EMPIRE EARTH

EMPIRE EARTH

8.3

Boj o planétu začal už v Civilizácií 3, v Empire Earth prežijete to isté len v menšom, v 3D a realtime. Všetky epochy zeme, mnoho rôznych krajín a gigantická vojna.

Celkovo vás hra prevedie cez 500,000 rokov ľudskej civilizácie a to od doby kamenej, cez dobu kamennú, bronzovú, dobu temna, stredovek, renesanciu, imperiálnu éru, industriálnu, po atómový vek v ktorom budú dve svetové vojny a moderná doba, nakoniec ešte ako lahôdky dostanete digitálnu éru a éru nanotechnológií.  No je toho celkom dosť a berte to tak že každá doba má iné zbrane, iné budovy, nové možnosti boja. Mimochodom  hru má na svedomí človek čo stál aj za Age of Empires, takže čakajte veľmi podobné strategické vlastnosti a systém ovládania, len presunutý do 3D.

Na začiatku si môžete v hre vybrať single player hru, alebo multiplayer hru. V Single sa hra ešte delí na generované scenáriá alebo kampane. V multiplayeri alebo v generovaných scenáciách si môžete celú hru upraviť ako chcete, vyberiete si jednu zo 14 ér, typ mapy, typ hry, počet základných surovín a ľudí, rýchlosť hry a ak hráte proti počítaču tak aj obtiažnosť. Celkovo tieto scenária môže hrať maximálne 8 hráčov. Pri hraní misií sa stretnete ešte s jednou peknou vlastnosťou a to automatické menenie ér, takže ak začnete v dobe kamennej, môže sa vám stať že za pár hodín už po sebe budete hasiť nukleárnymi zbraňami v nano ére.

Čo sa týka Kampaní tie sú príbehové, a celkovo je ich 6 pričom rozdeľujú celú históriu ľudstva. V jednej ére hráte za starých Grékov, v ďalšej za Rusov po rozpade Sovietskeho zväzu alebo za Nemcov počas prvej svetovej vojny, za Francúzov v stredoveku atď... Síce sa mi tieto kampane až tak veľmi nepáčili ako scenáriá, sú pekne prepracované a v každej misií máte inú úlohu a zvyčajne nejde o úplne zničenie nepriateľa.

Empire Earth
Empire Earth
Empire Earth

Už som spomenul že samotná hra dosť pripomína Age of Empires, aj tu budete mať základnú budovu mesta v ktorej budete vyrábať ľudí, ktorí vám následne budú stavať a ťažiť to čo potrebujete. V Empire Earth ťažíte až 5 druhov surovín a to jedlo, drevo, kameň, zlato, železo, z týchto surovín následne budujete budovy, staváte jednotky, a vyrábate si nový ľudí. V väčšine budov môžete stavať ďalšie jednotky, alebo nechať vyvíjať ďalšie upgrady na zlepšenie vašeho náradia, pancieru, zbraní atď. Celkovo máte na výber okolo 20 rôznych budov a 150 výskumov, celkový počet však záleží od éry a čím ste bližšie k nano ére tým je ich viac. Plus je tu 6 divov, ktoré keď postavíte zvýšia vám určitý parameter.  Po postavení základných budov ako skladu, mlynu, môžete začať stavať múry mesta, obranné veže, tréningové centrum vojakov,  budovy na ťažké jednotky a prípadne letiská alebo prístavy ak ste v rozvinutejšej ére. Podľa budov budete získavať ďalšie možnosti výroby jednotiek, postupne dostanete pozemné obrnené jednotky, vozidlá, lietadlá, lode, a neskôr aj špeciality ako atómové bomby (celkovo je tu 200 rôznych jednotiek). Samozrejme celé to záleží od éry v ktorej žijete, v dobe kamennej bude vaša výzbroj akurát kamene a luky, nečakajte tam žiadne lietadlá alebo ponorky. To skôr v novších érach si užijete  napríklad také hejno F15 poteší, B2 s atomkami tiež pookrejú srdce nepriateľa, alebo taká flotila bojových lodí s pár doprovodnými ponorkami s ďalekonosnými zbraňami pomôže ukončiť agóniu.

Empire Earth
Empire Earth
Empire Earth

Na stránku počítačovej inteligencie nemám žiadne výhrady, zo začiatku sa mi zdali silný ale keď viete ako na nich alebo na nich a máte preštudované jednotky každej éry, už nie je problém. Aj keď na vyšších obtiažnostiach neodporúčam hrať, iba čo sa zbytočne stresujete :)

Grafika a 3d engine v hre k tomu mám asi najviac výhrad. Je to tu dosť divné síce si tu môžete zoomnuť na hociktorého človeka a prizerať sa ako maká (aj keď to vyzerá vtedy hnusne, slabé textúry a málo polygónov), ale na čo vám to je keď nemôžete poriadne zoomnuť von. Teda majú to tam posunuté, detail na človeka je zbytočný keď si potom nemôžem naraz pozrieť celú moju základňu a musím scrollovať kým si ju celú prezriem a zistím kde to na mňa útočia.  Celkovo však engine behá rýchlo a krajinky sú celkom pekné, aj keď mohli byť radšej fraktálové, lebo také ostré hrany sa už nenosia. Ak by som mal spomenúť pekné záležitosti, spomeniem efektný výbuch atómovej bomby, tornádo, výbuch sopky, zmeny počasia, tma, svetlo, dážď atď... prípadne aj postupné stavby budov sú pekne prepracované.

Z hudobnej stránky by som spomenul hlavne kvalitné orchestrálne a chorálové záležitosti v pozadí. Inak sú zvuky skôr priemerné.

Empire Earth
Empire Earth
Empire Earth

Za záver by som dodal že hra nie je zlá, a fanúšikovia civilizačných záležitostí si tu spolu s fanúšikmi Age of Empires nájdu spoločnú reč a rozdajú si to v multiplayeri. Celkovo by som však autorom chcel vytknúť tie textúry, však dnešné karty to zvládnu aj 5 krát kvalitnejšie ako to tam dali oni, a keď sa im to už nechcelo zlepšovať aspoň si mohli ten super zoom odpustiť.

napísal saver 12.11.2001
8.3
EMPIRE EARTH