Recenzia pre PC (recenzovaná verzia), PS4, Xbox One

pôsobivé zakončenie hry aj celej trilógie
rozsiahla nová oblasť plná výziev a dobrodružstiev
prehľadnejší inventár, pokročilé mutácie a ďalšie úpravy
možnosť zveľaďovania svojho sídla
príležitostné zasekávanie postáv a drobné chyby

Prežili sme s ním príbehy z kníh a niekoľko rokov vo videohrách. Teraz sa s nami lúči - aj keď nikdy nehovor nikdy, nemusí to byť navždy. Nechceme, aby to bolo navždy. Chceme ho čítať, chceme s ním plniť úlohy a ponoriť sa do sveta, ktorý fantasticky opísal Andrzej Sapkowski a oživil CD Projekt Red. Geralt z Rivie sa však momentálne vydáva na svoju (zatiaľ) poslednú púť a je to ako v tej reklame - keď ho milujete, nie je čo riešiť. Nalejme si teda víno na počesť Zaklínača a jeho tvorcov, ktorí do žíl bielovlasého lovca príšer vliali virtuálnu krv.

Expanzia O víne a krvi zavedie hráčov do novej oblasti. Je to nová kapitola v živote Zaklínača a doposiaľ neprebádaný región Toussaint sa rýchlo naplní výzvami a úlohami, ktoré sa objavujú v nosnom príbehu alebo čakajú prišpendlené na vývesných tabuliach. Je toho veľa, hodiny nabité dobrodružstvami a spojené so spoznávaním rôznorodých postáv a ich osudov. A do toho sa miešajú mytologické a mystické bytosti a tiež rozprávky, ktorým je tentoraz dokonca venovaný menší separovaný región.

Okrem ušľachtilého kráľovstva s rytiermi, ktorí možno nie sú vždy až takí chrabrí a cnostní, ako sa na prvý pohľad zdá, sa teda ocitnete aj v diametrálne odlišnom prostredí, ktoré akoby ani nepatrilo do hry. A predsa je jej jedinečnou súčasťou a pridáva niečo navyše, čo prakticky žiadna iná RPG nemá. Hlavne keď sú príbehy s Ježibabou, Zlatovláskou, Jackom a fazuľou či tromi prasiatkami krásne poprekrúcané a pomotané, tak, aby zapadali do celkového konceptu hry. Niekedy pritom prekročia hranicu rozprávkovosti a môžu nadobudnúť až podobu thrilleru či hororu. Iste, niečo podobné už vidíme aj vo filmoch, kde sa napríklad z Janka a Marienky stali elitní zabijaci. V príbehoch o Zaklínačovi je toho ale viac a všetko tvorí konzistentný celok, v ktorom sú absurdné výjavy ako z drogového opojenia bravúrne napasované do dramatickej dejovej línie okorenenej (čiernym) humorom.

Kňažná Anna Henrietta je obklopená dvornými dámami a prepychom, ale niekedy hodí etiketu za hlavu.
Pokročilé mutácie prinášajú Geraltovi ďalšie bonusové schopnosti.
Inventár je prehľadnejší a predmety sa dajú triediť podľa rôznych kritérií.

V úvode expanzie si pri rozhovore s dvojicou vyslancov uvedomíte, že vstupujete na miesto, kde je všetko noblesnejšie a veľkolepejšie ako v tradičnom prostredí Zaklínača. Ale súčasne cítite, že pod lesklou pozlátkou sa skrýva niečo temné a pochmúrne. Na jednej strane vnímate krajinu, ktorá svojou architektúrou a štýlom pripomína obľúbené dovolenkové destinácie v Taliansku či Grécku, pestré garderóby kňažnej a dvorných dám a vinice, ktoré vás možno budú pokúšať, aby ste si pri hraní otvorili fľašku červeného, aby bola atmosféra úplne dokonalá. A potom  sú tu momenty, keď vo vzduchu visí niečo ťažké a pri vyšetrovaní série vrážd v duchu detektívok, aké písal Arthur Conan Doyle či Agatha Christie, si uvedomíte pochmúrnu pravdu skrytú pod povrchom malomeštiackej spoločnosti. A postupne cítite, že sa blíži búrka, ktorá všetku tú krásu a ilúziu dokonalosti zmetie z povrchu a rozpúta nefalšované peklo.

Ísť viac do hĺbky príbehu by znamenalo prezradiť priveľa, preto len v náznakoch a inotajoch naznačíme, čo môžete očakávať. Pripravte sa na interview s upírom, búrlivé víno, knihu rozprávok, Jacka Rozparovača a možno aj koniec sveta v kvalitnom mixe, ktorý sa chvíľami nevyhne klišé, aby vzápätí prekvapil čímsi unikátnym, čo nemá obdoby. Úlohy sú rozmanité, niektoré veľmi originálne, niekedy s možnosťou výberu, vďaka ktorej sa dá situácia vyriešiť aj bez boja alebo umožní zachrániť život navyše. Využijete pritom zaklínačské zmysly, pomocou ktorých identifikujete dôležité stopy alebo sa zorientujete podľa pachu. K tým zaujímavejším zadaniam patrí kliatba s lyžičkami, ale aj zdanlivo banálny výber peňazí z banky, z ktorého dokázali tvorcovia vydolovať prekvapivo komplexnú  a jedinečnú úlohu s niekoľkými krokmi. Zasmejete sa pri nej, možno si aj udriete, ale hlavne ju oceníte ako skvelú paródiu na úradnícku byrokraciu, na ktorú je aj lovec monštier prikrátky a určite ju dobre poznáte z reálneho života.

