BATTLEFIELD 1

BATTLEFIELD 1

9.5

Vychutnajte si jedinečný vojnový zážitok

DICE si povedali, že už bolo dosť moderných a futuristických vojen a prekvapivo si ako nový cieľ vybrali prvú svetovú vojnu. Bol to jedinečný marketingový ťah oproti konkurencii, ktorá naopak išla ešte viac do budúcnosti. Získali si tým nezaplatiteľnú reklamu, ale dokážu naplniť očakávania?

Vyzerá to tak, že s tým nebude problém. DICE totiž zašli ďalej ako obvykle, nepriniesli len svoj parádny multiplayer, ale aj zaujímavú singleplayerovú kampaň. Ponúkajú jednu z najlepších kampaní pre tento vojnový štýl hier vôbec. Autori zistili, že nemá zmysel rozprávať príbehy malej jednotky vojakov a vrátili sa späť k štýlu prvých Medal of Honor a Call of Duty hier, ktoré hlavne zachytávali najväčšie bojiská druhej svetovej vojny a preniesli ich atmosféru na obrazovky.

Tu nás v šiestich kapitolách takýmto štýlom DICE bližšie zoznámi s prvou svetovou vojnou. A to nielen s vojnou ako takou, ale aj s postavami. V každej kapitole to bude iná postava s iným osudom, inými motiváciami bojovať a brutalita vojny pekne vykreslí jej pocity, odvahu alebo strach. Autori tak vytvorili veľmi zaujímavé a pôsobivé rozprávanie, ktorému navyše kvalitné prestrihové scény dodávajú na atmosfére. Samotné boje nás pritom zavedú na väčšinou otvorené bojiská, na ktorých si sami vyberieme spôsob postupu.

Battlefield 1
Battlefield 1 Battlefield 1 ponúkne zaujímavú singleplayerovú kampaň, v ktorej sa pozrieme na niekoľko frontov.
Battlefield 1 ponúkne zaujímavú singleplayerovú kampaň, v ktorej sa pozrieme na niekoľko frontov.

Battlefield 1 Vizuálna kvalita ani rozmanitosť prostredí hre nechýbajú.
Vizuálna kvalita ani rozmanitosť prostredí hre nechýbajú.

Battlefield 1 Kampaň vás prevedie rôznymi bojiskami a spoznáte v nej osudy niekoľkých vojakov.
Kampaň vás prevedie rôznymi bojiskami a spoznáte v nej osudy niekoľkých vojakov.

Spolu šesť kampaní ponúkne 6-8 hodín akcie, počas ktorých si vyskúšate rôzne typy bojov v rôznych častiach sveta. Úvodná atmosferická scéna vás zavedie na francúzske bojisko, kde sa proti nemeckej invázii postaví jednotka čiernych vojakov z Harlem Hellfighters. Bude to krátka, ale intenzívna epizóda, ktorá ponúka jedno z najlepších otvorení vojnových hier posledných rokov. Na rozdiel od nasledujúcich epizód sa tu nedostanete do kože jedenej postavy, ale pri každej smrti vás hra presunie do tela iného vojaka a tak postupne bojujete až do konca. Je to veľmi intenzívne a jedinečné.

Ďalšie epizódy už ponúknu jednotlivých vojakov. Dostanete sa do kože podvodníka, ktorý sa stane pilotom a zabojuje proti vzducholodiam a starý otec vyrozpráva príbeh, ako chcel zachrániť priateľa počas bojov v Taliansku. Spoznáte Lawrenca z Arábie, ktorému budete v postave mladej bojovníčky pomáhať, ako šofér sa dostanete do tankových bojov a nakoniec spoznáte aj príbeh ostrieľaného austrálskeho vojaka. Je to rozmanité, vždy iné a k tomu sa autori snažili zachovať čo najväčšiu voľnosť.

