HARD WEST

HARD WEST

7.0

Divoký západ s okultizmom

S hrami z divokého západu sa nestretávame veľmi často. A je to škoda, pretože sa jedná o lákavé prostredie, kde sa dajú rozohrať zaujímavé príbehy so stále atraktívnymi prvkami, ako sú duely, vykrádanie bánk, prepady vlakov a prestrelky s banditami či indiánmi. To všetko v podstate ponúka aj  titul Hard West. Ale tvorcom to nestačilo, a tak do hry pridali aj trochu okultizmu a démonov. Neprestrelili?

Hoci sa prítomnosť démonov vo westerne môže na prvý pohľad javiť ako prebytočný prvok, v tomto prípade neprekáža a celkom dobre zapadne do nenáročného konceptu. Napokon, bavili sme sa pri filme Kovboji a votrelci a akceptovali Dead in Tombstone, kde si Mickey Rourke strihol úlohu diabla, ktorý umožnil pomstu mŕtvemu pištoľníkovi Danny Trejovi.  Podobný mix funguje aj v hre Hard West, kde je kampaň rozkúskovaná do ôsmich scenárov.

Jedná sa o príbehy rôznych ľudí, ktorých osudy sú nejakým spôsobom prepletené s démonom, či už patria k jeho prisluhovačom alebo odporcom. Vybraných protagonistov dokonca zažijete aj na obidvoch stranách pomyselnej barikády. Niektoré scenáre na seba priamo nadväzujú, iné slúžia ako prequel alebo dopĺňajú udalosti a vyrozprávajú ich z inej perspektívy. Prekliatie, pomsta za smrť milovanej ženy, honba za fantastickým objavom, satanistický rituál, šialený vedec, muž v maske, Pinkertonovci - to všetko a ešte čosi navyše nájdete v mozaike príbehov, ktorú poskladáte v priebehu niekoľkých hodín.

Hard West
Hard West Bojuje sa aj na vlakovej stanici.
Bojuje sa aj na vlakovej stanici.

Hard West Nič sa nedá robiť, treba postrieľať aj šľapky.
Nič sa nedá robiť, treba postrieľať aj šľapky.

Hard West Postupujete po makete krajiny a v textových oknách si vyberáte z viacerých možností.
Postupujete po makete krajiny a v textových oknách si vyberáte z viacerých možností.

Dej sa vždy rozvíja na makete krajiny, kde sa postupne objavujú nové lokality, na ktoré stačí kliknúť a vzápätí ste tam. Udalosti sú priblížené formou textových okien, neraz s možnosťou voľby odpovede a určením ďalšieho kroku. Vyberiete si, ako sa zachováte k určitej osobe, koho pošlete na lov alebo do bane, či vstúpite na nebezpečné miesto, alebo sa mu radšej vyhnete, či použijete potrebné predmety na dosiahnutie svojho cieľa - napríklad výmena alkoholu za informácie atď. Takýmto spôsobom komunikujete aj s obchodníkmi, ktorí vám potom ukážu svoj tovar. Môžete nakupovať a predávať zbrane, liečivá, drogy, talizmany a rôzne podporné doplnky. Príležitostne vás čakajú aj nenáročné hlavolamy a hádanky, kde musíte na základe získaných informácií zvoliť odpovede v správnom poradí. Čítania je dosť veľa a je vhodné všímať si detaily, inak na to môžete doplatiť. Skôr či neskôr sa síce dostanete ďalej, ale možno zbytočne prídete o nejakého spoločníka alebo vaši hrdinovia budú mať nepríjemné postihy, ktoré sa negatívne prejavia v boji.

V každom scenári vás čaká more textu a niekoľko bojov. Niektoré menšie konflikty sú len vyjadrené slovne, tie kľúčové musíte vybojovať v ťahových bitkách. V podstate sa jedná o obdobu taktického systému, ktorý je charakteristický pre nový Xcom. V Hard West je však prispôsobený podmienkam a ešte viac zjednodušený ako v stratégii s mimozemšťanmi. Do boja nastupujete s jednou alebo niekoľkými (maximálne štyrmi) postavami a individuálne ovládate každú z nich. Vaši zverenci majú po dva akčné body (jeden v prípade, že majú možnosť preskúmať pred bojom terén, kým sa nestrhne prestrelka) a tie môžu využiť na pohyb alebo streľbu.

