnej telocvične, doplnkové boosty a podobne. Všetko by to bolo relatívne OK, kým sa ale nerozhodnete s vami vytvoreným hráčom vykročiť na multiplayerové palubovky.

Ešte viac ako minulý rok totiž hra kladie dôraz na dva ďalšie herné režimy: MyPark a MyTeam. Koncepcia MyPark je jednouchá, ale ako to už býva, práve jednoduché veci bývajú tie najzábavnejšie. Vezmete vášho hráča, zaradíte ho do jedného z troch globálnych družstiev – Flyers, Ballers a Roughriders – a na streetballových ihriskách bojujete v zápasoch 2 na 2, 3 na 3 a 4 na 4. S vyhratými zápasmi stúpa vaša reputácia, získavate viac zlatiek, odomykáte bonusy a navyše pomôžete vašej skupine v boji proti ostatným dvom. K režimu MyPark existuje ešte aj drobný upgrade v podobe ProAM módu, kde v klasických ligových zápasoch (5 na 5) proti sebe stoja tímy zložené z hráčov z celého sveta.

Napriek nespornej zábavnosti MyParku, napínavým zápasom, možnosti hrania o zlatky a ďalším vychytávkam, sú práve zlatky akousi skazou tohto módu. Ak si totiž nakúpite zlatky za reálne peniaze a maximálne vylepšíte svojho hráča, so začiatočníkmi pravdepodobne ani nebudete chcieť hrávať. Alebo naopak - ešte pred začiatkom zápasu sa rýchlo odpojíte, len aby vaša hrdosť neutrpela. Našťastie, MyTeam až taký priamo závislý na „chechtákoch" nie je. Tu je vašou úlohou vytvoriť si vlastný tím s logom, farbami, dresmi a tak ďalej a následne zbierať karty hráčov. Znova hráte basketbal proti reálnym hráčom, ale rôznymi zaujímavými spôsobmi. V jednom z nich napríklad síce hráte 3 na 3, ale priamo kontrolujete vždy iba jedného hráča a o ostatných dvoch sa stará AI.

Z pohľadu basketbalového 2K začiatočníka bude smutným zistením, že tutoriály a návody sa scvrkli do pár nič nehovoriacich výučbových videí. Hra s takým komplikovaným a komplexným ovládaním by si istotne zaslúžila prepracovanejšie návody. V niektorom z minulých ročníkov úlohu tútorov plnili legendy tohto športu a keď vás strelu z odskoku driloval Michael Jordan, veruže ste si to dobre zapamätali. Mierne zmeny v ovládaní napriek tomu považujeme za vydarené. Niektoré herné činnosti sa namiesto kombinácii cez LT alebo RT vykonávajú cez dvojnásobné stlačenie (napr alleyoop). Navyše ovládanie, najmä v defenzíve, je pružnejšie a responzívnejšie.

NBA 2K16
NBA 2K16 Predzápasová prezentácia je cool, ale po čase omrzí.
Predzápasová prezentácia je cool, ale po čase omrzí.

NBA 2K16 Streľba z výskoku je jedným zo základov basketbalu.
Streľba z výskoku je jedným zo základov basketbalu.

NBA 2K16 Na dianie na palubovke sa môžete pozerať takmer z ľubovolného uhla.
Na dianie na palubovke sa môžete pozerať takmer z ľubovolného uhla.

Nádherné grafické spracovanie, realistické animácie, efekty, pohyby a celkovú plynulosť diania na palubovke asi nemusíme prízvukovať, rovnako ako skvelých komentátorov a skvostne namiešaný soundtrack. Geniálne vyzerajúci minulý ročník dostal ešte o čosi lepšiu mimiku (aj keď zuby sú trochu strašidelné :)) a grafické efekty potenia. Jedinou škvrnou na prepracovanom audiovizuálnom spracovaní sú nepreskočiteľné animácie, zdĺhavé loadingy a zbytočné pozlátko. Rovnako ako minulý rok tak napríklad hra nahráva prázdnu telocvičňu, len aby ste mohli potvrdiť ďalší zápas alebo generický nástup do šatní po druhej štvrtine, či zasekávajúce sa animácie pri timeoutoch. A čerešničkou na torte sú tréningy, kde občas musíte pasívne sledovať, čo na palubovke stvárajú vaši spoluhráči

Najdôležitejšie je, samozrejme, samotné dianie na palubovke. Čo vám budeme hovoriť, NBA2K16 je basketbal ako vínko. Ak máte radi tento šport, jeho virtuálnym spracovaním budete nadšení - obrana, útok, signály a clony, dynamické pokyny trénera, burácajúci diváci. Jednoducho radosť hrať. Tvorcovia tvrdia, že okrem iných vylepšení sa zamerali na AI obrany - a je to poznať. Bezhlavé prieniky sa väčšinou nekončia dobre ani v podaní tých najlepších driblérov, treba zabiehať za obranu, stavať clony alebo ich naopak aktívne využívať a nepodceňovať streľbu z diaľky, pri ktorej význame dopomáha upravený shoot meter.

Oproti minulému ročníku sa šestnástka dočkala iba miernych vylepšení, ale to stačí na mierne vyššie hodnotenie. Všimnete si upravené ovládanie a v porovnaní s rokom 2015 veľa času strávite aj v rôznych online režimoch. Len pozor, aby vás na multiplayerových palubovkách nenabilo desaťročné dieťa s ukradnutou oteckovou kreditnou kartou.

napísal je2ry 23.10.2015
9.0
8.7