Tvorcovia skúsili spojiť voľnosť multiplayeru a príbehové rozprávanie singleplayeru a parádne im to vyšlo. Nielenže dávali dôraz na voľnosť, ale aj na výber taktiky a bude na vás, či skúsite ísť na nepriateľov priamym útokom, alebo pomalým stealth prístupom. Napríklad v tankovej misii budete musieť z dediny Nemcom ukradnúť náhradné diely a to sa bude dať ako hrubou silou, tak aj tichým vystrieľaním. Podobne to bude pri arabských misiách, kde je postup na vás. Musíte si dávať pozor, aby vás nepriatelia nevideli, nepočuli a tichá misa neprešla do otvoreného boja. Niekedy však máte za úlohu odraziť útok alebo sa prebojovať cez nepriateľskú líniu a vtedy už neostáva nič iné ako frontálny útok, skrývanie sa v zákopoch a pomalý postup vpred.

Popritom je vhodné vykrádať miestne zbrojnice, kde nájdete najlepšie zbrane na bojisku - či už snajperky,  pištoľ s tlmičom, silné guľomety, alebo raketomet. Pešie misie doplnia letecké úlohy, kde si zalietate na veľmi dobre ovládateľných lietadlách, nechýba ani tank, s ktorým sa pustíte krížom cez nepriateľské línie a misie ponúknu aj náročné útoky na obrnené ciele. Napríklad budete musieť zničiť masívny vlak.

Misie sú pekne navrhnuté a hrateľne veľmi dobré, jediná škoda je, že autori neobmedzili možnosti pre každú postavu. Hlavne mladá Arabka nemusela mať možnosť nasadnúť do tanku. Mohla mať obmedzenie aspoň všeobecne na zbrane, keď už nie len na ľahké zbrane alebo nôž. Podobne mladý tankista je posielaný na až príliš ťažké misie. Ale je vojna, musí si s tým poradiť. V každom prípade samotné príbehy postáv sú pôsobivé. Určite sa zabavíte a vrátite sa do misii aj niekoľkokrát, aby ste pozbierali všetky bonusové veci, ako bojové manuály a kódexy, prípadne ich prešli na najvyššej obťažnosti.

Videorecenzia

Dôležitejší v hre je, samozrejme, multiplayer. Ten ponúka pri štarte 9 otvorených máp a 5 módov, k tomu tentoraz pribudla možnosť Operations. Tento mód ponúkne 4 operácie, čo sú vlastne bojové ťaženia cez niekoľko máp. Je tu Kasierschlach počas nemeckej ofenzívy v roku 1918, boje o Argonsky les, prežijeme posledné boje v Taliansku a aj boje o ropu na púšťach. Ťaženia sú zložené z 2-3 máp, na ktorých jedna strana útočí a druhá sa snaží udržať alebo ustupuje. Vždy sa bojuje len okolo dvoch- troch kontrolných bodov, a teda územie je obmedzené a boje sú intenzívne. Niekedy až príliš, keďže hrá 40 alebo 64 hráčov a to už je na oblasť niekoľkých checkpointov masívna vojna. Akoby to nestačilo, používať sa tu dajú všetky vozidlá a hlavne útočiaca strana postupne dostáva posily, napríklad v podobe bojovej lode, vzducholode alebo vlaku.

Podobne je systém boja na mapách zapracovaný aj do Rush módu, kde sa tiež bojuje o jednotlivé územia mapy ale tu strany bránia telegrafy, cez ktoré sa dá volať delostrelectvo. Ak nie ste veľmi na tieto intenzívne boje a chcete battlefieldovskú klasiku, nechýba tu obľúbený Conquest mód, kde je všetko otvorené a obsadzujete kontrolné body po celej mape. Rovnako ako v Domination, ale tu ste obmedzení len na pechotu bez vozidiel. Nechýba Team Deathmatch a novinkou je War Pigeons. V ňom bojujú dve strany vojakov, ktorých cieľom je nájsť poštového holuba a napísať správu, aby delostrelectvo zaútočilo na nepriateľov. Tá strana, ktorá odošle tri správy prvá, vyhráva.

Z máp ponúkne hra veľmi dobrý mix bojísk. Sú tu púštne mapy s mestečkami, hustý les, kopec plný zákopov, mestské mapy, kde bojujete v úzkych uliciach, dediny, okolie zámku, ale aj prímorské mapy s pevnosťami, kde vaše boje doprevádzajú lode. Okrem toho na bojisku nechýba niekoľko typov tankov, menšie vozidlá, útočné lietadlá a bombardéry. Zaujímavé sú aj dobové zbrane, medzi ktorými nechýbajú pomalé manuálne nabíjacie pušky, ale aj prvé samopaly alebo snajperky. Vyskúšate si aj protitankové pušky, granátomet a pikoškou bude plameňomet.

