RECORE

RECORE

Oplatí sa vám v septembri zachrániť ľudstvo?

Dojmy

ReCore je za dverami a my sme si ho na Gamescome skúsili mesiac pred jeho vydaním. Hra vznikla spoluprácou troch firiem - Comcept, Armature Studio a Microsoft. Podľa slov samotných autorov boli inšpiráciou klasické platformovky, ako Megaman či Metroid. ReCore to len prezentuje v prepracovanejšom šate a dáva vcelku jednoduchej hrateľnosti pozadie vážneho príbehu. Graficky je hra inšpirovaná japonskými anime a mangou, je teda farebná, nájdete v nej mierne uletené motívy, no jednoznačne je prispôsobená pre západný trh.

V hre sa ocitnete v koži Joule Adamsovej, ktorá je dobrovoľníčkou na misii zameranej na osídlenie vzdialenej planéty. Zem už nie je vhodná na život, a tak treba konať. Plán je jednoduchý - ľudská posádka kolonizačnej lode je na 200 rokov uložená do kryospánku, zatiaľ čo roboti sa majú postarať o pristátie na planéte Far Eden a o jej teraformovanie. Niečo sa však pokazilo, Joule sa nečakane zobúdza a nachádza jej nový domov v stave, ktorý nikto nečakal. Roboti sa pomiatli, prestali fungovať a kolónia je nedorobená, posiata nedokončenými stavbami a zahalená púštnymi búrkami. Podmienky sú nemilosrdné a hlavná hrdinka navyše zisťuje, že je snáď jedinou preživšou na planéte. Nenachádza ale žiadne mŕtvoly, planéta je jednoducho ľudoprázdna, akoby všetci zmizli, respektíve sa stratili v kopách piesku.

Spoločníkom Joule sa stáva robotický pes Mack a neskôr aj ďalší mechanickí priatelia, ktorých neraz využijete v boji, no aj pri iných aktivitách. Tí sa skladajú vždy z dvoch častí - tela a jadra, ktoré predstavuje akúsi dušu. V hre nenájdete klasické levelovanie a časom si tak vylepšujete jedine svoje zbrane a spoločníkov. Jadrá máte k dispozícii dokopy 3 - červené, modré a žlté. To ovplyvňuje správanie robota, jeho charakter a zároveň aj spôsob boja. Je už len na vás, do akého mechanického obalu tieto jadrá osadíte. Základnou časťou je forma, na ktorú nahádžete rôzne ruky, nohy, či dokonca hlavu. Mack je teda síce na začiatku psom, no neskôr viete jeho žlté jadro osadiť do úplne iného tela a razom je tak z neho opičiak či pavúk, možno dokonca aj niečo ešte obskúrnejšie.

Nové časti objavujete na základe plánov, ktoré nachádzate vo svete alebo získavate z nepriateľov. Aj medzi časťami nájdete náznaky anime a mangy, najmä ak narazíte na súčiastky značky AoK. Tie začal vyrábať zmätený robot, ktorý sa rozhodol, že namiesto predpísaných konštrukcií bude radšej vyrábať rôzne smiešne predmety, ktoré by sa mohli ľudom páčiť. Svojich spoločníkov tak môžete osadiť farebnými rohmi, trblietavými krídlami a ďalšími uletenými vecami - hru koniec koncov primárne vytvárali Japonci a z jej štýlu to je badať. Z funkčného hľadiska ide len o ďalšie súčiastky, ktoré ovplyvňujú štatistiky vašich robotov.

Všetky tieto zmeny a vylepšenia vykonávate v „sandcrawleri” - vašom vozidle a zároveň aj základni. Na vychádzky si môžete zobrať iba dvojicu spoločníkov, pričom je v jednej chvíli aktívny iba jeden a vy tak medzi nimi prepínate podľa potreby. Ako sme spomínali vyššie, farba jadra neovplyvňuje iba správanie, ale aj typ útokov, ktorými robot disponuje. V hre navyše funguje akási color-matching mechanika. Joulina zbraň vie používať rôzne druhy munície - bielu, červenú, modrú a žltú. Biela je neutrálna a funguje rovnako na všetky druhy nepriateľov. Tie ostatné sú však rozdielne efektívne na konkrétne typy nepriateľov, a to práve podľa ich farby. To isté platí aj o farbe jadra robotov a červený je teda najlepší - neuveríte - proti červeným nepriateľom.