Spravidla keď postava vystrelí, ukončí svoj ťah a môžete sa venovať ostatným členom svojho tímu a následne sledovať aktivity nepriateľov. Pištoľníci môžu strieľať spoza rohu či dverí alebo získajú čiastočné či úplné krytie, keď sa postavia za nejaký iný objekt v teréne. To im nezaručí, že nedostanú guľku, prestreliť sa dá aj stena, ale zranenie uberie menej života. Nekrytá postava môže byť zložená jedinou ranou, no v úkryte znesie aj niekoľko zásahov. Hlavne ak sa navyše dolieči bylinami, použije ópium alebo iný doplnok, ktorý má aj vedľajšie účinky, napríklad dočasne zvýši maximálnu hodnotu zdravia. Postavám nemeníte fyzické polohy, nemôžete sa prikrčiť ani ľahnúť. Niekedy sa však automaticky prispôsobujú objektom, a tak napríklad môžete vidieť, ako sa pri streľbe vyklonia spoza rohu.

Zbrane majú rôzny dostrel a ničivú silu. V ponuke nájdete derringery, kolty, rôzne pušky a príležitostne aj nejaké výbušniny. Munícia je neobmedzená, ale zbrane musíte priebežne nabíjať. Pri zacielení vidíte percentuálne vyjadrenú úspešnosť zásahu, ktorá môže byť pri veľmi blízkom nepriateľovi alebo použití ostreľovacej pušky rovných 100%. Rana zblízka býva účinná, len si musíte dávať pozor, lebo keď sa dostanete do okruhu tesne vedľa oponenta, automaticky vystrelí. Zásadným prvkom, ktorý ovplyvňuje priebeh boja, je zaujímavo zakomponované šťastie. Keď na vás niekto vystrelí a minie, šťastie vám ubúda, keď trafí, šťastie pribúda.

Nebyť doplnkových kariet s bonusmi, ktoré môžete priradiť postavám pred bojom, boli by prestrelky skutočne veľmi jednoduché, až triviálne. Karty ale robia boj aspoň do istej miery zaujímavejším. Okrem toho, že neraz zvyšujú postavám úroveň zdravia, vylepšujú mušku a dohľad, pridávajú im aj špeciálne schopnosti. Môže to byť napríklad kanibalizmus, takže pištoľník sa doliečuje požieraním mŕtvol. Zlatá guľka zas garantuje istý zásah a vďaka ďalšej schopnosti sa dokážete uhýbať strelám. Určite si obľúbite možnosť zasiahnuť nepriateľa guľkou, ktorá sa odrazí od vami vybraného  kovového predmetu. Vďaka týmto zaujímavým doplnkom, ktoré na svoje použitie spravidla vyžadujú dostatočnú zásobu šťastia, sú boje napokon vcelku zábavné.

Celková náplň hry rozhodne nie je zlá, len škoda, že Hard West nemá väčšiu hĺbku a jednotlivé procesy a prvky nie sú úplne domyslené a komplexnejšie. Tvorcovia sa mohli viac pohrať s obsahom a detailmi. Z bojovej zložky sa určite dalo vyžmýkať viac. Úlohy na bojisku sú celkom fajn  (záchrana väzňov, bránenie zásob a presun k lodi, prekazenie rituálu atď.) ale taktických možností mohlo byť viac. Ak sú súboje niekedy výzvou, je to len preto, že musíte dávať pozor na jednu alebo viacero kľúčových  postáv z vášho tímu, aby v boji neumreli, inak vás čaká reštart bitky. Keď vezmete do úvahy, že sú to postavy, ktoré jednoducho musíte použiť v prestrelkách, kde v prípade nepriaznivých podmienok padnú po dvoch alebo dokonca jedinej rane, prinúti vás to byť obozretnými. Asi nemusím pripomínať, že ak dvadsať minút bojujete a váš hrdina je zabitý, z úst sa vám bude sypať jedna nadávka za druhou.

