RISE OF THE TOMB RAIDER

RISE OF THE TOMB RAIDER

10

Lara Croft a jej sibírske dobrodružstvo

Recenzia na Xbox One verziu

Tomb Raider je už v dejinách videohier pojmom, aj keď sa časom vyšťavil a posledné časti už upadali. Crystal Dynamics sa však reštartom série v roku 2013 podarilo Laru Croft skutočne kvalitne naštartovať. Tvorcovia zahodili celú históriu, zmenili herný štýl a pustili sa do príbehu od jej začiatkov. V reštarte ukázali prvú výpravu známej hrdinky, ktorá začala katastrofou, ale vďaka tomu sa Lara naučila bojovať a prežiť. Teraz ju čaká prvá vlastná výprava, ktorá už plne zadefinuje jej ďalší život. Nakoniec preto aj autori novú hru nazvali Rise of the Tomb Raider.

Nový príbeh Laru zavedie za zdrojom večného života, tajomným artefaktom, ktorý sa spomína krížom celou históriou ľudstva. Nechce ho pre seba, chce očistiť meno svojho mŕtveho otca a dokončiť jeho nevyriešený výskum. Posledné roky života totiž študoval všetko okolo tohto záhadného artefaktu. Bol veľmi blízko riešeniu, keď ho však reportéri označili za klamára, začala ho prenasledovať zvláštna organizácia a nakoniec ho zastihla náhla smrť. Výprava sa tak stáva pre Laru osobnou a odhalí na nej toho viac, ako čakala.

Autori z Crystal Dynamics nám znovu naservírujú  pôsobivý príbeh, ktorý opäť posunie postavu Lary vpred a spolu s tým aj naše chápanie jej vývoja. Zároveň tvorcovia posúvajú vpred aj hrateľnosť, ktorá sa už v prvej hre transformovala zo skákania, strieľania a puzzle úloh na oveľa hlbší mix, kde sa k tomu pridáva craftovanie, skillovanie, upgradovanie, rozšírili akciu, pridali luk a aj stealth možnosti. Síce sa vtedy autori menej sústredili na puzzle úlohy a voľnosť v prostrediach bola obmedzená, ale v novej hre si už na to dávajú pozor a všetko doťahujú.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider Lara sa vracia z ostrova Yamatai a vydáva na novú výpravu v mene svojho otca. Tentoraz v hre spoznáme jej rodinu.
Lara sa vracia z ostrova Yamatai a vydáva na novú výpravu v mene svojho otca. Tentoraz v hre spoznáme jej rodinu.

Rise of the Tomb Raider Dostane sa na Sibír, kde má ležať tajomné mesto Kizet. Prostredia však nebudú len ľadové.
Dostane sa na Sibír, kde má ležať tajomné mesto Kizet. Prostredia však nebudú len ľadové.

Rise of the Tomb Raider Od hry čakajte vyrovnaný mix objavovania, skákania, logických úloh a aj streľby. Chýbať nebude skillovanie a craftovanie.
Od hry čakajte vyrovnaný mix objavovania, skákania, logických úloh a aj streľby. Chýbať nebude skillovanie a craftovanie.

Lara sa teraz dostáva na Sibír, do ľadového údolia, uprostred ktorého má byť podľa legendy zmiznuté mesto Kizeth. To má skrývať tajomstvo večného života. Larin otec približne určil jeho polohu, a teraz ostáva na nej zistiť, či mal pravdu a očistiť jeho meno. Musí nájsť mesto a aj samotný artefakt. Lara však nebude jediná, kto hľadá artefakt. Spoločnosť Trinity ho chce dostať tiež a to na svoje vlastné ciele. Na hľadanie povolá svoju armádu žoldnierov. Tí majú svoje vlastné metódy získavania informácii a nezastavia sa pred ničím, čo sa im postaví do cesty. Či už to budú miestni obyvatelia, alebo samotná Lara.

Vojaci však nebudú jedinou hrozbou. Lara sa v prvom rade potýka s prírodou, ľadovcami a aj divokými zvieratami. Znovu si musí zopakovať základy, ktoré sa naučila v dobrodružstve na ostrove Yamatai, a teda zbierať rastliny, drevo, vyrobiť si luk a vydať sa na lov všetkého, čo ju ohrozuje.  Budete tak používať skákanie, tiché zabíjanie, odlákavanie a snažiť sa čo najviac vyhýbať bojom. Aspoň pokým nezískate silnejšie zbrane, aby ste prežili stretnutia aj s niekoľkými nepriateľmi naraz. Takéto potýčky nie sú prechádzka ružovou záhradou, či už sú to ľudia, alebo zvieratá.  Zvieratá sú rýchle a ťažko sa triafajú, vojaci pre zmenu majú záľubu v hádzaní granátov za každú prekážku, kde sa skrývate.