A potom sú tu nové prvky hrateľnosti, kde môžete očakávať niečo podobné - tradičné doplnky aj niečo menej všedné. Vlastné panstvo s možnosťou vylepšovať budovy a pozemok, aby hrdina získal určité bonusy, mal kde vystaviť prebytočné kúsky výbavy a hral sa na domáceho pána, nie je v hrách ničím ojedinelým. Toto sme zažili už kedysi dávno v sérii Might & Magic a z novších hier nám to ponúka napríklad Pillars of Eternity. A povedzme si na rovinu, k zaklínačovi, lovcovi príšer na voľnej nohe, ktorý prijíma zákazky po celom svete, to až tak veľmi nepasuje. Ale je to príjemné rozptýlenie a skutočne sa pritom cítite ako zabijak na dovolenke. Takže je to vlastne fajn.

Praktickou novinkou sú pokročilé zaklínačské mutácie, ktoré prinášajú Geraltovi nové schopnosti. Najskôr si ich ale treba zaslúžiť splnením špeciálnej úlohy, ktorá je spojená s príbehom podivného profesora Moreaura. Mutácie majú extra menu, ktoré je vložené medzi aktívne Geraltove schopnosti z oblasti šermiarstva, znamení a alchýmie. Zaklínač môže mať aktivovanú jednu pokročilú mutáciu z tých, ktoré vyskúma a odomkne vďaka  použitým silnejším mutagénom a skúsenostným bodom. Takto získa nejaký užitočný bonus - napríklad extra poškodenie protivníkov znameniami, zvýšenú šancu na kritický zásah či toxickú krv, ktorá otrávi nepriateľa pri útoku zblízka. Súčasne sa automaticky vylepšuje synapsia, čím sa odomykajú extra sloty pre aktívne Geraltove schopnosti.

Okrem toho si všimnete rôzne menšie úpravy a vylepšenia v hre, napríklad praktické a prehľadnejšie triedenie predmetov v inventári podľa ceny, váhy a iných kritérií a možnosť používať rôzne vlastné značky na mape. Samozrejme, pribudli aj nové zbrane a výstroj. Môžete si dať vyrobiť jedinečné kúsky u majstra z Toussainu, prefarbiť si zaklínačské brnenie, nájdete krásnu čiernu sadu aj s maskou. A postup si opäť spestríte partičkou kariet a pästnými súbojmi. Po dokončení hlavného príbehu, ktorý zaberie aj viac ako 10 hodín, vám zostane nová lokalita posiata otáznikmi a značkami s ešte nepreskúmanými miestami a vedľajšími úlohami, ktoré čakajú na zásah zaklínača. Tam pokojne strávite ďalšie desiatky hodín, hlavne keď popritom budete naďalej zveľaďovať svoje sídlo, prikupovať stajne, stojany na brnenia, upravovať izbu pre hostí, používať alchymistické laboratórium či pestovať bylinky.

O víne a krvi nevyžaduje vlastníctvo predošlej expanzie Srdce z kameňa a  pridaný obsah sa sprístupní formou novej úlohy, ktorá je vhodná pre postavu aspoň s levelom 34. Prirodzene, môžete použiť uloženú pozíciu z pôvodnej hry a pokračovať v rozvíjaní svojej nadupanej postavy. Alebo si zvolíte prednastavenú. Aj po dlhšej pauze sa do hry znovu rýchlo dostanete a (opäť) zamilujete.

Geralt sa ocitne aj priamo vo svete rozprávok, ktoré však zdegenerovali. Zmenilo sa aj dievčatko so zápalkami.
Na jednej strane sú v hre pestrofarebné lokácie, ale nájdu sa aj pochmúrne a tmavé miesta.
Geralt je hrdým vlastníkom domu a vinice a svoje sídlo môže zveľaďovať.

Nádherný a do detailov spracovaný svet vás očarí už svojou komplexnosťou, rozlohou a bohatými možnosťami, ktoré ponúka. Ale tentoraz možno aj trochu zaskočí vo vybraných pasážach, ktoré sa vám môžu zdať priveľmi farebné až gýčové, ale presne také tam majú byť - rozprávkové. Väčšinou sa však pohybujete v prostredí s prirodzeným vzhľadom a dočkáte sa aj temných kobiek a pochmúrnych, depresívnych miest. Výborná je aj práca kamery a strih, väčšinou všetko vidíte z ideálneho pohľadu a niekedy aj zo zaujímavej polohy, hoci aj zospodu alebo spoza tela umierajúceho nepriateľa a je to efektné. A oceníte aj kvalitný dabing a hudbu. Stále je prekvapivé, čo všetko dokážete vyžmýkať aj zo slabšej PC zostavy bez toho, aby ste museli priveľmi znižovať grafické nastavenia alebo aby pokleslo snímkovanie. Optimalizácia je skrátka výborná. A áno, aj tento prídavok je s kvalitnými českými titulkami, čo pri košatých dialógoch s množstvom textu určite oceníte.

Ak chcete hľadať na expanzii chyby, môžete a určite nejaké nájdete. Z tých technických je to napríklad príležitostné zaseknutie postavy a v jednej úlohe som sa potrápil s aktivovaním bodov, ktoré boli ťažko dostupné kvôli zle umiestneným predmetom v okolí. Ale na vyhľadávanie nedostatkov vo vlastnom záujme radšej zabudnite. Zážitok pri hraní Zaklínača je jedinečný a nenechajte sa vyrušovať drobnosťami, čo aj tak neznižujú  celkovú hodnotu veľkolepej hry (a aj celej série), ktorá je výborne zavŕšená v expanzii O víne a krvi. A to vlastne na záver úplne stačí. Ak chcete skvelú RPG, tu ju máte a o kvalitách datadisku nepochybujte. Toto je akostné víno najvyššej kvality, pri ktorom vám zovrie krv.

napísal uni 31.5.2016