Battlefield 1
Battlefield 1 Kampaň umožní akčné, ale aj stealth prístupy, taktika bude často na vás.
Kampaň umožní akčné, ale aj stealth prístupy, taktika bude často na vás.

Battlefield 1 Mod Operations je postavený na postupnom obsadzovaní území, viac bojísk je v ňom prepojených za sebou.
Mod Operations je postavený na postupnom obsadzovaní území, viac bojísk je v ňom prepojených za sebou.

Battlefield 1 V modoch nechýbajú čisto boje pechoty, ktoré si užijete napríklad v lesoch.
V modoch nechýbajú čisto boje pechoty, ktoré si užijete napríklad v lesoch.

Okrem zbraní bude veľkou novinkou zmena počasia - napríklad vám mapu zahalí tma, hmla, piesočná búrka a zrazu sa spôsob boja zmení. Keď na mesto padne hmla, zrazu zistíte, že snajperku pri povolaní skauta nebudete potrebovať a musíte ju zameniť za pištoľ, že sa stane najefektívnejším útočník s rýchlym samopalom alebo podpora so silným guľometom. Tieto povolania dopĺňa ešte medik s pomalou puškou. Tieto úvodné zbrane, samozrejme, môžete postupne vymieňať za lepšie. K tomu má každé povolanie aj svoju výbavu s dvomi doplnkami, kde si môže vybrať svoje náradie, doplniť to granátmi a zbraňou na boj zblízka.

Hĺbku multiplayeru okrem už štandardného levelovania postavy dopĺňajú battlepacky, čo sú debny s náhodnými zbraňami. Tieto postupne získavate alebo si ich môžete za získané peniaze kupovať, prípadne si môžete rovno kupovať a odomkýnať špecifické zbrane (ak už máte level na ich odomknutie). Bonusom sú medaily, ktoré odomknete za určené úlohy a dodajú vám bonusy v bojoch alebo puzzle zbrane, ktoré sa skladajú z niekoľkých častí nájdených v battlepackoch.

Servery teraz vyzerajú vyladené, na čom nakoniec DICE usilovne pracovali od vydania Battlefieldu 4 a už v Star Wars Battlefront s tým nebol problém. Teraz však už priamo pri vydaní autori ponúkajú aj 60 Hz servery, ktoré sú rýchle a eliminuje sa tam aj lag oproti 30 Hz serverom. Novinkou do série hlavne v PC oblasti je už zrušenie web prehliadača pripájania a teraz je už všetko okolo multiplayeru priamo v hre. Nechýbajú filtre, server browser a všetko čo správna multiplayerovka na PC potrebuje.

Ale v menu už nie je len táto hra, DICE priamo začína prepájať ďalšie Battlefield hry. Nebudú tam síce všetky, ale pri vydaní si budete môcť rovno meniť s Battlefieldom 4 a neskôr pribudne Battlefield Hardline. Medzi hrami si budete môcť rýchlo prepínať a vaše výsledky zo všetkých sa vám budú zbierať do spoločného zhrnutia vašej kariéry. Uvidíte svoje štatistiky, odohrané hodiny, zabitia a k jednotlivým hrám aj najobľúbenejšie zbrane, vozidlá a ďalšie čísla.

Battlefield 1
Battlefield 1 Grafika je parádna a o rýchlosť si nemusíte robiť starosti.
Grafika je parádna a o rýchlosť si nemusíte robiť starosti.

Battlefield 1 Mapy sú znovu rozsiahle a ponúknu ako uzavreté boje v mestách, tak aj otvorené bojiská.
Mapy sú znovu rozsiahle a ponúknu ako uzavreté boje v mestách, tak aj otvorené bojiská.

Battlefield 1 Multiplayer ponúkne 4 povolania, ktoré si budete postupne budovať a levelovať.
Multiplayer ponúkne 4 povolania, ktoré si budete postupne budovať a levelovať.