Našťastie granáty postupne odomknete aj vy - či už v podobe explodujúcich plechoviek, alebo zápalných fliaš a následne necháte nepriateľom vychutnať ich vlastnú medicínu. Odomkýnať toho budete postupne viac skillovaním postavy alebo výrobou doplnkov a upgradovaním zbraní. Lara tak bude znovu vo svojom živle pri hľadaní zásob, truhlíc, artefaktov, jednoducho všetkého, čo sa bude dať zozbierať, aby sa postupne vylepšovala. V tejto oblasti je to skutočne hlboko prepracované a k tomu sa tentoraz pridáva aj učenie sa jazykov a lúštenie nápisov.

Možno je škoda, že ani tentoraz autori lepšie nezapracovali survival prvky, a to napríklad reakciu Lary na zimu a hrúbku oblečenia alebo nutnosť loviť zvieratá kvôli jedlu (teraz slúžia len ako zásoby na výrobu). Na druhej strane hra nie je postavená na tom. Tým dôležitým je znovu hlavne lezenie. Počítajte tak s neustálym zdolávaním ľadových stien, skákaním, preliezavaním s lezeckým kladivom alebo spúšťaním na lanách, preskakovaním priepastí a, samozrejme, aj padaním. Nebude chýbať ani časté využívanie luku na zachytávanie lán alebo teraz po novom aj nastreľovanie šípov, po ktorých môžete vyjsť na potrebné miesta. Pri toľkých možnostiach sa budete musieť neraz zamyslieť nad tým, akým spôsobom oblasť pred vami prejdete. K tomu znovu rovnako ako v predošlej hre budú tieto možnosti postupne pribúdať, a tak sa oplatí vždy vrátiť do predchádzajúcich lokácii a prejsť predtým nedostupné lokality. Či už to budú hory, alebo naopak hrobky a podvodné lokality.

videorecenzia

Nezaostáva ani druhý dôležitý prvok série, a to hrobky s puzzle úlohami. Tie teraz máte ako v hlavnom príbehu, tak aj v nepovinných hrobkách, ktoré môžete objaviť a prejsť. Bude ich desiatka a budú rôzne obtiažne. Niekedy jednoduché, niekedy zložité a často sa bude potrebné lepšie rozhliadnuť a porozmýšľať, čo sa kde dá použiť a čo je vlastne potrebné spraviť. Je to výrazne vylepšené oproti minulej hre a hlavne fanúšikov pôvodných Tomb Raider hier hrobky potešia.

Spolu hra ponúkne ponúkne 12 na seba nadväzujúcich častí prostredia, medzi ktorými sa rovnako ako minule môžete presúvať pomocou objavených kempov. Z toho niekoľko prostredí bude len priamych, na ktorých, preskáčete prekážky, prestrieľate sa, prípadne vyriešite logické úlohy, ale ďalšie budú otvorené s plnou voľnosťou pohybu. Niekoľko lokalít bude stredne veľkých, len s niekoľkými cestičkami, ale tri budú masívne prostredia s množstvom vecí na skúmanie, hľadanie, hrobkami a aj s vedľajšími misiami. Tu môžete stráviť aj hodiny. Budete mať čo robiť, aby ste všetko prešli na sto percent. Bude vám v tom brániť veľa ťažko dostupných miest, do cesty sa vám postavia medvede, vlčie svorky a aj vyzbrojení nepriatelia. Či už ľudskí, alebo iní.

Na prejdenie hry budete potrebovať asi 14 hodín v kampani, plus ešte väčší čas na vyčistenie všetkého ostatného. Kompletne to bude aspoň 30-40 hodín, a to podľa obtiažnosti. Zatiaľ čo najnižšia obtiažnosť má automatické zameriavanie, vyššie obtiažnosti už ho nemajú a sú náročnejšie. Zakážu regeneráciu zdravia alebo pridajú aj viac ťažkých nepriateľov a budete mať menej zásob na craftovanie. Stále to však nie je všetko, čo hra ponúka. Novinkou je súťaženie s priateľmi, kde hra neustále ukazuje ich skóre v danej lokalite, ktoré sa môžete snažiť dorovnať, získavate body a môžete zabojovať o prvé miesta v celosvetovom rebríčku.