Farby sú vizualizované aj efektmi - žltá je elektrina, červená oheň a modrá voda. Líši sa aj samotný spôsob boja a zatiaľ čo elektrické jadro rozdáva rýchle útoky omračujúce nepriateľov, červená je farba hrubej sily plná pomalších, no deštruktívnych útokov. Nepredstavujte si to tak, že keď sa na vás vyrúti vlna žltých nepriateľov, zapnete žltú muníciu a kosíte ich jedna radosť. Neustále musíte byť v stredu, sledovať, na koho ste sa zamerali a podľa toho rýchlo meniť muníciu, povolávať do boja mechanických pomocníkov, no aj si všímať, ktorého nepriateľa zložíte najskôr – či červeného obra, alebo žltý roj menších nepriateľov, ktorí ale dokážu napáchať veľké škody.

Samotný boj je akčný a rýchly, nenájdete tu žiadny cover systém s možnosťou krytia a pred útokmi nepriateľských robotov musíte uskakovať. K tomu vám pomôžu trysky na vašich topánkach a aj starý dobrý dvojitý skok Zvlášť pri skákacích pasážach, ktorých hra ponúkne hromadu, tieto schopnosti využijete do sýta. Neraz ich navyše musíte vhodne kombinovať, aby ste dosiahli svoj cieľ a autori vás občas aj radi potrápia. Možno sa to nezdá, ale hra vie byť miestami naozaj náročná, hlavne zo začiatku, kým sa do nej dostanete.

Zo zabitých nepriateľov získavate nové časti, no aj energiu, ktorou vylepšujete jadrá spoločníkov. Záleží vlastne na tom, ako dorazíte oponenta. Buď ho jednoducho zničíte a rozložíte na súčiastky, alebo z neho po oslabení vytrhnete jeho jadro. Áno, pomerne morbídna mechanika v hre, ktorá sa tvári ako milá platformovka, no v rámci celého konceptu hry tu má svoje miesto. Na vytrhnutie jadra použijete svoj hák. Silnejší nepriatelia sa budú, samozrejme, vzpierať, veď kto by si nechal vytrhnúť dušu len tak bez boja.

Spomínaný hák navyše nevyužívate len pri podobných činnostiach, ale často aj pri postupe ďalej naprieč úrovňami. Musíte sa ho tak naučiť používať na otváranie uzamknutých dverí a podobne. Nesmiete zabúdať na to, že hra je z veľkej časti o prekonávaní prekážok, a práve v tom vám pomôže. A nie iba tento hák, ale aj iné možnosti, z ktorých sa vám neraz zatočí hlava. Napríklad vo chvíľach, keď v jednej z úrovní putujete dole hlavou vďaka špeciálnej plošine.

Vašich spoločníkov nevyužijete len na boj, no aj pri presunoch rozsiahlym svetom. Napríklad taká pavúčia forma sa dokáže vyšplhať na vyvýšené miesta s vami na chrbte. Prostredie je veľké, no nie je to úplne otvorený svet. Navštívite rôzne jaskyne a vedľajšie zákutia, no primárne sledujete cestu vytýčenú hlavným príbehom. Okrem farebných jadier získate z nepriateľov aj Pristine jadro, ktoré slúži ako kľúč v bludiskách. Na tie väčšie ich budete potrebovať hneď niekoľko, napríklad pokojne až 15.

ReCore nemá jednoznačne vytýčený cieľ. V koži preživšej, ktorá môže predstavovať poslednú nádej ľudstva,  postupne zisťujete, čo sa stalo. Nachádzate nahrávky a záznamy ostatných členov posádky, ktorej členom bol aj váš otec. Hneď zo začiatku tak napríklad zistíte, že porucha začala už pred 97 rokmi. Netušíte však ako, ani prečo ste sa zobudili až teraz. Cesta za odhalením tohto tajomstva bude akčná, využijete v nej svoju fantáziu aj um a spestria vám ju mierne uletené motívy a vizuál. ReCore určite veľa hráčov poteší, najmä ak vám podobná hra na vašom PC, či Xboxe v poslednej dobe chýbala -  obzvlášť keď PS4 hráčom nedávno prišiel Rachet and Clank. Hra vychádza už v septembri a my sme veľmi zvedaví, ako táto spolupráca troch firiem vo finále dopadne.

napísal Rolan 23.8.2016
RECORE

Vývoj: Microsoft / Comcept