Je čudné, že v teréne bojujú všetci. Je jedno či je to kňaz, doktor, prostitútka alebo dokonca rehoľná sestra.  Nikto nie je nezainteresovaným civilistom, ktorý by zutekal alebo sa placho krčil v kúte. Kto nie je s vami, je proti vám a zaslúži si guľku do hlavy - v niektorých prípadoch priamo medzi rohy. Samotný boj to síce nedegraduje, ale pôsobí to ešte menej prirodzene ako démon pobehujúci s puškou.

Hard West
Hard West Nekrytý démon to parádne schytal.
Nekrytý démon to parádne schytal.

Hard West Bojujú všetci, aj kňaz či rehoľná sestra.
Bojujú všetci, aj kňaz či rehoľná sestra.

Hard West Postavám upravujete výzbroj a môžete ich posilniť bonusovými kartami.
Postavám upravujete výzbroj a môžete ich posilniť bonusovými kartami.

Ak si niečo zaslúži pochvalu, je to výtvarné spracovanie. Hra ani náhodou nemá najmodernejšiu grafiku, ale komiksový štýl jej mimoriadne pristane a dizajn úrovní je skvelý.  Divoký západ ako maľovaný ponúka rozmanité prostredia a  množstvo objektov  - len škoda, že s minimálnou interakciou, ale aspoň čiastočnou deštrukciou a dym s pušiek je zaujímavý. Indiáni, ktorí sú všetci oblečení v uniformách, ale pôsobia ako päsť na oko (ďalší zo zanedbaných, ale nie nepodstatných detailov). Atmosféra je aj vďaka slušnému ozvučeniu ako vyšitá. Súčasne však zamrzí podivné mrznutie hry, ktoré sa môže vyskytovať priebežne počas celého postupu. Hard West mi neraz stuhol aj na desiatky sekúnd a potom sa hra znovu rozbehla, akoby sa nič nestalo. No tento neduh sa opakoval. Chybou môže byť zlá optimalizácia alebo možno automatické ukladanie, na ktoré vás hra ale neupozorní.

A keď už je reč o ukladaní hry, aj tu tvorcovia hráčom zbytočne skomplikovali život. Každý scenár používa jednu úložnú pozíciu, ktorá sa priebežne prepisuje. Vždy pred bojom je dôležitá úprava a vyzbrojovanie postáv, potom sa ocitnete v teréne. Save je na začiatku boja a ak zlyháte, nemôžete sa vrátiť do menu tímu, aby ste zmenili výzbroj či karty postáv. A už vôbec sa nedokážete vrátiť na maketu krajiny. Alebo bitku vybojujete s tým, čo ste si pri prvom pokuse nastavili, alebo musíte hrať odznova celý scenár. A verte mi, skôr či neskôr sa vám stane, že zabudnete postavám prehodiť lepšie zbrane alebo kľúčový hrdina bude mať postihy, ktoré si uvedomíte príliš pozde, ale už ich nedokážete odstrániť, lebo k liečiteľom na mape sa nedostanete. A tak má váš hrdina napríklad 3 HP a je okamžite súci na odstrel. Našťastie jednotlivé scenáre nie sú veľmi rozsiahle, takže v krajnom prípade ich zvládnete znovu od začiatku.

Hard West je pekný western, ktorý ani veľmi nerušia démoni a okultizmus, ale skôr zanedbané detaily a chyby, ktorých sa dopustili tvorcovia. Pri hre som sa po celý čas bavil, ale občas mi skrátka hádzala zbytočné polená pod nohy. Ak máte radi divoký západ a neprekáža vám veľa čítania a jednoduché ťahové boje, ktoré sú však spestrené bonusovými kartami, budete sa baviť a Hard West vám za kúpu stojí.

napísal uni 16.12.2015
7.0
7.3