Hra síce tentoraz nemá mutliplayer, ale zato má zaujímavejší Expeditions mód, kde do hry pribúdajú bonusové karty. Tu si môžete znovu zahrať ktorýkoľvek level z kampane, ale s vylepšeniami. Hrať čisto na skóre alebo aj spustiť špeciálnu obrannú misiu s vlastnými pravidlami.  Do samotných misii vám vylepšenia pridajú bonusové karty, ktoré si môžete kúpiť z peňazí získaných v hre alebo si ich zaplatiť za reálne peniaze. Karty budú mať mať rôzne slabšie alebo silnejšie vylepšenia, a to v oblasti zníženia náročnosti hry, zvýšenia náročnosti alebo v zábavnej rovine. Napríklad budete strieľať z luku sliepky alebo Lara a aj nepriatelia dostanú veľké hlavy. K tomu si môžete nadefinovať ciele misii  - napríklad ich prejsť bez úmrtia a zranenia či určiť špecifický spôsob zabitia nepriateľov. Všetko následne zvyšuje výsledné skóre, ktoré môžete v danej misii získať.

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider Prostredia v hre budú kombinovať menšie priame oblasti s veľkými otvorenými prostrediami.
Prostredia v hre budú kombinovať menšie priame oblasti s veľkými otvorenými prostrediami.

Rise of the Tomb Raider Hrobky s úlohami a pokladmi nebudú chýbať. Či už v hlavnom príbehu, alebo mimo neho.
Hrobky s úlohami a pokladmi nebudú chýbať. Či už v hlavnom príbehu, alebo mimo neho.

Rise of the Tomb Raider Akcie bude dostatok, Či už stealth, alebo priamych prestreliek so zbrańami alebo s lukom
Akcie bude dostatok, Či už stealth, alebo priamych prestreliek so zbrańami alebo s lukom

Vizuálne je titul veľmi kvalitný. Ponúka všetko, od  jedinečných výhľadov, cez rozsiahle prostredia, parádne detaily snehu, jeho prepadávanie pod nohami, odlesky ľadu, až po kvalitne spracované pohyby Lary a, samozrejme, aj jej vlasov, na ktorých si znovu dali autori záležať. Tu vidieť, že aj keď Trees FX od AMD nemá veľa iných využití, sem zapadne dokonale. Dotvára to dynamiku postavy počas hrania a ešte viac počas prestrihových scén. Len je škoda, že Lara je jediná, ktorá ho má zapracované. Okrem toho oceníte množstvo animácii postavy a ich prepojenia. Síce nie sú vždy dokonalé, ale stále veľmi kvalitné.

Veľmi dobre sú zapracované aj fyzikálne prvky pri neustálych deštrukciách a rozpadávajúcich sa prostrediach, ale aj pri logických úlohách. Čo je úplne na jednotku, je tvár Lary a jej motion capturing, kde veľmi dobre vycítite jej pocity a príbeh lepšie prežívate priamo s ňou. Camilla Luddington si tu znovu prišla na svoje, a to aj pri stovkách výkrikov umierajúcej Lary. Ale, samozrejme, aj pri rôznych rozhovoroch a množstve monológov, ktoré so sebou vedie Lara počas samotného hrania alebo keď si sadne k ohňu v kempoch a približuje vám situáciu. Celkovo je tu postava Lary Croft veľmi dobre zachytená a možno až príliš zatieňuje všetky ostatné postavy, ktoré mohli dostať viac priestoru.

Crystal Dynamics nám v Rise of The Tomb Raider predvádza ďalší posun svojho moderného poňatia známej značky. Znovu ponúka zaujímavý osobný príbeh, množstvo možností, rozsiahle a rozmanité prostredie ako aj vyvážene rozdelené prehľadávanie prostredí, craftovanie, skákanie, puzzle úlohy a aj prestrelky. Teraz aj s bonusom v podobe znovuhrateľnosti vďaka kartám, ktoré pridajú rôzne vylepšenia alebo obmedzenia do levelov. Ak sa vám páčil predchádzajúci Tomb Raider, toto bude ešte lepšie. Ak sa vám nepáčil, možno vám vylepšenia sadnú.

(Zatiaľ je hra vydaná len na Xbox One a Xbox 360, kde Xbox360 je graficky orezaná, ale stále kvalitná. PC verzia vyjde niekedy na jar, PS4 verzia na jeseň)

Rise of the Tomb Raider
Rise of the Tomb Raider Prostredia v hre budú lemovať kempy, v ktorých si znovu vyskillujete svoju postavy, vycraftujete veci, vylepšíte zbrane.