Čo ešte umocňuje celý dojem z hry a vojny, je parádna grafika. Frostbite engine niekedy až neuveriteľne predbieha konkurenciu, a to ako vizuálom, tak aj optimalizáciou. Všetko od snehu v Alpách, cez púšte, až po džungle má veľmi kvalitnú grafiku, realistické materiály a často aj veľmi hlbokú deštrukciu. Tú si užijete, hlavne keď preberiete tank a ničíte všetko, čo vám stojí v ceste. Nie je to totálna deštrukcia, ale z väčšiny bojísk viete narobiť ruiny. K tomu nechýbajú ani krátery v zemi po ťažkých strelách. Je to pôsobivé v masívnych bojoch.

Výkonovo je na tom hra veľmi dobre. Síce na konzolách ide v nižšom rozlíšení ako 1080p, ale stále na 60 fps. Na PC nebudú mať problémy ani slabé počítače a s GTX970 dáte na 1080p so 60 fps na ultra nastaveniach, na GTX1080 idete v 4K na 60 fps, ale hra nebude mať problém ísť ani GTX750 Ti alebo notebookoch. Technologicky veľmi dobre zvládnuté, nehovoriac o veľkých mapách a množstve objektov, a to ako v multiplayeri, tak aj singleplayeri, kde napríklad zaplnia oblohu lietadlá. Je to veľmi pôsobivé, až je škoda, že samotná hra neponúka čisto vzdušný multiplayerový mód  - tak ako Star Wars Battlefront. Alebo taký kooperačný mód by to tiež pekne doplnil.

Popri vzhľade je veľmi kvalitný aj zvuk - nakoniec ako už štandardne v Battlefieldoch. Počujete všetky zvuky, viete približne určiť, odkiaľ sa strieľa a celé to dopĺňa jemná dobová hudba v pozadí, ktorá špeciálne v kampaniach dotvára atmosféru. Nechýbajú ani nahovorené prestrihové scény, ktoré vynikajú svojou kvalitou a je vidieť, že EA tu financiami nešetrilo.

Ale nielen audiovizuálna stránka a optimalizácia sú na vysokej úrovni. Celková stabilita hry a prepracovanie technických detailov sú parádne. Oproti tomu historické detaily už autori brali voľnejšie. Napríklad používate zbrane, ktoré síce reálne boli v prvej svetovej vojne, ale často sa používali len minimálne. Je to však hlavne v záujme hrateľnosti. Väčšia škoda je vynechanie viacerých veľkých národov z multiplayeru a napríklad v základnej hre nie je Francúzsko alebo Rusko. Špeciálne je škoda Francúzska, keďže niektoré misie sa odohrávajú na jeho pôde a malo tam byť. Už však bolo potvrdené, že francúzska armáda príde do hry až ako DLC. Zrejme takto autori doplnia aj ďalšie národy. Zatiaľ si zahráte s Britmi, Nemcami, Spojenými štátmi, Rakúsko-Uhorskom, Talianmi a Otomanmi.

Je však jedna vec, na ktorej by autori mali zapracovať, a to hlavne v PC verzii. Tam by to chcelo lepší anticheat systém, keďže už v prvých dňoch predčasného spustenia úradovali v bojoch aimboti. Podvodníci síce dostávajú ban, ale môžu hráčom kaziť zážitok z hry.

Celkovo od Battlefield 1 hráči dostanú presne to, čo očakávajú a aj niečo naviac. DICE všetko posunulo ešte ďalej, ako sa pôvodne zdalo. Nový štýl na postavy orientovanej kampane umocňuje atmosféru a priam vás vtiahne do časov prvej svetovej vojny. K tomu rozšírenia multiplayeru sú v každom smere pozitívne - od nových zbraní, cez systém počasia, až po historické Operations kampane. Všetko je graficky a aj zvukovo kvalitné a hlavne funguje tak, ako má, boje 64 hráčov sú masívne, intenzívne a stabilné. Ak už máte dosť modernej vojny a sci-fi bitiek, Battlefield 1 vás určite vtiahne do víru boja.

napísal saver 17.10.2016
Páči sa mi! (+6)
9.5